Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Wel of geen auto kopen in het huidige economische klimaat ?

Ja, zonder voorbehoud, ik was het toch al van plan.
41
34%
Ja, maar ik neem alle tijd en koop niet de eerste de beste auto die ik leuk vind.
38
31%
Nee, tenminste niet binnen een jaar, eerst maar eens afwachten hoe het loopt.
16
13%
Nee, zeker de komende 3 á 4 jaar niet. Mijn huidige auto is nog goed genoeg.
17
14%
Nee, ik rij hem op tot aan het hek van de sloperij.
10
8%

Totaal aantal stemmen: 122

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Eric H » 01 dec 2008, 16:25

+1

Niall

Bericht door Niall » 01 dec 2008, 16:35

+2

Verwacht dat het bedrijf waar ik werk volgende week, de hele productie stil zal staan tm kerst, buiten een paar klanten die persee hun spullen moeten hebben. Nieuwe auto productie ligt gewoon op z'n gat. :?

Casper

Bericht door Casper » 01 dec 2008, 18:26

Het is verre van plezierig, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wie de volgende gaat worden...Ik las hier ergens op DF mod edit, naam verwijderd? Wie biedt meer?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 01 dec 2008, 21:10

Mod edit, naam verwijderd? Zou me niks verbazen...

leonard

Bericht door leonard » 01 dec 2008, 23:45

Het is in alle branches hetzelfde: zorg dat je vlees op de botten hebt,dan overleef je ook deze (economisch)barre tijden.

En Jacco het is je gegunt dat het je goed gaat.

Voor de andere forummers: Om nu te gaan gokken wie er failliet gaat vind ik niet zo netjes.

RVV

Bericht door RVV » 01 dec 2008, 23:54

Volledig mee eens Leonard !

Verzoek is om geen namen meer te vermelden. De namen die genoemd zijn heb ik verwijderd. Het is natuurlijk van de zotte dat op basis van roddel en achterklap, dealer bedrijven of andere bedrijven de grond in worden gepraat !

Uiteraard is het wel toegestaan om namen te vermelden van bedrijven die reeds failliet zijn (verklaard).

Metchu

Bericht door Metchu » 01 dec 2008, 23:55

Matrassen bussines schijnt ook slecht te gaan heb ik gehoord :roll:

:mrgreen:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 02 dec 2008, 11:54

Goed is een verkeerde benaming ik draai geen winst dit jaar maar het goed ook niet slecht kwa aantallen, voorraad, statijd en werkplaats is mega druk.

Ik probeer alleen aan te geven dat wij zeker geen problemen gaan krijgen ivm. te hoge en dure voorraad want dat heb ik gewoon heel goed op de rit.

Er gaan er zeker nog een paar omvallen jan 2009 komen heel veel inruilers weer binnen de voorraad is al hoog banken willen niet meer financieren etc. en dan......houdt het op!

Ook moeten er bij bepaalde merken en dealers aankomende mei/juni de financieringronde opnieuw worden gedaan ivm. aflopende contracten banken zijn niet meer zo gretig geld is duur om te lenen dus.....dan houdt het op.

Van bepaalde merken zou ik nu geen dealer willen zijn!

RutgerK

Bericht door RutgerK » 02 dec 2008, 12:11

Jaco, ik weet niet wat de verhouding is tussen omzet uit verkoop en omzet uit de werkplaats. Merken jullie een verschuiving in de omzet of is het alleen minder uit verkoop en gelijke omzet uit de werkplaats?

Ik zit namelijk bij een dealer die eigenlijk een te kleine werkplaats heeft en een geplande verhuizing er mogelijk op dit moment even niet in zit.

Laurens

Bericht door Laurens » 02 dec 2008, 12:19

Wat ik bij m'n vader (universeel autobedrijf) zie is dat de verkoop minder is, maar de werkplaats drukker. Ook als we bellen dat er een hoop kosten zijn, wordt hier vaak minder moeilijk over gedaan. Dus de omzet in de werkplaats gaat omhoog en de omzet van verkoop daalt iets. Qua verkoop zijn er dus betere tijden geweest, maar ik denk dat wij nog niet echt moeten klagen aangezien er toch zo af en toe nog wel wat verkocht wordt.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 02 dec 2008, 12:19

Interessant artikel in de Autokompas nr. 15 ( onder de kop : de klant, niet de auto )

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 02 dec 2008, 12:21

De werkplaats bij Toyota met 5 monteurs zit gewoon 3 weken vol uiteraard klantenwerk mensen en leasemij die blijven langer doorrijden onderhoud moet gewoon gebeuren bij Skoda hebben we 3 monteurs en zitten 2 weken vol. We hebben een vergunning ingediend voor uitbreiding werkplaats moeten 2 a 3 bruggen bij omdat we het werk eigenlijk niet aankunnen.

