Rijden op buitenlands kenteken

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
David R.

Rijden op buitenlands kenteken

Bericht door David R. » 10 dec 2008, 16:23

Ik zag laatst bij blik op de weg dat J Wolbers werd aangehouden met een Duits gekentekende auto. Er werd met geen woord over gesproken.
Ik heb zelf een aantal jaren in Frankrijk gewoond en gewerkt. Ik kwam echter wel elk weekend terug naar NL en moest daar toen bij de belastingdienst ontheffing voor aanvragen. tevens moest ik mijn rijbewijs om laten zetten naar een Frans rijbewijs. Ben meerdere malen aangehouden aan de grens waarbij iedere keer de ontheffing moest worden getoond. Men bekijkt bij het afgeven van zo'n ontheffing waar je "hoofdwoonplaats" is en aan de hand daarvan wordt zo'n vergunning wel of niet verstrekt.
Ik sta nu nog steeds op de Franse en Duitse loonlijst maar het is volgens onze belastingadviseur uitermate riskant om op buitenlands kenteken te gaan rijden aangezien ik meest van de tijd in Nederland woon en werk. We hebben een Nederlandse jongen voor ons in Duitsland zitten maar ook die moet elk jaar ontheffing aanvragen bij de belastingdienst.
Heeft iemand hier meer ervaring mee.

RutgerK

Re: Rijden op buitenlands kenteken

Bericht door RutgerK » 10 dec 2008, 17:03

Er zijn wel wat discussies over geweest. Wolbers is van veel auto's strikt juridisch geen eigenaar namelijk. Hij least de auto's bij een buitenlandse leasemaatschappij. De financiële recherche is op dit moment bezig deze truc te ontrafelen. Wolbers heeft veel auto's zelf bekostigd en vervolgens bij een buitenlands bedrijf ondergebracht/verkocht/overgedragen. De leasevergoeding is vaak in de praktijk een vergoeding voor de dienstverlening.

http://www.jaarverslagpolitieaa.nl/2007 ... teert.aspx

Reportage

http://www.novatv.nl/novaplayer/player. ... rep-4941-0
Laatst gewijzigd door RutgerK op 10 dec 2008, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

David R.

Bericht door David R. » 10 dec 2008, 17:10

Dan nog is het volgens mij niet mogelijk. Met een gehuurde auto op buitenlands kenteken mag je maximaal 14 dagen in Nederland rijden.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 10 dec 2008, 17:11

DR schreef:Dan nog is het volgens mij niet mogelijk. Met een gehuurde auto op buitenlands kenteken mag je maximaal 14 dagen in Nederland rijden.
Misschien dat Wolbers daarom zoveel auto's moest kopen. :wink:

M-Roadster

Bericht door M-Roadster » 10 dec 2008, 18:28

Bij ons in de buurt zijn er belachelijk veel Mercedessen (met name nieuwe C-klasses en wat AMG's) en BMW's (van 530D tot 760Li en bijna alle M modellen) die op van die tijdelijke Duitse platen rijden. Soms voor maanden lang, daarna gaan ze vaak op Luxemburg's of Belgisch kenteken.

Blijf het wonderbaarlijk vinden. BMW 760Li, ongeveer 8 maanden lang op tijdelijk Duitse platen, bijna elke 2 weken nieuwe, geparkeerd voor een huurwoning die volgend jaar wordt afgebroken. Daarna op Luxemburgs kenteken. Niemand die er ooit wat van zegt. :? Mag je bijvoorbeeld als Marokaan wel met zulke platen in Nederland rondrijden? Of ligt het aan paspoort (Marokaans, Luxemburgs, Nederlands?)? Land waar je woont? Tell me, want ik snap er helemaal niks meer van.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 10 dec 2008, 18:32

De FIOD is een mooie ingang om eens uit interesse die vraag te stellen. :wink:

M-Roadster

Bericht door M-Roadster » 10 dec 2008, 18:51

RutgerK schreef:De FIOD is een mooie ingang om eens uit interesse die vraag te stellen. :wink:
Dan zal ik dat morgen even doen.

Peric

Bericht door Peric » 10 dec 2008, 22:10

Als je in Nederland ingeschreven staat mag je NIET in een auto rondrijden met buitelands kenteken.
Ik ben hier in HU ingeschreven, maar was een tijdje geleden ook nog ingeschreven in NL. Toen ik dus aangehouden werd met de Hongaarse auto kreeg ik dus een waarschuwing. De volgende keer dat ze me staande zouden houden zou ik belasting af moeten dragen, BPM voor de auto.

Maar het grappige is dat als ik straks terugkom naar NL ik mijn auto in kan voeren zonder BPM af te dragen, want kan met de inboedel mee... :?

Roman

Bericht door Roman » 11 dec 2008, 10:03

Als je hier ingeschreven staat mag je ook niet in het bezit zijn van een auto op buitenlandse platen. Het rijden erin, tja is moeilijk vast te stellen hoe lang je daar dan mee rijd.

En als je eenmaal de grens even over geweest bent begint de tijd periode weer opnieuw.

De meeste engelsen hier rijden nog altijd op UK platen rond, al jaren. Mag eigenlijk niet maar ja de meeste schrijven zich ook niet eens in dus wat dat betreft :roll:

David R.

Bericht door David R. » 11 dec 2008, 10:48

Ik sta zowel in Nederland als in Frankrijk als in Duitsland bij ons eigen bedrijf op de loonlijst . Ik sta nu nog ingeschreven in Nederland maar kan dat net zo makkelijk in Duitsland of in Frankrijk doen. Ook het rijbewijs om laten zetten is geen heel groot probleem. Hoe doen mensen dat met huizen in meerdere landen en hoe wordt dan bepaald wat de "hoofdwoonplaats" is. Stel we kopen op de Duitse firma een auto (staat dus niet op mijn naam maar op naam van de firma) is het voor mij dan verboden hier mee te rijden of mag dat maar af en toe. Hoe controleert men dan of dat af en toe is ?

David

Niall

Bericht door Niall » 11 dec 2008, 10:59

Mijn vader werkt in belgie en woont in NL en heeft een belgische lease auto. Je moet dan een formulier invullen met hoeveel km woon werk, buitenland rijden, prive enz. en deze opsturen naar de douane. Deze beoordeeld of je BPM vrijstelling krijgt of niet.
Wel moet je bijtelling betalen in NL over de NL catalogusprijs. Dus veel schiet je er niet mee op.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 11 dec 2008, 11:04

Scotsman schreef:Mijn vader werkt in belgie en woont in NL en heeft een belgische lease auto. Je moet dan een formulier invullen met hoeveel km woon werk, buitenland rijden, prive enz. en deze opsturen naar de douane. Deze beoordeeld of je BPM vrijstelling krijgt of niet.
Wel moet je bijtelling betalen in NL over de NL catalogusprijs. Dus veel schiet je er niet mee op.
Daar houdt het al op: wonen in Nederland (dus in Nederland belastingplichtig). Als jij je inschrijft in Duitsland, ben jij Duitser en kan Nederland hoog en laag springen, maar mag je (lijkt mij) gewoon op Duits kenteken in Nederland crossen. Zo lang en zoveel als je wilt. Je hebt niets met Nederlandse wetgeving te maken.

RVV

Bericht door RVV » 11 dec 2008, 11:14

Maurice Graber schreef:
Daar houdt het al op: wonen in Nederland (dus in Nederland belastingplichtig). Als jij je inschrijft in Duitsland, ben jij Duitser en kan Nederland hoog en laag springen, maar mag je (lijkt mij) gewoon op Duits kenteken in Nederland crossen. Zo lang en zoveel als je wilt. Je hebt niets met Nederlandse wetgeving te maken.
Maar als je je Nederlandse paspoort blijft behouden (naast een Duits paspoort) dan ben je toch gewoon Nederlands staatsburger ?
Kom je dan wel onder die Nederlandse wetgeving uit ?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 dec 2008, 11:19

Kortom; Leve 1 Europa......................................... :mrgreen:

Wat is het toch ook een farce......................................vrij verkeer van goederen en diensten binnen de EU.............................ze zijn alleen de inwoners voor het gemak vergeten.....................................

Macboy hier rust een schone taak voor je....................................

Maus335i

Bericht door Maus335i » 11 dec 2008, 11:20

Rico schreef:
Maurice Graber schreef:
Maar als je je Nederlandse paspoort blijft behouden (naast een Duits paspoort) dan ben je toch gewoon Nederlands staatsburger ?
Als je meer dan de helft van het jaar in Duitsland woont ben je in Duitsland belastingplichtig, daar draag je dus ook inkomstenbelasting en dat soort zaken af. Fiscaal gezien heb je dan niets met Nederlandse regelgeving te maken (dus ook geen bijtelling en BPM), ook al heb je inkomen uit Nederland.

Edit: wacht ff, ik lees dat Duitsland afwijkende afspraken met Nederland heeft: http://www.euresrheinwaddenzee.info/cms ... ent_id=162" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus je moet wel een vestiging in Duitsland hebben waar je je inkomen uit haalt (een telnr. en adres is voldoende lijkt me :D)

Roman

Bericht door Roman » 11 dec 2008, 11:47

Rico schreef:
Maurice Graber schreef:
Dat kan natuurlijk niet, je kan niet een NL paspoort naast een Duits paspoort hebben.

Als je je ergens inschrijft neem je niet direct die nationaliteit aan. Die kan je aanvragen na een tijdje er te hebben gewoont of als je bijvoorbeeld 18 word daar (zoals dat bij mij hier gebeurt is) kan het je worden "aangeboden". Maar je kan maar 1 EU paspoort hebben. Als je bijv de Duitse aanvraagt raak je je Nederlandse kwijt.

Maar als je je ergens gewoon inschrijft heb je alleen maar te maken met de overheid waar je woont. Dat je toevallig een ander paspoort hebt maakt niets uit.

Je mag als Nederlander uiteraard gewoon met Duits kenteken door NL rijden als je in Duitsland ingeschreven staat. Ik weet niet of het hetzelfde werkt als hier maar als je hier langer als 6 maanden rondrijd op buitenlandse platen ben je illegaal bezig. Maar het is niet te controleren. Al die Engelsen hier rijden al jaren op UK platen. Je kan altijd gewoon zeggen dat je even de grens bent over geweest etc ze kunnen je eigenlijk niets maken. Tenzij die auto bijvoorbeeld al langer als 6 maanden ergens stil staat en er is bewijs van. Dan halen ze die auto weg en kun je dokken...

Sanhi

Bericht door Sanhi » 11 dec 2008, 13:16

Dat kan natuurlijk niet, je kan niet een NL paspoort naast een Duits paspoort hebben.
Dat is geen enkel probleem. Indien je beschikt over zowel de Nederlandse als ook de Duitse nationaliteit kan dat. Echter de Duitse Nationaliteit krijg je niet door je in te laten schrijven in Dld. Het heeft ook niks te maken met het 'recht' om in een auto met Duitse platen rond te rijden.

Roman

Bericht door Roman » 11 dec 2008, 13:40

Sanhi schreef:
Dat is geen enkel probleem. Indien je beschikt over zowel de Nederlandse als ook de Duitse nationaliteit kan dat. Echter de Duitse Nationaliteit krijg je niet door je in te laten schrijven in Dld. Het heeft ook niks te maken met het 'recht' om in een auto met Duitse platen rond te rijden.

Bronnen? Zover ik weet kan je binnen de EU geen dubbele nationaliteit meer hebben. Je kan het zeker niet aanvragen, de Duitse nationaliteit zou je als je een tijdje (5 jaar of iets dergelijks) daar gewoont heb gewoon kunnen aanvragen. Iedereen in m'n familie hier kan ook zo de Nederlandse nationaliteit omruilen voor de Spaanse.

Maar dubbel kan tegenwoordig niet meer. Misschien mensen die al tientallen jaren het hebben er nog mee weg komen, maar in principe moet dit binnen de EU niet meer kunnen. Amerikaan en een EU nationaliteit kan wel, maar binnen de EU kan zover ik weet niet meer.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 11 dec 2008, 13:42

Hier dezelfde ervaring. Binnen de EU kan je maar één paspoort hebben. Vraag je een Nederlands paspoort aan dan moet je je andere paspoort 'inleveren'.

Niall

Bericht door Niall » 11 dec 2008, 13:49

Heb zowel brits als nederlands paspoort. Officieel moet ik de britse paspoort inleveren van de nederlandse staat, maar van de britse ambassade mag dat niet zomaar :mrgreen:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 11 dec 2008, 13:51

Scotsman schreef:Heb zowel brits als nederlands paspoort. Officieel moet ik de britse paspoort inleveren van de nederlandse staat, maar van de britse ambassade mag dat niet zomaar :mrgreen:
Maar dat is weer omdat de Britten zichzelf niet tot Europa rekenen.

Roman

Bericht door Roman » 11 dec 2008, 14:00

Scotsman schreef:Heb zowel brits als nederlands paspoort. Officieel moet ik de britse paspoort inleveren van de nederlandse staat, maar van de britse ambassade mag dat niet zomaar :mrgreen:
Ha dat heb ik wel eens vaker gehoord ja. Bijvoorbeeld een Duits en NL paspoort etc of Belgisch en NL zul je volgens mij niet meer kunnen hebben tegenwoordig.

Ik mensen hier bijvoorbeeld die hier geboren zijn en toendertijd ook geen Spaans EN NL paspoort konden krijgen. Moesten ook kiezen.

Sanhi

Bericht door Sanhi » 11 dec 2008, 14:12

Bronnen? Zover ik weet kan je binnen de EU geen dubbele nationaliteit meer hebben. Je kan het zeker niet aanvragen, de Duitse nationaliteit zou je als je een tijdje (5 jaar of iets dergelijks) daar gewoont heb gewoon kunnen aanvragen. Iedereen in m'n familie hier kan ook zo de Nederlandse nationaliteit omruilen voor de Spaanse.
Ja ikzelf. Je hebt inderdaad gelijk dat binnen de EU men niet niet meer wild is op een dubbel paspoort. Zoals jezelf al aangeeft is jou de Spaanse nationaliteit aangeboden, vermoedelijk onder de voorwaarde dat je daarmee de NL nationaliteit zou afstaan en daarmee ook het recht op een NL paspoort zou vervallen(?).

Er is echter een (soortgelijke) regeling uit de jaren tachtig waarbij de "optie tot Nederlanderschap" werd aangeboden. Daarmee kreeg je een nationaliteit erbij (in plaats van 'omruilen').

Indien je beschikt over een dubbele nationaliteit kan je ook beschikken over een dubbel paspoort. De EU landen hebben geen 'cross-checking' vwb. bezit van paspoorten.

Roman

Bericht door Roman » 11 dec 2008, 14:19

Sanhi schreef:
Ja ikzelf. Je hebt inderdaad gelijk dat binnen de EU men niet niet meer wild is op een dubbel paspoort. Zoals jezelf al aangeeft is jou de Spaanse nationaliteit aangeboden, vermoedelijk onder de voorwaarde dat je daarmee de NL nationaliteit zou afstaan en daarmee ook het recht op een NL paspoort zou vervallen(?).

Er is echter een (soortgelijke) regeling uit de jaren tachtig waarbij de "optie tot Nederlanderschap" werd aangeboden. Daarmee kreeg je een nationaliteit erbij (in plaats van 'omruilen').

Indien je beschikt over een dubbele nationaliteit kan je ook beschikken over een dubbel paspoort. De EU landen hebben geen 'cross-checking' vwb. bezit van paspoorten.
Wat heb jij dan? 2 EU paspoorten?

Mij is in de nationaliteit aangeboden omdat ik hier 18 jaar geworden was (en bijna 5 jaar woonde), dus ik kon vervroegd de nationaliteit krijgen mocht ik dat willen. Uiteraard zou ik mijn NL paspoort dan kwijtraken.

Uiteraard als je dubbele nationaliteit hebt heb je ook 2 paspoorten, anders heb je toch ook geen dubbele nationaliteit? Je kan in de huidige EU geen dubbele nationaliteit hebben (mits 1 van de nationaliteiten buiten de EU is dan uiteraard wel). Je kan niet ergens wonen en na een lange tijd de nationaliteit aanvragen en je oude behouden. Ook kan je bij de geboorte van een kind niet beide nationaliteiten aanvragen. Voorbeeld daarvan is een kennis van mij die dit probeerde. Is naar het Zweedse consulaat gegaan en ze wilde het kind Spanjaard laten worden. Dat kon allemaal totdat de registratie van het kind in Spanje erdoor kwam toen zeiden de Zweden dat het niet meer kon. Het was het een of het ander.

Sanhi

Bericht door Sanhi » 11 dec 2008, 14:23

Nederlands en Duits paspoort, voor respectievelijk de Nederlandse en Duitse nationaliteit ;)

Plaats reactie