olie en/of oliefilter vervangen bij weinig kms per jaar

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
markk

olie en/of oliefilter vervangen bij weinig kms per jaar

Bericht door markk » 03 jan 2009, 17:59

Tsja wat is wijsheid ?

Vanmiddag zojuist olie+filter van BoxsterS, M3, EVO en 206gti ververst. Vraag me altijd af of het nodig is.

206gti:
- Vorige keer was dec. 2007 @ 149k km.
- Nu, jan. 2009 @ 163k km olie ververst + oliefilter vernieuwd. Dus na ~1 jaar en ~14k km.
- Voorschrift is na 30kkm of 1 jaar.

M3:
- Vorige keer was dec. 2007 @ 98kkm
- Nu, jan. 2009 @ 105k km olie ververst + oliefilter vernieuwd. Dus na ~1 jaar en ~7k km
- Voorschrift is na 20k km of 1 jaar.

EVO:
- Vorige keer was dec. 2007 @ 14k km
- Nu, jan. 2009 @ 16k km olie ververst + oliefilter vernieuwd. Dus na ~1 jaar en ~2k km.
- Voorschrift is elke 7500 km of 6 maanden/half jaar. (Kortom ben eigenlijk te laat)

BoxsterS:
- Vorige keer was dec. 2007 @ 62k km (zonder olie filter. Laatste oliefilter wissel was dec. 2006 @ 57k km)
- Nu, jan. 2009 @ 66k km olie ververst + oliefilter vernieuwd. Dus na ~1 jaar en 4k km. (filter na 2 jaar en 9k km)
- Voorschrift is iedere 2 jaar of 20k km.

Kijk een 206gti die meer dan 10kkm per jaar maakt mag best ieder jaar een verversing + filtertje hebben.

Maar kijk eens naar de EVO/BoxsterS/M3. Die rijden relatief erg weinig. Ieder jaar olie verversing lijkt al overbodig maar ieder jaar olie filter helemaal. En dan heb ik het nog niet gehad over de FJ1200/Burgman motor(scooters). Die draaien max. 1 a 2k km per jaar....
Merk op dat EVO eigenlijk iedere 6 maanden oliewissel moet hebben en BoxsterS eigenlijk maar iedere 2 jaar...

Ik ga eigenlijk steeds meer naar alles 1x per jaar olie + filter. Lijkt overkill, maar is wel zo makkelijk en dekt met mijn km's de specs meer dan prima (muv 6 maanden termijn voor EVO). Twijfel wel eens om ook het filter mee te nemen na zo weinig kms maar ach die 10 euro ofzo maak ook niet uit en je bent toch al even lekker aan het sleutelen.

Aan de andere kant. Als ik zie hoe de olie eruit komt (zwart / zwartig, vaak met beetje zwart/bruin schuim, dun) en hoe de nieuwe olie eruit ziet (goudgeel, dik) dan zit er best wel verschil tussen.

Uiteraard gebruik ik originele filters en goede olie. 206gti/BoxsterS krijgen full syntetic Mobil-I 5w50. EVO en M3 krijgen Castrol 10w60.

- Meningen ?
- Waarom ieder jaar olie verversen ?
- Waarom ieder jaar oliefilter verversen na "weinig" kms ?
- Zou er nog verschil zitten tussen de oliefilters bij de "stealert" versus de Mann filters bij Brezan ?

Mark.

Knot

Re: olie en/of oliefilter vervangen bij weinig kms per jaar

Bericht door Knot » 03 jan 2009, 18:16

Slechter wordt het er natuurlijk niet van en het zijn ook geen grove investeringen, volgens mij kan je makkelijk 2 jaar met de olie/filter doen, zal het niet zo snel stuk van lopen maar er zijn ook mensen die niet kunnen stoppen met oliewissels.

Wat ik veel erger vind.. gezien de vrouw veel in de 206 rijdt rij je zelf maar ongeveer 15.000km.... terwijl je zoveel speelgoed hebt!!!!!

markk

Bericht door markk » 03 jan 2009, 18:25

206 is gezin / vakantie auto...vandaar de hogere kms.

frankv

Bericht door frankv » 03 jan 2009, 22:50

Mijn M3 rijdt tegenwoordig ook nog maar iets van 2.000km per jaar. Volgens mijn monteur wordt olie niet snel "oud" en kan ik best 3 jaar wachten met vervangen.

Daar vertrouw ik dan maar op wetende dat ik hem, als ik er mee rijd, hem altijd helemaal warm rijd.

Bij die x km of 1 jaar is die 1 jaar grens natuurlijk gesteld om te voorkomen dat iemand die iedere werkdag 500m met zijn auto rijdt [dat komt neer op 100km per jaar], pas na 150 jaar [bij de eerste servicebeurt van 15.000km] zijn olie gaat vervangen. En je hebt ze er bij!

Serieus, ik heb mijn M3 gekocht van iemand met een spierziekte, erg jammer, hij kon er niet meer in rijden omdat hij niet meer kon koppelen. Hij had ook een automaat en reed daarmee dagelijks het korte stuk [ik weet niet precies hoe kort] van huis naar zijn garagebedrijf, en tussen de middag ook nog heen en weer voor het middageten.

Dus ik hanteer zelf voor mijn hobby M3 zo'n beetje de helft van de kilometers van de reguliere beurten of 3 jaar.

Frank

Luco

Bericht door Luco » 03 jan 2009, 22:58

Turbomotoren vervuilen wat eerder dan atmo motoren.
Bij de gtt doe ik het om de 5000 km
de gte zit er al 40k in ofzo :bag:
de 19 cabrio om de 10k of elk jaar
de patrol om de 15k via de dealer
raceauto's na elke wedstrijd of vrij rijden dag

yorick

Bericht door yorick » 03 jan 2009, 23:46

@ luco, raceauto's na elke wedstrijd of vrij rijden dag. Is dat ook zo'n beetje wat anderen doen voor zover jij weet?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 04 jan 2009, 09:10

markk schreef:206 is gezin / vakantie auto...vandaar de hogere kms.
Hoge km's,14k dat is nog geen 300km in de week :D

markk

Bericht door markk » 04 jan 2009, 09:41

'hogere', als in minder laag :D

Luco

Bericht door Luco » 04 jan 2009, 11:23

yorick schreef:@ luco, raceauto's na elke wedstrijd of vrij rijden dag. Is dat ook zo'n beetje wat anderen doen voor zover jij weet?
Dat maakt me niet uit wat een ander doet.
Ik hoor er ook die er een heel seizoen mee rijden, moeten ze allemaal zelf weten, maar als je kijkt wat het kost aan inschrijving, banden, remmen en dergelijke ben je voor mij een idioot als je voor die drie tientjes risico wilt lopen :mrgreen:

Laurens

Bericht door Laurens » 04 jan 2009, 13:05

yorick schreef:@ luco, raceauto's na elke wedstrijd of vrij rijden dag. Is dat ook zo'n beetje wat anderen doen voor zover jij weet?
Ik niet :bag:

Ligt er natuurlijk een beetje aan hoeveel je op bijvoorbeeld een vrij rijden dag rijdt, maar tijdens een seizoen met sprintraces en dus ook kwalificaties enz. 4 weekenden.
In de Sierra gaat het er na ongeveer 10 uur rijden uit, maar dat is dan endurance wedstrijden van 4 uur dus koud wordt het tussendoor niet :df:
Bij de Formule Ford (lease motor) moest het na 1500 mijl ververst worden.
Als ik de olie ververs doe ik trouwens ook altijd het filter vervangen.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 04 jan 2009, 14:47

Normale olie begint na ongeveer een jaar te verzuren...........

Gewoon jaarlijks verversen dus, ook de Evo.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 jan 2009, 15:46

Geldt dat ook voor volsynthetische olie Jan? Mineraal en half synthetisch verzuren idd na een jaar maar ik dacht dat volsyntheet kilometer afhankelijk was.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 05 jan 2009, 00:56

Die paar euro voor een filtertje maken het toch een no-brainer of je wel/niet het filter gaat wisselen bij een oliebeurt? Als ik zie hoeveel olie er nog in het filter zit na het carter leeg te laten lopen, kun je zonder nieuw filter ook niet echt van een volledige oliewissel spreken :roll:

SteV6

Bericht door SteV6 » 05 jan 2009, 10:35

Alleen vraag je je soms af of ontwerpers/motorbouwers überhaupt wel eens overleggen met monteurs over de plaatsing van de filters.

SteV6

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jan 2009, 15:52

Ik doe 't als volgt:

Saab: om de 15k een oliebeurt + filter (= 2 keer per jaar dus)
BMW: 1 keer per jaar olie + filter. Ook als 'ie niet veel rijdt.
Kost allemaal geen drol als je het zelf doet. 100 euro per auto hooguit. Ik ga daar niet eens over nadenken.

Koelvloeistof is wat anders. Dat is een tijdrovender klusje. Eens in de 2 jaar houd ik daarvoor aan, ongeacht de km's. Remvloeistof idem dito. Ook voor de racer, tenzij ik veel rijd (zoals vroeger), dan ververste ik het iedere winter.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 06 jan 2009, 18:57

Niels schreef:Geldt dat ook voor volsynthetische olie Jan? Mineraal en half synthetisch verzuren idd na een jaar maar ik dacht dat volsyntheet kilometer afhankelijk was.
Nee, volgens mij niet.

