Huis verkopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gesloten
Michel P

Re: Huis verkopen

Bericht door Michel P » 26 nov 2008, 17:16

HJ schreef:
Jelmer850i schreef:Zo hee wat een verhaal. Ik dacht dat je die woning idd al sinds augustus kwijt was.
Verder is het wel een ramp als je iets gehad hebt met je gezondheid.

Zelf heb ik daar helaas ook ervaring mee.
Je kan niet een hypotheek nemen voor het volledige bedrag. In mijn geval was het 90% van de executiewaarde dus excl. kk.
Dus op een bedrag van een ton is dat al min. 20.000 eigen geld, bij 2 ton 40.000. Mits je dat bedrag krijgt men is bij zo'n situatie wat alerter. Daarnaast denk je dat je er bent maar heb je ook nog te maken met risico rentes die zo 2% hoger zijn dan de markt conforme rentes. :roll:

Maar gelukkig dat je 2009 met 1 woning in kan gaan :mrgreen:
Bij de ING Bank is een overlijdensrisicoverzekering niet verplicht. Als je het juiste product kiest kan je dus 125% van de executiewaarde financieren.
Weinig mensen (inclusief adviseurs) weten dit.

Idem bij Florius en dan kan er eventueel ook voor banksparen worden gekozen!

Michel

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Re: Re:

Bericht door Wouter81 » 27 nov 2008, 00:02

Erik Stoffelsen schreef:
Jelmer850i schreef:Apart verhaal!
Maar goed gefeliciteerd, dat blok aan je been ben je kwijt!

Wat wordt het ? MX5 ? of nu toch maar eens een porsche. Reminder voor je 30tigste toch ? :mrgreen:

Het word een rallyeeeee :twisted: 8)
Net gelijk maar een bod op zo'n ding gedaan, puur op basis van info van de verkoper en foto's. :roll: :) Verkoper wil nog niet zo happen maar het begin is er haha. Lijkt me echt leuk zoiets, pure Driving Fun. Ben gek op kleine sportieve autootjes.

ErikS

Re: Re:

Bericht door ErikS » 27 nov 2008, 10:34

Wouter81 schreef:
Erik Stoffelsen schreef:
Jelmer850i schreef:Apart verhaal!
Maar goed gefeliciteerd, dat blok aan je been ben je kwijt!

Wat wordt het ? MX5 ? of nu toch maar eens een porsche. Reminder voor je 30tigste toch ? :mrgreen:

Het word een rallyeeeee :twisted: 8)
Net gelijk maar een bod op zo'n ding gedaan, puur op basis van info van de verkoper en foto's. :roll: :) Verkoper wil nog niet zo happen maar het begin is er haha. Lijkt me echt leuk zoiets, pure Driving Fun. Ben gek op kleine sportieve autootjes.
jonge,

Geloof mij: Ga voor die van Bjorn Semmelink,
Rood witte OZ's supertourismo's 2ton op de teller maar dat ding is helemaal netjes gemaakt!
Vrpr is geloof ik 1650, bied em 1400 en je heb em mischien wel;)

http://www.rallye.nl/forum/showthread.php?t=3560" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Oké, een witte is mooier :bag: :twisted:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 22 dec 2008, 10:19

Nou, de gifbeker moet ook helemaal leeg geloof ik. Huis is verkocht, althans alles is rond. Zaterdag post van de makelaar dat er nu een afspraak gemaakt gaat worden bij de notaris voor de overdracht. Mooi zo. Belt net de notaris mij op, of ik wat meer info over de koper weet (waar 'ie werkt ed.). Ze krijgen die vent met geen mogelijkheid te pakken en terugbellen doet 'ie ook niet. Ze willen de woning (en ik ook!) graag dit jaar nog passeren maar dan moet er wel een afspraak gemaakt worden. :hmmm: Qua huur is het ook een drama. Uiteindelijk wel bij met betalen maar vraag niet hoe (enorm vaak zijn voicemail ingesproken en uiteindelijk dik 2 weken te laat betaald de laatste keer).

