Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
HSR

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door HSR » 04 dec 2008, 21:30

SteV6 schreef:Zo snel voltrekt het ook niet ...

Als het domino-effect nu gestart is (en daar ga ik wel van uit), dan komt de grote klap over een periode van 2 jaar. Dus inderdaad Wouter en Maurice, nu zie je er nog niet veel van, maar dat komt vanzelf wel.

Zie voorbeeld van afgelopen week op TV. Een bedrijf dat glasvezels produceert ziet in 2 maanden tijd de orders zo ver afnemen dat 1 van de 2 ovens uit gezet moet worden. 50% van het personeel ook overbodig. Mogen geen beroep doen op de tijdelijke WW regeling, dus dat bedrijf is over 2 à 3 maandjes falliet ... Oorzaak? Teruglopende autoverkopen, dus geen glasvezel meer nodig voor versterkte kunststoffen in auto's --> toeleverancier gaat er aan onderdoor.

Ik zou willen dat het niet zo was, maar ik denk dat de eerste steentjes zijn omgevallen :?

SteV6

Helemaal mee eens. De echt kater komt later, zoals ze dat zo mooi pogen te zeggen. Kleine eenmanszaken in, al dan niet, niche sectoren zullen heus wel goed lopen en mogelijk blijven lopen maar het is absoluut ignorant om je eigen positie als maatstaf te gebruiken.

SteV6

Bericht door SteV6 » 04 dec 2008, 22:41

DE vraag is of er mogelijkheden zijn om dit domino-effect (vroegtijdig) te stoppen?

Als ik hoor dat banken de miljardensteun voor zichzelf houden, dan snap ik niet dat Wouter Bos niet met de vuist op tafel slaat om banken te dwingen weer normale crediten te verstrekken. Heel simpel toch, hou je niet aan die deal, dan lever je de miljarden per omgaande weer in ...

SteV6

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 dec 2008, 22:48

Ben er bang voor...........................

De banken zijn schuld aan het hele gedoe.............................

- eerst gaven ze te makkelijk kredieten

- nu doen ze te moeilijk

idd Bos........................show some balls.............................................

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 dec 2008, 22:55

Idd hugo en Stev6 en romo, mee eens, niet naar jezelf kijken. De wereld is een stuk groter en een domino/sneeuwbaleffect gaat niet van de 1 op de andere dag....

Nu lekker maffen :goodnight:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 05 dec 2008, 12:26

BMW ziet autoverkopen in november met 25% dalen
05-12-2008 12:06:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Bayerische Motoren Werke (BMW) AG heeft het aantal verkopen van auto's in november 2008 met 25% zien afnemen, als gevolg van de wereldwijde recessie. Dat heeft de grootste maker van luxewagens ter wereld vrijdag bekendgemaakt.

De verkopen van de Duitse autofabrikant daalden in de afgelopen maand tot 96.570 voertuigen, van 129.459 voertuigen een jaar geleden. De eigenaar van de automerken BMW, Mini en Rolls Royce zag daarmee de verkopen in de eerste elf maanden van 2008 met 1,8% afnemen tot zo'n 1,32 miljoen voertuigen.

In november 2008 werden 26% minder BMW's verkocht, het aantal Mini's zakte met 21% en de Rolls Royce-verkopen namen met 19% af. In de periode januari tot en met november werden 3,5% minder BMW's verkocht, terwijl het aantal verkochte Mini's met 7,6% groeide en de Rolls Royce-verkopen met 29% stegen.

De verkoop van motoren nam in november af met 3,5% en in de periode januari tot en met november met 1,5%.

BMW stelt, ondanks de neerwaartse trend, het marktaandeel in het segment van premiemerken in de periode januari tot en met november te hebben uitgebreid.

----------------------------------------

Duitse orders industriesector okt -6,1% (maand); -17,3% (jaar) 12:00:00
Duitse orders industriesector okt verwachting was +0,4% (maand) 12:00:00
Duitse orders industrie okt: buitenlandse orders -6,2% (maand) 12:00:00
Duitse orders industrie okt: binnenlandse orders -6,1% (maand) 12:00:00

-----------------------------------------

BMW boekt winstdaling 63%; verlaagt outlook 2008
04-11-2008 09:28:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--BMW AG heeft in het derde kwartaal van 2008 de nettowinst met 63% zien dalen tot EUR298 miljoen, van EUR803 miljoen in dezelfde periode een jaar geleden. Dat heeft de Duitse automaker dinsdag bekendgemaakt.

De winstdaling is het gevolg van een krimpende vraag naar luxewagens in met name de Verenigde Staten. Analisten hadden gerekend op een nettowinst van EUR317 miljoen.

Door de moeilijke en volatiele marktomstandigheden is het volgens bestuursvoorzitter Norbert Reithofer zo goed als onmogelijk om een betrouwbare winstvoorspelling voor 2008 te doen en laat het bedrijf de winstdoelstelling voor 2008 los. Volgens de bestuursvoorzitter zal BMW in 2008 nog wel een duidelijk positief resultaat boeken. De doelstellingen voor de lange termijn blijven daarbij gehandhaafd.

Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalde in het derde kwartaal met 60% tot EUR387 miljoen, van EUR973 miljoen. De omzet zakte met 8,6% tot EUR12,6 miljard, van EUR13,8 miljard.

Het aandeel BMW opende op de Duitse beurs meer dan 4% lager, na de publicatie van de derdekwartaalcijfers.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 dec 2008, 13:00

Ik blijf me verbazen over de kop-in-zand strategie. Ik ben misschien pessimistisch geweest, maar wel realistisch.

Vandaag moet je buffers bouwen, want op het succes van morgen kun je niet vertrouwen.

Ik ga ook lekker door met de overname die ik gepland had op 1 januari a.s.. Ik heb daar geen bank voor nodig, gelukkig, want anders was 't me niet gelukt op dit moment denk ik. Kredieten worden nu echt niet verstrekt voor overnames. Wij zijn niet conjunctuur gevoelig, dus niet repressentatief voor deze crisis. Als 't bij ons slecht zou gaan, is NL een communistische staat. Om 't maar even in perspectief te zetten. Maar meteen nog een ander kantoor overnemen, daarvoor moet ik gaan lenen, anders kant 't niet, dat kan ik nu dus wel vergeten. Nieuw personeel vinden moet geen problemen oplveren. Privé een hypotheek afsluiten is ook geen probleem, maar je moet wel binnen de NHG blijven om 't makkelijk te houden en daar heb ik ook geen problemen mee, maar 't beperkt je tot huizen tot 265.000 euro incl bijkomende kosten. Dan kun je voorlopig beter blijven zitten waar je zit. En dat draagt ook niet bij tot herstel van de economie.

Groeien met ons bedrijf zit er alleen door natuurlijke groei ipv overnames, terwijl ik juist nu zou willen overnemen. Ik richt me daarom op een geleidelijke groei cq. stagnatie van het klantenbestand en een goede relatie met de bank, om straks in slechte tijden toch een overname te kunnen financieren.

Maar ik hoor aan alle kanten de problemen. Mensen met aandelen die in de shit zitten, mensen met hypotheken die ze niet meer kunnen betalen (omdat ze niet weten hoe ze hun lasten moeten reduceren...) mensen bij architectenbureau's die op straat zijn gezet omdat er al een jaar geen onderdelen komen, mensen bij Fortis die al een jaar wisten dat ze op een zinkend schip zaten, maar het niet mochten melden aan hun klanten en dus gewoon als beleggingsadviseur van Fortis aandelen Fortis bleven slijten. Bouwbedrijven die aan alle kanten schreeuwen om opdrachten. Goed gaat 't niet. En alles wat we hier in 't begin van dit topic hebben voorspeld komt nu uit. Massa ontslagen en werkstagnaties, op zich een keertje goed, maar niet in de sneltreinvaart die we nu meemaken. We zijn pas net op gang met deze vlucht naar beneden. Het is nu echt begonnen en iedereen zal 't merken. Ook mensen die nu zeggen dat ze 't drukker hebben dan ooit. Open je ogen en knijp je zelf in de arm. Wat moet je doen om 't in slechte tijden uit te houden?

Imho is er niet met 1 vinger te wijzen naar de oorzaak, maar zoals ik al vaker heb gezegd. Het was te gek voor woorden hoe wij in onze wereld zijn gaan verkwisten. Dan kun je niet meer gezond lenen. Lenen is op zich niets mis mee, maar overconsomeren met teveel extra geleend geld wel.

