autofabrikanten en olie advies
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
autofabrikanten en olie advies
Peugeot adviseert Total olie producten, BMW adviseert Castrol olie producten (staat zelfs op de olievuldop :!: )en zo zijn er vast meerdere fabrikanten die een specifiek oliemerk adviseren. Ik kan me de commerciële belangen en afspraken wel voorstellen. Maar in hoeverre is er ook een technische noodzaak om te kiezen voor het geadviseerde oliemerk ? Zijn de oliefabrikanten die worden ge adviseert ook betrokken bij de ontwikkeling van de motortechniek ? Zijn hun oliën beter voor je auto ?
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: autofabrikanten en olie advies
Ik zat eens op kroon oil te kijken voor olie op men V8 en daar viel me op dat de E39 M5 tot 2000 andere olie gebruikt dan de E39 M5 na 2000 is die motor anders? zie ook de M62....
Verder had ik destijds de superdure Motul 75/140 niet alleen in men dif met sper gedaan maar ook in men 6-bak daar was het goed voor staat er ook op, echter niet voor men BMW 6-bak...ja hij doet heel erg goed pas als ie warm is, maar net koud de eerste km zeg maar dan kun je niet meer terug schakelen dus veels te dik, zie de specifiekaties verschillen tussen de normale voorgeschreven Transmission Oil SP 1051 en de gear oil 75/140....ook het verschil tussen bv de motorolie dure wat ik heb de Motul 20w/60 en de voorgeschreven 5w/30 (alhoewel de M5 motor tot 2000 10w/60 staat??) dus ik heb koud en warm eigenlijk dan ook veel? interne wrijving, welliswaar door olie maar toch, vandaar misschien men minder snelle tijd van 100 naar 200km
Ik ga vandaag toch maar weer die dure Motul race/gear olie 75/140 uit men 6-bak halen, en de voorgeschreven dunnere olie erin gooien, en de volgende motorolie eens de 5w/30 proberen, of een 5w/40 omdat mijn motor best een hoge standaard bedrijfstemp heeft...maja dan zal die wel olie gaan zuipen vrees ik? anyway hier de cijfers>>>
BMW - 540I (1996-2000) MOTOR, M62 B44
Systeem capaciteit 7,5 liter
Aanbevolen product Presteza LL 5W30
Gebruik: Normaal
--------------------------------------------------------------------------------
BMW - 540I (2000-2004) MOTOR, M62
Systeem capaciteit 7,5 liter
Presteza LL 5W30
Gebruik: Normaal PRESTEZA LL 5W30
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,859
Viscositeit -30 °C, mPa.s 5820
Viscositeit 40 °C, mm²/s 66,60
Viscositeit 100 °C, mm²/s 12,30
Viscositeitindex 186
Vlampunt COC, °C 228
Vloeipunt, °C -36
Total Base Number, mgKOH/g 10,8
ACEA A3/B3, A3/B4
BMW Longlife-01
MB 229.5
VW 502.00/505.00 (level)
--------------------------------------------------------------------------------
BMW - M5 (1998-2000) MOTOR, S62
Systeem capaciteit 6,5 liter
Aanbevolen product Emperol Racing 10W60 EMPEROL RACING 10W60
Gebruik: Normaal
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,853
Viscositeit -25 °C, mPa.s 3600
Viscositeit -20 °C, mPa.s 1800
Viscositeit 40 °C, mm²/s 142,20
Viscositeit 100 °C, mm²/s 23,00
Viscositeitindex 192
Vlampunt COC, °C 224
Vloeipunt, °C -40
Total Base Number, mgKOH/g 9,7
Sulfaatasgehalte, % 1,22
API SH/CD
--------------------------------------------------------------------------------
BMW - M5 (2000-2003) MOTOR, S62
Systeem capaciteit 6,5 liter
Aanbevolen product Presteza LL 5W30
Gebruik: Normaal
--------------------------------------------------------------------------------
TRANSMISSION OIL SP 1051
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,854
Viscositeit 40 °C, mm²/s 46,00
Viscositeit 100 °C, mm²/s 8,80
Viscositeitindex 180
Vlampunt COC, °C 200
Vloeipunt, °C -48
API GL-4/5
GM 1940750/1940759
--------------------------------------------------------------------------------
RACING GEARLUBE 75W140
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,860
Viscositeit 40 °C, mm²/s 179,00
Viscositeit 100 °C, mm²/s 24,70
Viscositeitindex 170
Vlampunt COC, °C 204
Vloeipunt, °C -54
API GL-5
BMW MSP/A(level)
--------------------------------------------------------------------------------
Verder had ik destijds de superdure Motul 75/140 niet alleen in men dif met sper gedaan maar ook in men 6-bak daar was het goed voor staat er ook op, echter niet voor men BMW 6-bak...ja hij doet heel erg goed pas als ie warm is, maar net koud de eerste km zeg maar dan kun je niet meer terug schakelen dus veels te dik, zie de specifiekaties verschillen tussen de normale voorgeschreven Transmission Oil SP 1051 en de gear oil 75/140....ook het verschil tussen bv de motorolie dure wat ik heb de Motul 20w/60 en de voorgeschreven 5w/30 (alhoewel de M5 motor tot 2000 10w/60 staat??) dus ik heb koud en warm eigenlijk dan ook veel? interne wrijving, welliswaar door olie maar toch, vandaar misschien men minder snelle tijd van 100 naar 200km

BMW - 540I (1996-2000) MOTOR, M62 B44
Systeem capaciteit 7,5 liter
Aanbevolen product Presteza LL 5W30
Gebruik: Normaal
--------------------------------------------------------------------------------
BMW - 540I (2000-2004) MOTOR, M62
Systeem capaciteit 7,5 liter
Presteza LL 5W30
Gebruik: Normaal PRESTEZA LL 5W30
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,859
Viscositeit -30 °C, mPa.s 5820
Viscositeit 40 °C, mm²/s 66,60
Viscositeit 100 °C, mm²/s 12,30
Viscositeitindex 186
Vlampunt COC, °C 228
Vloeipunt, °C -36
Total Base Number, mgKOH/g 10,8
ACEA A3/B3, A3/B4
BMW Longlife-01
MB 229.5
VW 502.00/505.00 (level)
--------------------------------------------------------------------------------
BMW - M5 (1998-2000) MOTOR, S62
Systeem capaciteit 6,5 liter
Aanbevolen product Emperol Racing 10W60 EMPEROL RACING 10W60
Gebruik: Normaal
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,853
Viscositeit -25 °C, mPa.s 3600
Viscositeit -20 °C, mPa.s 1800
Viscositeit 40 °C, mm²/s 142,20
Viscositeit 100 °C, mm²/s 23,00
Viscositeitindex 192
Vlampunt COC, °C 224
Vloeipunt, °C -40
Total Base Number, mgKOH/g 9,7
Sulfaatasgehalte, % 1,22
API SH/CD
--------------------------------------------------------------------------------
BMW - M5 (2000-2003) MOTOR, S62
Systeem capaciteit 6,5 liter
Aanbevolen product Presteza LL 5W30
Gebruik: Normaal
--------------------------------------------------------------------------------
TRANSMISSION OIL SP 1051
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,854
Viscositeit 40 °C, mm²/s 46,00
Viscositeit 100 °C, mm²/s 8,80
Viscositeitindex 180
Vlampunt COC, °C 200
Vloeipunt, °C -48
API GL-4/5
GM 1940750/1940759
--------------------------------------------------------------------------------
RACING GEARLUBE 75W140
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,860
Viscositeit 40 °C, mm²/s 179,00
Viscositeit 100 °C, mm²/s 24,70
Viscositeitindex 170
Vlampunt COC, °C 204
Vloeipunt, °C -54
API GL-5
BMW MSP/A(level)
--------------------------------------------------------------------------------
-
- Berichten: 22287
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: autofabrikanten en olie advies
Begreep dat BMW tegenwoordig ook andere olie heeft.. wel Castrol maar andere getalletjes.
Eerst begon dat met de 5 en nu met een 0. Dat tweede getal was geloof ik hetzelfde gebleven.
Eerst begon dat met de 5 en nu met een 0. Dat tweede getal was geloof ik hetzelfde gebleven.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: autofabrikanten en olie advies
Is volgens mij vanwege de langere onderhoudsintervallen tegenwoordig.
-
- Berichten: 1448
- Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
- Locatie: Nieuwegein
Re: autofabrikanten en olie advies
Zijn dat niet gewoon commerciele afspraken???