Ik zal blij zijn als dit achter de rug is..... pfffff. Dan hoop ik die vent daarna ook nooit weer te zien, tegen te komen of van hem te horen.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 22 dec 2008, 10:50

pff wat een gedoe... .
nja het verkopen van een huis zal erook niet gemakkelijker op worden nu

Dexter

Bericht door Dexter » 22 dec 2008, 11:34

Is er geen uiterste passeerdatum afgesproken dan?
Misschien is de man wel op vakantie omdat hij denkt dat er pas in Januari gepasseerd gaat worden?
Je kunt soms versteld staan van de stupiditeit of naïviteit van sommige mensen....... :shocking: :wtf:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 23 dec 2008, 13:00

Of zijn hypotheekofferte is niet meer geldig en hij kan de lening niet meer krijgen, een worst case scenario :x
Zowieso zijn alle ontbindende voorwaarden verlopen (lijkt mij althans).

ErikS

Bericht door ErikS » 27 dec 2008, 09:51

@ Wouter, tegen die tijd heb ik dan wel een mooie rallye voor je!

(Heb er nu twee, en ben er één origineel aan het maken! het is dé rallye met haper en stotter probleem, ookal blijft ie het bij mij gewoon doen:))

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 27 dec 2008, 20:24

Hou me maar op de hoogte Erik. :)

Michel P

Bericht door Michel P » 06 jan 2009, 13:21

Alles nog gelukt in 2008 Wouter?

Michel

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 06 jan 2009, 13:36

Nee :evil: :bag:

De gifbeker moet tot de laatste druppel leeg, zo lijkt het. Laatste week december de notaris weer aan de lijn, dat ze de koper eindelijk te pakken hadden. Had een ander telefoonnummer oid, vaag lulverhaal. Koper wou gelijk wel langskomen om te tekenen, toen bleek echter dat, omdat alles zo gruwelijk lang had geduurd, de offertetermijn van zijn hypotheek inmiddels ook verlopen te zijn. :hammer: Men (= hypotheekshop) zegt (maar ik geloof het nu pas als ik bij de notaris zit en getekend heb) dat het nu 2e helft januari wordt. Ondertussen waren er ook nog stukken kwijtgeraakt die de hypotheekshop wel zegt te hebben verzonden naar de hypotheekverstrekker maar bij de laatste partij schijnbaar zoek zijn geraakt. De wet van Murphy is wel weer van toepassing dus.

Man... zal blij zijn als dit achter de rug is straks. :goodnight:
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 06 jan 2009, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 jan 2009, 14:38

Het voordeel is dat de hyptheekrente daalt. :)

Michel P

Bericht door Michel P » 06 jan 2009, 15:38

RutgerK schreef:Het voordeel is dat de hyptheekrente daalt. :)
Maar de verstrekkingsnormen ook!

Wouter, keep my fingers crossed!!!

Heb zelf 31 december zoals gepland mijn woning geleverd aan de koper, altijd een pak van je hart in deze tijden.

Michel

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 jan 2009, 15:52

Wij kregen vandaag nog een offerte die toch weer € 20.000,- hoger lag. Huis hebben we afgezegd een paar weken geleden.

Het is een ongelooflijk moeilijke markt op dit moment. Onze accountant vertelde gisteren dat hij over een week in zijn nieuwbouwhuis trekt, maar zijn huidige huis nog niet heeft verkocht. In 11 maanden tijd heeft hij één bod gekregen!!!
Ik weet niet hoe dat zit of je hypotheek voor de nieuwe woning als tweede hypotheek wordt aangemerkt en niet aftrekbaar is maar je kan dan wel in één keer een financieringsbehoefte hebben die tonnen hoger komt te liggen.

Michel P

Bericht door Michel P » 06 jan 2009, 15:55

@Rutger,

Je mag, indien je de te verkopen woning niet verhuurd, 2 jaar rente aftrek genieten over beide woningen.

Michel

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 jan 2009, 16:12

Michel P schreef:@Rutger,

Je mag, indien je de te verkopen woning niet verhuurd, 2 jaar rente aftrek genieten over beide woningen.

