AST schokdempers is dat wat?
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: AST schokdempers is dat wat?
Die hulpveertjes moet je idd niet naar kijken, puur APK.
Bumpstop zou die toch niet moeten raken. Ik heb er zelf nooit last van.
Ik zou het even navragen bij Beek. Of een keer bij Bas Roos langs. Die is ook niet te beroerd om even een diagnose te doen. Zaterdag moet ik er ook weer heen.
Bumpstop zou die toch niet moeten raken. Ik heb er zelf nooit last van.
Ik zou het even navragen bij Beek. Of een keer bij Bas Roos langs. Die is ook niet te beroerd om even een diagnose te doen. Zaterdag moet ik er ook weer heen.
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: AST schokdempers is dat wat?
misschien wel niet helemaal een professionele manier, maar om er echt achter te komen of je op de bump komt kun je een kleine Ty-rip om je zuigerstang doen en dan een stukje rijden, moet je niet volgas een drempel nemen want dan gebeurt het zoiezo natuurlijk.... als de ty-rip vervolgens tegen de bump aanzit weet je genoeg.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: AST schokdempers is dat wat?
Heb ik ook gedaan was tip van Beek, zit helemaal tegen de bumpstop aan..Laurens schreef:misschien wel niet helemaal een professionele manier, maar om er echt achter te komen of je op de bump komt kun je een kleine Ty-rip om je zuigerstang doen en dan een stukje rijden, moet je niet volgas een drempel nemen want dan gebeurt het zoiezo natuurlijk.... als de ty-rip vervolgens tegen de bump aanzit weet je genoeg.

Vandaag over de stompwijkseweg gereden, ongeveer de slechtste weg hier in de buurt, toen ik aan het eind was heb ik 31x de bumpstop geraakt!
Kan die bumpstop wel iets inkorten misschien een centimeter ofzo.. maar wat als ik naar de ring ga? Dat gaat niet goed komen.. heb echt het idee dat die veren ook te slap zijn.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: AST schokdempers is dat wat?
Hoe is die set van jou nu samengesteld dan? Veersterkte door AST uitgevogeld, door Beek of 'nog' door geen van beiden en test jij voor hun? In alle gevallen zul je toch hun even moeten laten rijden denk ik. Neem aan dat wanneer Beek het monteert, zij ook het onderstel voor je kunnen afstellen?
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: AST schokdempers is dat wat?
ik denk dat het op een gegeven moment een compromis wordt... als je stuggere veren neemt wordt het op straat niet meer leuk om mee te rijden denk ik...
Ik zou proberen de helft van de bumpstop af te halen en het nog een keer te proberen
Ik zou proberen de helft van de bumpstop af te halen en het nog een keer te proberen

- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: AST schokdempers is dat wat?
Is HET setje van AST voor de Mini, dus neem aan dat het goed is.. de Mini is ook compleet uitwogen maar zag wel dat linksvoor bijna 100kilo zwaarder is..allen schreef:Hoe is die set van jou nu samengesteld dan? Veersterkte door AST uitgevogeld, door Beek of 'nog' door geen van beiden en test jij voor hun? In alle gevallen zul je toch hun even moeten laten rijden denk ik. Neem aan dat wanneer Beek het monteert, zij ook het onderstel voor je kunnen afstellen?
Ik zal die uitdraai eens opzoeken. Inmiddels is er een mail de deur uit richting AST vanuit Beek dus vertrouw er wel op dat het goed komt.. maar dit is goed k..
Met het standaard Works onderstel was die beter in balans. Maar goed dat onderstel valt door de mand op het circuit..
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: AST schokdempers is dat wat?
Uitgewogen met jou in de auto neem ik aan dan toch?
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: AST schokdempers is dat wat?
Nee, zonder mij omdat er meestal iemand naast zit als ik over het circuit ga, daar is wel rekening mee gehouden.
Heb dit weekend een hele dikke Mini gereden met 250pk en een Billstein onderstel met camberplaten!
Zo hoort het wat een grip en totaal geen onderstuur, banden waren waarschijnlijk ook beter dan mijn Dunlops, dat waren Goodyears nogwat..
Heb dit weekend een hele dikke Mini gereden met 250pk en een Billstein onderstel met camberplaten!

- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: AST schokdempers is dat wat?
Mijn onderstel is ook niet hard. Zit nog voldoende souplesse in. Grip is ook uitstekend. Het lijkt me stug (
) dat je veel hardere veren moet hebben om van de bumpstop af te blijven. Ik heb helaas ook geen idee hoe alles op een Mini hoort te zitten maar Beek moet dit toch weten te fixen. Anders heeft de hele aanpassing geen zin gehad.


- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: AST schokdempers is dat wat?
Die hulpveren zitten er idd op om de veer op zijn plek te houden als de demper te ver uit komt, je hebt op die manier dus extra uitgaande veerweg.
Niet alleen voor APK dus, anders lieten ze dat ding wel weg
Als die veer in elkaar geperst blijft zitten als hij niet op zijn poten staat dan klopt er iets niet in je schokbreker lengte setting, waarschijnlijk staat hij dan te hoog op zijn poten voor je schokbreker lengte.
Normaal is een hulpveer helemaal in elkaar geperst als de auto gewoon op zijn wielen staat, krik je hem op dan gaat ook die hulpveer open. Hulpveren hebben een zgn. block weight, dat is de hoeveelheid gewicht nodig om hem in elkaar te persen en die word nagenoeg altijd lager gekozen als het statische onafgeveerde gewicht per hoek.
Normaal is een hulpveer zo'n 20 N/mm (2 KG/cm) en een monotube schokbreker met 46mm piston / 22mm stang met 10-12 bar vulling heeft een spindeldruk van rond de 30 KG, plus het onafgeveerde gewicht wat daar nog aan hangt, dus die wil uit zichzelf altijd naar buiten, die hulpveer zou niet in elkaar geperst moeten zitten.
Ik vind hem alleen niet echt hoog staan op jouw foto's. Plus het zou loodrecht op jouw verhaal staan dat je de compressie bumpstops raakt, je hebt namelijk plenty bumptravel als je weinig drooptravel hebt, tenzij die AST schokbreker erg kort is. Normaal kies je de lengte van je demper op de veren die er op gaan (Je weet de ongespannen lengte van je veer en hulpveer (full droop), je berekend aan de hand van het geveerde gewicht de lengte van je veer in statische toestand. Dan kan je nog uitrekenen wat het geveerde gewicht per hoek is onder gewichtsverplaatsing (full bump) en daar een veer lengte bij berekenen. Verschil tussen full droop en full bump is dus de interne lengte van de schokbreker die je ongeveer nodig hebt. Meestal heeft een fabrikant verschillende ranges tenzij het op maat gemaakt moet zoals een McPherson poot (maar dan nog heb je meestal 1 lengte voor een bepaald type auto) Met in en uitgaande bumpstops kan je dat dan finetunen.)
Ter info bumpstop raken is btw niet altijd slecht. Bij sommige onderstellen word de C waarde van de bumpstop gewoon meegenomen in de afstelling, dus dan sta je bij max roll altijd op de bumpstop.
Niet alleen voor APK dus, anders lieten ze dat ding wel weg

