@Dennis,
Goed advies van de makelaar hahahahahaha, reële inschatting van de waarde van de woning is vaak ver te zoeken bij de "leek" verkoper, maar de meeste makelaars praten de potentiele verkoper maar wat graag naar de mond. Een prestatiecontract durfen ze echter niet aan. Een eerlijke en harde analyse door de verkoper van zijn huis t.o.v. van de vergelijkbare woningen in zijn buurt die te koop staan door sterke en zwakke punten met het aanbod te vergelijken ontbreekt vaak. Velen vinden hun huis mooier t.o.v. het vergelijkbare aanbod en daarom is het meer waard.......keep on dreaming......... als dan in de finacieringsopzet e.e.a. te krap is begroot, en er een hoge verkoop prijs nodig is om de puzzel ingevuld te krijgen, en er weinig extra leencapaciteit is o.b.v. inkomen of onderpand, dan begint de ellende pas echt!
Toen ik de vraagprijs voor mijn woning voor mijzelf ging vast stellen, en ik vervolgens een makelaar in de arm heb genomen die altijd reële prijzen en verwachtingen neerlegt heb ik hem vanuit zijn ervaring mij laten vertellen wat hij dacht en waarom, dan krijg je ook de NVM gerealiseerde verkoopprijzen in beeld, is wat anders dan vraagprijzen, hij kwam op de zelfde vraagprijs uit na een goede onderbouwing. Hij vond ons ook meer dan eerlijk over de plussen en minnen van de woning. Ofwel lekker nuchter. De woning was binnen een week voor 4k onder de vraagprijs verkocht, terwijl buren en vrienden en kennissen riepen dat de vraagprijs veels te laag was......... keep on dreaming.
Voor je ouders is die overbruggingsgarantie
http://www.overbruggingsgarantie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; wellicht een extra optie om de woning aantrekkelijk te maken voor mogelijke kopers die nog moeten kopen.
Verder zou ik als ik jou was opteren voor nieuwbouw, door de betere isolatie, alleen daarom al en betere investering t.o.v. bestaande bouw ouder dan 10 jaar! Is het verkoopargument van de toekomst.
Als ik de het comfort en de stookkosten van mijn oude woning uit 1979 vergelijk met woning uit 2005 die ik nu tijdelijk bewoon is dat een enorme vooruitgang. Ik kijk uit naar mijn energiearme nieuwbouwwoning.
Michel