Katalysator van HJS of MagnaFlow?
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Ik ben op zoek naar een universele 200 CPI katalysator en in NL krijg je in feite alleen de welbekende HJS exemplaren (toch?!) via DPT. Een inlas exemplaar kost voor mijn auto 308 euro exclusief verzenden. Redelijk aan de prijs dus....
Na wat speuren op internet ben ik een Duitse E-Bay winkel tegen gekomen waar ze MagnaFlow importeren. Deze biedt 200 CPI MagnaFlow katalysatoren aan voor 129 euro exclusief verzendkosten. Ik heb begrepen dat MagnaFlow geen heel verkeerd merk is (voor Amerikanen) maar zijn er mensen met ervaringen hier?
Wat is wijsheid? Een HJS of een MagnaFlow?
Zijn er misschien nog aanbieders die ik over het hoofd zie?
Na wat speuren op internet ben ik een Duitse E-Bay winkel tegen gekomen waar ze MagnaFlow importeren. Deze biedt 200 CPI MagnaFlow katalysatoren aan voor 129 euro exclusief verzendkosten. Ik heb begrepen dat MagnaFlow geen heel verkeerd merk is (voor Amerikanen) maar zijn er mensen met ervaringen hier?
Wat is wijsheid? Een HJS of een MagnaFlow?
Zijn er misschien nog aanbieders die ik over het hoofd zie?
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar. Katvervanger is leuk maar om die er nou ieder jaar met de APK weer terug onder te moeten schroeven
....

- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
't Probleem is dat ik een complete RVS Group-N lijn heb. En die heeft niet de originele afmetingen, dus de kat er voor de APK weer onder schroeven is geen optie. 

-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Youp,
Zoals ik eerder zei, ga niet liggen slijpen en lassen in je huidig systeem (zonde!), maar koop een systeem met sportcat, bijv.: http://106parts.co.uk/s2/page1.php?area ... &part=2438" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals ik eerder zei, ga niet liggen slijpen en lassen in je huidig systeem (zonde!), maar koop een systeem met sportcat, bijv.: http://106parts.co.uk/s2/page1.php?area ... &part=2438" onclick="window.open(this.href);return false;
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Waarom is dat zonde? Mooi TIG lassen is niet lelijk en een 200 CPI kat is toch prima.indobesar schreef:Youp,
Zoals ik eerder zei, ga niet liggen slijpen en lassen in je huidig systeem (zonde!), maar koop een systeem met sportcat, bijv.: http://106parts.co.uk/s2/page1.php?area ... &part=2438" onclick="window.open(this.href);return false;


Daarbij passen de Pugsport systeempjes niet onder een Saxo zonder (milde) modificaties en heb ik mijn Oreca Motorsport systeem niet gekocht om in de schuur te leggen. Dat zou nogal kapitaalvernietiging zijn zeg maar...
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Bij mijn weten is een HJS een echte mataalkat en het zou zo kunnen zijn dat de Magnaflow een keramisch binnenwerk heeft.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Dat klopt, MagnaFlow's zijn keramisch...Marc RS4 schreef:Bij mijn weten is een HJS een echte mataalkat en het zou zo kunnen zijn dat de Magnaflow een keramisch binnenwerk heeft.
Maar dan klopt het plaatje nog niet helemaal, van een keramische kat is de dikte van het gebruikte materiaal met platina en rhodium coating ongeveer de helft dunner als bij een metaal katalysator. Waardoor hij een betere doorstroming mogelijk maakt. Daarbij komt dat het keramisch materiaal tegen hogere temperaturen bestand is, het enige nadeel is dat het keramisch materiaal vrij fragiel is.
Toch kiezen bijvoorbeeld HJS en Supersprint er voor om metaalkatalysatoren te gebruiken.... Hebben ze dan wat gevonden op de nadelen?
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Als het Oreca systeem past, past Pugsport ook. Wordt regelmatig toegepast. Van kapitaalvernietiging is natuurlijk geen sprake, aangezien je het te koop kunt aanbieden?Youp schreef:Waarom is dat zonde? Mooi TIG lassen is niet lelijk en een 200 CPI kat is toch prima.indobesar schreef:Youp,
Zoals ik eerder zei, ga niet liggen slijpen en lassen in je huidig systeem (zonde!), maar koop een systeem met sportcat, bijv.: http://106parts.co.uk/s2/page1.php?area ... &part=2438" onclick="window.open(this.href);return false;Geen half werk.
Daarbij passen de Pugsport systeempjes niet onder een Saxo zonder (milde) modificaties en heb ik mijn Oreca Motorsport systeem niet gekocht om in de schuur te leggen. Dat zou nogal kapitaalvernietiging zijn zeg maar...

Maargoed, slijptol erin!

- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Oreca maakt systemen voor 106 en Saxo. Deze zijn wel degelijk verschillend.indobesar schreef:Als het Oreca systeem past, past Pugsport ook. Wordt regelmatig toegepast. Van kapitaalvernietiging is natuurlijk geen sprake, aangezien je het te koop kunt aanbieden?Youp schreef:Waarom is dat zonde? Mooi TIG lassen is niet lelijk en een 200 CPI kat is toch prima.indobesar schreef:Youp,
Zoals ik eerder zei, ga niet liggen slijpen en lassen in je huidig systeem (zonde!), maar koop een systeem met sportcat, bijv.: http://106parts.co.uk/s2/page1.php?area ... &part=2438" onclick="window.open(this.href);return false;Geen half werk.
Daarbij passen de Pugsport systeempjes niet onder een Saxo zonder (milde) modificaties en heb ik mijn Oreca Motorsport systeem niet gekocht om in de schuur te leggen. Dat zou nogal kapitaalvernietiging zijn zeg maar...![]()
Maargoed, slijptol erin!


- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Niemand meer met een beetje katalysator kennis/ervaring..? 

- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Voordeel van een keramische katalysator is dat je de rhodium en platina beter door het keramiek kan verspreiden in tegenstelling tot een metaalkat:
Dit is eigenlijk op microschaal een katalysator:
In het midden is dan rhodium, platina of een andere metaalverbinding die katalystische functie heeft.
Je lucht beweegt zich door de poriën waardoor een reactie ontstaat en uitlaatgassen omgezet worden in Co2 en NoX. Heb je een metaalkat dan worden de metalen op het metaaloppervlak gebracht, maar hierdoor neemt je functie af omdat de aantal mogelijkheden om de lucht te binden minder wordt:
Theroretisch gezien kan je bij een keramische kat een hogere doorstroming en omzetting krijgen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zeolite" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is eigenlijk op microschaal een katalysator:
In het midden is dan rhodium, platina of een andere metaalverbinding die katalystische functie heeft.
Je lucht beweegt zich door de poriën waardoor een reactie ontstaat en uitlaatgassen omgezet worden in Co2 en NoX. Heb je een metaalkat dan worden de metalen op het metaaloppervlak gebracht, maar hierdoor neemt je functie af omdat de aantal mogelijkheden om de lucht te binden minder wordt:
Theroretisch gezien kan je bij een keramische kat een hogere doorstroming en omzetting krijgen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zeolite" onclick="window.open(this.href);return false;
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Dat klopt, maar dat is dus meteen de vraag... Waarom gebruiken HJS en Supersprint ed. allemaal metaal katalysatoren en vragen ze er ook nog de hoofdprijs voor? Vroeger (echt heel vroeger) waren het allemaal metaalkatalysatoren.....Scotsman schreef:Voordeel van een keramische katalysator is dat je de rhodium en platina beter door het keramiek kan verspreiden in tegenstelling tot een metaalkat:
Dit is eigenlijk op microschaal een katalysator:
![]()
In het midden is dan rhodium, platina of een andere metaalverbinding die katalystische functie heeft.
Je lucht beweegt zich door de poriën waardoor een reactie ontstaat en uitlaatgassen omgezet worden in Co2 en NoX. Heb je een metaalkat dan worden de metalen op het metaaloppervlak gebracht, maar hierdoor neemt je functie af omdat de aantal mogelijkheden om de lucht te binden minder wordt:
Theroretisch gezien kan je bij een keramische kat een hogere doorstroming en omzetting krijgen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zeolite" onclick="window.open(this.href);return false;
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Zoals ik al zei theoretisch, is dit mij zo uitgelegd door een leraar op school die eraan gewerkt heeft. Maar hier staan een paar intressante stukjes tussen: http://www.autokompas.nl/archief/2003/0 ... jker_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Duidelijk, metaalkats kunnen beter tegen hogere temperaturen (extreme motorafstellingen), klappen en ze zijn lichter.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Klopt! Magnaflow kats zijn mij prima bevallen. Deze heb ik gebruikt om door de APK te komen, maar dat is maar een half uurtje ervaringYoup schreef:Duidelijk, metaalkats kunnen beter tegen hogere temperaturen (extreme motorafstellingen), klappen en ze zijn lichter.

-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Zeg er dan meteen ff bij waar......
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Ik was het al aan het opzoeken. Het adres kan van de maat afhangen maar bijvoorbeeld hier: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MagnaFlo ... ccessories Destijds had ik ze nog goedkoper maar kan het adres niet 123 vinden.Marc RS4 schreef:Zeg er dan meteen ff bij waar......
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Katalysator van HJS of MagnaFlow?
Hmm ja, in de VS zijn ze sowieso nog een stuk goedkoper, punt is dat je hem dan nog niet hier in NL hebt...
Daarbij komt dat het geen tijdelijke oplossing is maar een permanente. De kat wordt er onder gelast en blijft vervolgens zitten.
Dit ivm geluid maar ook voor de APK. Dus ik ben op zoek naar het betere product zeg maar.
Daarbij komt dat het geen tijdelijke oplossing is maar een permanente. De kat wordt er onder gelast en blijft vervolgens zitten.
Dit ivm geluid maar ook voor de APK. Dus ik ben op zoek naar het betere product zeg maar.