Als die veer in elkaar geperst blijft zitten als hij niet op zijn poten staat dan klopt er iets niet in je schokbreker lengte setting, waarschijnlijk staat hij dan te hoog op zijn poten voor je schokbreker lengte.
Normaal is een hulpveer helemaal in elkaar geperst als de auto gewoon op zijn wielen staat, krik je hem op dan gaat ook die hulpveer open. Hulpveren hebben een zgn. block weight, dat is de hoeveelheid gewicht nodig om hem in elkaar te persen en die word nagenoeg altijd lager gekozen als het statische onafgeveerde gewicht per hoek.
Normaal is een hulpveer zo'n 20 N/mm (2 KG/cm) en een monotube schokbreker met 46mm piston / 22mm stang met 10-12 bar vulling heeft een spindeldruk van rond de 30 KG, plus het onafgeveerde gewicht wat daar nog aan hangt, dus die wil uit zichzelf altijd naar buiten, die hulpveer zou niet in elkaar geperst moeten zitten.
Ik vind hem alleen niet echt hoog staan op jouw foto's. Plus het zou loodrecht op jouw verhaal staan dat je de compressie bumpstops raakt, je hebt namelijk plenty bumptravel als je weinig drooptravel hebt, tenzij die AST schokbreker erg kort is. Normaal kies je de lengte van je demper op de veren die er op gaan (Je weet de ongespannen lengte van je veer en hulpveer (full droop), je berekend aan de hand van het geveerde gewicht de lengte van je veer in statische toestand. Dan kan je nog uitrekenen wat het geveerde gewicht per hoek is onder gewichtsverplaatsing (full bump) en daar een veer lengte bij berekenen. Verschil tussen full droop en full bump is dus de interne lengte van de schokbreker die je ongeveer nodig hebt. Meestal heeft een fabrikant verschillende ranges tenzij het op maat gemaakt moet zoals een McPherson poot (maar dan nog heb je meestal 1 lengte voor een bepaald type auto) Met in en uitgaande bumpstops kan je dat dan finetunen.)
Ter info bumpstop raken is btw niet altijd slecht. Bij sommige onderstellen word de C waarde van de bumpstop gewoon meegenomen in de afstelling, dus dan sta je bij max roll altijd op de bumpstop.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: AST schokdempers is dat wat?

- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: AST schokdempers is dat wat?
Thanks Bert!
Ik ga aan de slag.. eerst even die hulpveren opmeten enzo..

Ik ga aan de slag.. eerst even die hulpveren opmeten enzo..
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: AST schokdempers is dat wat?
Dit is bij de MX5 het geval.Bert ///M3 schreef:Ter info bumpstop raken is btw niet altijd slecht. Bij sommige onderstellen word de C waarde van de bumpstop gewoon meegenomen in de afstelling, dus dan sta je bij max roll altijd op de bumpstop.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: AST schokdempers is dat wat?
Ja maar de bumpstop op 1 weg 31x raken lijkt mij ook niet de bedoeling..
- Andry
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: AST schokdempers is dat wat?
Bert, wordt er dan ook gebruik gemaakt van de bumpstops zoals op de foto's,dus de hard schuimrubber exemplaren die nagenoeg altijd worden gebruikt? Ik kan me zo voorstellen dat dit niet echt nauwkeurig is omdat deze toch enigszins zijn in te persen en zeker niet op lange termijn met het oog op uitdroging en slijtage. Niet kijkend naar de kosten zou ik voor hydraulische exemplaren gaan, die je ook weer een bepaalde dempingrate kan geven door shims ed. Overigens zou ik een straatauto niet afstellen inc. de bumpstops dit ivm de vele onbekende factoren die er zijn. Neem een situatie waarbij je max. roll hebt en je komt een grote(re) oneffenheid in de weg tegen dan je had gezien of had verwacht. Verdere compressie is niet mogelijk en ipv. dat de veer de klap opvangt geeft ie het direkt via de bumpstops door aan de carrosserie. Aangezien je al max. roll rijd, rij je ook aardig op de limit met als gevolg dat je de controle over het voertuig kwijtraakt. Bij een trackauto incl. dataloggers is het een ander verhaal. Zit ik er ver naast, Bert?Bij sommige onderstellen word de C waarde van de bumpstop gewoon meegenomen in de afstelling, dus dan sta je bij max roll altijd op de bumpstop.
Kan het niet zo zijn de uitgaande slag is geweest en vervolgens de tussenring of de hele topveer er tussen uit is geschoten en vervolgens niet meer goed op z'n plek zit? Controleer ook de onderste ring waarop de hoofdveer rust, ik heb namelijk al eens een exemplaar gezien die nagenoeg doormidden was gebroken