Michel
Okee, gelukkig voor hem. Ik kan mij voorstellen dat je na 11 maanden één bod gehad te hebben zelfs begint te twijfelen over de verkoop in de komende 24 maanden. "Wat moet je met de prijs gaan doen en wat is het effect daarvan op je maandlasten voor je nieuwe hypotheek?".
Vooral bij de nieuwbouwprojecten in het hogere segment, die nu lopen zie ik daarin nog veel persoonlijk leed ontstaan. Laatst sprak ik een makelaar die aangaf dat zijn handeln boven de 5 ton helemaal stilligt.

Michel P

Bericht door Michel P » 06 jan 2009, 16:21

Beiden te koop zetten en hopen dat je een van beiden op redelijke termijn verkoopt. Huidige woning te koop aan bieden met overbruggingsgarantie http://www.overbruggingsgarantie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Huidige financieringsruimte bekijken en alvast een extra kredietruimte regelen en de vraagprijs verlagen.

Michel

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 06 jan 2009, 16:30

Wat ik in de toekomst in ieder geval anders doe is dat, mochten we weer willen verhuizen, niet eerder iets koop dan dat de huidige woning verkocht is. Nu niet gedaan en heb toch wel onderschat hoe lastig en langdurig het kan zijn. Nu heb ik ook wel pech met deze koper en alles wat mis kan gaan is ook misgegaan zo onderhand maar toch.

Da's echter gelijk het probleem op dit moment. Niemand koopt meer iets anders voordat ze hun huidige woning verkocht hebben. Daardoor ligt de markt zo moeilijk denk ik. Hoorde gister nog van een makelaar dat starters of andere mensen zonder eigen huis het probleem niet zijn, die kopen nog steeds wel. Het zijn de mensen die nu ook reeds een koopwoning hebben.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jan 2009, 11:47

Dat klopt. Wij kunnen redelijk makkelijk een huis kopen, al ben ik wel een beetje zenuwachtig als we vanmiddag bij de hypotheekadviseur zitten of het budget nog wat omhoog kan als we willen kopen en verbouwen. Maar kant en klaar kopen is geen probleem, echter hebben we geen kant en klaar huis gevonden wat voldeed aan onze smaak. Nieuwbouw wel, maar we stonden op één of andere manier op de reservelijst.

Mijn ouders zitten nu met kijkers die vaak al een jaar huren nadat ze hun huis hadden verkocht en dus redelijk makkelijk een huis kunnen kopen. Echter is er nog geen bod gedaan. Er zijn ook kijkers geweest die hun huis moesten verkopen, maar ja, dat is dus lastig als iedereen de hoofdprijs vraagt en niemand dat er voor over heeft nu, omdat ze in dezelfde situatie zitten, waarbij ze eerst moeten verkopen. Mijn ouders twijfelen dan ook of ze het nieuwe huis voor de zekerheid ook maar te koop moeten zetten binnenkort. De hoop is gevestigd op een snel herstel van de woningmarkt, of die ene koper die het huis gewoon wil hebben en kan betalen. :)

Studio's en starters appartementen hier in Den Haag zijn bij mijn buren/collega's van de makelaardij nog steeds in no time verkocht en ze werken met wachtlijsten.

De duurdere woningen zijn inderdaad wat lastiger, maar de grap is dat hun kantoor nu lekker draait, terwijl hun collega's lopen te klagen. De verkopen zijn afgelopen maanden gestegen! Dat komt omdat ze hier altijd gewerkt hebben met verkoopprijzen, ivp (te hoge) vraagprijzen en een heel goed advies. Daarmee snoepen ze nu markt weg van de makelaars die huizen voor te hoge bedragen te koop hebben gezet. Goed advies van je makelaar is toch ook wel belangrijk merkt men nu, het gaat wat verder dan een mooi praatje.

Michel P

Bericht door Michel P » 07 jan 2009, 15:15

@Dennis,

Goed advies van de makelaar hahahahahaha, reële inschatting van de waarde van de woning is vaak ver te zoeken bij de "leek" verkoper, maar de meeste makelaars praten de potentiele verkoper maar wat graag naar de mond. Een prestatiecontract durfen ze echter niet aan. Een eerlijke en harde analyse door de verkoper van zijn huis t.o.v. van de vergelijkbare woningen in zijn buurt die te koop staan door sterke en zwakke punten met het aanbod te vergelijken ontbreekt vaak. Velen vinden hun huis mooier t.o.v. het vergelijkbare aanbod en daarom is het meer waard.......keep on dreaming......... als dan in de finacieringsopzet e.e.a. te krap is begroot, en er een hoge verkoop prijs nodig is om de puzzel ingevuld te krijgen, en er weinig extra leencapaciteit is o.b.v. inkomen of onderpand, dan begint de ellende pas echt!