Hier om de hoek is een grote organisatie (oplichters imho) failliet gegaan. 3 of 4 bedrijfspanden huurden ze. Personeel mocht niet naar binnen. Ze verkochten pensioenen, hypotheken en verzekering. En ze reden allemaal in te dikke leaseauto's, iedereen droeg maatpakken... en daarom vertrouwde ik het voor geen meter. Lease auto's zijn in beslag genomen, personeel staat op straat (en kon met de tram naar huis). Met oplichters heb ik geen medelijden, maar de andere hypotheekverstrekker in de straat is wel 100% in orde, maar financieel kunnen ze 't nog een paar maanden uitzingen, maar als ze geen contracten kunnen afsluiten dan moet ook daar de stekker eruit. Eén van de drukste straten van de buurt waar alles was verhuurd en gerenoveerd de afgelopen jaren, daar zie je opeens 50% leegstand.

Mijn idee om de economie te gaan boosten: Nu even alles op zijn gat laten glijden. 3 jaar uitzieken met hulp van de overheid en in die 3 jaar werken aan structureel herstel. Ga je NU een lijmpoging doen, dan werkt 't niet. Daar is iedereen veels te laat voor, in de EU had met een jaar eerder de koppen uit 't zand moeten trekken. Alle alarmbellen rinkelden hoog en laag, maar niemand geloofde 't. Het wordt tijd dat visionairs serieus worden genomen en bedrijven weer gerund worden door mensen die weten hoe je bedrijven in goede tijden voorbereid op slechte tijden. Want diegene die dat nog als ervaring op hun CV hadden staan, werden geleid door 't grote geld.

Wij gaan eerst even Sinterklaas vieren, 3 keer om precies te zijn. Want daar wordt nog lang niet op bezuinigd. :playcar:
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 05 dec 2008, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 dec 2008, 13:02

http://www.nu.nl/news/1870363/30/ECB_ve ... ocent.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo, dat is wel heftig. Ik ben benieuwd of 't nog gaat helpen. Laten we hopen van wel.

Dexter

Bericht door Dexter » 07 dec 2008, 09:03

Uit de Financiële Telegraaf:
Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer schreef:In de afgelopen zestien maanden is een toen nog afgebakende subprime hypotheekcrisis verworden tot de diepste recessie sinds de tweede wereldoorlog, waarbij sommige marktvolgers al spreken over het verval van de economie in 2009 in de Great Depression II. De verliezen en afschrijvingen bij financiële instellingen wereldwijd benaderen de $ 1000 miljard als gevolg van de impact van de huizenmarkt- en kredietmarktcrisis. De kredietcrisis is volledig geëxplodeerd na het failliet laten gaan van Lehman Brothers afgelopen 15 september. De grootste fout die men ooit had kunnen begaan volgens steeds meer marktpartijen. Direct gevolg hiervan was dat internationaal kredietwerking volledig is vastgelopen en nu nog steeds diepgevroren is.

Ik hoor verhalen van een van onze klanten uit de praktijk, dat deze voorheen zeer succesvolle ondernemer, die al meer dan vijfentwintig jaar bij Fortis bank bankiert, onder geen voorwaarde of slechts tegen absurde voorwaarden krediet kan verkrijgen om zijn zakelijk verkeer door te zetten. Fortis bank verzint van alles om maar geen krediet te hoeven verlenen.
Aan de andere kant beklaagt deze ondernemer zich er ook over dat zijn klanten, die hetzelfde ervaren bij banken, ook steeds slechter betalen. Zijn uitstaande vorderingen zijn in korte tijd tot ver in de miljoenen opgelopen. Alles loopt vast.

Zijn internationale handelsbedrijf komt hierdoor steeds verder in de problemen en grote ontslagen staan voor de deur. Banken moeten zich realiseren dat door de houding die men nu inneemt, men er direct aan bijdraagt voorheen zeer goed lopende bedrijven in grote moeilijkheden te brengen en de crisis juist te verdiepen. De banken zijn als eerste tegemoet getreden met liquiditeiten en kapitalisatie. Er moet binnenkort een plicht, vanuit overheidswege, komen om kredietwerking tegen de sterk gedaalde rente weer op te voeren. Anders gaat het helemaal fout.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 dec 2008, 09:29

Bos en balls......................................we zullen zien.................................

Michel P

Bericht door Michel P » 07 dec 2008, 09:44

Iedereen jubelt wel over Bos, maar ik denk eerder dat hij uit blinde paniek handelt........... de tijd zal het leren.

Michel

Niall

Bericht door Niall » 07 dec 2008, 21:10

Weet er iemand nog de ondernemer die laatst een interview gegeven had aan RTL-nieuws met welke gevolgen de crisis had voor kleine toeleveranciers aan de automobielindustrie.

Misschien niet, maar die kerel kreeg de dag na zijn interview een telefoontje van zijn verzekeraar dat alle verzekeringen die hij had tegen bv faillissement van klanten enz. per direct eenzijdig opgezegd werden omdat de riscio te hoog zou zijn voor de verzekeraar. :shock: Eerst cashen in de goede tijden maar zodra iemand een risico vormt op het gebruiken van die regeling, trekken ze de stekker eruit :bag:

Daarna had ie ook meer klanten en leveranciers die geen zaken met hem wilden doen. Een eenmalige gebeurtenis die nooit herhaald zou worden

romo

Bericht door romo » 08 dec 2008, 10:33

109 Teletekst ma 08 dec
Pensioenfondsen door reserves heen

` Vijf van de tien grootste fondsen
voor bedrijfstakpensioenen hebben nog
maar een dekkingsgraad van 85 tot 95%,
terwijl de wettelijke limiet 105% is.
De Vereniging van Bedrijfstakpensioenen
zegt dat.Bij het ABP en pensioenfondsen
voor zorg en welzijn,beroepsvervoer
over de weg en de metaalsector zijn de
reserves op door de kredietcrisis.

De daling was vooral in november groot.
Het vermogen is nog groot genoeg om de
komende jaren pensioenen uit te keren.

Om niet verder in de problemen te komen
zullen veel pensioenfondsen komend jaar
niet indexeren.Ook wordt nagedacht over
een verhoging van de pensioenpremie.

Als het goed gaat krijg je niks, gaat het slecht; dan verhogen we de premie gewoon................................... :bag:

Dit moet ook helemaal op de schop, werkelijk wat een walgelijk pervers systeem...................... :bag:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 dec 2008, 10:51

Ik snap 't ook niet zo goed. Kan iemand me uitleggen waarom die pensioenfondsen nu lijken te verdampen? (Misschien moet ik bij mijn pa zijn, die weet alles van pensioenfondsen).

Pensioenfondsen zijn allemaal gericht op de lange termijn. De investeringen in zowel vastgoed, obligaties en aandelen geven nu een behoorlijk vertekend beeld op de balans, en dat wordt de komende paar jaar niet beter waarschijnlijk. Maar wat ik altijd van mij pa heb begrepen is dat je met een pensioenfonds een deel actief belegt en een deel gewoon voor 10, 15 en 30 jaar weg zet. Dan is deze (enorme) dip, maar een dip. Eentje waar je ook wel weer overheen moet komen. Dus met het actieve deel hadden ze al veel eerder moeten gaan cashen. Toch? Dus in feite kun je nu stellen dat ze te laat hun kop uit 't zand hebben getrokken en hun actieve belangen te laat hebben verkocht (lees: gewoon niet hebben wíllen verkopen). Nu willen ze cashen en dat lukt niet meer, zonder verlies te pakken. So what? Pak je verlies, zet je cash op de balans en over 5-7 jaar krabbel je weer naar boven.
Ik denk gewoon dat er dus een enorm wanbeleid is gevoerd (Achteraf makkelijk praten) en dat 't daar mensen ontbreekt aan visie. Ik zou daar als klant NOOIT voor willen betalen middels extra premies. Stik er maar lekker in.

Of zit 't anders in elkaar?

Dexter

Bericht door Dexter » 08 dec 2008, 10:53

Nee, zo is het wel aardig samengevat..... :wink:

romo

Bericht door romo » 08 dec 2008, 10:59

Ik zou daar als klant NOOIT voor willen betalen middels extra premies. Stik er maar lekker in.

Zo denk ik er ook over................................maar ik denk dat veel mensen in een verplicht pensioenfonds zitten ( including me).............................................dus wat heb je in de melk te brokkelen? Niets dus.............................betalen voor andermans wanbeleid ( en das bij de overheid precies het zelfde, alles over de balk, en vervolgens mag de burger dokken)).......................OMG wat ben ik daar klaar mee zeg.........................( ik zou haast zeggen; leve de revolutie)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 dec 2008, 11:07

Op zo'n moment als dit trek ik een lange vinger naar de mensen om me heen die vinden dat ik mijn pensioen slecht (lees: niet) heb geregeld. Maar dat is ook niet juist natuurlijk. Vanaf 1 januari doe ik pensioen in eigen beheer. Ben nog even aan 't uitzoeken hoe en wat handig is. Ik denk dat 't komende jaren interessant is om misschien eens wat aandelen, obligaties en misschien zelfs wat o.g. te gaan kopen als belegging. :hmmm:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 08 dec 2008, 11:14

Sommige mensen verklaren mij inderdaad ook voor gek Dennis omdat ik niet aan pensioenopbouw doe, had vorige week weer zo'n 'financieel adviseur' op bezoek hier. Zal allemaal wel, het zijn allemaal 'experts' en ze weten het allemaal prachtig te vertellen maar ik regel zelf mijn oudedagvoorziening wel, door de waarde van m'n bedrijf, wat ontroerend goed ed. en wat kapitaalopbouw. Dat heb ik zelf in de hand, ik vertrouw dit soort fondsen niet.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 dec 2008, 11:23

Zolang de VS het nog niet op de rit heeft EN ook nog miljarden in drie grote zinkende schepen gaat steken hebben we financieel gewoon een probleem. In een tijd waar alles kon is overal met succes in geinversteerd en de hele bende is nu in elkaar verweven. Banken geven niets uit en vullen gaten in hun eigen balans en dan gaat het gewoon mis. De basis waarde van ons financieel systeem zit voor een groot deel in het huizen bezit van de bevolking. Wordt er geen geld uitgeleend dan zakt die waarde in en kun je wel ophouden. Ergo: met het beleid van de VS wordt je gewoon meegezogen en daarmee ben ik het met Dennis eens; het wordt voor velen een erg moeilijke tijd. Daar moet je doorheen en vervolgens weer opbouwen.

Een vrij nieuwe collega van me komt uit de financiele wereld en verkocht ook hypotheken en beleggingen e.d. Een jaar of drie terug kwam de klad er in, in de jaren daarvoor gingen dingen nog prima en rendeerde alles nog behoorlijk positief. Samen met de stijgende huis waarde kon het allemaal niet op :banaan: Vier jaar geleden ging dat al minder en toen werd het beleid gevoerd bij z'n vorige werkgever gevoerd dat er gewoon verkocht moest worden. Gewoon aantallen draaien en lul verhalen ophangen, maakte niet uit als er maar geld binnenkwam. Sommige collega's van hem hadden daar totaal geen moeite mee aangezien daarmee een prima bonus mee verdiend kon worden maar het zat hem helemaal niet lekker en is ie eruit gestapt. Hij heeft dat laatste jaar met zeer veel tegenzin gewerkt :stom:

In die periode is de economie gewoon al gaan schuiven en dat was in de VS natuurlijk al lang aan de gang. Inmiddels is dat geschuif via een glijpartij een val partij geworden en allang niet meer te stoppen. Met het psychologische beurs effect en het feit dat banken hun hand op de knip houden denk ik dat we op de blaren moeten zitten de komende tijd :hammer:

Dat wordt dus goed opletten de komende jaren of ik wat goede inversteringen kan doen :banaan:

Financieel adviseurs bestaan niet, het zijn verkopers en die adviseren alleen maar te kopen. Iemand nog Zembla gezien gisteren? Sprak boekdelen, weer eens.....

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 dec 2008, 11:31

De cijfers van de Pensioenfondsen gaan over de reserves. Dat er op dit moment een waardedaling van de reserves plaatsvindt is onontkoombaar.
Als er ergens nauw toezicht op wordt gehouden vanuit de overheid dan is het de pensioenfondsen. Bij Financiën is er een complete afdeling die zich bezighoudt met het toezicht en ook bij Sociale Zaken zijn er afdelingen die in nauw contact staan met de pensioenfondsen.

