Formule 1 2008

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Re: Formule 1 2008

Bericht door Wouter81 » 05 dec 2008, 10:25

Waar zijn de tijden dat er een prekwalificatie nodig was? Blijven nu amper auto's over. Dan ook nog eens dit bericht:
Cosworth benoemd tot leverancier standaardmotor

Cosworth gaat standaardmotoren voor de Formule 1 ontwikkelen. Zo heeft de FIA vrijdagochtend bekendgemaakt. De Britse onderneming heeft de tender gewonnen die de autosportbond in oktober uitschreef en zal nu samen met Xtrac and Ricardo Transmissions werken aan de ontwikkeling van een standaardaandrijflijn.
Bye bye zwaai zwaai F1

wooter

Bericht door wooter » 05 dec 2008, 10:37

Ik dacht dat het Formule 1 was, niet Formule Cosworth :)

Dexter

Bericht door Dexter » 05 dec 2008, 11:09

Kijk even naar de meest aanwezige motoren in de F1 over deze 10 jaar:

http://en.wikipedia.org/wiki/1974_Formula_One_season" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/1975_Formula_One_season" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/1976_Formula_One_season" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/1977_Formula_One_season" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/1978_Formula_One_season" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/1979_Formula_One_season" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/1980_Formula_One_season" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/1981_Formula_One_season" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/1982_Formula_One_season" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/1983_Formula_One_season" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/1984_Formula_One_season" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus krijgen we nu weer tien jaar Cosworth hegemonie? :df:
Dan hoeft dat terugkijkend niet persé slecht te zijn. :whistle:

Metchu

Bericht door Metchu » 05 dec 2008, 11:29

hmmm apart :? :shock: wat houdt het concreet in?

Dexter

Bericht door Dexter » 05 dec 2008, 11:42

Metchu schreef:hmmm apart :? :shock: wat houdt het concreet in?
Dat het nieuws over Cosworth niet noodzakelijkerwijs inhoudt dat de F1 ineens een saai schouwspel wordt.
Voorwaarde is wel dat de reglementering minder strikt toegepast en gecontroleerd wordt net zoals 'back in the days' zeg maar...... :thumbup:
Ik besef me nu ineens dat er hier een heleboel mensen zitten die in dat tijdperk nog in de luiers lagen of zelfs nog niet geboren waren. :shocking: :roflol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 dec 2008, 12:00

De verscheidenheid aan motoren fabrikanten maakt het juist zo mooi..................................terug naar eenheidsworst is terug naar af..............................IMHO

allen

Bericht door allen » 05 dec 2008, 12:04

Dexter schreef:Voorwaarde is wel dat de reglementering minder strikt toegepast en gecontroleerd wordt net zoals 'back in the days' zeg maar.....
En wat denk je nu zelf? :bag: :roflol:

Maar wellicht wordt het ook wel spannend met die controle hoor. :wink:

Dutch

Bericht door Dutch » 05 dec 2008, 12:14

Helemaal eens met Dexter. Als dit 'Son of DFV' wordt, mag de F1-wereld in z'n handen knijpen. Romo en anderen: als je denkt dat de F1 van de jaren zeventig eenheidsworst was, look again. Dat was juist een van de gevarieerdste tijdperken van de F1, met heel veel verschillende constructeurs.

De FIA heeft de afgelopen tijd veel kritiek gehad, maar als ik nu moet kiezen tussen Max en Bernie, dan 100 keer voor Max. De man heeft visie, want hij is de enige die dit al van verre zag aankomen.

En het wordt geen 'standaardmotor', hè, niet voor alle teams. Dat was gewoon typische Mosley-onderhandelingstechniek. Minimaal vier teams moeten in 2010 (dus niet 2009) kiezen voor de motor van Cosworth/Ricardo/Xtrac om de scherpste prijs te krijgen. Tel maar op, we hebben nu precies vier onafhankelijke teams: Williams, Red Bull, STR, Force India. Doe een eventueel onder een andere naam herstartend Honda erbij en je zit op vijf.

Lees de brief van Mosley er maar op na:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/72325" onclick="window.open(this.href);return false;

En dan héb je tenminste nog vijf teams, want hoeveel fabrikanten gaan er blijven?