Toen ik de vraagprijs voor mijn woning voor mijzelf ging vast stellen, en ik vervolgens een makelaar in de arm heb genomen die altijd reële prijzen en verwachtingen neerlegt heb ik hem vanuit zijn ervaring mij laten vertellen wat hij dacht en waarom, dan krijg je ook de NVM gerealiseerde verkoopprijzen in beeld, is wat anders dan vraagprijzen, hij kwam op de zelfde vraagprijs uit na een goede onderbouwing. Hij vond ons ook meer dan eerlijk over de plussen en minnen van de woning. Ofwel lekker nuchter. De woning was binnen een week voor 4k onder de vraagprijs verkocht, terwijl buren en vrienden en kennissen riepen dat de vraagprijs veels te laag was......... keep on dreaming.

Voor je ouders is die overbruggingsgarantie http://www.overbruggingsgarantie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; wellicht een extra optie om de woning aantrekkelijk te maken voor mogelijke kopers die nog moeten kopen.

Verder zou ik als ik jou was opteren voor nieuwbouw, door de betere isolatie, alleen daarom al en betere investering t.o.v. bestaande bouw ouder dan 10 jaar! Is het verkoopargument van de toekomst.

Als ik de het comfort en de stookkosten van mijn oude woning uit 1979 vergelijk met woning uit 2005 die ik nu tijdelijk bewoon is dat een enorme vooruitgang. Ik kijk uit naar mijn energiearme nieuwbouwwoning.

Michel

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 jan 2009, 16:27

Met Michel eens, makelaars...euh....heb zelf wat makelaarspapieren maar ik heb niet al teveel vertrouwen in de gemiddelde makelaar, VOOR de crisis ook al niet.(de goeien niet te na gesproken) Wij regelen het vaak zonder de laatste jaren.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 07 jan 2009, 18:05

Robin schreef:Met Michel eens, makelaars...euh....heb zelf wat makelaarspapieren maar ik heb niet al teveel vertrouwen in de gemiddelde makelaar, VOOR de crisis ook al niet.(de goeien niet te na gesproken) Wij regelen het vaak zonder de laatste jaren.
Ik ook met de week minder moet ik zeggen. Wij zitten nu naar een huis te kijken dat in onze ogen meer dan € 125.000,- overvraagd is. :shock: Ik ken de maximale grondprijs en heb inmiddels wel wat zicht op de maximale bouwkosten. Ik heb het huis bekeken met de verkopend makelaar en hem inmiddels laten weten dat wij geen bod gaan doen omdat we denken dat een in onze ogen reëel bod mogelijk als niet serieus gezien zal worden. Ik ben benieuwd of er nog een reactie komt.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 07 jan 2009, 18:51

Robin schreef:Met Michel eens, makelaars...euh....heb zelf wat makelaarspapieren maar ik heb niet al teveel vertrouwen in de gemiddelde makelaar, VOOR de crisis ook al niet.(de goeien niet te na gesproken) Wij regelen het vaak zonder de laatste jaren.
Helaas steken de slechtere makelaars er altijd een stukje bovenuit.
Soms heb je echter ook mensen die hun huis willen verkopen en echt geen enkel minpunt aan hun huis zien. Dat soort mensen zul je nooit kunnen overtuigen met een scherpe vraagprijs. Dat soort mensen 'waagt liever de gok' dat iemand er meer geld voor durft neer te leggen omdat diegene exact dezelfde smaak heeft. En dan ben je zes maanden verder en gaan ze zeuren waarom er toch maar niemand op hun huis afkomt.. :whistle: Tsjah, ehmm, vraagprijs te hoog? :sealed:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 07 jan 2009, 20:05

Michel
Michel, die termijn van twee jaar, geldt die vanaf de datum dat je je tweede hypotheek gaat gebruiken? Bijvoorbeeld bij nieuwbouw vanaf het moment dat je de bouwgrond betaald? Dat verandert namelijk wel wat aan hoe ik tegen die twee moet aankijken. In ons geval bij het nieuwbouwgrond was er een verplichting dat het huis binnen 320 werkdagen klaar moest zijn. Die termijn zou gaan lopen van de oplevering van de fundering. Dan zou je al een jaar van die twee jaar 'verbruikt' kunnen hebben.

Michel P

Bericht door Michel P » 07 jan 2009, 20:47

RutgerK schreef:

Michel
Michel, die termijn van twee jaar, geldt die vanaf de datum dat je je tweede hypotheek gaat gebruiken? Bijvoorbeeld bij nieuwbouw vanaf het moment dat je de bouwgrond betaald? Dat verandert namelijk wel wat aan hoe ik tegen die twee moet aankijken. In ons geval bij het nieuwbouwgrond was er een verplichting dat het huis binnen 320 werkdagen klaar moest zijn. Die termijn zou gaan lopen van de oplevering van de fundering. Dan zou je al een jaar van die twee jaar 'verbruikt' kunnen hebben.
U hebt tijdelijk 2 woningen

Als u een andere woning koopt, kan het voorkomen dat u deze woning al hebt gekocht terwijl u nog in uw oude woning woont. Of u bent inmiddels verhuisd, maar u hebt de oude woning nog niet verkocht. Hierna leest u wat de gevolgen hiervan zijn voor uw aftrekmogelijkheden en het eigenwoningforfait.
Nieuwe woning staat leeg of is in aanbouw

Hebt u een andere woning gekocht die leegstaat of in aanbouw is? Dan valt deze woning onder bepaalde voorwaarden onder de eigenwoningregeling. U hoeft de waarde van de woning dan niet aan te geven in box 3 (voordeel uit sparen en beleggen). U moet dan wel voldoen aan de volgende voorwaarden:

* De andere woning is in aanbouw of staat leeg in de periode dat u er nog niet in woont.
* U woont nu wel in de andere woning of u bent van plan om in 2009 of 2010 in die woning te gaan wonen.

Let op!

U hoeft voor uw andere woning geen eigenwoningforfait aan te geven over de periode dat u er niet in woont. Voor uw oude woning moet u wel het eigenwoningforfait aangeven over de periode dat u in die woning woont. De rente over en kosten van de eigenwoningschuld en de periodieke betalingen voor bijvoorbeeld erfpacht mag u voor beide woningen aftrekken.
Uitzondering

Koopt u een woning waar u, bijvoorbeeld door een ingrijpende verbouwing, pas na 2010 in kunt gaan wonen? Dan is de eigenwoningregeling niet van toepassing. In dat geval valt de woning (en de bijbehorende schuld) in box 3. Dit geldt ook als u in 2008 redelijkerwijs kunt voorzien dat de nieuwbouw of verbouwing zoveel vertraging zal oplopen, dat u pas na 2010 in de nieuwe woning kunt gaan wonen.
Oude woning staat leeg en is nog niet verkocht

Als u verhuist naar uw andere woningvalt de oude woning maximaal 2 jaar na het kalenderjaar waarin u de woning hebt verlaten onder de eigenwoningregeling. U hoeft de waarde van de oude woning en de eigenwoningschuld dan niet aan te geven in box 3. U moet dan wel voldoen aan de volgende voorwaarden:

* De oude woning is tot de verhuizing uw hoofdverblijf.
* De oude woning staat vanaf de verhuizing leeg.
* U biedt de oude woning daadwerkelijk te koop aan.

Let op!

U hoeft voor uw oude woning geen eigenwoningforfait aan te geven over de periode dat u er niet in woont. Voor uw nieuwe woning moet u wel het eigenwoningforfait aangeven over de periode dat u in die woning woont. De rente over en de kosten van de eigenwoningschuld en de periodieke betalingen voor bijvoorbeeld erfpacht mag u voor beide woningen aftrekken.
Bron: http://www.belastingdienst.nl/particuli ... P413_30106" onclick="window.open(this.href);return false;

Gesloten