BMW E23 745i S38 vraag

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Dickh. » 09 dec 2008, 11:27

Zoals sommige van jullie weten heb ik hier een perfecte E34 M5 met lichte schade staan. Deze auto gaat zeer binnenkort naar de schadehersteller en dan in de verkoop. Dit omdat Miran helaas niet met een handbak om kan gaan en deze auto dus zelden gebruikt zal worden. Echter, nu las ik in een AMS uit 1983 dat BMW SA een E23 745i met een eerdere versie van de S38 in combinatie met een automaat aangeboden heeft. Aangezien er hier een enorme hoeveelheid BMW kennis rondloopt is mijn vraag nu of er mogelijkheden zouden zijn om een combinatie van een latere S38 met een automaat te maken?? Dat zou voor mij de perfecte auto zijn. Het idee om deze M5 weg te doen doet me vreselijk zeer omdat het wellicht de fraaiste en beste E34 M5 is welke in NL is.
Laatst gewijzigd door Dickh. op 10 dec 2008, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door frankv » 09 dec 2008, 19:57

is dit de cursus "hoe lok ik de kijkers met een interessant onderwerp, maak ze dan helemaal lekker met een in de verkoop gaande mooie bak, dik ik het nog even aan, en houd ik hem dan toch zelf"?

frank

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Rupie » 09 dec 2008, 20:14

Hmmm, leuke combinatie van avatars hierboven...






:thumbup:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Bert ///M3 » 09 dec 2008, 20:20

Ik kan in de onderdelen catalogus niet zo ver terug als een E23. (Is realoem, zit op mijn werk dus heb alleen internet spul om op af te gaan)

Maar volgens mij waren de eerste S38 3.6's voorzien van Bosch managment en de latere van Siemens managment? In elk geval zit er een nieuwer type DME in de 3.8 versie.

Daar kan al een moeilijkheid in zitten omdat de automaat ECU meestal samen werkt met de motor DME. Tenzij er alleen basis inputs nodig zijn zoals snelheidssignaal enz.

Mechanische deel zou ik niet zo bang van zijn, aandrijfas en diff overbrenging enz is allemaal wel aan te passen maar motor / bak combi aan de praat krijgen is lastiger denk ik.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Knot » 09 dec 2008, 21:11

Dick,

Zo'n auto (als ie echt een van de netste overgeblevenen is) wil je toch niet als automaat??? Originaliteit boven alles. Miranda in de T5 en jij in de E34 ;)

Online
Gebruikersavatar
MarcH
Berichten: 570
Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Locatie: Hoeksche Waard

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door MarcH » 09 dec 2008, 21:14

Bert ///M3 schreef:Ik kan in de onderdelen catalogus niet zo ver terug als een E23. (Is realoem, zit op mijn werk dus heb alleen internet spul om op af te gaan)
Bert, dan moet je aan de linkerkant 'Archive' (ipv 'Current') kiezen, dan kun je wel de E23 selecteren!

Marc

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Steven N. » 09 dec 2008, 21:33

Dick, bel anders Offenga even. Zij doen natuurlijk veel in E34's maar ook hebben ze daar wel eens wat 745i's staan of blokken daarvan liggen.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Metchu » 09 dec 2008, 21:33

hebben we het over deze m5? :love:

[vimeo]http://www.vimeo.com/1338372[/vimeo]

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3804
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Paskal » 09 dec 2008, 21:44

Nee hoor, mijnheer heeft nog een andere e34 M5 zu hause staan die te mooi is voor woorden.....

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Fabian » 09 dec 2008, 22:35

Paskal Morriën schreef:Nee hoor, mijnheer heeft nog een andere e34 M5 zu hause staan die te mooi is voor woorden.....
absoluut, een pareltje! :love:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Niels » 09 dec 2008, 22:42

Jammer dat ik weer vrijgezel ben als ik de Z3 Coupe met automaat zou verhandelen :mrgreen:

HSR
Berichten: 5510
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door HSR » 09 dec 2008, 22:44

Fabian schreef:
Paskal Morriën schreef:Nee hoor, mijnheer heeft nog een andere e34 M5 zu hause staan die te mooi is voor woorden.....
absoluut, een pareltje! :love:
Kan ik beamen, heel fraaie machine.

