Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Joy

Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto

Bericht door Joy » 25 nov 2008, 20:16

Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto’s zwaar wordt aangescherpt.
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen als fijnstof en NOx. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.
Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.

Jammer, geen E30 M3 die volledig belastingvrij kan worden gereden.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Re: Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto

Bericht door Wouter81 » 25 nov 2008, 20:20

:( Elke maas der wet wordt langzaam maar zeker muurdicht getimmerd...

Dat van die motorrijtuigenbelasting voor auto's van 25 jaar en ouder, daar kan ik nog inkomen. Heb die regel ook nooit begrepen. Dat zijn juist auto's die veel uitstoten (even los van het feit dat ze waarschijnlijk ook weer minder km's rijden) en je niet in grote getale op je wegen wilt hebben rijden. Bovendien gaat dat niet om grote bedragen, die motorrijtuigenbelasting. Die bijtellingsregel voor auto's van 15 jaar is wel erg jammer en zeer onrechtvaardig. Het is nu al onterecht dat je in een 2e hands auto bijtelling over de nieuwwaarde betaalt, dat zou in een eerlijk systeem over de dagwaarde moeten zijn. Ik zou best zakelijk een leuke 2e hands BMW 130i (om maar een willekeurige auto te noemen :)) willen rijden maar weiger bijtelling te betalen over een auto die ik nooit nieuw heb gehad. Echter, die grens van 15 jaar maakte het zo dat er met wat goede wil nog een mouw aan te passen was. Da's nu wel heel ver weg. Zul je zien dat sommigen nu zakelijk in een auto van 25 jaar gaan rijden en ze de grens naar 40 jaar verschuiven. Nog even en we rijden weer in zwarte T-Fords.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 25 nov 2008, 20:44

Wel jammer maar zat er aan te komen. M'n e30 zal nu niet snel belastingvrij worden, evenals een nog ooit aan te schaffen 205 gti. Wat scheelt is dat de belasting niet echt de killer is qua kosten bij benzineauto's. In die tijd kwamen er m.i. ook teveel goede auto's op de weg die de tand des tijds prima kunnen doorstaan, en ook nog niet echt een klassieke uitstraling hebben.

Joy

Bericht door Joy » 25 nov 2008, 20:50

Klopt idd. Het is net jammer dat die dikke Mercedessen dan niet meer voordelig op LPG zijn te rijden.

PeterB

Bericht door PeterB » 25 nov 2008, 20:53

Alleen de echte liefhebbers blijven over...

En niet alleen de fiscale schrapers.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 25 nov 2008, 22:44

Mijn 500 is pas belastingvrij geworden en de 635 van '86 wordt het ook nog. :D
Ik vind het prima eigenlijk dat het ophoudt. Het worden er te veel. Ik vraag me alleen af hoe het met de kilometerheffing zal worden.

frankv

Bericht door frankv » 25 nov 2008, 22:45

hmmm, het maakt me voor mijn e30 m3 uit 1989 niet veel uit, die 30 euro per maand aan wegenbelasting doen me niet zo'n pijn

maar mijn vrouw rijdt haar e30 325i touring uit 1991 met 320.000km op de zaak, dat is echt geen auto waar je bijtelling over de cataloguswaarde wilt betalen, dan kost hij je gewoon dik 5.000 euro per jaar (nu 125 euro extra belasting per jaar vanwege een bijtelling van 25% over 1.000 euro dagwaarde x 50% belasting voor het gemak)

is er een belastingexpert die weet of bestaande cases door mogen rijden onder het oude regime?

overigens vind ik dat ze de bijtelling altijd over een dagwaarde zouden moeten doen, er zijn zat mensen die best een 3-jaar oude 1-serie oid willen leasen, maar dat nu niet doen vanwege de bijtelling

frank

Laurens

Bericht door Laurens » 25 nov 2008, 22:48

De Porsche is van '85 dus wordt nog belastingvrij :df:

frankv

Bericht door frankv » 25 nov 2008, 22:48

PeterB schreef:Alleen de echte liefhebbers blijven over...

