'Mercedes presenteert auto met moeheidsdetector'

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

'Mercedes presenteert auto met moeheidsdetector'

Bericht door Bram » 26 dec 2008, 13:45

Door Arnoud Wokke, vrijdag 26 december 2008 11:14, views: 6.433

Mercedes-Benz gaat volgende maand zijn eerste auto presenteren met Attention Assist, een systeem dat moeheid kan detecteren. Het systeem, waar de autofabrikant tien jaar aan heeft gewerkt, komt eerst op een E-klasse model.

De auto houdt het gedrag van de bestuurder in de gaten om te zien of de aandacht verslapt. Dat doet Attention Assist door het constant monitoren van allerhande factoren, zoals de snelheid, hoe lang een bestuurder al aan het rijden is, hoe rap de bestuurder versnelt, de manier waarop het stuur wordt vastgehouden en hoe de pedalen worden ingetrapt. De belangrijkste indicator is echter een sensor die de stuurbewegingen in de gaten houdt. Als dat te veel afwijkt van de manier waarop een bestuurder in de eerste minuten van de rit reed, checkt het systeem of het gedrag wijst op moeheid of op iets anders.

Als het gedrag volgens Attention Assist te wijten kan zijn aan moeheid, gaat de auto signalen afgeven dat de bestuurder een pauze moet houden. Dat gebeurt door middel van geluiden en de afbeelding van een kopje koffie op het dashboard van de wagen. Het systeem moet ongelukken voorkomen, omdat de kans op ongelukken toeneemt, naarmate een bestuurder vermoeider is.

De eerste auto met Attention Assist, een E-klasse Sedan, zal volgende maand op de North American International Auto Show in Detroit verschijnen, schrijft Autoweek. De bedoeling is dat de eerste auto's met dit systeem in het voorjaar van 2009 van de band rollen. Het is onbekend of Mercedes-kopers extra moeten betalen voor Attention Assist.

Afbeelding

Knot

Re: 'Mercedes presenteert auto met moeheidsdetector'

Bericht door Knot » 26 dec 2008, 14:22

Zag m net staan.. komt niet goed met mijn binaire gasgeven :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 dec 2008, 17:02

ik hoop dat het een optie blijft :bag: Je kunt er donder op zeggen dat het systeem na 2 uur zowieso gaat piepen, vermoeid of niet vermoeid..

HSR

Bericht door HSR » 26 dec 2008, 18:33

even kansloos als het lane-keeping-system van Lexus, elektronisch dimmende binnenspiegels en regen sensoren.

Niels

Bericht door Niels » 26 dec 2008, 19:07

Och, k'vind de regensensor best handig :whistle: Maar die is dan ook uitschakelbaar :wink:

Knot

Bericht door Knot » 27 dec 2008, 13:56

Niels schreef:ik hoop dat het een optie blijft :bag: Je kunt er donder op zeggen dat het systeem na 2 uur zowieso gaat piepen, vermoeid of niet vermoeid..
Mooi toch, kan je verplicht na 2 uur een paar halve liters tikken om te kijken of het systeem daarna ook nog functioneert 8)

Xave30

Bericht door Xave30 » 27 dec 2008, 14:58

Ik vind het in ieder geval een goede initiatief van Mercedes

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 27 dec 2008, 17:47

Dat is toch wat al sinds 2007 op een Lexus aangeboden wordt? Tenminste volgens Autoweek wel:

Veiligheid
Één van de veiligheidsvoorzieningen is Lane Keeping Assist, LKA. Onzichtbare cameraatjes onder de auto registreren of je op je eigen rijbaan blijft en sensoren in het stuur voelen of je bewust over de streep gaat. Zit je te slapen, dan word je gewaarschuwd. Als het systeem is ge-activeerd, denkt de Lexus als het ware met je mee en met minuscuul kleine stuurcorrecties houdt hij je constant in het rechte spoor: Je voelt een héél lichte beweging van het stuur, maar die is minimaal. Is de LS te foppen? Even uitproberen en op een rechte stille weg het stuur loslaten... “Piep-piep”, klinkt het en in het display verschijnt de melding ‘hands free detected’. Actie jammerlijk mislukt: een spook houdt niet alleen de auto op de weg, maar weet precies wat de bestuurder van plan is.