Dennis S. was op slag verliefd op de wagen en moest 'ie verkocht worden dan weet wel bijna zeker dat Dennis ( of Bjorn :wink: ) zich niet in zal kunnen houden.

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Dickh. » 09 dec 2008, 22:49

Ik was zelf ook al bang dat de communicatie het grootste probleem zou gaan worden. Nu ken ik wel een bedrijf in de buurt van de Ring wat auto-elektronica als specialiteit heeft. Wellicht dat zij daar iets mee zouden kunnen. Ik bel morgen ook even met Jacob.

Het gaat inderdaad niet om de dikke dame maar om de andere. De boven getoonde auto gaat zelfs niet voor de taxatiewaarde weg.

HSR
Berichten: 5510
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door HSR » 09 dec 2008, 23:14

Dick Hoekendijk schreef:Ik was zelf ook al bang dat de communicatie het grootste probleem zou gaan worden. Nu ken ik wel een bedrijf in de buurt van de Ring wat auto-elektronica als specialiteit heeft. Wellicht dat zij daar iets mee zouden kunnen. Ik bel morgen ook even met Jacob.

Het gaat inderdaad niet om de dikke dame maar om de andere. De boven getoonde auto gaat zelfs niet voor de taxatiewaarde weg.

Ik denk ook dat de vraag te specifiek is voor dit forum.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Downforce Dennis » 10 dec 2008, 09:47

Misschien dat ik je oppervlakkig kan helpen:
Je kan je vraagstuk opsplitsen in 2 delen. Technisch en electronische matching.

Technische matching
S38B36 en S38B38 hebben tot '93 dezelfde 5-bakken gehad, dus als de automaat past op de oude 3.6 lijkt het me logisch dat die ook past op de 3.8. Maar, bij mijn weten hebben die 2 wel een specifiek vliegwiel. Daar zit het eerste probleem. Een automaat icm een koppelomvormer heeft volgens mij ook een lichter vliegwiel. Dus moet je een 3.8 vliegwiel aanpassen aan automaatspec. Het is misschien een idee om een normaal 3.6 vliegwiel te vergelijken met een automaat 3.6 vliegwiel en kijken wat de verschillen zijn. Het verschil in gewicht procentueel omvormen en dit percentage toepassen op je 3.8 vliegwiel. Deze procentueel berekende waarde laten afdraaien en het lijkt me dat dit probleemstuk dan is opgelost.

Electronische matching
Het vraagstuk wat Bert aanhaalt is ook een interessant verhaal. Maar, volgens mij werkt de automaat ECU ondergeschikt aan de motor ECU. BMW kennende werkte in de jaren '80 tot midden jaren '90 met dezelfde stekkers en signaal in/outputs. Het verschil Siemens <-> Bosch wilt niet automatisch zeggen dat de 2 ecu's niet gaan communiceren. Volgens mij is het zelfs zo dat de automaat ECU gewoon motorECU waarden overneemt en niet zelf gaat doorgeven aan de motorECU.
Misschien kan je deze basiswerking even navragen aan de electronicus in de buurt. Als het systeem werkt zoals ik hierboven veronderstel is het volgens mij gewoon een kwestie van stekkers matchen.
Ik denk dat heel weinig mensen hier ervaring mee hebben, dus als ik jou was zou ik het gewoon uitproberen...

En Dick, je bent eigenlijk toch een held. Die ouwe meuk in nieuwstaat op de weg brengen en zelfs unieke specificaties overwegen. Automaat <-> handbak is een persoonlijke keuze. Maar een e34 M5 automaat is op z'n zachts uitgedrukt wel erg speciaal.
Als het over die ex M-gmbh auto gaat, ja die heeft een erg diepe indruk op me gemaakt. De dikke dame is erg speciaal en is een auto met een verhaal, maar die ex M-gmbh ook...
Nogmaals, ik hoor het wel van je als ie in de verkoop gaat...

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Dickh. » 10 dec 2008, 11:16

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, Dennis. De motor in de E23 745i SA is echter een speciale versie van de eerste S38 versie. Die van de 3.5 uit de M1 en later de E28 M5 en de M635csi. Deze motor had 290pk en 340Nm koppel. Had inderdaad een Bosch motronic heb ik ondertussen uitgevonden. Op realoem staat hij ook aangegeven.