En niet alleen de fiscale schrapers.
dat onderschrijf ik wel, maar fiscaal schrapen kan ook een manier zijn om met een niet al te dikke beurs een auto rijdend te houden totdat hij vervangen is door een nieuwere en je hem als klassieker kunt koesteren, dat doen wij een beetje met de e30 325i touring die ik als het even kan niet meer zal verkopen omdat ik het een heerlijke auto en toekomstige klassieker vind, maar die nu nog gewoon het gezinswerk mee moet doen

frank

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 nov 2008, 11:14

Ik vind het allemaal nogal theatraal. Ik vraag me trouwens af of deze politieke discussie niet meer heeft gekost dan 't daadwerkelijk oplevert.

E30 straks belastingvrij, dat scheelt qua kosten niet veel, maar is wel handiger (niet meer jaarlijks schorsen). Tevens waarde verhogend denk ik. Dat is positief.

De Saab die ik gisteren heb gekocht wilde ik per 1-1-2009 zakelijk inzetten. Paar knaken bijtelling en op alle kosten 19% korting. Dat verdient zich terug, tevens is het ook echt een auto voor zakelijk gebruik, maar 't blijft wel beetje een hobby. Ik vind 't flauw dat ze dat stopzetten. Ik ga echt geen nieuwe auto kopen, vind ik bull shit. Ik zal in 2010 dus uitwijken naar een echte oldtimer van 25 jaar of ouder. Denk iets met een V8 en veel Co2 uitstoot, zonder LPG. 0-1 voor de overheid vs Cavallino. :bag:

Hans

Bericht door Hans » 26 nov 2008, 11:21

Joy Jolliffe schreef:Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.

Een kennis van mij heeft net een S600 gekocht en valt nu in de dagwaarde bijtelling, is die vanaf 2010 de lul, of geld het alleen voor auto's die vanaf die datum 15 jaar oud worden?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 nov 2008, 11:32

De lul, dag waarde van je Benz.... :(

Hans

Bericht door Hans » 26 nov 2008, 11:39

Daar zal ie blij mee zijn. :evil:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 26 nov 2008, 11:48

Frankv, ik dacht dat er wel een regel was over dat de bijtelling niet meer mocht zijn dan de daadwerkelijke kosten. Volgens mij was het in een topic van Maurice over de A8 W12.

Verder kan ik mij in de versobering vinden. De oldtimerregeling was een stimuleringsregeling voor de hobbyisten die meer tijden aan het sleutelen waren dan aan het rijden. Tegenwoordig zijn er genoeg oldtimers die nog altijd perfecte auto's zijn voor woon-werkverkeer.

Iedereen die denkt dat deze regeling bedoeld was om mensen goedkoop dagelijks auto te laten rijden moet even een reality check laten doen. :wink:

Met de kilometerheffing denk ik dat het aparte regime zal verdwijnen. Het laatste dat je wilt is een automatiseringssysteem die heel veel categorieën kent voor de berekeningen. Waar de pijn voor de oldtimer komt is denk ik de milieucategorie waarin de auto gaat vallen.

Vanuit de doelstelling van de kilometerheffing is er geen onderscheid te maken tussen een kilometer met een MG-B en een A8 W12 als de uitstoot gelijk is.

frankv

Bericht door frankv » 28 nov 2008, 20:45

RutgerK schreef:Frankv, ik dacht dat er wel een regel was over dat de bijtelling niet meer mocht zijn dan de daadwerkelijke kosten. Volgens mij was het in een topic van Maurice over de A8 W12.

Verder kan ik mij in de versobering vinden. De oldtimerregeling was een stimuleringsregeling voor de hobbyisten die meer tijden aan het sleutelen waren dan aan het rijden. Tegenwoordig zijn er genoeg oldtimers die nog altijd perfecte auto's zijn voor woon-werkverkeer.

Iedereen die denkt dat deze regeling bedoeld was om mensen goedkoop dagelijks auto te laten rijden moet even een reality check laten doen. :wink:

Met de kilometerheffing denk ik dat het aparte regime zal verdwijnen. Het laatste dat je wilt is een automatiseringssysteem die heel veel categorieën kent voor de berekeningen. Waar de pijn voor de oldtimer komt is denk ik de milieucategorie waarin de auto gaat vallen.

Vanuit de doelstelling van de kilometerheffing is er geen onderscheid te maken tussen een kilometer met een MG-B en een A8 W12 als de uitstoot gelijk is.
Ik ben het helemaal met je eens. Maar de fiscus moet allereerst betrouwbaar zijn zodat je als je investeert, niet ineens het spel verandert en dat gebeurt nu wel met de bijtellingsregeling. Het zou wat zijn als de fiscus ineens de hypotheek aftrek afschafte, dan kan de helft van Nederland niet meer in zijn woning blijven. Wat overigens niet betekent dat ik tegen een versobering van de hypotheekaftrek ben, maar dat is weer iets heel anders.

Nou ja, nog even daar offtopic op doorgaand is het natuurlijk zot dat een veelverdiener meer kan aftrekken dan een weinigverdiener met dezelfde hypotheeklasten. Iedereen moet zijn rente tegen hetzelfde tarief kunnen verrekenen.

Frank

RutgerK

Bericht door RutgerK » 29 nov 2008, 01:26

frankv schreef:
RutgerK schreef:Frankv, ik dacht dat er wel een regel was over dat de bijtelling niet meer mocht zijn dan de daadwerkelijke kosten. Volgens mij was het in een topic van Maurice over de A8 W12.

Ik ben het helemaal met je eens. Maar de fiscus moet allereerst betrouwbaar zijn zodat je als je investeert, niet ineens het spel verandert en dat gebeurt nu wel met de bijtellingsregeling. Het zou wat zijn als de fiscus ineens de hypotheek aftrek afschafte, dan kan de helft van Nederland niet meer in zijn woning blijven. Wat overigens niet betekent dat ik tegen een versobering van de hypotheekaftrek ben, maar dat is weer iets heel anders.

Nou ja, nog even daar offtopic op doorgaand is het natuurlijk zot dat een veelverdiener meer kan aftrekken dan een weinigverdiener met dezelfde hypotheeklasten. Iedereen moet zijn rente tegen hetzelfde tarief kunnen verrekenen.

Frank
Het zal een discussie blijven of het spel (de echte oldtimer rijden op de zondag) het uitgangspunt was of de spelregels (financiële- en fiscale voordelen) bij de 'investering'. Ik persoonlijk denk dat de grootste 'slachtoffers' de spelregels hebben gebruikt voor een ander spel (goedkoop woon-werkverkeer) dan waarvoor de regels waren geschreven.

Betrouwbaarheid vind ik in dit geval dan ook niet echt een issue.

frankv

Bericht door frankv » 29 nov 2008, 13:41

RutgerK schreef:
frankv schreef:

Frank
Het zal een discussie blijven of het spel (de echte oldtimer rijden op de zondag) het uitgangspunt was of de spelregels (financiële- en fiscale voordelen) bij de 'investering'. Ik persoonlijk denk dat de grootste 'slachtoffers' de spelregels hebben gebruikt voor een ander spel (goedkoop woon-werkverkeer) dan waarvoor de regels waren geschreven.

Betrouwbaarheid vind ik in dit geval dan ook niet echt een issue.
Rutger, ik heb het niet over de "wegenbelasting vrij" regel die voor oldtimers bedoeld was (auto's van 25 jaar of ouder). Die moet inderdaad niet misbruikt worden om goedkoop te rijden, maar er rijden maar heel weinig mensen dagelijks in een DS of Amazon.

Ik heb het over de "bijtelling naar dagwaarde" regel voor auto's van 15 jaar of ouder die gewoon bedoeld was om ondernemers een auto van de zaak te laten rijden en de bijtelling reeel te houden. Waarom mag een ondernemer niet de keuze maken om in een oude auto te rijden ipv een nieuwe en zichzelf daarmee kosten besparen als hij het zelf niet noodzakelijk vindt om de kosten van een nieuwe auto op de hals te halen. Waarom moet de prive bijtelling (de tenslotte een soort "loon in natura" moet compenseren) bij een oude auto nog tegen cataloguswaarde zijn? De bijtelling is dan helemaal niet meer representatief voor "het loon in natura" dat je krijgt omdat je er prive mee mag rijden op kosten van de zaak.

Er zijn mensen (zoals mijn vrouw) die om zichzelf kosten te besparen zakelijk in een auto uit 1991 rijdt en daarvoor zou ze nu voor het privegebruik ineens 25% van de nieuwwaarde moeten bijbetalen? Welke Nederlander vindt het nu reeel om 5.000 euro per jaar belasting te betalen om 5.000km (de rest prive doen we namelijk met mijn auto) prive te mogen rijden in een auto van 17 jaar oud met 320.000km op de teller en een versleten bestuurdersstoel?

Frank

SteV6

Bericht door SteV6 » 29 nov 2008, 14:22

Frank,

In zo'n geval is het dan toch veel voordeliger om de auto privé te zetten en de zakelijke kilometers vanuit de zaak te vergoeden à 19 cent/kilometer?! Je hoeft de auto niet persé zakelijk in de boeken op te nemen ...

Deze verandering van regels zijn voor mij wel een reden om niet meer op zoek te gaan naar een 15 jaar oude auto met dikke V8 onder de kap, helaas.

SteV6

frankv

Bericht door frankv » 29 nov 2008, 15:31

zeker, dat zullen we dan ook wel doen

en het maakt voor ons niet zoveel uit, we hadden de auto eerst prive, staat nu op de zaak en wordt weer prive

maar als je in een mooie auto van >15 jaar met een lage km stand hebt geinvesteerd om van deze regel gebruik te maken, ben je nu mooi zuur

voor aanpassing van de regel dan nog maar even wat preventief onderhoud laten uitvoeren!

frank

wjn

Bericht door wjn » 03 dec 2008, 14:11

RutgerK schreef:Betrouwbaarheid vind ik in dit geval dan ook niet echt een issue.
Heeft er iemand al cijfers gezien waarop deze "democratische" beslissing gebaseerd is? Dat zou de "betrouwbaarheid" wel ten goede komen.

Dit soort auto's lijkt me meer wat voor minder draagkrachtige(n) die een 2e auto willen hebben, om daarmee ipv. 2 uur openbaar vervoer het woon-werk verkeer in 1 uur min of meer filerijden te kunnen doen (uit de praktijk hé).

RutgerK

Bericht door RutgerK » 03 dec 2008, 14:18

wjn schreef:
RutgerK schreef:Betrouwbaarheid vind ik in dit geval dan ook niet echt een issue.
Heeft er iemand al cijfers gezien waarop deze "democratische" beslissing gebaseerd is? Dat zou de "betrouwbaarheid" wel ten goede komen.

Dit soort auto's lijkt me meer wat voor minder draagkrachtige(n) die een 2e auto willen hebben, om daarmee ipv. 2 uur openbaar vervoer het woon-werk verkeer in 1 uur min of meer filerijden te kunnen doen (uit de praktijk hé).
Dan is het allemaal werk in de marge wat mij betreft. Als een minder draagkrachtige een oude S-klasse van voor 1992 koopt als tweede auto om niet in het OV te zitten dan ........tja....dan vind ik niet dat voor dat soort gevallen de aanpassing niet doorgevoerd zou mogen worden.

Plaats reactie