Opletten!
Een ander onderdeel van het pakket is de camera die de stand van het hoofd van de bestuurder registreert. Als de bestuurder even niet oplet terwijl de auto richting een obstakel rijdt, ‘ziet’ de Lexus dat en wordt het Pre-Crash-waarschuwingssysteem
geactiveerd. Met gepiep word je gewekt. Reageer je niet, dan worden heel kort de remmen geactiveerd. Ben je dan nóg niet bij de les, dan treden alle andere Pre-Crash-functies in werking. Zo verschijnt in het rood het woord ‘Brake’ in het display, worden de veiligheidsgordels aangetrokken, de hoofdsteun(en) in stelling gebracht, de ankers uitgegooid en reageert de auto sneller op stuurbewegingen (Emergency Steering Assist). Vergeten we nog dat het veiligheidssysteem ook een functie heeft waarmee de hoofdsteunen in de opti-male stand worden gezet en de gordels worden aangetrokken als iemand je van achteren dreigt aan te rijden.

Niels

Bericht door Niels » 27 dec 2008, 18:02

Knot schreef:
Niels schreef:ik hoop dat het een optie blijft :bag: Je kunt er donder op zeggen dat het systeem na 2 uur zowieso gaat piepen, vermoeid of niet vermoeid..
Mooi toch, kan je verplicht na 2 uur een paar halve liters tikken om te kijken of het systeem daarna ook nog functioneert 8)
:drinking: :beer: sta je na 5 minuten weer stil volgens het systeem......kun je meteen even wat lozen :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 27 dec 2008, 18:09

Inderdaad.. mooier wordt het niet :)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 28 dec 2008, 00:10

Nou ja, d'r wordt nu wel neerbuigend gedaan maar toch kan het soms best zijn nut hebben denk ik. Heb een paar jaar terug ook net iemand kunnen ontwijken die in slaap was gevallen achter het stuur. Militair die op oefening was geweest, 's avonds naar huis, hij valt op de A7 in slaap, stuurt naar links, schrikt wakker, ruk aan het stuur, 360 graden draai en komt precies op de vluchtstrook tot stilstand. Ik reed erachter, zo'n 160 km/u... hard remmen, ging nog goed. Stoppen, naar die auto toe, gast (en vriendin ernaast die ook sliep) was zich doodgeschrokken. Ze hoefden 'nog maar een klein stukje'. Was bijna teveel.

Zelf ook eens gehad, 's nachts rijden naar België, te weinig geslapen. Op een gegeven moment zat ik ineens op de vluchtstrook, erg gevaarlijk. Was weggedommeld.

Bij Fifth Gear eens een test gezien: iemand die veel te veel drank op had en iemand die zwaar oververmoeid was. De laatste bleek een stuk gevaarlijker in de auto. :)

Shakes

Bericht door Shakes » 28 dec 2008, 09:59

heb het helaas ook een keer meegemaakt :oops:

Maar een Red Bull logo lijkt me geschikter :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 28 dec 2008, 13:10

Wouter81 schreef:Nou ja, d'r wordt nu wel neerbuigend gedaan maar toch kan het soms best zijn nut hebben denk ik. Heb een paar jaar terug ook net iemand kunnen ontwijken die in slaap was gevallen achter het stuur. Militair die op oefening was geweest, 's avonds naar huis, hij valt op de A7 in slaap, stuurt naar links, schrikt wakker, ruk aan het stuur, 360 graden draai en komt precies op de vluchtstrook tot stilstand. Ik reed erachter, zo'n 160 km/u... hard remmen, ging nog goed. Stoppen, naar die auto toe, gast (en vriendin ernaast die ook sliep) was zich doodgeschrokken. Ze hoefden 'nog maar een klein stukje'. Was bijna teveel.

Zelf ook eens gehad, 's nachts rijden naar België, te weinig geslapen. Op een gegeven moment zat ik ineens op de vluchtstrook, erg gevaarlijk. Was weggedommeld.

Bij Fifth Gear eens een test gezien: iemand die veel te veel drank op had en iemand die zwaar oververmoeid was. De laatste bleek een stuk gevaarlijker in de auto. :)
Daar helpt zo'n systeem niet tegen. Je voelt zelf ook wanneer je moe wordt en iemand die in slaap valt heeft dat punt allang genegeerd (en zo'n iemand zal dit systeem ook negeren)....je kent het punt wel: radio wat harder zetten, kachel koud en dan nog steeds zware oogleden. Ik ben net een paar daagjes Berlijn geweest en dat punt is ook bij mij (vanzelfsprekend) voorbij gekomen. Waar ik "vroeger" altijd gewoon probeerde door te zetten (waar het dus mis kan gaan) stop ik tegenwoordig gewoon ff. Even eruit, tanken, plassen whatever..Scheelt je aan het einde van de rit 10 minuten :wink:

Plaats reactie