Welke programmeerbare ECU?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
InjectTheVenom

Welke programmeerbare ECU?

Bericht door InjectTheVenom » 10 jan 2009, 12:43

Bij wat voor merken kan ik shoppen voor een via de laptop te programmeren ECU en tegen wat voor prijs? Motec en KMS bijvoorbeeld lijken me wel interessant maar daar van Motec kan ik op de officiële site geen prijzen vinden, tevens weet ik niet hoe ik mijn keuze moet maken van de verschillende computers die ieder merk aan kan bieden.
Pluggen ze trouwens in op de stekker van je standaard computer of zijn het eerder piggybacks?

Michel P

Re: Welke programmeerbare ECU?

Bericht door Michel P » 10 jan 2009, 14:14

Ik heb een compleet KMS systeem op mijn M3, incl. kabelboom een display in de auto, is geen piggyback systeem, het standaard management systeem is er gewoon uit. Van Kronenburg heeft veel Opel ervaring, zit in NL en kan de auto ook afstellen op hun eigen rollerbank.

Michel

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 10 jan 2009, 15:31

wat wil je ermee? welk merk en type auto?
hoor veel ervaringen over AEM en Motec
prijzen liggen zo rond de 1700-2000 euro geloof ik

http://www.aempower.com/

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 10 jan 2009, 17:24

Opel Calibra met 2.0 16v turbo blok, ik wil me het liefst zelf in de tuning gaan verdiepen en een leuke middenweg proberen te vinden tussen rijdbare gekietelde daily driver en trackbeest. Als er een standaard map bij geleverd word hoop ik dat dat goed gaat komen want ik moet bij nul beginnen en heb dus heel veel huiswerk te doen :oops:
@Michel: wat heeft de inbouw van dat KMS systeem gekost als ik vragen mag?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 jan 2009, 17:38

Veel van de betere ECU's komen met een zogenaamde automap functie, dan stelt hij zichzelf grotendeels in, hoef je zelf alleen nog maar te finetunen. Lijkt me een handige functie voor als je zelf helemaal met niks beginnen moet. Oa DTA heeft dat, AEM en MoTeC ook wel denk ik.

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 10 jan 2009, 20:08

aem zeker!

ps: het is een draadje uit 2007 maar toch... http://my.is/forums/f114/engine-managem ... ad-326566/

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 10 jan 2009, 20:10

KdFi misschien een optie?

Peter pwr

Bericht door Peter pwr » 10 jan 2009, 23:17

Voor nissan heb je nistune. Je hoeft alleen in de ecu eenvoudig een xtra printplaatje te solderen (super easy) en je kan je ecu volledig programeren met een laptop net zoals die dure systemen
De prijs is ook een lachertje volgensmij maar 150 e ofzo

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 17 jan 2009, 22:21

Motec, Haltech, VEMS, Autronic, MegaSquirt, KMS zeer veel mogelijkheden.
Maar je moet voor jezelf bepalen wat je nodig hebt:
- wil je aftermarket support? dan geen MegaSquirt want dat is voor/door hobbiisten
- is prijs een sterke factor en heb je zelf 2 rechter handen? Dan is MegaSquirt weer wel een leuke optie.
- welke parameters wil je kunnen tunen, boost? ontsteking? nokkenasverstelling? anti-knock regeling? Dat moet je van te voren weten.
Je moet jezelf er van te voren van verzekeren dat je met het apparaat en de software ook KAN wat je er mee WIL doen.
- zelf inregelen of af laten stellen? (KMS (van Kronenburg) stelt ook desgewenst voor je af, en goed ook.)

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 jan 2009, 12:00

Jan Speed schreef:Motec, Haltech, VEMS, Autronic, MegaSquirt, KMS zeer veel mogelijkheden.
- wil je aftermarket support? dan geen MegaSquirt want dat is voor/door hobbiisten
- is prijs een sterke factor en heb je zelf 2 rechter handen? Dan is MegaSquirt weer wel een leuke optie.
- welke parameters wil je kunnen tunen, boost? ontsteking? nokkenasverstelling? anti-knock regeling? Dat moet je van te voren weten.
Je moet jezelf er van te voren van verzekeren dat je met het apparaat en de software ook KAN wat je er mee WIL doen.
- zelf inregelen of af laten stellen? (KMS (van Kronenburg) stelt ook desgewenst voor je af, en goed ook.)
- Aftermarket support zou ik wel eens nodig kunnen hebben als beginner die wel beschikt over vaardigheden met de computer
- ik heb 2 handen die zo technisch als een deur zijn dus dat is geen enkel probleem, een prijs die ik zelf fatsoenlijk vind klinken is beneden de €2000, als het even kan richting €1500 (ik heb geen énkel idee wat zo'n beetje de verhouding prijs-beschikbare mogelijkeden is binnen de voorhanden zijnde merken dus als iemand me daarover kan inlichten GRAAG :oops: )
- Ik wil als het even mogelijk is alle van toepassing zijnde parameters van een turbomotor (hoeveel en welke?) in de gaten kunnen houden en/of instellen om de motor maximaal te masseren, nokkenasverstelling is nog niet aanwezig maar in de toekomst mogelijk wel.
- Het allerliefste doe ik het afstelwerk zelf, dan maar flink veel leerstof doorspitten als ik er uiteindelijk maar wat leuks mee kan om zo een vaardigheid te ontwikkelen :beer: Ik weet niet of van Kronenburg er happy mee zou zijn als ik een dagje kom spieken en inlichtingen vergaren?

Veel newbie vragen I know, maar ik sta te trappelen om te beginnen. De eerstkomende tijd zal de motor nog wel grotendeels standaard blijven op een verstelmogelijkheid hier en daar maar dat mag de pret niet drukken, zolang de ECU er maar alvast is. Om een indicatie te geven, standaard gegevens zijn 204pk en 280Nm, die wil ik opschroeven naar 310pk en 450Nm.

Rich

Bericht door Rich » 18 jan 2009, 14:16

Ik wil je niet ontmoedigen, heel gaaf dat je dit wil doen, maar een standalone ecu programmeren komt behoorlijk wat kennis bij kijken, met name hoe een motor/verbranding natuurkundig nou precies werkt en hoe dat gecontrolleerd en bestuurd wordt door een ecu.
Als je die kennis niet hebt zou ik er absoluut niet zelf aan beginnen. Er zijn zo ontzettend veel parameters in te stellen die ook weer invloed op elkaar hebben dat je met een paar klikjes op je laptop je blok volledig de vernieling in kan draaien, ik spreek uit eigen ervaring.

Ga eerst grondig studeren op hoe een motor precies werkt, welke invloed alle verschillende parameters hebben, hoe alle sensoren werken, hoe een turbo werkt (en dat is meer dan wat lucht verplaatsen) enzovoort, enzovoort.

Je weet op dit moment niet welk systeem je nodig hebt, of welke geschikt zijn voor jouw merk en type blok, bijvoorbeeld of ze met de stock sensoren kunnen werken, of ze je type injector drivers hebben, of ze je type onsteking kunnen aansturen enz enz.

Ga boeken kopen en doorspitten, op internet is een hoop info te vinden, maar de echte specifieke kennis staat nog op ouderwets papier gedrukt.
Dit zijn een paar goede om mee te beginnen;
- Turbo's & Blowers, Joe Pettitt ISBN 1-884089-88-7
- Electronic Fuel Injection, Ben Strader ISBN 1-884089-79-8
- How To Tune and Modify Engine Management Systems, Jeff Hartman ISBN-13: 978-0-7603-1582-8 of ISBN-10: 0-7603-1582-5

Met name die laatste is lastig aan te komen helaas.
Ik heb inmiddels zo'n jaartje of 8 ervaring met turboblokken tunen (en opblazen) en aan sleutelen/in-uitbouwen maar alleen van japanse motoren.

Ik zou om te beginnen, nadat je voldoende kennis hebt opgedaan, eerst eens een fuelcomputer-piggyback installeren en mee gaan spelen (SAFC van Apexi bijv.), daarna een programmeerbare boostcontroller (AVC-R van Apexi bijv) om er gevoel voor te krijgen. Je hoeft je dan nog niet druk te maken over driveability of stationairloop/koude start, acceleratieverrijking, buitentemperatuurcompensatie enz. Ook hierbij moet je weten wat je doet, want ook hier kan je je blok de vernieling mee in helpen.

Verder zijn EGT-, boost- en wideband-Lambdameters onontbeerlijk in je auto, bij voorkeur meters met instelbare warning en peak-hold. Met name peak-hold is belangrijk want je kijkt niet continu op je meters. Die zijn erg prijzig, maar een ander blok is veel duurder, je wilt de conditie van je blok tijdens het tunen continu in de gaten willen houden, en dan kan je niet op cheapo automaxx metertjes vertrouwen, dan heb je goede spullen nodig.

Nogmaals, dit is niet om je te ontmoedigen maar om je een goede start te geven zodat je niet ontmoedigd raakt :wink:
Succes iig!

groet,
Richard

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 jan 2009, 16:42

Bedankt Richard, geen probleem :thumbup: Dan gaan we het gewoon stapje voor stapje doen, de snelheid waarmee ik kan sparen laat echt serieuze mods voorlopig sowieso nog even niet toe, en anders kan ik nog altijd overleggen met van Kronenburg over hoe en wat.
Super dat je die boektitels met ISBN er ook bij gezet hebt, dan kan ik vandeweek meteen bij de lokale boekhandel langs!

Niels v D

Bericht door Niels v D » 18 jan 2009, 17:35

Brutus

Bericht door Brutus » 18 jan 2009, 17:54

EDS fase 3.5 met 5 standenknop.

Kun je met lage boost rijden voor normaal gebruik en hoge standen voor het betere speelwerk/vrij rijden.

Is goedkoper als die vrij programmeerbare Ecu's.

Je laat je wagen 1 keer aanpassen met fase 3.5 op de rollerbank bij EDS en dan maar genieten.

:df:

Rich

Bericht door Rich » 19 jan 2009, 13:20

Ah kijk eens aan, hij is nu gewoon bij bol te koop en voor een net prijsje ook nog. :thumbup: Ik heb er destijds aardig naar moeten zoeken, paar jaartjes terug.

@Brutus, welkom! Misschien eerst ff voorstellen :wink:

RobS

Bericht door RobS » 20 jan 2009, 13:01

InjectTheVenom schreef:
Jan Speed schreef:Motec, Haltech, VEMS, Autronic, MegaSquirt, KMS zeer veel mogelijkheden.
- Aftermarket support zou ik wel eens nodig kunnen hebben als beginner die wel beschikt over vaardigheden met de computer
- ik heb 2 handen die zo technisch als een deur zijn dus dat is geen enkel probleem, een prijs die ik zelf fatsoenlijk vind klinken is beneden de €2000, als het even kan richting €1500 (ik heb geen énkel idee wat zo'n beetje de verhouding prijs-beschikbare mogelijkeden is binnen de voorhanden zijnde merken dus als iemand me daarover kan inlichten GRAAG :oops: )
- Ik wil als het even mogelijk is alle van toepassing zijnde parameters van een turbomotor (hoeveel en welke?) in de gaten kunnen houden en/of instellen om de motor maximaal te masseren, nokkenasverstelling is nog niet aanwezig maar in de toekomst mogelijk wel.
- Het allerliefste doe ik het afstelwerk zelf, dan maar flink veel leerstof doorspitten als ik er uiteindelijk maar wat leuks mee kan om zo een vaardigheid te ontwikkelen :beer: Ik weet niet of van Kronenburg er happy mee zou zijn als ik een dagje kom spieken en inlichtingen vergaren?

Veel newbie vragen I know, maar ik sta te trappelen om te beginnen. De eerstkomende tijd zal de motor nog wel grotendeels standaard blijven op een verstelmogelijkheid hier en daar maar dat mag de pret niet drukken, zolang de ECU er maar alvast is. Om een indicatie te geven, standaard gegevens zijn 204pk en 280Nm, die wil ik opschroeven naar 310pk en 450Nm.
Zo te horen heb je tijd genoeg om dingen uit te zoeken en aan te sluiten. MegaSquirt is een bewezen systeem met een enorme achterban waar je op terug kan vallen. Het is betaalbaar, opensource en er is simpelweg erg veel over te vinden.

http://www.msefi.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; --> Megasquirt forum
http://www.diyautotune.com/" onclick="window.open(this.href);return false; --> Webshop
http://www.megasquirt.nl/Mambo/" onclick="window.open(this.href);return false; --> NL Webshop

Als je gaat Google'n dan vind je nog veel meer informatie.

Zoals Bert ook al aangeeft kun je autotunen dmv een widebandlamda (die zul je sowieso aan moeten schaffen) je komt hiermee al erg dicht in de buurt van resultaten die je op een bank zou behalen.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 04 apr 2009, 12:30

Peter pwr schreef:Voor nissan heb je nistune. Je hoeft alleen in de ecu eenvoudig een xtra printplaatje te solderen (super easy) en je kan je ecu volledig programeren met een laptop net zoals die dure systemen
De prijs is ook een lachertje volgensmij maar 150 e ofzo
KdFi is daar een soort Motronic variant op, ik weet alleen niet of het wat kwaliteit en mogelijkheden betreft interessant is omdat ik er persoonlijk nog niet veel over gehoord heb, maar dat kan aan een ervaringsgebrek liggen.

http://www.bs-autotune.nl/content/view/66/76/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afgaande op de beschrijving is het wat een aantal opties betreft zelfs beter dan Megasquirt omdat de opties die bij dat systeem nog los aangeschaft moeten worden bij KdFi reeds standaard aanwezig zijn, maar of je voor die prijs ook waar voor je geld krijgt?

L@urens

Bericht door L@urens » 04 apr 2009, 19:15

Zoals Bert ook al aangeeft kun je autotunen dmv een widebandlamda (die zul je sowieso aan moeten schaffen) je komt hiermee al erg dicht in de buurt van resultaten die je op een bank zou behalen.
Inregelen van fuel lukt wel aardig op straat zonder bank - moet je wel de ruimte hebben en niet op een drukke A2 zitten, maar voor het afstellen de ontsteking heb je echt een bank nodig en ervaring.

wjn

Bericht door wjn » 04 apr 2009, 20:51

In de (online) shop van Durbahn vind je wat prijzen en info over Motec:

http://shop.durbahn.de/shop/de/products ... /Motec_ECU" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is wel een motorfietsbouwer, maar de MOTEC ECU's zijn universeel.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 16 dec 2011, 22:34

Om even een oude koe uit de sloot halen, ik heb net het boek van Joe Pettitt besteld (leverdatum na 25 december en wellicht in het nieuwe jaar :'( ) en hoop dat dit ook in gaat op de keuze voor dingen als welke zuigerveren je moet hebben?
Zijn er nog andere boeken aan te bevelen?

Plaats reactie