Goedendag,
Ik heb recent een e39 touring aangeschaft alleen PDC werkt niet. Toen ik een e46 had en PDC ging defect hoorde ik een piep als ik hem in zijn achteruit zette. Nu hoor ik niks. Ik vermoed dat het daarom geheel is uitgeschakeld?
Iemand tips?
BMW E39 - Heeft PDC aparte zekering?
- Arjan033
- Auto: BMW E30 M3 | E46 330ci
- Joy
Re: BMW E39 - Heeft PDC aparte zekering?
Ik denk dat er een sensor kapot is. Wat je even moet doen is het contact op stand II zetten, de pook in R en even bij de achterbumper met je oor langs elke sensor gaan. Je moet een zacht geklik horen vanwege het ultrasoon signaal wat ze uitzenden. Als er een sensor tussen zit die geen geluid maakt dan is die overleden en aan vervanging toe.
- Laurens
Inderdaad, je kan het ook voelen met je vinger als je deze tegen de sensor houdt...
Als 1 van de sensoren stuk is werkt het hele systeem niet.
Als 1 van de sensoren stuk is werkt het hele systeem niet.
- Arjan033
Bedankt voor de tips, ga ik morgen checken!
bij de e46 hoorde je een constante piep toen er 1 sensor was overleden. dat is ook veel logischer dan dat je niks hoort. Dan weet je niet dat hij stuk is totdat je hem tegen de boom aanzet
bij de e46 hoorde je een constante piep toen er 1 sensor was overleden. dat is ook veel logischer dan dat je niks hoort. Dan weet je niet dat hij stuk is totdat je hem tegen de boom aanzet

- Arjan033
Ik heb vandaag geluisterd en gevoeld maar ik voelde niks en ik hoorde ook niks. Daarna heb ik gekeken rechtsachter bij de accu, als het goed is hoort daar ook de control-unit te zitten. En daar liggen dus 4 losse stekkertjes. AAA, BBB, CCC, DDD. Toevallig heeft mijn E39 4 sensoren dus ik vermoed dat in het verleden iemand de control unit eruit heeft gehaald bij de verkoop zodat je die piep niet hoorde in zijn achteruit.
Weet iemand of dit de 4 kabeltjes zijn van de sensoren? Ik kan niet goed zien waar de draden heen gaan.
Weet iemand of dit de 4 kabeltjes zijn van de sensoren? Ik kan niet goed zien waar de draden heen gaan.
- Joy
Hmm dat is inderdaad vreemd.
http://www.bmwdiy.info/pdc-wiring/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is wat ik kon vinden kwa aansluit handleiding.
http://www.bmwdiy.info/pdc-wiring/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is wat ik kon vinden kwa aansluit handleiding.
- Arjan033
bedankt, dat artikel had ik ook al gevonden. Echter bij mij ziet het er echt anders uit. Ik vermoed dat het wellicht een setje is wat achteraf is ingebouwd. Ik vind dat wel apart want die auto is verder echt voorzien van alle opties, maar blijkbaar niet PDC vanaf fabriek. het is trouwens een 97'er.
- Joy
Allen heeft nog een foto gemaakt van zijn 2002 E39 sedan. Het gaat om de witte kast tegen het scherm.