Michel P schreef:@Niels,
Orienteren voor dat je uberhaubt een huis op het oog hebt, dus geen tijdsdruk is de sleutel voor een goed afgewogen keuze. Een bank kiest alleen het meest gunstige product voor zichzelf......... duidelijk weten wat je wel en vooral niet wil is het aller belangrijkste.
Michel
Natuurlijk is dat het beste maar daar kom je pas achter als je min of meer al een huis gekocht hebt. Toen wij wilden gaan kopen zijn we langs een bank en "adviseur" geweest. Beetje lezen, beetje praten maar dan ben je er echt nog niet achter hoe het precies zit. Pas toen dingen conrcreet werden en we echt beslissingen moesten nemen kwamen we achter een hoop details
Dennis Cavallino schreef:Waarom heb jij dan een spaarhypotheek gekozen? Die werd ons dus juist wel geadviseerd, maar ook dat sparen kost geld. De eerste paar jaar betaal je puur premie voor de bemiddelaar, ongeacht of ie nu bij de bank werkt, of als tussenpersoon! Het enige voordeel wat ik erin zag, was dat je 't geld gewoon niet op kunt nemen. Maar 't bedrag dat 't straks echt waard is over 30 jaar, is redelijk nihil te noemen. Je lost dan weliswaar in 1 keer je hypotheek af,
Dennis, volgens mij verwar jij een spaarhypotheek met een beleggingsverzekering hypotheek (levenhypotheek e.d.)

Bij een spaarhypotheek bouw je meteen op en los je meteen deels af en niet pas na 30 jaar. Na 30 jaar inlossen gebeurt aan de hand van een "levensverzekering" die bij AXA e.d. worden ondergebracht. Voorgeschotelde rendement is altijd een procent of 8 met uiteindelijk vaak de helft van de hypotheek. Gegarandeerd wordt niets en er gaat enorm veel geld op aan kosten. Tot ca. de helft van je looptijd maakt het qua maandbedrag niet zoveel uit maar daarna ben je per maand met een dergelijke hypotheek goedkoper uit omdat je pas na de hele looptijd inlost en dus maximaal belasting aftrek hebt. Aan de andere kant is het rendement vaak geen 8%

Daarom heb ik er niet voor gekozen, deels sparen = weten wat je hebt aan het einde van de rit. Weliswaar vanaf 15 jaar iets duurder per maand maar dat is zoals gezegd tientjes werk, gaat nergens over als je alleen de inflatie al meerekent. Omdat je maximaal belasting kan aftrekken en veel Nederlanders zo'n hypotheek hebben is het de regering een doorn in het oog natuurlijk
Arthur schreef:Toch zie ik het prbleem niet zo met die "verzekering".
Huis aflossingsvrij en zo'n verzekering erbij zou mij niet uitmaken.
Je gaat er al van uit dat je einde looptijd nog met de hypotheek zit (voor wat die dan nog waard is).
"Moet" die verzekering erbij, in beleggingen, dan kan dat toch altijd nog geld opleveren om die hypotheek (deels) af te lossen, toch?
Kun je je afvragen of dat bedrag opweegt tegen de koers aan einde looptijd.
Maar een heel erg probleem zie ik niet.
Of ben ik nu te naief?
Spaarhypotheek heeft toch ook z'n nadelen?
Is ook zo Arthur en in de praktijk met inflatie e.d. is je huis vaak ook veel meer waard na 30 jaar. Alleen worden dergelijke hypotheken gewoon mooier voorgespiegeld dan dat ze werkelijk zijn. In de berekening wordt bijvoorbeeld een ton genomen wat een dergelijke verzekering opbrengt maar uiteindelijk mag je blij zijn met de helft denk ik. Hoeft geen probleem te zijn en voor jou al helemaal niet

Daarnaast heb jij al langere tijd een koopwoning en al waardevermeerdering te pakken maar ik nog niet. Dan vind ik het persoonlijk gewoon lekker dat ik deels spaar

Een spaarhypotheek heeft als nadeel dat je geen maximaal belasting voordeel hebt en minder hard spaart in economisch HELE goede tijden wanneer belegingsfondsen redelijk renderen. Moet je je wel afvragen hoeveel daar voor de klant van overblijft
Michel P schreef:Dennis, je mag slechts 50% van de koopsom van de woning onder NHG als aflossingsvrije hypotheek kiezen, voor de rest dien je af te lossen middels een vorm naar keuze. Juist een spaarhypotheek geeft 100% transparant een goed beeld, en je hebt 100% garantie, dus ook bij afkoop, leg je dus een jaar lang 100 euro spaarpremie is, heb je 1200 euro en het gegarandeerde rendement welke gelijk is aan je hypotheekrente, plaats je de polis vervolgens in box3 dan ben je zo vrij als wat om de afkoopwaarde of de eindwaarde aan te wenden naar eigen inzicht!!
Wil je beleggen binnen je hypotheek, doe dit dan nooit via een beleggingspolis, de echte kosten worden lekker onzichtbaar in het huisfonds van de bank verstopt! Beleggen middels een beleggingsrekening alleen in beursgenoteerde fondsen, want die staan onder strenge controle qua rommelen met de kosten.
Kosten in de polis zelf zijn niet verborgen, bij goede voorwaarden staan die erg duidelijk in de voorwaarden, niks verborgen aan.
Mensen weten meer over de auto die ze willen kopen dan het financiele product waarvoor ze kiezen, juist tijdig in alle rust je voorbereiden de aflossingsmethodieken en de fiscale aspecten begrijpen, en vervolgens je wensen definieren is de enige manier voor een afgewogen keuze. Dan is de keuze maken na het tekenen van een koopkontrakt en het regelen van de hypotheek een peuleschil.
Michel
100% mee eens
Hoe het precies met NHG zat weet ik niet meer wel dat ik er qua maximaal bestedingsbedrag en bruto jaarloon net in aanmerking voor kwam. Achteraf kon het nog wel behoorlijk hoger maar wist ik veel hoeveel ik aan bonus kreeg