HSR
Berichten: 5510
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door HSR » 10 dec 2008, 13:29

http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Bovenstaande zal je waarschijnlijk al gevonden hebben maar misschien ook interessant voor andere geinteresseerden.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door steve smith » 10 dec 2008, 13:39

Naar mijn weten is de 745i SA motor niet de S38 maar de M88. Dus de europese variant van de e24S/e28S motor met de smalle ketting. Qua electronica dus identiek aan Ray's e28. De bak in de SA auto's was de 4traps ZF4HP22, die ook nog in e34 535i gezeten heeft. Het moet technisch mogelijk zijn. Rest me nog eraan toe te voegen dat ik het een heel slecht plan vindt!

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Dickh. » 10 dec 2008, 15:10

http://de.bmwfans.info/original/E23/" onclick="window.open(this.href);return false;

Staat toch echt S38.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Niels » 10 dec 2008, 15:19

hugo schreef:http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=4

Bovenstaande zal je waarschijnlijk al gevonden hebben maar misschien ook interessant voor andere geinteresseerden.
Meldt ook M88 :hmmm:

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Downforce Dennis » 10 dec 2008, 15:21

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E23" onclick="window.open(this.href);return false;

A different 745i was built for the South Africa market, because the turbocharger on the European-market 745i could not be installed in right-hand-drive versions of the car due to space restrictions in the engine bay (in RHD configuration, the steering shaft occupied the space where the turbocharger/exhaust was located on LHD versions). This car was fitted with the 286 hp (213 kW) dual-camshaft 24-valve type-M88 /3 Motorsport engine (with a Bosch ML-Jetronic fuel injection system) as used in the M635i, and M5. 209 of these cars were built between 1984 and 1986, fitted with either an automatic transmission or a 5-speed 'sport' gearbox. Of the 209 cars built 192 were automatics and 17 were fitted with manual gearboxes.

http://www.geocities.com/paulwf/My_BMW_M745i.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Aan het blok te zien is dit toch een M88, en heeft steve gelijk.
Dus zou een M30 automaatbak uit bijvoorbeeld een 535i/735i gewoon moeten passen. Die dingen draaien op een Motronic 1.1 als ik me niet vergis. Aangezien die M88 op een jettronic draait moet je wel erg oppassen.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Downforce Dennis » 10 dec 2008, 15:25

MAAR,

De M88/3 is de echte voorloper van de S38. Verschil tussen de M88/3 en de S38 is de verhoogde cilinderinhoud en de S38 loopt op een motronic 1.2 als ik me niet vergis.

Ik DACHT dat het onderblok van de M88/3 en de S38 erg weinig van elkaar verschilden. Ik ga even op onderzoek uit...

EDIT:

Resultaat:
V-bak, koppeling, drukgroep, vliegwiel zijn allemaal verschillend.
Ook de starter is verschillend + heeft een andere ofset van de bevestigingsgaten. Ik veronderstel dus dat je een M88/3 v-bak NIET plug&play kan matchen met een S38.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door steve smith » 10 dec 2008, 16:07

Dick Hoekendijk schreef:http://de.bmwfans.info/original/E23/

Staat toch echt S38.
Klopt. Staat ook bij M1. :shithappens:

ETK kent de motorcode M88 niet, dus de online varianten van Realoem.com en BMWfans.info ook niet. Is echt M88.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Downforce Dennis » 10 dec 2008, 17:54

Op realoem staat thans M88 hoor Steve...

Gebruikersavatar
Downforce Bjorn
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:36
Locatie: Zolder, België - Real ///M are handbuilt!

Re: BMW E23 745i S38 vraag

Bericht door Downforce Bjorn » 10 dec 2008, 19:03

De ECU versies zijn dacht ik als volgt:
M88/3 - Bosch Jetronic en later Motronic 1.1
S38B36 - Bosch Motronic 1.2
S38B38 - Bosch Motronic 3.3

Het blok op de foto is keihard een M88, dus de voorloper van de S38.

Het vliegwiel van een S38B38 is inderdaad ook volledig anders zoals Dennis al aangaf, dubbelmassa vs enkelmassa (3.6). Deze zijn overigens wel uitwisselbaar.

Hoe het met de bakelectronica zit weet ik niet, maar het lijkt me dat het wel zou moeten werken. In die tijd pastte alles nog gewoon op alles :beer:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten