Wel of geen volsynthetische olie?
-
Wel of geen volsynthetische olie?
Hallo allemaal,
Ik heb een korte maar toch belangrijke vraag waar ik na onderzoek op de site van Castrol en elders geen duidelijk antwoord krijg..
Ik rijd momenteel met/gebruik momenteel Castrol 10w40 Magnatec. Op de kan (en de site van Castrol) staat dat er gebruik wordt gemaakt van volsynthetische technologieen..
Echter, er wordt niet gezegd dat het ook daadwerkelijk volsynthetisch is! Bij de 5w40 variant van Castrol staat dat wel duidelijk omschreven.
Aangezien ik over 2 weken groot onderhoud ga verrichten aan de auto c.q. motor, wil ik overstappen naar Kroon olie. Omdat ik heb begrepen dat je niet van volsyntheet terug naar semi-synthetisch mag, lijkt het mij wel belangrijk om te weten waar ik aan toe ben..
Wie van jullie weet 100% zeker of bovenstaande Castrol 10w40 Magnatec wel/niet volsyntheet is?
Nadere info: het gaat hier om een Toyota motorblok, 1.3 met turbo. Verbruikt wat olie momenteel, de oorzaak moet nog worden vastgesteld. Ik wil zowiezo andere olie erin.
Alleen niet zonder zekerheid over bovenstaande..
Ben benieuwd naar jullie info hierover!
Ik heb een korte maar toch belangrijke vraag waar ik na onderzoek op de site van Castrol en elders geen duidelijk antwoord krijg..
Ik rijd momenteel met/gebruik momenteel Castrol 10w40 Magnatec. Op de kan (en de site van Castrol) staat dat er gebruik wordt gemaakt van volsynthetische technologieen..
Echter, er wordt niet gezegd dat het ook daadwerkelijk volsynthetisch is! Bij de 5w40 variant van Castrol staat dat wel duidelijk omschreven.
Aangezien ik over 2 weken groot onderhoud ga verrichten aan de auto c.q. motor, wil ik overstappen naar Kroon olie. Omdat ik heb begrepen dat je niet van volsyntheet terug naar semi-synthetisch mag, lijkt het mij wel belangrijk om te weten waar ik aan toe ben..
Wie van jullie weet 100% zeker of bovenstaande Castrol 10w40 Magnatec wel/niet volsyntheet is?
Nadere info: het gaat hier om een Toyota motorblok, 1.3 met turbo. Verbruikt wat olie momenteel, de oorzaak moet nog worden vastgesteld. Ik wil zowiezo andere olie erin.
Alleen niet zonder zekerheid over bovenstaande..
Ben benieuwd naar jullie info hierover!
Laatst gewijzigd door Marco R. op 02 dec 2008, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Re: Wel of geen volsynthetische olie?
Castrol Magnatec is geen 100% synthetische olie voor zover ik weet. Ze kunnen wel synthetische bestanddelen hebben (is bij de meeste olie zo tegenwoordig) maar dat maakt het imho nog geen volsyntheet.
-
Dus ik kan 'gerust' overstappen naar een Kroon halfsyntheet zonder dat ik keerringen om zeep help en dergelijke?
Nog een bijkomstige vraag..
Kan een te hoge inlaat temperatuur ervoor zorgen dat het blok de olie simpelweg verbrandt?
Het blok verbruikt redelijk wat (denk aan 1 op 2000), en bij visuele inspectie geen duidelijke lekkage ontdekt.
Ook geen enkele blauwe rook zichtbaar uit de uitlaat. Alleen bij 4500+ toeren en goed het gas erop, maar daar kom k momenteel niet met het blok wegens wat kleine problemen met de uitlaat (tikt tegen subframe oid ).
Blok komt uit '91, heeft inmiddels 3000 km gelopen, totale km stand motorblok 82.xxx
Is een geimporteerd motorblok uit Japan, en heeft toch wel 1 jaar stilgestaan schat ik.
Nog een bijkomstige vraag..
Kan een te hoge inlaat temperatuur ervoor zorgen dat het blok de olie simpelweg verbrandt?
Het blok verbruikt redelijk wat (denk aan 1 op 2000), en bij visuele inspectie geen duidelijke lekkage ontdekt.
Ook geen enkele blauwe rook zichtbaar uit de uitlaat. Alleen bij 4500+ toeren en goed het gas erop, maar daar kom k momenteel niet met het blok wegens wat kleine problemen met de uitlaat (tikt tegen subframe oid ).
Blok komt uit '91, heeft inmiddels 3000 km gelopen, totale km stand motorblok 82.xxx
Is een geimporteerd motorblok uit Japan, en heeft toch wel 1 jaar stilgestaan schat ik.
-
inkoppertje...

-
- Auto: M3P, 130i
LOL @ Metchu. Heb jij nou helemaal niets te doen?! 

-
sinds ik me iphone heb met internet, kan ik NOG vaker, altijd en overal, op df komenindobesar schreef:LOL @ Metchu. Heb jij nou helemaal niets te doen?!

-
- Auto: M3P, 130i
Nu nog altijd en overal DVD's maken. 

- Bert ///M3
Zoals een driftdag I DVD 

-
ok ok, i get the point
1-0

-
Marco R. schreef: Nog een bijkomstige vraag..
-
LOL @ Bertikipedia pic overigens 

- Bert ///M3
Volgens mij kan je zo over op die Kroon idd.
Geen idee wbt die inlaattemp. Ik zou zeggen maakt niet zo veel uit maar ik ben geen (turbo)motoren man. Je kan allerlei andere oorzaken hebben voor olieverbruik oa versleten klepseals en zuigerveren die te veel doorlaten. Je zou dan wel iets blauwe rook zien idd. Wel weet ik dat het heel erg rijstijl afhankelijk is. M3 motoren zuipen bij mij een halve L olie op een circuitdag terwijl ik met gewoon rijden op de weg niet eens bij hoef te vullen tussen beurten door. Daar is het meer toeren gerelateerd volgens mij, constant veel toeren draaien is een hoger olieverbruik.
Geen idee wbt die inlaattemp. Ik zou zeggen maakt niet zo veel uit maar ik ben geen (turbo)motoren man. Je kan allerlei andere oorzaken hebben voor olieverbruik oa versleten klepseals en zuigerveren die te veel doorlaten. Je zou dan wel iets blauwe rook zien idd. Wel weet ik dat het heel erg rijstijl afhankelijk is. M3 motoren zuipen bij mij een halve L olie op een circuitdag terwijl ik met gewoon rijden op de weg niet eens bij hoef te vullen tussen beurten door. Daar is het meer toeren gerelateerd volgens mij, constant veel toeren draaien is een hoger olieverbruik.
-
hmm, dat dacht ik eerst ook. Maar ik rijd sinds de oliewissel gewoon netjes, omdat ik een TMIC heb en nog geen luchthapper. Met netjes bedoel ik dat ik (ook wegens het uitlaat verhaal) niet harder als 100 kan rijden. Ik rijd dus N-wegen met een gangetje van 80km / 2500 toeren. Schakel bij 3000 toeren meestal.
Iemand zei tegen mij dat de inlaat temperatuur te hoog wordt. omdat mijn luchtfilter naast het blok ligt en de TMIC tussen motorkap en blok zit..
Over anderhalf week wordt er een FMIC geplaatst, maar ik wilde het even hier voorleggen. Olie is na 2000 km ook al best wat zwarter geworden zo bleek afgelopen oliepeil check.
Ik ga iig de Kroon halfsyntheet 10w40 erin gooien. Kijken wat hij dan doet.
Ik laat wel weten na afloop hoe het is verlopen. Mocht iemand nog tips of adviezen hebben hoor ik het wel

Iemand zei tegen mij dat de inlaat temperatuur te hoog wordt. omdat mijn luchtfilter naast het blok ligt en de TMIC tussen motorkap en blok zit..
Over anderhalf week wordt er een FMIC geplaatst, maar ik wilde het even hier voorleggen. Olie is na 2000 km ook al best wat zwarter geworden zo bleek afgelopen oliepeil check.
Ik ga iig de Kroon halfsyntheet 10w40 erin gooien. Kijken wat hij dan doet.
Ik laat wel weten na afloop hoe het is verlopen. Mocht iemand nog tips of adviezen hebben hoor ik het wel

- MX5T
Olie het onbegrepen zwarte goud met bijbehorende spookverhalen: enig idee waarom je de keerringen kapot zouden maken met de overstap naar een halfsyntheet ?Marco R. schreef:Dus ik kan 'gerust' overstappen naar een Kroon halfsyntheet zonder dat ik keerringen om zeep help en dergelijke?.
Als je turboblok geen volsyntheet waard is dan zou ik me niet druk maken om een beetje olieverbruik

Keuze te over, hoe je daaruit de best passende olie voor jou gebruiksdoeleind bepaald is voor mij ook een raadsel. De oliemaatschappijen met een marketingafdeling zijn helaas niet te vertrouwen zoals Castroll al eens bewezen heeft door zijn vroegere RS-spec in de TWS te doen (of was het omgekeerd ?) en de RS in een lagere spec verder te voeren, uiteraard zonder het clienteel in te lichten
Olieverbruik van 1 : 2000 valt waarschijnlijk binnen de normen van de fabrikant. Inlaatluchttemperatuur heeft er in ieder geval niets mee te maken want die zal niet hoger zijn dan 100 gr C want anders pingelt dat ding dat het verrekt en de cilinderwanden waar de olie ook op komt worden wel iets warmer evenals de zuiger en zuigerveren.
Vaak is er wat aanslag op de zuigerveren en de groeven in de zuigers doordat de toegepaste olie overbelast is geweest zodat deze is gaan verbranden. Door deze aanslag bewegen de zuigerveren niet lekker in de zuigerveergroeven en dichten daardoor de zuigerveren niet optimaal af. Een goede volsyntheet erin (daarin zitten messtal de beste reinigingsadditieven) en dan rijden, beste kans op verminderd olieverbruik na verloop van tijd
-
Hmm, ik ben geen olie expert, vandaar het openen van dit topic. Alle info (zoals bijv jou informatie) zie ik als een waardevolle toevoeging 
Wat ik her en der heb gelezen (en mij wel betrouwbaar leek) was dat volsyntheet inderdaad de reinigende werking heeft zoals jij vermeldt, alleen de kans op olieverbruik juist kon toenemen, wegens het feit dat de toleranties juist groter werden doordat de aanslag zou verdwijnen. Dat is wat ik heb gelezen/gehoord etc.
Bottom line is dat ik het beste spul voor de auto wil, hetzij volsyntheet hetzij half syntheet. De een zegt Shell Helix Ultra, de ander Kroon, de ander zegt Motul..

Wat ik her en der heb gelezen (en mij wel betrouwbaar leek) was dat volsyntheet inderdaad de reinigende werking heeft zoals jij vermeldt, alleen de kans op olieverbruik juist kon toenemen, wegens het feit dat de toleranties juist groter werden doordat de aanslag zou verdwijnen. Dat is wat ik heb gelezen/gehoord etc.
Bottom line is dat ik het beste spul voor de auto wil, hetzij volsyntheet hetzij half syntheet. De een zegt Shell Helix Ultra, de ander Kroon, de ander zegt Motul..
-
Geen idee. Leg eens uit zou ik zeggenDieseltourist schreef:Marco R. schreef:
Olie het onbegrepen zwarte goud met bijbehorende spookverhalen: enig idee waarom je de keerringen kapot zouden maken met de overstap naar een halfsyntheet ?

Het is niet dat ik geen volsynthetische wilde gebruiken, maar wegens jou bovenstaande verklaring (oudere motor, halfsyntheet beter) heb ik daar toen voor gekozen..
- MX5T
Dit is nu één van de spookverhalenMarco R. schreef:Geen idee. Leg eens uit zou ik zeggenDieseltourist schreef:Marco R. schreef:
Olie het onbegrepen zwarte goud met bijbehorende spookverhalen: enig idee waarom je de keerringen kapot zouden maken met de overstap naar een halfsyntheet ?
Het is niet dat ik geen volsynthetische wilde gebruiken, maar wegens jou bovenstaande verklaring (oudere motor, halfsyntheet beter) heb ik daar toen voor gekozen
is ook een spookverhaalOf misschien geloof je het verhaal dat in oudere motoren geen synthetische olien zouden mogen vanwege de ruimere toleranties
Ik ken het gerbuiksdoel niet van de auto maar aangezien je op dit forum verschijnt zit er een kleine kans in dat er wel eens mee getrapt wordt en hangt het oa van de motorconstructie af hoe heet de olie in het algemeen en op de hotspots wordt welke de keuze bepaalt
Een volsyntheet van Kendall lijkt me een betaalbaar alternatief
Een volsyntheet van een gerenomeerd merk
Als ik dit goed lees dan zorgt vuiligheid en aanslag in een motor voor de juiste toleranties..............dan zou ik er in plaats van verse olie maar wat van die rotsooi in gooienWat ik her en der heb gelezen (en mij wel betrouwbaar leek) was dat volsyntheet inderdaad de reinigende werking heeft zoals jij vermeldt, alleen de kans op olieverbruik juist kon toenemen, wegens het feit dat de toleranties juist groter werden doordat de aanslag zou verdwijnen. Dat is wat ik heb gelezen/gehoord etc.

-
Nee zo bedoelde ik het niet, wat ik bedoelde was dat ik heb gehoord dat er bij een ouder blok er in de loop der jaren en kilometers een aanslag komt.
Als je dan naar volsyntheet zou overstappen zou je de toleranties juist weer vergroten, doordat de aanslag weg zou gaan..
Als je dan naar volsyntheet zou overstappen zou je de toleranties juist weer vergroten, doordat de aanslag weg zou gaan..
-
Wat het rijgedrag betreft, heb ik weinig sportief rijgedrag vertoont. Omdat de intercooler geen koeling krijgt, het luchtfilter warme lucht aanzuigt, heb ik er nog geen echte rare dingen mee uitgehaald 

- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Zit er bij mij ook al een jaar of 4 in[5W50 volsyntheet] en 't hok doet 't nog steeds perfect.......ook af en toe 't circuit op.Dieseltourist schreef:Een volsyntheet van Kendall lijkt me een betaalbaar alternatief

-
Ik denk dat ik eerst met Forté aan de gang ga en het blok eens inwendig ga reinigen. En dan overstappen naar een kwalitatief goede olie.
Opa, waar haal jij die olie vandaan if I may ask?
Opa, waar haal jij die olie vandaan if I may ask?
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Ik heb 't tot nu toe altijd via de jaarlijkse groepsaankoop gekocht die op diverse forums voorkomt, zo ook hier: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... it=kendall" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan 't ook direct via de website van Kendall bestellen: http://www.kendall.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan 't ook direct via de website van Kendall bestellen: http://www.kendall.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

-
-
Wat mij betreft kan dit topic op slot.
Bedankt voor alle tips+info
Bedankt voor alle tips+info

-
OnlineHielke
Even een vraagje over de kwaliteit van olie.
Kan het kwaad om olie te kopen die al bijna 2 jaar geleden geproduceerd is? Seal zit nog op de kan. Het gaat om Mobil super 2000 10w40
Kan het kwaad om olie te kopen die al bijna 2 jaar geleden geproduceerd is? Seal zit nog op de kan. Het gaat om Mobil super 2000 10w40