Ze moeten wel, anders bestaat de sport over een paar jaar gewoon niet meer. Mosley heeft al gezegd dat er nog meer fabrikanten zullen volgen (zie ook in het bericht: 'seems likely'), dus dat is mogelijk Toyota, dat nu geen Japanse concurrent meer heeft om tegen te vechten. De onafhankelijke teams zijn intussen al op hun tandvlees bezig. Neem Williams: hun IJslandse sponsors betalen niet, hoofdsponsor AT&T heeft net duizenden mensen ontslagen, het team heeft het afgelopen jaar zwaar verlies gedraaid.

Nu volgt eindelijk het besef dat de FIA de toekomst van de sport het best voor ogen heeft. Want ook al houdt Bernie ook van de sport, hij zit met z'n nek in de strop van de schuldenlast van CVC, dat het als flitskapitalist nu toch al niet makkelijk heeft. Het gevolg is dat Bernie de afgelopen jaren steeds hogere bedragen van de organisatoren heeft gevraagd, met als gevolg geen races meer in Noord-Amerika, Frankrijk haakt af, Duitsland staat op het randje, net als Engeland. Alleen in Bahrein en Abu Dhabi kunnen ze straks nog een F1-race betalen. En zie je Honda en Toyota daar veel auto's verkopen? 't Is een heilloze weg.

Dutch

Bericht door Dutch » 05 dec 2008, 12:20

O, en 't is een tussenoplossing hè, tot 2012. In 2013 komt er een nieuwe motorformule (waarschijnlijk 1.8 turbo). Daarover zijn de teams het gisteren in de FOTA-bijeenkomst eens geworden.

Ook interessant in de brief van Mosley: de Cosworths worden niet gebadged, waar velen vooraf zo bang voor waren. Dus dat pakweg BMW met een Cosworth gaat rijden en daar dan een BMW-camplate op plakt. Het wordt dus echt een voordelige motor voor de kleinere teams. Fabrikanten mogen hun eigen motoren houden, ofwel gebouwd naar het voorbeeld van de Cosworth, ofwel de bestaande motor, maar dan in prestaties teruggeschroefd.

Het lijkt mij in deze tijden een alleszins acceptabel compromis.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 05 dec 2008, 13:10

Ben zeer benieuwd iig hoe de F1 er over enkele jaren bijstaat...

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 06 dec 2008, 00:29

Wouter81 schreef:Ben zeer benieuwd iig hoe de F1 er over enkele jaren bijstaat...
Staat? Ligt. Six feet under. :goodnight:

De enige reden die overblijft om je eigen motor te bouwen is dat ie betrouwbaarder kàn zijn(of niet :lol: ) dan de standaard motor. Als de regels goed in elkaar zitten heb je namelijk geen prestatie winst. Als ze hier net zo goed zijn als het formuleren van equivalentie regels voor diesels zit je gewoon met een nadeel. Dus tenzij je ze voor minder kan bouwen dan degene die de tender krijgt(en dan heeft deze hele farce dus geen nut!) gooi je geld over de balk om een labeltje op je auto te plakken.

Maar ja image is belangrijker dan de waarheid in deze tijd. :?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 dec 2008, 21:14

Net in de krant gelezen ( FWIW); Ferrari dreigt te stoppen met de F1 als ze niet meer hun eigen motoren kunnen/mogen ontwikkelen, ook anderen zouden deze stap overwegen.
Ferrari heeft altijd eigen motoren gemaakt, als dit niet meer mag ontneemt dat het bestaansrecht voor ons om aan de F1 deel te nemen, aldus Ferrari..................................

Benieuwd hoe dit verder gaat.....................................

wjn

Bericht door wjn » 09 dec 2008, 20:20

romo schreef:Net in de krant gelezen ( FWIW); Ferrari dreigt te stoppen met de F1 als ze niet meer hun eigen motoren kunnen/mogen ontwikkelen, ook anderen zouden deze stap overwegen.
Ferrari heeft altijd eigen motoren gemaakt, als dit niet meer mag ontneemt dat het bestaansrecht voor ons om aan de F1 deel te nemen, aldus Ferrari..................................

Benieuwd hoe dit verder gaat.....................................
Dit jaar hebben ze toch ook geraced? Welliswaar met eigen motoren, maar ze mochten geen ontwikkeling aan de motoren meer doen.
En ook Ferrari zal concessies moeten dan aan de uitgaves, ze verkopen nauwelijks nog (straat) auto's.

Alleen bluffen als het geloofwaardig is ;)

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 12 dec 2008, 15:53

De volgende maatregelen zijn genomen voor het seizoen 2009:

- De levensduur van de motor moet volgend jaar worden verdubbeld. Een coureur mag tijdens een seizoen niet meer dan acht motoren gebruiken en krijgt voor de tests slechts vier motoren tot zijn beschikking. De motoren worden voor 2009 gelimiteerd op 18.000 toeren per minuut en mogen niet meer worden getuned.