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: autofabrikanten en olie advies
BMW heeft enige tijd Longlife vrijgegeven voor de S62, en dit later weer teruggedraaid. Ik raad je met klem aan dat er NIET in te gooien. Genoeg Yanken die er lagertjes uit hadden liggen.GTRene schreef:Ik zat eens op kroon oil te kijken voor olie op men V8 en daar viel me op dat de E39 M5 tot 2000 andere olie gebruikt dan de E39 M5 na 2000 is die motor anders? zie ook de M62....
--------------------------------------------------------------------------------
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: autofabrikanten en olie advies
Tuurlijk zijn dat gewoon commerciële afspraken.
Olespecificaties worden getest door de SAE (society of automotive engineering dacht ik) en door hun een kwaliteitslabel opgeplakt.
Blabla recommends blabla is dus gewoon betaalde reclame. Bijvoorbeeld Castrol supplied de 10w60 olie in garching voor niks, en bmw kleeft een stickertje onder de kap en in de onderhoudsboek...
simpel toch
Mijn dealer gebruikt overigens wintershall in de non M modellen.
Olespecificaties worden getest door de SAE (society of automotive engineering dacht ik) en door hun een kwaliteitslabel opgeplakt.
Blabla recommends blabla is dus gewoon betaalde reclame. Bijvoorbeeld Castrol supplied de 10w60 olie in garching voor niks, en bmw kleeft een stickertje onder de kap en in de onderhoudsboek...
simpel toch

Mijn dealer gebruikt overigens wintershall in de non M modellen.
-
- Berichten: 22287
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: autofabrikanten en olie advies
Ja zou kunnen. maar de vorige keer dat ik er was bracht ik m'n auto voor APK naar de dealer. Toen brandde sinds een week dat lampje voor tijdsinterval terwijl ik nog wel wat kilometer had te gaan (niet gigantisch veel ofzo) voor de volgende (olie)beurt. Dus ik zei 'ik denk dat je die oliebeurt ook mag uitvoeren want er brand zo'n lampje', maar de monteur zei toen niet nodig want die olie gaat tegenwoordig steeds langer mee.Martijn Koevoets schreef:Is volgens mij vanwege de langere onderhoudsintervallen tegenwoordig.
-
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 31 jul 2008, 09:57
- Locatie: Oss
Re: autofabrikanten en olie advies
Doe mij maar lekker elke 5k nieuwe olie, dan weet ik tenminste zeker dat het goed is. Ik heb het niet zo op longlife-olien. Bijna elk automerk stapt er overigens ook vanaf... Ook de lange onderhoudsintervallen worden vaak weer teruggedraaid, vanwege de enorme kosten die het met zich meebrengt bij een beurt. Dan lijkt het ineens heel duur en daar verliezen ze klanten door.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: autofabrikanten en olie advies
Mijn motor is gebaseerd op de M62-B44 en veranderd naar 5.0 door Hartge met ook ander carter enz enz, echter de S62 is ook gebaseerd op die motor...maar euh Aanbevolen product Presteza LL 5W30 is dus niet wat? ik heb nu de Motul Lemans 20w60 er in zitten beavlt heel goed echter kost wat vermogen schat ik zo....maar de 10w60 die er eerst in zat bij aankoop verbruikte bijna het dubbele aan olie...nu gaat het nog wel.steve smith schreef:BMW heeft enige tijd Longlife vrijgegeven voor de S62, en dit later weer teruggedraaid. Ik raad je met klem aan dat er NIET in te gooien. Genoeg Yanken die er lagertjes uit hadden liggen.GTRene schreef:Ik zat eens op kroon oil te kijken voor olie op men V8 en daar viel me op dat de E39 M5 tot 2000 andere olie gebruikt dan de E39 M5 na 2000 is die motor anders? zie ook de M62....
