Berthikipedia?
[BMW E36] Uitlijnen na vervanging M3 casterogen
- Tristan
- Berichten: 13444
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
[BMW E36] Uitlijnen na vervanging M3 casterogen
Wil van het weekend de casterogen van mijn E36 Coupe vervangen door exemplaren van een M3. Verschil met de standaard casterogen is dat die van de M3, het gat excentrisch geplaatst is. Moet je daardoor na het vervangen de auto opnieuw uitlijnen? Dealer kon het mij niet vertellen iig.
Berthikipedia?
Berthikipedia?
-
Aernoudt
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: [BMW E36] Uitlijnen na vervanging M3 casterogen
Yep, opnieuw uitlijnen !
(gat naar beneden als ik mij niet vergis bij montage)
(gat naar beneden als ik mij niet vergis bij montage)
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: [BMW E36] Uitlijnen na vervanging M3 casterogen
Idd, overnieuw uitlijnen. Je sporing veranderd daarmee.
@AB: meerdere mogelijkheden voor plaatsen.
Gat naar beneden geeft minder anti dive
Gat naar buiten geeft meer caster
@AB: meerdere mogelijkheden voor plaatsen.
Gat naar beneden geeft minder anti dive
Gat naar buiten geeft meer caster
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 07 jan 2009, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Xave30
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: [BMW E36] Uitlijnen na vervanging M3 casterogen
What they said.
Side question: Gebruik je dan ook E30 onderdelen?
Side question: Gebruik je dan ook E30 onderdelen?
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: [BMW E36] Uitlijnen na vervanging M3 casterogen
Hoeft niet. Wat een hoop doen is de massieve excentrische rubbers van een E36 M3 3.0 gebruiken, of powerflex eccentrisch.
E30 M3 rubbers zijn ook massief en excentrisch volgens mij idd.
E30 M3 rubbers zijn ook massief en excentrisch volgens mij idd.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: [BMW E36] Uitlijnen na vervanging M3 casterogen
kloptBert ///M3 schreef:E30 M3 rubbers zijn ook massief en excentrisch volgens mij idd.
maar ik zou ze niet met het gat naar beneden monteren, dan houd je wel erg weinig bewegingsruimte over, want ondanks dat ze massief rubber zijn, flext het natuurlijk nog best wel wat als je een hobbeltje tegenkomt en die flex heb je met het gat naar beneden niet meer lijkt me omdat dan links en recht het staal van de houder zit
frank
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: [BMW E36] Uitlijnen na vervanging M3 casterogen
Maakt niet zo veel uit denk ik, anders heb je die ruimte ook niet met omhoog en omlaag bewegingen, en naar 1 kant. Plus de auto van Tristan is een circuitauto, daar heb je die flex niet nodig.
De stand van die rubbers bepaald deels de casterstand maar ook de hoeveelheid anti dive in je ophanging. Gaatje naar links en naar rechts veranderd caster en omhoog en omlaag veranderd je anti dive geometrie. Anti dive wil zeggen dat een deel van het gewicht zich door de draagarm verplaatst ipv door de veer/demper. Als je hem met het gaatje naar beneden installeerd krijg je minder anti dive en zou de auto wat softer moeten zijn met aanremmen enz.
De stand van die rubbers bepaald deels de casterstand maar ook de hoeveelheid anti dive in je ophanging. Gaatje naar links en naar rechts veranderd caster en omhoog en omlaag veranderd je anti dive geometrie. Anti dive wil zeggen dat een deel van het gewicht zich door de draagarm verplaatst ipv door de veer/demper. Als je hem met het gaatje naar beneden installeerd krijg je minder anti dive en zou de auto wat softer moeten zijn met aanremmen enz.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten
