Leren rijden op de Nordschleife

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 sep 2006, 22:48

Fabian schreef:Ik meng me verder maar niet in deze "discussie" :wink:

Schwedenkreuz, Scuderia gisteren:

http://www.elzer.de/schwede_X.avi

zo makkelijk kan het fout gaan
En hoe vaak hebben we zoiets al gezien Fabian? Heel vaak. Ga maar eens kijken waar de meeste ongelukken gebeuren. Schwedenkreuz en Flugplatz scoren hoog in de statistieken.
Hij heeft geluk gehad en hem redelijk opgevangen. :roll: Had ook anders kunnen aflopen. Totaal verkeerde (te wijde) lijn en kwam gewoon ruimte tekort. Hoe kom je nu weer aan de beelden Fabian?

Ruud.

Fabian

Bericht door Fabian » 10 sep 2006, 22:51

Ruud Hulsegge schreef:Hoe kom je nu weer aan de beelden Fabian?

Ruud.
deze pruts-Ringridder heeft gewoon overal zn contacten :wink:

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 sep 2006, 22:54

Pas dan maar op voor SOA, of doe het safe? :twisted:

Wat voor snelheid scoor jij met de brommer op quidelbacher hohe, Fabian? 240 of zo?

Knot

Bericht door Knot » 10 sep 2006, 23:51

WTF... hij stuurt veel te slap in, lift daarna en ervaart onderstuur en stuurt daarna ook nog eens supertraag tegen...

Laat mij eens bij 27,00 het stuur overnemen...

Ruud, lijkt me een goed plan.. alleen gaat de astra niet meer rijden, leasemij en werkgever op mn nek, helaas.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 sep 2006, 13:35

Hielke schreef:Zonder nu direct ook in de val van "hoe melk ik De Ring helemaal uit" te trappen, hit mis hit die ik in de cosworth video als mis mis mis neem wordt door een volgas stukje van zegge en schrijve 3 (!!!) hele seconden gevolgd. Ook als je die passage dus totaal zou verknoeien (ik verwijs wederom naar de cosworth video) dan is het tijdsverlies slechts in een fractie van een seconde te beschrijven.

Het verschil wordt 'm op De Ring zoals op ieder ander circuit in de snelle bochten met daarop volgend lange volgas stukken gemaakt.
Kleine kanttekening mijnerzijds. Miss hit Miss ligt downhill, net voor Wehrseifen. Dat is een uitgerekende mogelijkheid voor de die hards in ondergemotoriseerde voertuigen om mensen in te halen die een hoog vermogende auto hebben. Op dat punt kan ik bijna iedere auto tot 300 pk bijhouden met mijn 170 pk. Dus de essentie van die bocht correct nemen is voor mij van groot belang. De mensen die mij daar weleens achter iemand aan hebben zien jagen weten waarom, vooral Nandor. :)

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 11 sep 2006, 17:11

Knot schreef:WTF... hij stuurt veel te slap in, lift daarna en ervaart onderstuur en stuurt daarna ook nog eens supertraag tegen...

Laat mij eens bij 27,00 het stuur overnemen...

Ruud, lijkt me een goed plan.. alleen gaat de astra niet meer rijden, leasemij en werkgever op mn nek, helaas.
Terecht. Kun je ook niet maken met een auto van de baas. Heb ik ook nooit gedaan terwijl ik al jaren de mogelijkheid heb. Tenzij je baas en/of leasemaatschappij het ermee eens is, vind ik het ook not done. But no hard feelings. :wink:

Je hebt toch nog een mooie BMW? Ga je daar lekker mee sturen. Rustig rijden kan ook heel leuk zijn als je zuinig bent op je Beemer. Heb wel eens tijdens vakanties s'avond een touristenfahrt gemaakt met een rondetijd van 10 minuten. Leer je ook van omdat je heel anders naar de baan kijkt. Tevens heb ik denk ik 10 keer zoveel tijd naast de baan doorgebracht om te kijken in diverse bochten, dan op de baan. Das ook leuk.

Ruud.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 11 sep 2006, 17:13

Dennis Cavallino schreef:
Hielke schreef:Zonder nu direct ook in de val van "hoe melk ik De Ring helemaal uit" te trappen, hit mis hit die ik in de cosworth video als mis mis mis neem wordt door een volgas stukje van zegge en schrijve 3 (!!!) hele seconden gevolgd. Ook als je die passage dus totaal zou verknoeien (ik verwijs wederom naar de cosworth video) dan is het tijdsverlies slechts in een fractie van een seconde te beschrijven.

Het verschil wordt 'm op De Ring zoals op ieder ander circuit in de snelle bochten met daarop volgend lange volgas stukken gemaakt.
Kleine kanttekening mijnerzijds. Miss hit Miss ligt downhill, net voor Wehrseifen. Dat is een uitgerekende mogelijkheid voor de die hards in ondergemotoriseerde voertuigen om mensen in te halen die een hoog vermogende auto hebben. Op dat punt kan ik bijna iedere auto tot 300 pk bijhouden met mijn 170 pk. Dus de essentie van die bocht correct nemen is voor mij van groot belang. De mensen die mij daar weleens achter iemand aan hebben zien jagen weten waarom, vooral Nandor. :)
Die Nandor rijd ook met iedere gek mee he? Heb hem ook al een paar keer in de auto gehad. Enthousiastere passagiers kun je niet hebben. :wink:

Knot

Bericht door Knot » 11 sep 2006, 17:21

Ruud, het kost gewoon een hoop geld om alleen al heen en weer te rijden... mooiste zou zijn auto bij de ring stallen, maar dan heb je er alleen daar wat aan, moet je daar ook sleutelen etc... allemaal niet echt ideaal, ook als je een keertje zandvoort of ander driftdagje wilt pakken staat je auto in het buitenland.

Ideaal is, eigen auto rijden, maandelijkse vergoeding vangen thv leasebedrag (rij je een iets oudere auto omdat er niet zoveel overblijft van die vergoeding) en de tankpas behouden, daar kan ik me helemaal in vinden, maar zie het helaas niet zo snel gebeuren zo'n setup.

Kijken doe ik ook veel, maar kan niet alles op 1 dag :)

Rebel

Bericht door Rebel » 11 sep 2006, 19:00

Cav ik kan me een keer herrineren dat je mij downhill niet bij kon houden, we hebben toen een kabel aan jouw auto moeten vastmaken zodat dit toch lukte....

Nandor kan dit beamen, matther off fact, Nandor heeft de kabel zelf aangekoppeld....

Overigens zit in de nieuwe TT geen trekkabel, gelieve zelf mee te nemen volgende keer...

[img:640:480]http://www.ringrebel.nl/TF0407/46043.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.ringrebel.nl/TF0407/47042.jpg[/img]

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 11 sep 2006, 19:20

Knot schreef:Kijken doe ik ook veel, maar kan niet alles op 1 dag :)
Daarom blijf ik vaak ook in een "el Cheapo" Pension overnachten. 15 minuten rijden en je betaal €27,50 voor een pension met ontbijt waar ze je als een koning ontvangen. Laatste keer nog een biertje van het huis ontvangen toen ik s'avonds aankwam. Weet niet waar het is maar rijd er zo naar toe.

Maar ik begrijp je standpunt. Moet zelf als ik 1 dag ga 3 tot 4 keer tanken afhankelijk van het aantal rondes. 1x heenweg, 1x terugweg en 1 a 2 keer aan de ring :cry: . Tank hem dan meestal 3/4 vol, want je voelt dat gewicht enorm goed.

Lol rebel! Erg gaaf dat je daar foto's van hebt in dit topic.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 11 sep 2006, 21:15

De stippen die momenteel de baan sieren zijn afkomstig van de BMW fahrertraning van vorige maand. In grote lijnen komen deze natuurlijk overeen met die van de Scuderia Hanseat. opvallend verschil was er in uitgang Eschbach. Scuderia punt staat verder weg en is duidelijk de betere lijn. Iets minder geschikt voor de watjes omdat hij 2 meter later staat.

Ik heb overigens de deelnemers in mijn groep meegegeven dat de punten een indicatie zijn voor nieuwelingen. Voor hen is het natuurlijk veel makkelijker de baan te leren kennen door deze aanwijzingen. Per auto en rijstijl is er altijd ruimte voor een andere lijn. Maar tijdens het voorrijden met nieuwelingen heb ik me strikt aan de stippen gehouden omdat het al moeilijk genoeg is voor mensen die voor het eerst op de Nordschleife komen.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 11 sep 2006, 23:21

En uiteraard je natuurlijke snelheid enigzins aangepast Dick :wink:

Knot

Bericht door Knot » 11 sep 2006, 23:46

Geinig die foto's Rebel :)

Ruud, vorige keen ben ik ook blijven slapen, toen een hoop meer gedaan in 2 dagen, gaan we in oktober nog eens doen.

Dick ging nog rap over de baan hoor toen ik er vorige week woensdag was vond ik.. echt jammer dat ik geen rondje mee kon/ben gereden.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 12 sep 2006, 06:46

Maar woensdag had ik ook geen cursisten in de auto :wink: . Maar inderdaad jammer Knot. Ik had vanaf 14.30 uur besprekingen een verplichte eerste hulpcursus van zowel artsen als brandweer.

Knot

Bericht door Knot » 12 sep 2006, 10:13

Ben je er toevallig 15 of 16 oktober Dick?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 sep 2006, 13:20

LOL@Rebel! :)

Wel opvallend trouwens dat ik dat probleem daarna nooit meer met die auto heb gehad.

Die foto's heb ik laatst trouwens laten afdrukken. Was een leuk moment! :)

Plaats reactie