Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door romo » 25 nov 2008, 19:57

120 Teletekst di 25 nov
Fed steekt 800 mrd in economie VS

` De Amerikaanse centrale banken steken
nog eens 800 miljard dollar in het op
gang brengen van de economie.Dit pakket
staat los van het reddingspakket van
700 miljard dollar.

Van het nieuwe bedrag gaat 600 miljard
dollar naar semi-overheidsinstellingen
zoals de hypotheekbanken Fannie Mae en
Freddie Mac.Het doel is dat banken weer
geld aan elkaar en aan bedrijven gaan
lenen.Omdat de banken niet meer lenen,
stokt de Amerikaanse economie.

Creditcardbedrijven en instellingen die
studiebeurzen en autoleningen aanbieden
krijgen een lening van 200 miljard.Zij
kampen nu met groot geldgebrek.

Mijn vraag; waar halen ze dat geld vandaan??

Bijdrukken? By By zwaai zwaai met de koers van de Dollar in de komende jaren.........................

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 nov 2008, 19:59

Bijdrukken idd :bag: Dit wordt niks met de US, gaat nog jaren duren :goodnight:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 nov 2008, 09:43

Chemische industrie verwacht 34% groei (als het gaat om investeringen)? WTF? Waar halen ze dat vandaan? Wat weten ze daar, wat wij niet weten? 34% groei is echt mega uitzonderlijk volgens mij. Lag het in 2007 al plat? Waardoor nu alsnog is geinvesteerd? Zijn ze een komma vergeten? :)
Wie kan me dit uitleggen, want ik vind 't niet te bevatten, zeker na berichten van bedrijven als DSM een paar maanden terug. Je zou verwachten dat er zo'n percentage daling is in investeringen. Of investeert iedereen, om dit verlies in goede jaren te compenseren? Verlies schrijf je in bijv. 10 jaar af. Kan interessant zijn als je 10 jaar vooruit kijkt als onderneming/branche. Ik ben benieuwd.

Roman

Bericht door Roman » 27 nov 2008, 11:15

Al dat geld wat ze er maar bij blijven pompen is volgens mij gewoon uitstel van executie. Die amerikanen maken het alleen maar erger voor hunzelf op lange termijn denk ik. Kan je je trouwens voorstellen dat die oorlog in Irak gewoon nog ruim meer gekost heeft?

Die moeten inmiddels al voor vele duizenden miljarden in de schulden zitten...

lekker allemaal hoor :roll:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 nov 2008, 13:14

http://www.brillig.com/debt_clock/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je naar het percentage kijkt t.o.v. andere landen dan schijnt 't nog mee te vallen, lees ik via google: staatsschuld USA.

Tom

Bericht door Tom » 29 nov 2008, 01:42

Haha http://partyflock.nl/column/152:Kredietcrisis.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Die reacties daar..... de reacties bij Telegraaf zijn van hoog niveau hiermee vergeleken :'( :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 29 nov 2008, 11:00

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2677 ... toe__.html" onclick="window.open(this.href);return false; :whistle:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 nov 2008, 15:01

Vaag dit soort berichten, niemand weet ook hoe de olie prijzen zich gaan ontwikkelen de komende tijd.......................maar omhoog gaan ze toch weer.........................

Ik zie het meer in de categorie van; hoe ze lekker dom, wij als overheid houden ze wel krom.........................

Vooral weer de vermoorde onschuld spelen, beetje mooi weer spelen met andermans centen en alles bagatelliseren, en net doen als of er niets aan de hand is..................................beetje zo`n Titanic story, het water stroomt binnen de boot is zinkende en niet meer te redden en laat het orkest maar spelen tralalie tralala :whistle:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 04 dec 2008, 14:59

http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... autos.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 04 dec 2008, 15:03

http://www.nu.nl/news/1870363/30/ECB_ve ... ocent.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze maand is de variable rente van mijn hypotheek in een keer een flink stuk verlaagd. Dat is een prettige ontwikkeling en scheelt aardig.

romo

Bericht door romo » 04 dec 2008, 15:14

Das raar, want de meeste banken, zo niet alle, berekenen deze verlaging niet door aan de consument.....................daar is al een boel commotie om, de banken laten de consument voor de risico`s opdraaien, door de rente dus onveranderd hoog te houden.............................

HSR

Bericht door HSR » 04 dec 2008, 15:17

Paar uurtje geduld en dan weten we meer over the big three.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 04 dec 2008, 15:27

Hier ook bijna een vol procentpunr lager!

Michel P

Bericht door Michel P » 04 dec 2008, 16:11

Zolang de variabele hypotheekrente is gekoppeld aan het euribor tarief, met een vaste opslag heb je een transparantie tarief, en die daalt idd hard. Net is het tarief door de europesche centrale bank met 0.75% verlaagd!!

Meer info http://www.euribor.org/html/content/euribor_data.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 04 dec 2008, 16:27

Bij een aantal banken is die toch de afeglopen weken gedaald.De rentevast periode van mijn ouders is deze maand afgelopen. Voorlopig hebben ze even voor een korte periode met rentebedenktijd gekozen, omdat de rente de afgelopen weken gedaald is.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 04 dec 2008, 16:42

Eventuele crisis was trouwens afgelopen zondag niet te merken bij koopzondag in Leeuwarde, asociaal wat een drukte bij o.a. de Mediamarkt. :shock:

RVV

Bericht door RVV » 04 dec 2008, 16:48

Wouter dat soort zaken blijft mij ook verbazen.. afgelopen zaterdag gegeten bij een groot bekend wokrestaurant in Groningen (bij de Gasunie voor de ingewijden).. ben niet zo van het wokken, maar die kleintjes vinden het prachtig.. anyway.. om 5,15 uur kwamen we aan.. praktisch leeg.. ze deden een beetje interessant bij de balie.. 4 personen.. kon net wel voor half acht weg. Was geen probleem... we liepen naar het tafeltje toe en zei tegen me vrouw, lachen,, alles leeg en doen alsof er geen plek meer is...

Nou ik heb het geweten.. binnen een half uur stroomde het hele restaurant vol... en dan hebben we het over een paar honderd tafels :shock:

Niall

Bericht door Niall » 04 dec 2008, 16:49

hugo schreef:Paar uurtje geduld en dan weten we meer over the big three.
three becomes one :goodnight:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 04 dec 2008, 17:33

Recessie, crisis?
Onzin... ik heb het nog nooit zo druk gehad, jaaromzet is hoger dan vorig jaar.
Het wordt gewoonweg gebruikt als excuus... of om prijzen te drukken...
Verder is het bangpraterij, maar juist dat is gevaarlijk!
Hou de kop erbij, het ligt nog altijd aan jezelf!

Op de autohandel na, deze krijgt grote klappen maar dat komt door andere maatregelen.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 04 dec 2008, 19:33

Pcies, al die overheden en banken maken zich druk om niks. Recessie? Hou op man, dr is helemaal niks aan de hand. Wat stelt de hele wereld zich toch aan!

Kapitaalinjecties (Wouter Bos kondigde gister de 2e ronde al aan), failliette overheden, banken die kredietverlenging op slot draaien, dalende huizenprijzen in Nederland (vrij uniek), winstdalingen van soms 50% of meer. Allemaal normaal mensen, move along!

Dat je graag positief wilt blijven OK, maar de kop in 't zand steken is weer het andere uiterste :)

romo

Bericht door romo » 04 dec 2008, 20:05

Mee eens Maurice, er wordt wel erg makkelijk gebagatelliseerd....................de kettingreactie komt net een beetje op stoom..................

- de auto industie krijgt zware klappen
- de huizenmarkt ploft in mekaar
- de bouw wereld zal volgen
enz
enz

tuurlijk, er wordt geld uit gegeven.........................nu het nog kan...........................wil het over een paar maand nog wel weer eens zien..........................

romo

Bericht door romo » 04 dec 2008, 20:08

Net in 1 vandaag; Willem Vermeend; "de enige oplossing voor de crisis is dat banken moeten doen wat ze altijd deden, mn geld uitlenen ( wel tegen verantwoorde risico`s uiteraard)"

Dit is nu net niet wat er gebeurd, volgens Vermeend; "erg dom" ze houden de hand veel te veel op de knip en denken alleen maar aan de eigen balans....................................

SteV6

Bericht door SteV6 » 04 dec 2008, 20:14

Zo snel voltrekt het ook niet ...

Als het domino-effect nu gestart is (en daar ga ik wel van uit), dan komt de grote klap over een periode van 2 jaar. Dus inderdaad Wouter en Maurice, nu zie je er nog niet veel van, maar dat komt vanzelf wel.

Zie voorbeeld van afgelopen week op TV. Een bedrijf dat glasvezels produceert ziet in 2 maanden tijd de orders zo ver afnemen dat 1 van de 2 ovens uit gezet moet worden. 50% van het personeel ook overbodig. Mogen geen beroep doen op de tijdelijke WW regeling, dus dat bedrijf is over 2 à 3 maandjes falliet ... Oorzaak? Teruglopende autoverkopen, dus geen glasvezel meer nodig voor versterkte kunststoffen in auto's --> toeleverancier gaat er aan onderdoor.

Ik zou willen dat het niet zo was, maar ik denk dat de eerste steentjes zijn omgevallen :?

SteV6

romo

Bericht door romo » 04 dec 2008, 20:17

Das dus wat ik bedoel.........................................

Er is zo veel verwevenheid van industriële processen............................dat gaat gewoon fout....................

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 dec 2008, 20:29

romo eens en Rico inderdaad.

Plaats reactie