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: AST schokdempers is dat wat?
Dat kan idd gewoon met schuim exemplaren
Maar het ligt er maar net aan hoe eea uitgedacht is. Als het puur ter bescherming van je demper is dan is de bumpstop meestal korter & van hard rubber of PU als wanneer je hem mee zou nemen qua tuning. Als hij er voor bedoeld is om altijd contact te hebben dan is hij vaak langer en van zachter materiaal zodat je bij bumpstop contact minder onbalans krijgt.
Een bumpstop heeft net als een veer en een band gewoon een C waarde in N/mm over een bepaald gebied, die waarde gaat vaak wel omhoog als je hem verder in elkaar perst. Je kan dan dus zeggen 50 N/mm veer samen met een 50 N/mm bumpstop geeft 100 N/mm, net zoals dat een gewone 100 N/mm veer dat zou doen. Op die manier heb je dus bij lagere bochtensnelheden meer comfort en bij hogere snelheden (meer dwarsversnelling) een stijver onderstel, plus je hebt meer reboundtravel omdat je dan die bumpstop niet gebruikt. Beetje zoals je met tendersprings of met progressieve veren ook kan doen. Alleen bij tendersprings of progressieve veren staan ze in serie en met de bumpstop dus parralel.
Plaatje van de Miata bumpstop gegevens:

Zou je zoiets hebben (FCM 46mm in voorbeeld) dan kan je bijvoorbeeld de eerste 25mm goed gerbuiken als extra ondersteuning voor roll, daarna word hij steeds harder en beschermd hij dus je demper.
Bij straatauto's word het soms wel gedaan, bij een MX5 dus wel zoals Rob zegt, bij sommige BMW's ook.
Bij race auto's word het meestal niet gedaan voor roll control maar de C waarde van je bumpstop blijft wel van belang, omdat die wel een bepaalde hoeveelheid energie moet kunnen absorberen. Als je over een curbstone rijd bijvoorbeeld, en je vering komt op max bump dan wil je niet dat je vering ineens massief word. Een schokdemper zoals die van Moton is gasgevuld om een deel van het geveerde gewicht te dragen en werkt met een blof off, maw die bypassed de zuiger boven een bepaalde ingaande snelheid. Dan wil je dus niet op een massieve bumpstop staan, omdat dat het effect teniet doet. Dan kan je dus beter een langere demper nemen met een langere bumpstop.
Heb je naar je gevoel bumpstop contact dan kan je bijvoorbeeld je bumpstop doormidden snijden om zo te zorgen dat je vrij blijft, alleen heeft het als nadeel dat de bumpstop wel harder word. Haal je er 50% af, dus recht door midden dan word hij 2x zo hard. Kom je dan wel op de bumpstop dan kan dat dus ook nadelig zijn.

Een bumpstop heeft net als een veer en een band gewoon een C waarde in N/mm over een bepaald gebied, die waarde gaat vaak wel omhoog als je hem verder in elkaar perst. Je kan dan dus zeggen 50 N/mm veer samen met een 50 N/mm bumpstop geeft 100 N/mm, net zoals dat een gewone 100 N/mm veer dat zou doen. Op die manier heb je dus bij lagere bochtensnelheden meer comfort en bij hogere snelheden (meer dwarsversnelling) een stijver onderstel, plus je hebt meer reboundtravel omdat je dan die bumpstop niet gebruikt. Beetje zoals je met tendersprings of met progressieve veren ook kan doen. Alleen bij tendersprings of progressieve veren staan ze in serie en met de bumpstop dus parralel.
Plaatje van de Miata bumpstop gegevens:
Zou je zoiets hebben (FCM 46mm in voorbeeld) dan kan je bijvoorbeeld de eerste 25mm goed gerbuiken als extra ondersteuning voor roll, daarna word hij steeds harder en beschermd hij dus je demper.
Bij straatauto's word het soms wel gedaan, bij een MX5 dus wel zoals Rob zegt, bij sommige BMW's ook.
Bij race auto's word het meestal niet gedaan voor roll control maar de C waarde van je bumpstop blijft wel van belang, omdat die wel een bepaalde hoeveelheid energie moet kunnen absorberen. Als je over een curbstone rijd bijvoorbeeld, en je vering komt op max bump dan wil je niet dat je vering ineens massief word. Een schokdemper zoals die van Moton is gasgevuld om een deel van het geveerde gewicht te dragen en werkt met een blof off, maw die bypassed de zuiger boven een bepaalde ingaande snelheid. Dan wil je dus niet op een massieve bumpstop staan, omdat dat het effect teniet doet. Dan kan je dus beter een langere demper nemen met een langere bumpstop.
Heb je naar je gevoel bumpstop contact dan kan je bijvoorbeeld je bumpstop doormidden snijden om zo te zorgen dat je vrij blijft, alleen heeft het als nadeel dat de bumpstop wel harder word. Haal je er 50% af, dus recht door midden dan word hij 2x zo hard. Kom je dan wel op de bumpstop dan kan dat dus ook nadelig zijn.
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Re: AST schokdempers is dat wat?
Na het rondtuffen in een std Mini Cooper had ik erg sterk het idee dat deze net als een MX5 integraal gebruik maakt van de bumpstops als ophangingsonderdeel. Gevoel was eigenlijk hetzelfde..maar kan het mishebben hoor.
Meestal zijn progressieve bumpstops een beetje pionvorming en echt pure stops meer een soort donuts.
Meestal zijn progressieve bumpstops een beetje pionvorming en echt pure stops meer een soort donuts.
- Andry
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: AST schokdempers is dat wat?
Duidelijk, Bert.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: AST schokdempers is dat wat?
Hmm.. ik zit nog steeds met slechte dempers van AST.. heb ook het idee dat linksvoor gewoon kapot is, die klapt ook veel harder en sneller tegen zijn bumpstop dan rechtsvoor.
heb ook nog niks gehoord van AST
Jammer achter voelt wel goed nu!
heb ook nog niks gehoord van AST