- In 2009 is het niet meer toegestaan om tijdens het seizoen te testen. Als teams nieuwe dingen willen uitproberen, moeten zij dat doen tijdens de trainingen.

- Naast het testen op de baan wordt ook het gebruik van windtunnels verder aan banden gelegd. Vanaf 2009 mogen de schaalmodellen die worden gebruikt in de windtunnels niet groter zijn dan zestig procent van de werkelijke grootte en mag de windsnelheid niet hoger zijn dan 50 meter per seconde. Ook moet er meer gebruik worden gemaakt van CFD-onderzoek (Computer Fluid Dynamics).

- De fabriek wordt zes weken per jaar gesloten.

- De teams kunnen volgend jaar met minder personeel af tijdens de races. Zo zal de informatie over de banden en de brandstof vanaf volgend seizoen worden gedeeld, zodat teams hier niet hun eigen engineers voor hoeven meenemen.

Bovenstaande maatregelen moeten ervoor zorgen dat de fabrieksteams volgend jaar dertig procent minder geld kwijt zijn. De onafhankelijke teams zouden volgens de FIA nog meer besparen. De volgende maatregelen staan voor 2010 gepland:

- De onafhankelijke teams moeten voor niet meer dan 5 miljoen dollar per seizoen een motor kunnen kopen. Naast dat de fabrieksteams de motoren kunnen blijven aanbieden, komt er ook een onafhankelijke motorenleverancier. Wie de onafhankelijke motorleverancier gaat worden, is nog niet bekend, al gooit Cosworth hoge ogen. Het Britse bedrijf won onlangs nog de tender voor de standaardmotoren, die er voorlopig dus niet zullen komen. Wel komt er mogelijk een basisversnellingsbak.

- Ook zal het chassis straks uit enkele standaardonderdelen bestaan. Welke onderdelen dat zullen worden, zal later worden vastgesteld, maar gedacht kan worden aan een standaardwielophanging. Voor enkele andere onderdelen wordt bepaald dat zij verplicht uit goedkope materialen moeten bestaan.

- Tijdens een raceweekend zullen alle teams gebruik maken van dezelfde radio- en telemetriesystemen. Ook zal het gebruik van bandenwarmers niet meer zijn toegestaan en mag er niet meer worden getankt tijdens de pitstops. Als gevolg van die laatste maatregel worden de races mogelijk ingekort.

- Ook de fabriek wordt onder handen genomen. Er zal nog worden onderzocht of er restricties kunnen worden ingevoerd voor het gebruik van bepaalde faciliteiten.

En daarmee houdt het niet op. De FIA en FOTA zullen samen studeren op de mogelijkheid om vanaf 2013 een volledig nieuwe aandrijflijn te introduceren, die een stuk energiezuiniger moet zijn. Het onderzoek naar deze nieuwe aandrijflijn zou ook moeten bijdragen aan een milieuvriendelijkere personenwagen.

Voor 2010 wordt overwogen een stanadaard-KERS in te voeren. Volgend jaar zijn de teams vooralsnog vrij in hun keuze om met een KERS te gaan rijden.
Best ingrijpend, met name ook het testen wat verboden wordt. Daar ben ik het wel mee eens, kost enorm veel geld en het publiek heeft er toch niets aan.

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 12 dec 2008, 16:14

Ook zal het gebruik van bandenwarmers niet meer zijn toegestaan

Ik zeg,dwars met die hokken :D

Metchu

Bericht door Metchu » 12 dec 2008, 16:36

Ik vond die bandenwarmers zo iets vreemds jonge...

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 13 dec 2008, 02:09

Wouter81 schreef: Best ingrijpend, met name ook het testen wat verboden wordt. Daar ben ik het wel mee eens, kost enorm veel geld en het publiek heeft er toch niets aan.
Dat de verhoudingen door het jaar verschuiven komt grotendeels door wijzigingen aan de wagen. Tenzij je 95% zeker weet dat iets gaat werken ga je iets niet in een raceweekend gebruiken. Of het werkt kan je bepalen door te testen of te simuleren. Als het eerste verboden wordt blijft het laatste over. Maar ook dat willen ze aan banden leggen door windtunnels tot nutteloze snelheden verlagen. Waren CFD's net zo goed of beter dan heeft dit verbod geen zin(immers als iets beters goedkoper is moet je zelf weten als je geld over de balk wil smijten, toch?). Oftewel de verhoudingen zijn dan na 5 races duidelijk en afgezien van een paar teams die risico's durven nemen wijzigt er weinig. Sowieso een beetje vreemd want je kan eigenlijk niet eens goed testen of een onderdeel bijvoorbeeld wel op een wagen blijft zitten na tig rondjes. Met deze regel is naar mijn mening een verbod op wijzingen lopende het jaar dus ook niet ver weg.