Omzet werkplaats is meer dan vorig jaar, verkoop nieuw kwa aantallen net zo veel 350 Toyota 100 Skoda alleen de brutomarge is veel lager. Gebruikt Toyota 350 vorig jaar 400 en Skoda hebben we pas sinds 1 april dit jaar. Dit betreft alleen in Deventer.

Laurens

Bericht door Laurens » 02 dec 2008, 12:25

Werkplaats zit bij ons (3 monteurs) ook voor 3 weken vol, we zijn net verhuisd dus qua ruimte kunnen we voorlopig nog wel vooruit :playcar:

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 02 dec 2008, 12:35

Lastige situaties bij de dealers.
Wat Jacco ook zegt, als je niet goed omgaat met gebruikt, gaat het fout. Meestal levert de werkplaats geen verliezen op. Je gaat nat als je niet meer kunt afleveren en/of bijkopen omdat je geen liquide middelen hebt.

Bij ons ook nog geen problemen. Werkplaats vol (goeie week 5 monteurs) en we draaien een klein plusje.
Volgend jaar is afwachten, maar gezien de modellen ontwikkeling bij SEAT maak ik me geen zorgen. Exeo kan een topper worden in het zakelijke segment en de nieuwe Ibiza doet het gewoon goed. Daarnaast een forse facelift van de Leon/Altea en we hebben weer een fris modellen programma met als oudste auto de Ibiza van 2008.

Gelukkig is de druk vanuit de importeur bij ons niet zo groot. Geen overtollige voorraaden die op moeten etc.

Ik zie het nog wel zitten.

Metchu

Bericht door Metchu » 02 dec 2008, 12:48

Vanmorgen weer een stuk gelezen in de krant over dijksman. Het zou niet te maken hebben met de recessie en de garage in Beverwijk ging zelfs goed, maar omdat de 4 garages voor elkaar instonden zijn ze allemaal neergegaan. Maar het schijnt dat er geinvesteerd gaat worden in het filiaal in Beverwijk. De man vertelt dat hij in tranen zijn werknemers heeft uitgelegd dat de auto's door trailers zou opgehaald worden

Ze hebben auto's van klanten die die dag afgeleverd zou worden nog gered!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 dec 2008, 14:43

Dealer waar ik wel eens kom geeft aan dat nieuw wel goed gaat maar gebruikt minder.
Moet redelijk wat afleveren in januari en krijgt er weer inruilers voor terug en die staan er al genoeg.
Maakte als grapje dat hij vanaf nu geen nieuwe meer ging verkopen alleen maar gebruikt.
Zal gechargeerd zijn natuurlijk maar zit wel een kleine kern van waarheid in denk ik zo als ik de reacties van Edwin en Jacco zo lees.

Dutch

Bericht door Dutch » 02 dec 2008, 14:52

Dus buyers market voor tweedehandsjes, zeg maar? Las gisteren in de krant dat de waarde van occasions deze weken hard hollend omlaag gaat. Dat wordt begin volgend jaar koopjes jagen voor de liefhebbert...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 02 dec 2008, 15:01

Dutch klopt alleen 1 ding niet vergeten.....ook dat hok wat je nu hebt :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 dec 2008, 15:05

Da's idd altijd het probleem :mrgreen:

Dutch

Bericht door Dutch » 02 dec 2008, 15:07

Gewoon erbij kopen, toch? :mrgreen:

Dexter

Bericht door Dexter » 08 dec 2008, 08:50

Uit de Autotelegraaf van 7 December:
Kroymans overweegt te stoppen met Cadillac
AMSTERDAM - Het personeel van Kroymans Corporation krijgt uiterlijk eind deze week te horen wat er met de Europese import van de Amerikaanse merken Hummer, Cadillac en Corvette gaat gebeuren. De kans is namelijk groot dat de in Breukelen gevestigde importorganisatie wordt opgeheven en zal overgaan naar General Motors Europe, een dochteronderneming van de fabrikant.
Het gonst al weken van de geruchten. Afgelopen weekeinde nam de onrust onder het personeel op het Europese hoofdkantoor toe nadat algemeen-directeur Peter Cornelis had laten weten dat Kroymans "overweegt geheel te stoppen met de verkoop van Cadillac en Hummer”. Volgens de onlangs aangetreden oud-Volvo-man zal een aantal dealers het niet redden en moet met een slijtageslag rekening worden gehouden. De Amerikaanse modellen zijn momenteel aan de straatstenen niet meer kwijt te raken.

Kroymans behoort tot een van de grootste automotive groepen in ons land en had vorig jaar nog een omzet van bijna twee miljard euro. Naast de Amerikaanse merken is men ook importeur van Alfa Romeo, Jaguar, Kia, Saab en SsangYong. Zwaar tegenvallende verkopen en de extreme gevolgen van de kredietcrisis hebben er toe geleid dat het bedrijf bij de banken zwaar in het rood staat. Naast een schuld van bijna één miljard euro stevent Kroymans dit jaar ook nog eens op een fors miljoenenverlies af. Afgelopen week moest met de banken zwaar worden onderhandeld omdat deze de geldkraan wilden dichtdraaien.