-
OnlineOpa
- Berichten: 6786
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: AST schokdempers is dat wat?
Misschien vakantie?!....er zijn meerdere bedrijven gesloten tot 5 januari.heb ook nog niks gehoord van AST

-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: AST schokdempers is dat wat?
Als ik dit zo allemaal lees
Voor mijn auto kost een schroefset van AST 1400 excl. btw, denk dat ik deze aanbieding maar aan me voorbij laat gaan.

Voor mijn auto kost een schroefset van AST 1400 excl. btw, denk dat ik deze aanbieding maar aan me voorbij laat gaan.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: AST schokdempers is dat wat?
Maandag 12 januari een afspraak bij AST kijken wat er aan de hand is.. gelijk even camberplaten monteren 8)
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: AST schokdempers is dat wat?
Camber, dat merk je meteen. Een lange bocht pakken die je al goed kent en het verschil is duidelijk.
Mike, ik kan me niet voorstellen dat AST Hans in de kou laat staan. Het zijn op maat producten waar soms wel eens wat fijnslijperij benodigd is. Om het merk dan meteen af te schrijven...
Mike, ik kan me niet voorstellen dat AST Hans in de kou laat staan. Het zijn op maat producten waar soms wel eens wat fijnslijperij benodigd is. Om het merk dan meteen af te schrijven...

- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: AST schokdempers is dat wat?
Dat denk ik ook niet.. anders waren ze er al lang onderuit geschroefd en op de post gegaan richting AST..
Maar ze moeten wel met een goede oplossing komen.. het feit blijft dat ik voor maar 2,5cm veerweg heb
en linksvoor veel slapper is dan rechts
Maar ze moeten wel met een goede oplossing komen.. het feit blijft dat ik voor maar 2,5cm veerweg heb

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: AST schokdempers is dat wat?
Met camberplates zal er wel een langere veer op komen. Meestal zijn die dunner als de gewone rubberen topmounts. Dan zou je dus al iets aan ingaande veerweg moeten winnen (ten koste van uitgaande veerweg)
Denk tenminste niet dat je qua steldraad veel hoger kan, als ik naar de pics op P1 kijk??
Is dit btw het eerste setje voor Mini's van AST? /Edit: lijkt me niet omdat er al TUV certificaten afgegeven zijn
Denk tenminste niet dat je qua steldraad veel hoger kan, als ik naar de pics op P1 kijk??
Is dit btw het eerste setje voor Mini's van AST? /Edit: lijkt me niet omdat er al TUV certificaten afgegeven zijn

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: daNpy en 8 gasten