Verbieden;Het zou verboden moeten worden. :D

Tom V

Bericht door Tom V » 14 dec 2008, 12:55

Dit wordt dus eigenlijk gewoon "weer een formule klasse" , er is weinig top van de motorsport meer aan dan.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 19 dec 2008, 12:27

Rubens Barrichello hoopt dat de terugtrekking van Honda niet betekent dat zijn Formule 1-carrière voorbij is. De Braziliaan, die dit jaar recordhouder werd op het gebied van Grand Prix-starts, vindt dat hij nog steeds alles in zich heeft om het team naar voren te brengen.

Barrichello hoorde het nieuws van de exit van Honda toen hij bij zijn familie in Brazilië was. "Ik was op vakantie", zei hij tegenover Autosport. "Toen belde het team me. Het was schokkend, ik had nooit verwacht dat Honda in dit soort problemen verkeerde. Ik had verder nog niks gehoord, dus misschien was dat ook wel een probleem. Misschien hadden ze het budget niet, het was in ieder geval erg vreemd."

Rubinho ziet zichzelf nog niet stoppen, zoals David Coulthard wel deed. "Toen ik sprak met DC, vertelde hij me dat hij voelde dat hij genoeg had gedaan en dat hij naar huis wilde. Ik wil dat nog niet, ik heb nog steeds de snelheid. Ja, uiteindelijk zal ik terugkeren naar Brazilië, het land waar ik van hou, maar nu wil ik nog racen."

"Zodra Honda het nieuws bekendmaakte, kreeg ik aanbiedingen vanuit de WTCC, de 24 uur van Daytona... Maar mijn focus ligt compleet op de Formule 1. Voor mijn liefde voor snelheid wil ik overal wel racen, ook in de IRL, maar ik ben nog niet klaar met de Formule 1. Ik weet zeker dat ik hoog in het kampioenschap kan finishen en misschien zelfs wel de titel kan winnen."
Hij is anders wel een beetje dement aan het worden. :roflol:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 19 dec 2008, 13:15

Rubens nu nog de titel winnen? Ik denk dat ik nog wat meer kans daarop heb :bag:
Ik zou als ik hem was toch een andere klasse gaan proberen, voordat hij alleen maar in een slechter F1-team terecht komt waardoor hij helemaal geen aanbiedingen meer krijgt..

PD power

Bericht door PD power » 20 dec 2008, 20:58

Beetje verversing lijkt me altijd wenselijk, vroeger had je een wat sterker "natuurlijk" verloop zegmaar :mrgreen:

Nu rijden ze door tot hun pensioen...

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 28 dec 2008, 11:48

Dat zou goed nieuws zijn:
Het team van Honda wordt wellicht overgenomen door de op één van de rijkste mannen ter wereld. Volgens de Italiaanse krant La Stampa heeft de Mexicaan Carlos Slim het team 'gered' en wil hij Jenson Button en Bruno Senna als zijn coureurs.

Slim is de oprichter van telecommunicatiebedrijf Telmex. Bruno Senna wordt gesponsord door Embratel, wat weer een onderdeel is van Telmex. Mocht Slim inderdaad Honda overnemen en zijn plannen doorzetten, is de kans groot dat Rubens Barrichello niet verder zal komen dan de 267 Grands Prix die hij tot nu toe is gestart. Barrichello's enige hoop is dan nog een stoeltje bij Toro Rosso, maar dat lijkt hoogst onwaarschijnlijk.

Honda heeft beloofd het team tot en met januari draaiende te houden. Als er dan nog steeds geen koper is, wordt de fabriek gesloten en krijgen we hoogstwaarschijnlijk slechts achttien auto's aan de start in Melbourne
Zou ook leuk zijn als er weer een Senna aan de start komt. Denk dat die jongen het wel aardig gaat doen, heb hem een stuk hoger dan bijv. Nelson Piquet Jr.

Plaats reactie