Eigenaar Frits Kroymans liet eerder al weten dat een ingrijpende reorganisatie nodig is om het bedrijf te laten overleven. "Verliesgevende onderdelen zullen zoveel mogelijk worden afgestoten en gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten. Contracten die aflopen worden bovendien niet meer verlengd,” aldus Frits Kroymans, die met zijn privévermogen van 384 miljoen euro op de 65ste plaats in de Quote 500 staat. Veel dealerbedrijven van het bedrijf staan te koop of zijn inmiddels afgestoten.

Snipe

Bericht door Snipe » 08 dec 2008, 10:27

Automotive-online.nl
GM-merken Kroymans onzeker
06-12-2008 13:48
Kroymans Corporation heroverweegt het importeurschap van de GM-merken Cadillac, Corvette en Hummer. Dat zegt de nieuwe ceo Peter Cornelis (foto) in een interview met Automotive News Europe dat maandag verschijnt. Het contract met GM loopt in december af, maar kent een opzegtermijn van twee jaar. Of GM wel met Kroymans door wil, is nog onbekend. Ook vertelt Cornelis dat de verliezen van Kroymans dit jaar in de dubbele cijfers lopen, maar onder de honderd miljoen euro blijven.

In de Volkskrant van vandaag stelt Cornelis dat het aantal Kroymans-dealerschappen gaat afnemen. "Door de slijtageslag die nu gaande is, staat het water een aantal van onze dealers aan de lippen. We zullen dus wel een paar faillissementen zien." Bij Kroymans laten ze echter weten dat Cornelis pertinent niet doelt op dealerschappen uit de Kroymans Retailgroep, maar op dealerschappen in het algemeen. "Door de slechte marktomstandigheden gaan er ongetwijfeld nog dealerbedrijven failliet, maar niet bij Kroymans", aldus Ivo Manders, lid van de Raad van Bestuur van Kroymans.
Nog meer Automotive-online.nl
‘Er blijven maar zes autofabrikanten over’
08-12-2008 09:13
Kleinere autofabrikanten zullen de huidige crisis in de autosector niet overleven. Over twee jaar zijn er wereldwijd nog slechts zes grote producenten over. Dat zegt Fiat-topman Sergio Marchionne in een interview met Automotive News Europe, dat zaterdag is verschenen.
Volgens Marchionne ligt de grens om onder de huidige omstandigheden te kunnen overleven rond de 5,5 miljoen auto's per jaar. Op dit moment produceren alleen Toyota, General Motors, Volkswagen, Ford Motor en Renault-Nissan op die schaal.

Herverkaveling
De Italiaanse ceo denkt dat de markt binnen twee jaar een volledige herverkaveling zal ondergaan. Uiteindelijk blijven er volgens hem een Amerikaanse, een grote Duitse, een Frans-Japanse en een compleet Japanse en een Pan-Europese automaker over. Daarnaast komt er een grote Chinese speler bij. „Alles wordt anders. Onafhankelijkheid van merken is niet langer vol te houden”, aldus Marchionne.
Opmerkelijk genoeg gaat de Fiat-baas in het vraaggesprek niet specifiek in op de toekomst van zijn eigen concern.
En nog meer Automotive-online.nl
Zegwaard Autotransport failliet
05-12-2008 12:01
De rechtbank in Breda heeft afgelopen dinsdag Zegwaard Autotransport failliet verklaard. Mr. Van der Stap van Lawton advocaten is aangesteld als curator. Zegwaard Autotransport is onderdeel van de Zegwaard Groep. Voor de rest van het bedrijf is geen faillissement aangevraagd.
Verder in de aanbieding:
- managementwisseling bij Stern
- 50 man eruit bij Motorhuis
- GM, Chrysler en Ford vragen om 34 miljard dollar
- VW-dealer Pheifer (Friesland) gooit de handdoek in de ring
- werktijdverkorting bij Nedcar
- autoverkopen -22%
- 2e Renault gratis

Zou het slecht gaan met de verkoop van auto's?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 08 dec 2008, 10:35

- VW-dealer Pheifer (Friesland) gooit de handdoek in de ring

Waar heb je die info vandaan? Volgens mij zijn die zelfs in Sneek nog bezig met de bouw van een nieuw pand. :hmmm:

Snipe

Bericht door Snipe » 08 dec 2008, 10:47

http://www.automotive-online.nl/merkkan ... n_uit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 dec 2008, 10:56

Wordt dus overgenomen en gaan het zelf op een andere manier doen :wink: Tja, nu dealer zijn met al je verplichtingen :hmmm: Ik ken toch een aantal auto bedrijven die geen dealer zijn en toch financieel goede resultaten scoren met waarschijnlijk een hoger rendement.

Plaats reactie