Gaarne even jullie meningen over een klein schadegevalletje dat afgelopen zomer plaatsvond op vakantie.
De verzekering heeft alles nu in gang gezet, ik wil even weten wat wij moeten doen of niet moeten doen. Nul ervaring mee, sinds behalen van rijbewijs tot nu toe alleen maar betaald aan verzekering en verder niks.
Locatie: parkeerplaats Porte Les Valence aan de A7 te Zuid Frankrijk.
Wat gebeurde er: (situatieschets volgt nog, ook voor de verzekering).
Wij staan met goed volgepakte E39 Touring op zo'n parkeerplaats net na de benzinepompen naast het betaalgebouwtje en wil weer verder gaan.
Dus ik sta net de achterkant naar de rijrichting in zo'n parkeerhaventje dat met geen rechte hoek maakt met de doorgaande rijrichting van mensen die de pompplekken verlaten. 10 meter verderop was bandendrukding etc, reed je verder door, kwam je op de grote parkeerplaats.
Ik stond op derde plek als je van de pompen aan komt rijden, aan de rechterkant. Links van ons meer autos, de twee plekken rechts van ons vrij, de meest rechter was verboden parkeren (belangrijk hoop ik!).
Ik heb dus redelijk zicht op het verkeer dat de pompen verlaat.
Ik kijk, kijk, kijk, alles ziet er vrij uit, zet hem in de achteruit en laat de koppeling aangrijpen op het machtige koppel van de 2 liter.

Draai langzaam langzaam achteruit. BOEM is ho. KUT KUT KUT.
Ik heb dus met rechtsachter een franse [censuur]bejaarde op zijn linkerachterscherm geraakt van z'n Yaris.
Hij wilde dus terwijl ik eruitdraaide hem ff snel op de meest rechter plek (parkeren verbode) neerplempen en dat ging niet.
Nu de vraag uiteraard:
Wie is er naar jullie mening fout?
Telt het verkeerstechnisch juridisch dat hij wilde parkeren op een plek waar je niet mag parkeren?
mijn idee: we doen allebei een bijzondere verrichting, hij wil parkeren, ik wil de parkeerplek verlaten. Het zou anders zijn geweest als hij 'doorgaand' verkeer parallel aan de rij verkeersplekken was.
Het zou hem gesierd hebben als ie ff gewacht had tot ik eruit was, dat is toch volgens mij ook verkeerstechnisch 'verplicht'? In ontwikkelde landen iig wel.
Stel dat wij aan het kortste eind trekken: Wat heeft zoiets voor consequenties voor schadevrije jaren.
En wat zouden we kunnen verwachten wat stijging van kosten betreft.
Ik heb een flinke kras op de bumper en een deukje in het metaal. Boeit me eigenlijk niet zo. Ding is gekocht als werkpaard, we waren al de hele dag onderweg en had trek in koud bier, wat nog een uurtje tuffen was.
Zijn hele achterscherm zat in elkaar, iig goed gebutst en gekrast. Ik was HEEL erg boos, vooral toen zijn vrouw me nog toevertrouwde dat hij dacht dat het wel zou gaan. En hij gaat mij de schuld staan geven. Waren er geen getuigen geweest, had ie een knal voor z'n muil gehad en was ik verder gereden. Maar goed, zo was het niet.

Goed. Ik haat Fransen. Maar laten we het juridisch houden. Wie wil er eens op schieten.
Alvast bedankt.