Zal ik als Turk mijn mening eens geven..
In het algemeen geven Turken geen zak om wat "andere mensen" denken over de auto waarin ze rijden.. Of het nu een Mercedes, BMW of wat dan ook is.
Hiernaast heeft het bezitten van een (mooie) auto voor een Turk een best hoge prioriteit. Dit wil zeggen dat Turken sneller een (mooie) auto zullen kopen. Als iemand 10k te besteden heeft aan een auto, kiezen ze vaak voor een jonge, degelijke auto met ruimte of die zuinig rijdt of andere dat soort aspecten, bijvoorbeeld een Golf. Een Turk zal voor 10k een oudere tweedehands auto kopen, maar wel een dikkere auto, such as Mercedes of BMW. Hierdoor valt het erg op dat Turken "dikke" auto's rijden, terwijl anderen ook zulke auto's kunnen rijden, maar hier bewust niet voor kiezen.
Tot slot heeft het natuurlijk ook enigszins met status te maken.. Niet in de zin om er mee te patsen, maar wel om te laten zien dat ze "succesvol" zijn. In de aard van de Turk zit best veel (hoe zal ik het noemen) "afgunst".. ik noem het liever competitive.. Dus als buurman Turk in een mooie (dikke) auto rijdt, wil de andere buurman Turk dat ook maar al te graag in een minimaal net zo dikke auto rijden.. And so on.. het uiteindelijk resultaat is dat er heeell veeell Turken in mooie(re), dikke(re) auto's gaan rijden.
Het valt idd erg op dat veel Turken tegenwoordig BMW rijden. Maar de meeste Turken in BMW's zijn de nieuwe generatie (2de en 3de)
Voor de eerste generatie was het Mercedes, daar zweerde ze bij. Niet alleen vanwege status, maar vooral om de kwaliteit van Mercedes toenertijd. De Mercedesen van de jaren '80 en '90 waren niet kapot te krijgen. Volgens de eerste generatie is BMW wel mooi, MAAR ze gaan te snel kapot (juist omdat ze zo sportief/snel zijn)
De nieuwere generatie vinden Mercedesen iets wat ouwelullen bakken en zweren bij BMW... mooi, snel, sportief en uiteraard ook de status is bij deze bakken niet onder de maat. De nieuwere generatie hecht toch ook wel waarde aan de techniek achter de auto.. En laten we nou eerlijk zijn, BMW heeft gewoon mooie autotechniek!
Tegenwoordig zie je idd Turken steeds meer in Audi's rijden.. dat heeft enerzijds te maken met het segment waarin Audi zich nu bevindt, maar anderzijds ook met het feit dat Audi een hele goede weg heeft ingeslagen wat betreft het design. Ook wat betreft vermogen heb je nix te klagen met een dikke Audi van hedendaags.
Zo... hiermee is alles wel gezegd over Turken in "dure" auto's imho.