--------------------------------------------------------------------------------
Wil straks wat anders proberen iets minder wrijving door olie, maja moet wel een sterke film hebben...en tegen hitte kunnen...5w40? of 10w40/50?
laat maar eens horen

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: autofabrikanten en olie advies
Stook zelf Castrol TWS 10W60 in een M60B40 handbak. Olieverbruik met 276dkm nihil. Zonder oliekoeler BTW, dus temperaturen 140gr+.GTRene schreef:Mijn motor is gebaseerd op de M62-B44 en veranderd naar 5.0 door Hartge met ook ander carter enz enz, echter de S62 is ook gebaseerd op die motor...maar euh Aanbevolen product Presteza LL 5W30 is dus niet wat? ik heb nu de Motul Lemans 20w60 er in zitten beavlt heel goed echter kost wat vermogen schat ik zo....maar de 10w60 die er eerst in zat bij aankoop verbruikte bijna het dubbele aan olie...nu gaat het nog wel.steve smith schreef:BMW heeft enige tijd Longlife vrijgegeven voor de S62, en dit later weer teruggedraaid. Ik raad je met klem aan dat er NIET in te gooien. Genoeg Yanken die er lagertjes uit hadden liggen.GTRene schreef:Ik zat eens op kroon oil te kijken voor olie op men V8 en daar viel me op dat de E39 M5 tot 2000 andere olie gebruikt dan de E39 M5 na 2000 is die motor anders? zie ook de M62....
--------------------------------------------------------------------------------
Wil straks wat anders proberen iets minder wrijving door olie, maja moet wel een sterke film hebben...en tegen hitte kunnen...5w40? of 10w40/50?
laat maar eens horen
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: autofabrikanten en olie advies
en wat is nu de beste met minste weerstand en goed bestand tegen belasting/slijtage? zal wel die 10w60 zijn dan...
PRESTEZA LL 5W30
Typische standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,859
Viscositeit -30 °C, mPa.s 5820
Viscositeit 40 °C, mm²/s 66,60
Viscositeit 100 °C, mm²/s 12,30
Viscositeitindex 186
Vlampunt COC, °C 228
Vloeipunt, °C -36
Total Base Number, mgKOH/g 10,8
Productspecificatie
ACEA A3/B3, A3/B4
BMW Longlife-01
MB 229.5
VW 502.00/505.00 (level)
Omschrijving
Een hoogwaardige, synthetische, brandstofbesparende, motorolie gebaseerd op speciaal geselecteerde basisoliën met een hoge viscositeitsindex, waaraan geavanceerde additives zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
brandstofbesparing
een zeer hoge viscositeitsindex en een grote weerstand tegen "shearing"
een vlotte koude start
een veilige smeerfilm bij zeer hoge bedrijfstemperaturen
een zeer goede detergerende en dispergerende werking
een zeer sterk anti-slijtage, anti-corrosie en anti-schuim vermogen
Toepassing
Een speciaal samengestelde long life motorolie, geschikt voor de nieuwste generatie benzine-, LPG- en dieselmotoren, van BMW en Mercedes Benz, daar waar de long life specificaties BMW LL-01 of MB 229.5 worden gevraagd .Tevens geschikt voor benzine-, lpg- en dieselmotoren, zowel zonder als met turbo-oplading, in personen- en bestelwagens, waarvoor de meest moderne ACEA specificaties worden verlangd.
--------------------------------------------------------------------------------
EMPEROL 5W40
Typische standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,854
Viscositeit -30 °C, mPa.s 6110
Viscositeit 40 °C, mm²/s 87,40
Viscositeit 100 °C, mm²/s 14,40
Viscositeitindex 172
Vlampunt COC, °C 223
Vloeipunt, °C -30
Total Base Number, mgKOH/g 9,7
Sulfaatasgehalte, % 1,22
Productspecificatie
API SM/CF
ACEA A3/B3, A3/B4
VW 502.00/505.00
MB 229.3/Porsche/BMW Longlife-98
Opel GM-LL-B-25 (pending)
Renault RN700/RN710
Omschrijving
Emperol 5W-40 is een moderne synthetische brandstofbesparende, universele motorolie gebaseerd op synthetische basisoliën, welke van nature een hoge viscositeitsindex bezitten, waaraan zeer geavanceerde additives zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
Brandstofbesparing (tot 3%)
Een zeer hoge viscositeitsindex en een grote weerstand tegen 'shearing'
Een vlotte koude start
Een veilige smeerfilm, zelfs bij zeer hoge bedrijfstemperaturen
Een zeer goede detergerende en dispergerende werking
Een zeer sterk anti-slijtage-, anti-corrosie- en anti-schuimvermogen
Toepassing
Emperol 5W-40 is een universele, brandstof besparende volsynthetische motorolie, geschikt voor alle benzine- en dieselmotoren, zowel zonder als met turbo-oplading, in personen- en bestelwagens voor zover zij om de volgende specificaties vragen.
--------------------------------------------------------------------------------
EMPEROL RACING 10W60
Typische standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,853
Viscositeit -25 °C, mPa.s 3600
Viscositeit -20 °C, mPa.s 1800
Viscositeit 40 °C, mm²/s 142,20
Viscositeit 100 °C, mm²/s 23,00
Viscositeitindex 192
Vlampunt COC, °C 224
Vloeipunt, °C -40
Total Base Number, mgKOH/g 9,7
Sulfaatasgehalte, % 1,22
Productspecificatie
API SH/CD
Omschrijving
Emperol Racing 10W60 is een volsynthetische motorolie gebaseerd op 100% synthetische basisoliën. Door toevoeging van een uitgebalanceerd additivepakket zijn de volgende eigenschappen verkregen:
een zeer hoge viscositeitsindex
een grote weerstand tegen "shearing"
een vlotte koude start
een veilige smeerfilm bij zeer hoge bedrijfstemperaturen
een uitstekende detergerende en dispergerende werking
een zeer sterk anti-slijtage, anti-corrosie en anti-schuim vermogen
Toepassing
Emperol Racing 10W60 is een volsynthetische motorolie voor benzine- en dieselmotoren met hoge tot zeer hoge vermogens, zowel zonder als met turbo-oplading. Door de veilige smeerfilm, zelfs onder de meest extreme omstandigheden, en de uitstekende weerstand tegen "shearing" en oxidatie, is Emperol Racing 10W60 ook uitstekend geschikt te gebruiken in de autosport.
--------------------------------------------------------------------------------
PRESTEZA LL 5W30
Typische standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,859
Viscositeit -30 °C, mPa.s 5820
Viscositeit 40 °C, mm²/s 66,60
Viscositeit 100 °C, mm²/s 12,30
Viscositeitindex 186
Vlampunt COC, °C 228
Vloeipunt, °C -36
Total Base Number, mgKOH/g 10,8
Productspecificatie
ACEA A3/B3, A3/B4
BMW Longlife-01
MB 229.5
VW 502.00/505.00 (level)
Omschrijving
Een hoogwaardige, synthetische, brandstofbesparende, motorolie gebaseerd op speciaal geselecteerde basisoliën met een hoge viscositeitsindex, waaraan geavanceerde additives zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
brandstofbesparing
een zeer hoge viscositeitsindex en een grote weerstand tegen "shearing"
een vlotte koude start
een veilige smeerfilm bij zeer hoge bedrijfstemperaturen
een zeer goede detergerende en dispergerende werking
een zeer sterk anti-slijtage, anti-corrosie en anti-schuim vermogen
Toepassing
Een speciaal samengestelde long life motorolie, geschikt voor de nieuwste generatie benzine-, LPG- en dieselmotoren, van BMW en Mercedes Benz, daar waar de long life specificaties BMW LL-01 of MB 229.5 worden gevraagd .Tevens geschikt voor benzine-, lpg- en dieselmotoren, zowel zonder als met turbo-oplading, in personen- en bestelwagens, waarvoor de meest moderne ACEA specificaties worden verlangd.
--------------------------------------------------------------------------------
EMPEROL 5W40
Typische standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,854
Viscositeit -30 °C, mPa.s 6110
Viscositeit 40 °C, mm²/s 87,40
Viscositeit 100 °C, mm²/s 14,40
Viscositeitindex 172
Vlampunt COC, °C 223
Vloeipunt, °C -30
Total Base Number, mgKOH/g 9,7
Sulfaatasgehalte, % 1,22
Productspecificatie
API SM/CF
ACEA A3/B3, A3/B4
VW 502.00/505.00
MB 229.3/Porsche/BMW Longlife-98
Opel GM-LL-B-25 (pending)
Renault RN700/RN710
Omschrijving
Emperol 5W-40 is een moderne synthetische brandstofbesparende, universele motorolie gebaseerd op synthetische basisoliën, welke van nature een hoge viscositeitsindex bezitten, waaraan zeer geavanceerde additives zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
Brandstofbesparing (tot 3%)
Een zeer hoge viscositeitsindex en een grote weerstand tegen 'shearing'
Een vlotte koude start
Een veilige smeerfilm, zelfs bij zeer hoge bedrijfstemperaturen
Een zeer goede detergerende en dispergerende werking
Een zeer sterk anti-slijtage-, anti-corrosie- en anti-schuimvermogen
Toepassing
Emperol 5W-40 is een universele, brandstof besparende volsynthetische motorolie, geschikt voor alle benzine- en dieselmotoren, zowel zonder als met turbo-oplading, in personen- en bestelwagens voor zover zij om de volgende specificaties vragen.
--------------------------------------------------------------------------------
EMPEROL RACING 10W60
Typische standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,853
Viscositeit -25 °C, mPa.s 3600
Viscositeit -20 °C, mPa.s 1800
Viscositeit 40 °C, mm²/s 142,20
Viscositeit 100 °C, mm²/s 23,00
Viscositeitindex 192
Vlampunt COC, °C 224
Vloeipunt, °C -40
Total Base Number, mgKOH/g 9,7
Sulfaatasgehalte, % 1,22
Productspecificatie
API SH/CD
Omschrijving
Emperol Racing 10W60 is een volsynthetische motorolie gebaseerd op 100% synthetische basisoliën. Door toevoeging van een uitgebalanceerd additivepakket zijn de volgende eigenschappen verkregen:
een zeer hoge viscositeitsindex
een grote weerstand tegen "shearing"
een vlotte koude start
een veilige smeerfilm bij zeer hoge bedrijfstemperaturen
een uitstekende detergerende en dispergerende werking
een zeer sterk anti-slijtage, anti-corrosie en anti-schuim vermogen
Toepassing
Emperol Racing 10W60 is een volsynthetische motorolie voor benzine- en dieselmotoren met hoge tot zeer hoge vermogens, zowel zonder als met turbo-oplading. Door de veilige smeerfilm, zelfs onder de meest extreme omstandigheden, en de uitstekende weerstand tegen "shearing" en oxidatie, is Emperol Racing 10W60 ook uitstekend geschikt te gebruiken in de autosport.
--------------------------------------------------------------------------------
- Downforce Bjorn
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:36
- Locatie: Zolder, België - Real ///M are handbuilt!
Re: autofabrikanten en olie advies
In een high performance M62 of de S62 gewoon veilig spelen en Castrol Edge (niet de sport) 10W60 kappen. De dealers zijn hier nu ook op omgeschakeld aangezien de Castrol TWS 10W60 uit de markt genomen is (afloop alleenrecht voor BMW).steve smith schreef:Stook zelf Castrol TWS 10W60 in een M60B40 handbak. Olieverbruik met 276dkm nihil. Zonder oliekoeler BTW, dus temperaturen 140gr+.GTRene schreef:Mijn motor is gebaseerd op de M62-B44 en veranderd naar 5.0 door Hartge met ook ander carter enz enz, echter de S62 is ook gebaseerd op die motor...maar euh Aanbevolen product Presteza LL 5W30 is dus niet wat? ik heb nu de Motul Lemans 20w60 er in zitten beavlt heel goed echter kost wat vermogen schat ik zo....maar de 10w60 die er eerst in zat bij aankoop verbruikte bijna het dubbele aan olie...nu gaat het nog wel.steve smith schreef: BMW heeft enige tijd Longlife vrijgegeven voor de S62, en dit later weer teruggedraaid. Ik raad je met klem aan dat er NIET in te gooien. Genoeg Yanken die er lagertjes uit hadden liggen.
Wil straks wat anders proberen iets minder wrijving door olie, maja moet wel een sterke film hebben...en tegen hitte kunnen...5w40? of 10w40/50?
laat maar eens horen
In de US werd er inderdaad een tijd 5W30 geadviseerd voor de S62, iets wat in Europa nooit het geval is geweest. 10W60 all the way.
- Mark 320iS
- Berichten: 2886
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: autofabrikanten en olie advies
TWS is nog gewoon leverbaar hoor. Heb pas geleden nog 6 liter besteld.Bjorn Alenis schreef: In een high performance M62 of de S62 gewoon veilig spelen en Castrol Edge (niet de sport) 10W60 kappen. De dealers zijn hier nu ook op omgeschakeld aangezien de Castrol TWS 10W60 uit de markt genomen is (afloop alleenrecht voor BMW).
In de US werd er inderdaad een tijd 5W30 geadviseerd voor de S62, iets wat in Europa nooit het geval is geweest. 10W60 all the way.
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: autofabrikanten en olie advies
Weet zeker dat het met belangen te maken heeft.
D8 dat VW Mobil adviseert en Skoda Shell.
Terwijl ze beide gewoon PRECIES dezelfde motoren gebruiken.
Dat is toch op zijn minst, uhm, vreemd?
D8 dat VW Mobil adviseert en Skoda Shell.
Terwijl ze beide gewoon PRECIES dezelfde motoren gebruiken.
Dat is toch op zijn minst, uhm, vreemd?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: autofabrikanten en olie advies
Bjorn Alenis schreef:In een high performance M62 of de S62 gewoon veilig spelen en Castrol Edge (niet de sport) 10W60 kappen. De dealers zijn hier nu ook op omgeschakeld aangezien de Castrol TWS 10W60 uit de markt genomen is (afloop alleenrecht voor BMW).steve smith schreef:Stook zelf Castrol TWS 10W60 in een M60B40 handbak. Olieverbruik met 276dkm nihil. Zonder oliekoeler BTW, dus temperaturen 140gr+.GTRene schreef: Mijn motor is gebaseerd op de M62-B44 en veranderd naar 5.0 door Hartge met ook ander carter enz enz, echter de S62 is ook gebaseerd op die motor...maar euh Aanbevolen product Presteza LL 5W30 is dus niet wat? ik heb nu de Motul Lemans 20w60 er in zitten beavlt heel goed echter kost wat vermogen schat ik zo....maar de 10w60 die er eerst in zat bij aankoop verbruikte bijna het dubbele aan olie...nu gaat het nog wel.
Wil straks wat anders proberen iets minder wrijving door olie, maja moet wel een sterke film hebben...en tegen hitte kunnen...5w40? of 10w40/50?
laat maar eens horen
In de US werd er inderdaad een tijd 5W30 geadviseerd voor de S62, iets wat in Europa nooit het geval is geweest. 10W60 all the way.

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: autofabrikanten en olie advies
Adviseren... M'n dealer knalt ipv Castrol al eeuwen Shell in het blok. Zelfs de losse flessen zijn tegenwoordig Shell ipv Castrol.
Zolang de specs kloppen maakt het geen donder uit imho.
Zolang de specs kloppen maakt het geen donder uit imho.
- Arthur
- Berichten: 43135
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: autofabrikanten en olie advies
Mijn idee
Boeie, als de specs maar gelijk zijn

Boeie, als de specs maar gelijk zijn

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: autofabrikanten en olie advies
moet je wel weten wat al die letters codes en benamingen betekenen 
hier een wegwijzer>>
http://forum.fok.nl/topic/483625" onclick="window.open(this.href);return false;
en de letters>>

hier een wegwijzer>>
http://forum.fok.nl/topic/483625" onclick="window.open(this.href);return false;
Het kiezen van een viscositeit?
De meest gebuikte classificatie komt van de Society of Automotive Engineers (SAE),
Even een terugblik, onthoud hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie is!
Iedereen heeft het wel eens gezien 5W-30 op een olie blik/fles of wat dan ook.
Wat betekent het nou, het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.!
Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft!
en de letters>>
Een tweede classificatie is de API (American Petroleum Institute),
Olieprestatie word uitgedrukt in 2 letters. De eerste letter geeft aan als het voor een benzine motor dat is de S, of als het voor een diesel is hiervoor wordt de letter C gebruikt. De tweede letter geeft de prestatie aan van de olie, in het geval van een benzine motor gaat van A tot J, A als minimaal en J als beste. Voor diesel gaan de letters van A tot F, A als minimaal en F als beste.
Een derde classificatie is de ACEA (Association of European Car Manufacturers),
Hier heeft met een letter en een cijfer.
De letter zijn A voor benzine, B voor diesel, en E voor diesel van vrachtwagens en andere transport voertuigen.
De cijfers zijn 1 voor benzine besparende olie, 2 voor normale/gemiddelde olie en 3 voor prestatie gerichte olie.
Voorbeeld, A1 is voor een kleine motor, A3 is weer voor een prestatie gerichte motor.
Laatst gewijzigd door GTRene op 11 dec 2008, 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten