Hallo,
Ik ben van plan om over een tijdje m’n E30 te gaan voorzien van een ander blok + LPG installatie. De auto is nl. net 25 jaar oud dus in principe heb ik naast de aanschaf en evt wat extra onderhoud geen kosten waardoor het al snel rendabel is om zoiets in te bouwen.
Nu heb ik bij een sloper een complete E30 318i met M40 blok gevonden welke voorzien is van een gasinstallatie. De sloper wil die installatie voor een prikje aan mij verkopen mits ik het zelf uit de auto haal.
Aangezien ik eigenlijk geen ervaring met LPG installaties heb ben ik benieuwd of iemand me kan vertellen waar ik op moet letten bij de demontage. De montage van de installatie laat ik wel door een professional doen, alleen demonteren moet zelf wel lukken lijkt me.
Wie kan me vertellen welke onderdelen ik wel en niet mee moet nemen? Bv. de leidingen die erin zitten zijn al 18 jaar oud, ik neem aan dat ik die beter kan vervangen door nieuwe en niet eruit ga halen maar zijn er nog andere delen die beter vervangen kunnen worden of welke sowieso niet herbruikbaar zijn?
En kan iemand me vertellen hoe ik het verschil kan zien tussen de verschillende soorten installaties en welk merk sowieso beter geschikt is als een ander? Er staan daar nl. meerdere auto’s en ik wil natuurlijk de beste installatie mee naar huis nemen.
Verder, is er iemand die me wegwijs kan maken in het regeldoolhof omtrent het overzetten van een installatie? Ik heb een beetje rond gezocht en er blijken toch wat haken en ogen aan te zitten. Welke keurmerken dient zo’n installatie te hebben om weer een nieuwe goedkeuring te krijgen wanneer ik deze in laat bouwen? Ik heb ooit gehoord dat er voor oldtimers minder strenge regels zijn maar is dat ook waar? Het heeft namelijk geen zin om zo’n set te kopen als ik het toch nooit goedgekeurd ga krijgen.
Alvast bedankt voor de info!
LPG installatie demonteren + keuring na inbouw: hoe en wat?
- Koen Bongers
- Jan Speed
Re: LPG installatie demonteren + keuring na inbouw: hoe en wat?
RDW raadplegen voor je iets 2de hands koopt!!
Tank: mag je alleen een 2de hands inbouwen als deze 1j of JONGER is Geen oude meuk toegestaan.
Slangwerk: moet nieuw zijn! (er staan productiedata op!)
Gasafsluiter op de tank: moet electrisch zijn, oude LPG-tanks hebben soms nog een handkraan en een electrische afsluiter onder de motorkap.
Gastoevoerleiding: was vroeger vaak koperleiding, dat moet nu koperleiding met kunststof beschermmantel zijn.
en zo zijn er vast nog wel enkele andere zaken die problemen kunnen geven.
Met LPG-inbouw zijn ze bij de RDW niet soepel weet ik uit eigen ervaring (3x een auto daar laten keuren voor LPG)
Voor mij is het al weer lang geleden en de eisen zijn over de jaren steeds strenger geworden.
dus nogmaals het nadrukkelijke advies: RDW raadplegen!
Tank: mag je alleen een 2de hands inbouwen als deze 1j of JONGER is Geen oude meuk toegestaan.
Slangwerk: moet nieuw zijn! (er staan productiedata op!)
Gasafsluiter op de tank: moet electrisch zijn, oude LPG-tanks hebben soms nog een handkraan en een electrische afsluiter onder de motorkap.
Gastoevoerleiding: was vroeger vaak koperleiding, dat moet nu koperleiding met kunststof beschermmantel zijn.
en zo zijn er vast nog wel enkele andere zaken die problemen kunnen geven.
Met LPG-inbouw zijn ze bij de RDW niet soepel weet ik uit eigen ervaring (3x een auto daar laten keuren voor LPG)
Voor mij is het al weer lang geleden en de eisen zijn over de jaren steeds strenger geworden.
dus nogmaals het nadrukkelijke advies: RDW raadplegen!