Je hebt de van de bekende merken bijvoorbeeld de echte longlife olie, die volsynthetisch is, en een normale volsynthetische olie. Beide bijvoorbeeld 5W30, en beide volsyntheet. Toch mag de normale olie 1 jaar zitten, en de longlife 2 jaar. Ik denk niet dat dat voor niks is............

Laurens

Bericht door Laurens » 06 jan 2009, 22:02

SteV6 schreef:Alleen vraag je je soms af of ontwerpers/motorbouwers überhaupt wel eens overleggen met monteurs over de plaatsing van de filters.

SteV6
+ oneindig :wtf:

Probeer het eens bij een clio/megane/scenic van rond 2001, als het vast zit (zoals bijna altijd) betekend het deel van de inlaat eraf halen en een half uur kloten...
Bmw waarbij het inzetfilter altijd in de dop blijft vast zitten en dan met mach 10 los schiet en de olie overal zit, en nog veel meer voorbeelden :please:

Mja had ik maar een vak moeten leren :stom:

///M3

Bericht door ///M3 » 08 jan 2009, 20:42

Hey Mark,

Vraagje, hoe ververs jij de olie. Ga je onder de auto liggen? Waar vang je de olie in op? War breng je de olie naar toe? Ik wil het volgende keer ook zelf doen, dus een beetje ervaringskennis van jou kan geen kwaad...

Groetjes,
Niels

p.s. M3 na 7k en 1 jaar is echt niet nodig... :hmmm:

markk

Bericht door markk » 09 jan 2009, 01:24

///M3 schreef:Hey Mark,

Vraagje, hoe ververs jij de olie. Ga je onder de auto liggen? Waar vang je de olie in op? War breng je de olie naar toe? Ik wil het volgende keer ook zelf doen, dus een beetje ervaringskennis van jou kan geen kwaad...

Groetjes,
Niels

p.s. M3 na 7k en 1 jaar is echt niet nodig... :hmmm:
Heb grote alu oprijbruggen. Zeg maar 2,5m lang, 0,4 cm hoog. Daar zet ik de auto op en dan kan je er gemakkelijk onder liggen.
Voor de opvang van de olie heb ik zo'n grote olie opvangbak gekocht. Kan zeker een liter op 15 in en er zit een schenktuit op om de olie er weer uit te krijgen. Kost wat, heb je wat.

Vuile olie in de lege liter flesjes schenken en naar chemisch afval dumpplaats brengen.

Om de olie er allemaal uit te krijgen kun je het beste de auto eerst een beetje warm rijden en bij het aftappen krik ik de achterkant even op om de auto weer helemaal horizontaal te krijgen ivm de voorkant die op de oprijbruggen staat.

Verder zorgen voor de goede spullen (filters / olie), goed gereedschap (dopjes, bitjes, oliefilter sleutels, momentsleutel).

Mark.

Ampair

Bericht door Ampair » 13 jan 2009, 20:11

vervang het om de 8000km. doe het ook zelf.

en dan of er verschil zit tussen ori filters en de mann filter van brezan..
niet echt.
sommige merken hebben ori mann.
maar er zijn ook slechte merken zoals van usn.
maar fram en mann zijn wel goed.

Laurens

Bericht door Laurens » 13 jan 2009, 21:04

Ampair schreef:vervang het om de 8000km. doe het ook zelf.

en dan of er verschil zit tussen ori filters en de mann filter van brezan..
niet echt.
sommige merken hebben ori mann.
maar er zijn ook slechte merken zoals van usn.
maar fram en mann zijn wel goed.
Mann ben ik zeker met je eens, heb ook goede ervaringen met Bosch en voor de franse stokbroden Purflux.

Fram heb ik slechte ervaring mee, en willen wij zelfs niet meer verkopen....
Heb inzet filters gezien die helemaal op opgevouwen erin zaten waardoor er veel minder olie door kon, en dus ook alles herrie ging maken...
Ook een aantal maal gezien dat buitenfilter binnen een jaar was doorgeroest.
Zal niet zo zijn dat alles slecht is anders hadden ze toch weinig meer verkocht maar jij snapt wel waarom wij het niet meer monteren.

markk

Bericht door markk » 13 jan 2009, 21:49

Heb onlangs Mann evoflow oliefilters voor de m3 en BoxsterS besteld. Nog niet geprobeerd maar wel bekeken. Filters zien er zeker zo solide uit als oem.
(zijn beide losse filter elementen en geen opschroeffilters, kortom je kunt het binnen/filterwerk goed zien)

Moest wel lachen, boxsters mann filter bleek bij vergelijking thuis met oem DUURDER te zijn...

Mark.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 31 jul 2013, 23:28

Ik heb het idee dat Mann filters wat groter/langer zijn. Er gaat meer olie in? Voordelen?
De laatste keer had ik een AC Delco erbij voor dezelfde auto en dat scheelde aanzienlijk.

Plaats reactie