AST schokdempers is dat wat?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Joy

Re: AST schokdempers is dat wat?

Bericht door Joy » 01 dec 2008, 16:48

Dat gripverlies zit 'm ook een beetje in de veren denk ik. Op mijn auto gaf de hardere soort veren een onvoorspelbare achterkant, veel stuiteren. Nu de zachtere variant en daarmee is de auto heel betrouwbaar. Dempers staan rondom zacht en het comfort is eigenlijk prima. Echt afstellen/ uittesten kan ik pas doen als het weer wat warmer en droger is. Dus dat zal wel na de winter worden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 dec 2008, 17:05

Als je een beetje met de rijhoogtes en demperinstellingen speelt dan kan je op zich wel wat aan die balans doen. Bijvoorbeeld achter iets hoger en wat meer demping zetten dan gaat je balans alweer wat meer richting overstuur.

Je kan dat eigenlijk heel makkelijk testen allemaal. Zoek een plaatselijke rotonde op en ga rondjes rijden, steeds iets harder. Heb je onder overstuur pas dan je hoogtes aan, paar millimeter omhoog of omlaag is vaak al genoeg.

Onderstuur in korte snelle bochten kan ook heel goed in je rijstijl zitten trouwens. Als je op een vrij hard onderstel rijd icm straatbanden in dit soort omstandigheden dan moet je proberen om wat preciezer en rustiger te sturen als wat je met je oude onderstel deed. Omdat hij namelijk harder geveerd en gedempt staat zal je zien dat je de banden aan de buitenkant sneller belast als je instuurt. Dat vereist dus een wat rustigere & preciezere rijstijl. Vaak kan je dan alsnog ontzettend hard rijden ook op een vrij hard geveerde auto, kwestie van oefening.

Joy

Bericht door Joy » 01 dec 2008, 17:13

Hey Bert nog eens een vraagje. Heb jij op jouw beide M3's een volledig vlakke rijhoogte gekozen, of rij je met hoogteverschil voor en achter ?
In feite mag je er bij een 50/50 gewichtsverdeling van uit gaan dat rondom even hoog het beste is ? Hoe zit dat bij HansGP, aangezien zijn verdeling eerder 63/37 zal zijn oid.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 01 dec 2008, 17:15

Dat geloof ik best, merk idd dat ik anders moet rijden, maar ga ook even proberen achter iets hoger zetten en 2 tandjes zachter want die staat nu harder dan voor, maar bij voorwielaangedreven auto's is dat normaal, geloof ik..

@joy, mijn wielkasten voor zijn groter dus lijkt veel groter verschil is werkelijk maar 1cm

Joy

Bericht door Joy » 01 dec 2008, 17:21

Ah voor het hoog leek de Mini zelfs vlak te staan :wink:

Achter hoger zou wat overstuur moeten genereren, demping zachter zou weer grip creeëren. Even bekijken of dat wel wat brengt.

Grip voor verhogen zou je de voorkant zachter moeten maken en de achterkant harder en/of hoger.

Op zich wel leuk om mee te spelen. Wat heb je kwa stabi's gedaan ? De originele nog ?

allen

Bericht door allen » 01 dec 2008, 17:22

Hoop wel 1 klik vanaf de juiste kant Hans. :wink:
Wellicht dat ze bij Beek nog een setje zachtere veren hebt die je even kunt testen? Bedoel, wellicht dat Beek ze zo heeft samengesteld met alleen de optimale vlakke weg in gedachte terwijl jij ermee werkt op de openbare weg?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 dec 2008, 17:59

Joy Jolliffe schreef:Hey Bert nog eens een vraagje. Heb jij op jouw beide M3's een volledig vlakke rijhoogte gekozen, of rij je met hoogteverschil voor en achter ?
In feite mag je er bij een 50/50 gewichtsverdeling van uit gaan dat rondom even hoog het beste is ? Hoe zit dat bij HansGP, aangezien zijn verdeling eerder 63/37 zal zijn oid.
Ik heb op de gele M3 iets verschil, anderhalve cm rake gemeten vanaf de krikpunten oid. Maar voor het oog is dat idd bijna vlak. Op de rode minder dacht ik maar dat heb ik eigenlijk nooit nagemeten. Die staat wel bijna helemaal vlak idd.

Basis rijhoogte en rake hoek (rake = verschil tussen voor en achter) heeft op zich niet zozeer met je gewichtsverdeling te maken maar meer met geometrie en aerodynamische effecten. Verandering van zwaartepunt in lengterichting is maar heel minimaal als je met verschillende rijhoogtes gaat rijden.

Rijhoogte op een as bepaald de hoogte van je roll centre en in combinatie met je veer en ARB stijheden, asgewicht en hoogte zwaartepunt bepaal je je rolstijfheid, verschil in rolstijfheid tussen voor en achter bepaald de fundamentele balans van je auto. Jij kan dus bijvoorbeeld je auto achter hoger zetten, een iets slappere veer of stabi nemen en vervolgens op dezelfde rolstijfheid komen. Er zitten nog wel meer dingen in, bijvoorbeeld een andere hoogte geeft ook een andere camberstand en curve. Door verschillen in voor en achter geometrie kan je dus ook hebben dat als je je schroefset op -30 zet de auto gewoon goed rijd en als je hem op -60 mm zet dat je ineens onder of overstuur krijgt.

Qua aerodynamische effecten doet het ook eea, hoewel het voor een straatauto of hobby circuitauto zonder aerodynamische hulpmiddelen niet zo belangrijk is vind ik. Maar het is leuk om te weten. Bijvoorbeeld auto's met een vlakke bodem en hele hoge snelheden staan vaak iets voorover, LMP auto's om een voorbeeld te noemen. Zou je die achterover zetten dan vliegen ze bij een bepaalde snelheid over de kop omdat de drukopbouw onder de auto dan anders word. Het is als het ware een tunnel onder de auto. Word die tunnel smaller aan het einde neemt luchtroom af, word luchtdruk hoger en neemt downforce (gecreerd door drukverschil boven en onder de auto) af. Totale hoogte is ook van invloed op je aerodynamica, hoe smaller het gat onder je front splitter hoe beter het werkt. Je ziet dat auto's met aerodynamische hulpmiddelen meestal ook maar heel weinig grondspeling hebben. Bij klassen zoals F1 is het zelfs zo dat een onderstel bijna volledig afgesteld word om downforce zo constant mogelijk te houden, dus mega zware veren zodat de hoek van het chassis niet veranderd bij acceleratie en remmen, plus dat rijhoogte constant blijft onder aerodynamische druk.

Bij mijn rode M3 ben ik op vlakke rijhoogte gekomen omdat dat naar mijn idee gewoon het beste rijd. Achterveer en stabi kan niet zachter en er zit geen 60mm ID veer op dus dus kan je ook niet veranderen. 10mm hoger achter geeft overstuur, dan zou ik zonder achterstabi moeten gaan rijden of met een standaard stabi. Is dus gewoon met trial and error tot stand gekomen. Er zit nog wel een heel klein tikkeltje onderstuur in door de te dikke voorstabi maar omdat dat normaal gewoon een dagelijkse auto is vind ik het ook niet zo belangrijk zolang die maar gewoon goed rijd.

Mijn gele M3 is zo opgezet door Intrax maar op zich mag die wel iets rake hebben denk ik omdat er een front splitter op zit. Hoe dat gaat rijden moet ik nog even uitvinden lol.

Hoogte is een hele belangrijke tuningtool imho alleen het word bijna altijd over het hoofd gezien en niemand gebruikt het als zodanig. Maar je kan er echt veel mee doen :)

Joy

Bericht door Joy » 01 dec 2008, 18:07

Ok, dat is goed om te weten. Mijn auto ligt nu ook volledig pas (gemeten met rolcentimeter bij beide krikpunten). Eerst maar eens de demping uitvogelen, kwa gevoel is de auto nu wel in balans.

Hans R

Bericht door Hans R » 01 dec 2008, 19:56

Joy Jolliffe schreef:Ah voor het hoog leek de Mini zelfs vlak te staan :wink:

Achter hoger zou wat overstuur moeten genereren, demping zachter zou weer grip creeëren. Even bekijken of dat wel wat brengt.

Grip voor verhogen zou je de voorkant zachter moeten maken en de achterkant harder en/of hoger.

Op zich wel leuk om mee te spelen. Wat heb je kwa stabi's gedaan ? De originele nog ?
De stabi's zijn nog standaard maar zijn volgens mij bij een GP al iets dikker, het nadeel van de AST is dat het jammer is dat ze niet van achter aan de onderkant verstelbaar zijn maar de dempers er eerst weer af moeten om deze te verstellen, dus even anders zetten is er niet bij, en voor zijn ze nu op ze zachtst maar nog steeds onderstuur met dit weer. Misschien iets zachtere veren voor of dikkere stabi achter

Joy

Bericht door Joy » 01 dec 2008, 20:01

Hmm ik weet niet hoe dat zit bij jouw dempers. Bij mij kan ik in de kofferbak aan de stelknop draaien. Vooraan moet ik even onder de auto kruipen omdat het upside down dempers zijn.

Even een tijdje zo rijden, dan kan je altijd nog een zachtere veer pakken.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 01 dec 2008, 20:06

Mijn AST dempers zijn heel simpel in hardheid te verstellen.......2 knopjes onder de motorkap en 2 knopjes achter de achterbank, waar ik nog precies bij kan.

Alle 4 de dempers zijn dus binnen 2 minuten versteld. :D

Hans R

Bericht door Hans R » 02 dec 2008, 10:10

Ik heb maar 1 knopje, uitgaande slag :? sportline 1
Rechtuit stabiliteit is ook een stuk beter trouwens maar je voelt wel als je over een peuk heen rijd of die met of zonder filter was..
Laat het nu maar droog worden

allen

Bericht door allen » 02 dec 2008, 10:19

Op de Sportline 1 wordt zowel de in- en uitgaande slag ingesteld met die ene knop. Opa zal wel een Competition set hebben?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 dec 2008, 10:28

1 knopje per demper. 2 dempers die uit de kofferbak verstelbaar zijn = 2 knopjes in kofferbak :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 02 dec 2008, 10:40

Zo'n beschamend leesfoutje had ik liever per pb gehad zodat ik stiekem een en ander kon aanpassen. :twisted:

Hans R

Bericht door Hans R » 02 dec 2008, 10:49

Hmm.. :hmmm:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 02 dec 2008, 22:08

Bert ///M3 schreef:1 knopje per demper. 2 dempers die uit de kofferbak verstelbaar zijn = 2 knopjes in kofferbak :mrgreen:
Klopt bijna helemaal.........ik kan er via de kofferbak niet bij, maar door het bovenste puntje van de achterbankleuning iets om te buigen. :wink:
Ook een mogelijkheid bij mij is nog om de stelknopjes te verlengen, dan komen ze door de hoedenplank heen en zit 't stelknopje als 't ware op je hoedenplank.

Ik heb dus gewoon een Sportline 1.

Maar de mijne valt kwa stugheid nog wel mee in de zachtste stand vind ik, dan zal Hans wel stuggere veren eronder hebben. :roll:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 02 dec 2008, 23:01

Wederom bewondering voor de parate kennis die Bert heeft op dit vlak, echt geweldig. :) Heel leerzaam. Wou ik ff melden. Steek er ook veer het nodige van op.

Hans R

Bericht door Hans R » 03 dec 2008, 16:02

X2 8)

Hans R

Bericht door Hans R » 08 dec 2008, 16:45

Vandaag een 19mm achterstabi gemonteerd en de dempers 1 standje harder (nu 5 clicks) achter en 8mm omhoog geschroefd (vond hem iets te laag)

Afbeelding
Maar wat een verschil! Echt gek, heb je onderstuur ga je het achter harder maken is het weg! :D Heb nu weer een beetje overstuur met de GP op een rotonde met gas lossen, heerlijk lekker spelen.. ben erg benieuwd wat alles nu doet op het circuit. De auto voelt super, lekker stijf achter, voor staat nog steeds slap ivm het weer..

Ben er blij mee met het AST! Aanrader!

Afbeelding

Mathieu

Bericht door Mathieu » 08 dec 2008, 19:32

Leuk voor onder de Dax i.p.v. Spax :bag:

Joy

Bericht door Joy » 08 dec 2008, 19:39

Mooi hoe dat werkt, klein beetje dit, snufje van dat en hoppa een heel ander weggedrag :thumbup:

Rupie

Bericht door Rupie » 08 dec 2008, 20:45

Te gek dit, misschien gaat dit ook nog op mijn pad komen voor de 130i.

Hans R

Bericht door Hans R » 17 dec 2008, 22:20

Het gaat toch nog niet helemaal goed.. :? Als ik hard de bocht in duik heb ik mega onderstuur.. en over een flinke hobbel of slechte weg knal ik constant tegen de bumpstop aan.. hmm.. ga ik de veerweg opmeten als die op zijn poten staat is dat 2,3cm :shock: tja.. vandaar dat onderstuur en die bumpstops knallen. En zo laag staat die niet, heb ook het idee dat de veren voor veels te zacht zijn.
Wat te doen?
Afbeelding

Die hulpveren zijn ook volledig ingedruk ook als die niet op zijn wielen staat.. waar zijn die dingen dan voor?

Laurens

Bericht door Laurens » 17 dec 2008, 22:26

Die hulpveren zijn ervoor dat je door de APK komt :bag:

Daardoor zit je veer "vast" als de schokbreker helemaal uit is, dit doet verder eigenlijk niets als je die er namelijk uit haalt en er op gaat staat veert ie ook al een stuk in..

Ingaande slag zou je langer kunnen maken door de bump in te korten, ik heb em bij de Sierra door de midden gesneden en de helft er dus af gehaald werkt prima.
Moet je eigenlijk voor de zekerheid even vragen of dat bij deze schokbrekers geen kwaad kan met het binnenwerk oid.

Plaats reactie