vraagje voor de BMW mannen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
wimwerf

vraagje voor de BMW mannen

Bericht door wimwerf » 13 sep 2006, 14:58

Er is iets wat ik nog steeds niet begrijp van BMW...ik zat net de topic te lezen over de remmen van BMW in de werkplaats vorum..

Waarom gebruik BMW nou geen rem setups met 4zuiger remmen e.d....net zoals porsche bijvoorbeeld...

Ik zeg niet dat de standaard remmen van bmw slecht zijn...
Want op een auto zoals de BMW eMmetjes ( :wink: )..zie ik bij geen enkele de meerdere zuiger setups....

Waarom is dat???
Kom niet met het verhaal van de remmen zijn zo duur...want een M model BMW is ook geen goedkoop grapje..

Porsche, Ferrari, TVR en zelfs normale merken als Seat, Renault etc etc gebruiken Brembo/AP remmen...

Kan iemand mij dit misschien uitleggen...

Mvg
Wim

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 sep 2006, 15:08

Dat vraag ik mij ook wel eens af. Al hadden de 8 serie bijvoorbeeld wel Brembo 4 pots klauwen.

En ook waarom een onderdeel als een Xbrace welke 100 euro bij de dealer kost niet gewoon standaard op een E36 M3 is terwijl de schroefgaten er al zitten :?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 sep 2006, 15:08

Misschien omdat ze niet willen dat iedereen een Compact maakt van zijn 3, 5 of 7 serie. Achterliggers kunnen je dan simpelweg niet ontwijken. :)

Denk toch dat het kosten aspect meetelt. En mensen die after market monteren, die gaan hun gang maar. (ik denk dat ze zo redeneren).

Als je een gepantserde 7 serie bestelt, krijg je wel 4 of 6 pots trouwens. Maar ja, die weegt ook ruim 2 keer zoveel als normaal. 8)

RVV

Bericht door RVV » 13 sep 2006, 15:12

Ik begrijp wat je bedoelt, maar je kunt de vraag ook omdraaien, waarom zouden 4 zuiger klauwen beter zijn ?

De laatste 3 BMW's die ik heb gehad, een 120d, een 130i en nu de M3 CS hebben voortreffelijke remmen. Met de M3 heb ik nog niet op de ring gereden, maar het zijn CSL remmen, ontwikkeld op de ring.

De 120d en de 130i niks noppa nada fading op de ring. Blijven maar gaan.

Ik vind wel dat de remssytemen er niet mooi uitzien, dat heeft Porsche of AMG veel beter voor elkaar met die monoblock klauwen.

Nu zullen er we weer verhalen komen dat alle BMW remmen tot rook getrapt worden op ene circuit, maar dat vind ik niet eerlijk. circuitremmen zijn nooit te vergelijken met remmen voor straatauto's. Zelfs Porsche's PCCB remmen worden tot piepschuim getrapt bij hard core circuit gebruik.

Sjef

Bericht door Sjef » 13 sep 2006, 15:31

Het zal de ontwikkelaars van BMW wel tot tevredenheid gestemd hebben met deze setup. Ik denk niet dat er bezuinigd wordt op //m modellen met betrekking tot de remmen. Feit blijft dat het idd een straatauto blijft. Bij de m3 csl daarentegen kon je volgens mij zelfs kiezen of je remmen voor straatgebruik wilde of juist meer voor circuitgebruik. Misschien weet iemand daar meer over te vertellen want ik kan er zo snel ff nix over vinden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 sep 2006, 15:44

Als je een BMW Gr.A catalogus er bij pakt trouwens dan staan daar wel keurig AP 4pots klauwen in. En dat was in feite gewoon bij de dealer bestelbaar.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 13 sep 2006, 17:47

Het heeft allemaal met geld te maken.Niet meer en ook niet minder.BMW verkoopt duizenden M modellen en als je dan een paar euro per auto kunt verdienen dan doen ze het ook wel.Ik heb geen idee hoeveel M modellen er over de toonbank gaan maar reken maar eens uit als je er vanuit gaat dat er op deze manier 25 euro meer op een auto verdient word.

100000x25=2500000 euro extra winst.

Makkelijk verdient toch

wimwerf

Bericht door wimwerf » 13 sep 2006, 18:16

t lijk mij sterk dat er iemand bij een bmw dealer begint te zeiken dat ie 2000 euro duurder is omdat er een 355mm 6zuiger setje onder hangt...

terwijl hij/zij m nieuw gaat kopen...

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 13 sep 2006, 18:41

Is gewoon ons bin zuunig op zijn Beiers hoor.
Op die CSL zaten ook eenpots remmen, moet je eens op een gemiddeld Engels forum (pistonheads of zo) kijken wat ze daar van vinden.
Nu zijn Engelsen niet altijd even representatief voor de rest van de wereld, maar in dit geval hebben ze gewoon gelijk. ;)
AP zespots upgrade is daar gewoon de standaard.

Nu is het van de andere kant wel ook weer zo dat BMW een M3 voor 40k onder de prijs van een 997 in de markt zet.
Verder doen die auto's op snelheid, vermogen, rondetijden, afwerking etc. niet zo heel veel voor elkaar onder, dus dat verschil moet toch ook ergens vandaan komen.

RVV

Bericht door RVV » 19 sep 2006, 15:47

En vergeet niet de CSL is nooit een circuitauto geweest.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 sep 2006, 15:59

Hm nou als je er al semi slicks bij krijgt dan zit dat wel heel erg tegen circuitauto aan.

Maar een hoop hebben er ook zelf geen verstand van, standaard remmen ruk oke bestel maar een AP kit en klaar. AP kits krijg je standaard met DS2500 blokken dus dat is al een verbetering tov normaal BMW materiaal welke bij Jurid vandaan komt. Maar dat je op een circuit beter met circuit remblokken kan gaan rijden hebben de meesten ook niet over nagedacht voor ze aan hun ringtrip of wat ook beginnen.

DDX (hier wel al geregd maar post niet) met zijn 6 pots remmen upgrade op zijn LCR had de zooi ook in 1 dag weg op Zandvoort simpelweg omdat er verkeerde blokken geleverd waren, zaten straatblokken op. Dan hebben 336mm schijven en 6 pots klauwen ook niet veel zin natuurlijk.

Plaats reactie