Niall

Bericht door Niall » 08 dec 2008, 11:51

Dennis ik meende laatst gehoord te hebben dat pensioenfondsen tot een paar jaar geleden alleen in veilige beleggingen zoals obligaties mochten investeren. Helaas rendeert dat niet echt in vergelijking tot aandelen. Daarom mochten zijn na overleg met de nederlandse bank en de overheid in aandelen en andere derivaten investeren zodat ze hogere rendementen kon halen.

Nu zie je wel wat de gevolgen zijn, als men niet op tijd uitstapt :goodnight:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 dec 2008, 12:01

De Nederlandse Bank heeft daarin geen eindbeslissende rol. Het investeringsbeleid wordt ten alle tijden uiteindelijk afgekaart bij Financiën en Sociale Zaken omdat het presteren van de pensioenfondsen en de risico's die men neemt een enorme impact heeft op het regeringsbeleid.

De pensioenfondsen hebben in rond 2000-2002 overigens ook grote problemen met de dekkingsgraad.

http://books.google.nl/books?id=G3O8ibt ... &ct=result

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 dec 2008, 12:21

Interessant document, het toont ook aan hoe medio jaren '90 de vlucht naar aandelen toenam door de pensioenfondsen.
Ook interessant om te weten dat je 'jonge' en 'oude' pensioenfondsen hebt. Zoals pggm, waarvan ze zeggen dat ze tot 2019 meer aan premies ontvangen dan ze moeten uitkeren.

Wij hebben gewerkt voor een pensioenfonds dat een leuke vastgoedportefeuille had, maar die gewoon konden zien dat ze na 2010/2015 amper meer hoeven uit te keren, simpelweg omdat alle deelnemers aan het fonds dood zijn. De vastgoed blijft, dus die hebben ze nu op voorhand vast verkocht aan een ander vastgoedfonds. Want waar hebben ze 't nog voor nodig? Was vorig jaar, dus op de top van de markt verkocht. Dát noem ik nog eens ondernemen! In 't belang van alle betrokkenen, alleen jammer voor ons, want onze rol hield daardoor op te bestaan. :shithappens:

Michel P

Bericht door Michel P » 08 dec 2008, 13:25

Niels schreef:Zolang de VS het nog niet op de rit heeft EN ook nog miljarden in drie grote zinkende schepen gaat steken hebben we financieel gewoon een probleem. In een tijd waar alles kon is overal met succes in geinversteerd en de hele bende is nu in elkaar verweven. Banken geven niets uit en vullen gaten in hun eigen balans en dan gaat het gewoon mis. De basis waarde van ons financieel systeem zit voor een groot deel in het huizen bezit van de bevolking. Wordt er geen geld uitgeleend dan zakt die waarde in en kun je wel ophouden. Ergo: met het beleid van de VS wordt je gewoon meegezogen en daarmee ben ik het met Dennis eens; het wordt voor velen een erg moeilijke tijd. Daar moet je doorheen en vervolgens weer opbouwen.

Een vrij nieuwe collega van me komt uit de financiele wereld en verkocht ook hypotheken en beleggingen e.d. Een jaar of drie terug kwam de klad er in, in de jaren daarvoor gingen dingen nog prima en rendeerde alles nog behoorlijk positief. Samen met de stijgende huis waarde kon het allemaal niet op :banaan: Vier jaar geleden ging dat al minder en toen werd het beleid gevoerd bij z'n vorige werkgever gevoerd dat er gewoon verkocht moest worden. Gewoon aantallen draaien en lul verhalen ophangen, maakte niet uit als er maar geld binnenkwam. Sommige collega's van hem hadden daar totaal geen moeite mee aangezien daarmee een prima bonus mee verdiend kon worden maar het zat hem helemaal niet lekker en is ie eruit gestapt. Hij heeft dat laatste jaar met zeer veel tegenzin gewerkt :stom:

In die periode is de economie gewoon al gaan schuiven en dat was in de VS natuurlijk al lang aan de gang. Inmiddels is dat geschuif via een glijpartij een val partij geworden en allang niet meer te stoppen. Met het psychologische beurs effect en het feit dat banken hun hand op de knip houden denk ik dat we op de blaren moeten zitten de komende tijd :hammer:

Dat wordt dus goed opletten de komende jaren of ik wat goede inversteringen kan doen :banaan:

Financieel adviseurs bestaan niet, het zijn verkopers en die adviseren alleen maar te kopen. Iemand nog Zembla gezien gisteren? Sprak boekdelen, weer eens.....
Niels, heb zembla even online gekeken in mijn pauze. De berichtgeving los van wat er van de werkwijze van ELQ moet worden gevonden is redelijk on profesioneel. De grap is dat de consument een opertunist eerste klas is en als men het in de kop heeft dat er een huis moet komen, dan moet dat er linksom of rechtsom ook komen, ook als dat betekend dat er russisch roulette gespeeld zal worden. Vervolgens vind men een kanaal die hun wensen invullen, zodat de koop gefinancierd word en is men o zo blij............ maar gaat het mis of drijgt het mis te gaan, dan hebben ze daar zelf natuurlijk geen enkele schuld aan! Het licht aan de grote boze buitenwereld die hun heeft opgelicht......... Ik heb het genoegen gehad een enkele keer een offerte van ELQ te hebben mogen lezen, maar een ding kun je ze niet verwijten, het staat er meer dan duidelijk in verwoord welke extreme voorwaarden men de lening krijgt. Boetes, extreme opslagen boven op het euribor you name it en het staat er erg netjes in verwoord.

Maar zeg nou zelf eens, zou jij een huis kopen als je een ZZP-er bent die net 9 maand bezig is, een winkel hebt die net een jaar draait, enz. enz. dan ben je toch ook wel erg opertunistisch als consument........ over BKR achterstands/afboekings registraties nog maar te zwijgen........ die mensen zijn financiele thrillseekers, en die betalen leergeld.

Mooiste bij deze mensen is dat uiteraard iedereen moet bloeden voor hun onverstandige keuzes.....

Het zelfde geld voor mensen die een abo hebben bij Leen van Frisia...........

Dat ik geen zaken met ELQ wens te doen en heb gedaan omdat ik het een niet passend produkt vind spreekt uiteraard voorzich. Dat zich een groep tussenpersonen aangestrokken voelen tot ELQ omdat dit het rioolputje in financieringsland is spreekt ook voorzich.

Als ik straks een staatslot koop, en deze geeft geen prijs, wie moet ik dan aanklagen......... :hmmm:

Michel

romo

Bericht door romo » 08 dec 2008, 13:36

115 Teletekst ma 08 dec
CPB:economie krimpt 0,75% in 2009

` Door de kredietcrisis zal de economie
van Nederland volgend jaar met 0,75%
krimpen,blijkt uit berekeningen van het
Centraal Planbureau.Het is voor het
eerst sinds de jaren tachtig dat de
economische situatie zo verslechtert.

Vooral de export krijgt klappen.Doordat
banken minder snel geld uitlenen,zullen
bedrijven ook minder gaan investeren.
Het CPB verwacht dat er de komende twee
jaar 200.000 werklozen bij komen.

De economische krimp zal ook leiden tot
een lagere belastingopbrengst.Daardoor
zal er een begrotingstekort ontstaan
van meer dan 2 procent.Pas in 2010 komt
er volgens het CPB enig herstel.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 dec 2008, 15:20

Je kan die post alweer updaten Romo, meer cijfers nu op nu.nl. Niets nieuws voor ons, maar nu dus wel 'officieel' en met cijfers waar rico niet meer omheen kan. :mrgreen:

@Michel: Helemaal mee eens. Ware 't niet dat mijn gevoel zegt dat zo'n financierings vorm gewoon niet zou moeten mogen.

Wij zaten een tijdje terug bij de hypotheekverstrekker van mijn huisbank. En als ik dan zeg: doe maar 't liefst een financiering met zekerheid, dan hoor je al snel: 'zo, verstandig, verstandig'. Ik denk dan: hoe doen anderen dat dan? zijn die onverstandig?
Probleem was dat ook hij gewoon zijn producten wil verkopen en we uiteindelijk een uur hebben geluld over een spaarhypotheek... zó zeker bedoel ik 't ook allemaal niet, ik doelde meer op relatief lage VASTE maandlasten zonder dat die kunnen stijgen. Dat geeft ons zekerheid, daar kunnen we mee rekenen ten opzichte van onze inkomsten en uitgaven + sparen e.d.. Kennelijk azen ze dan dus meteen op je spaargeld.

Als je je laat 'adviseren' moet je je gewoon in je oren knopen dat ze je iets willen verkopen. Uiteindelijk heb je zelf het laatste woord.

Plaats reactie