De M factor berekend
-
Re: De M factor berekend
e36/5 323ti Compact 8)
rdw - 1230 kg
170pk/5500
245Nm/3950
M52B25
rdw - 1230 kg
170pk/5500
245Nm/3950
M52B25
- Remko
Toegevoegd:
114 1800 TI/SA
E36 323ti Compact
E30 M3 Michel Pol
Hyundai Tucson 2.0 CRDI 4wd (zodat de 335d rijders de rode lantaarn door kunnen geven)
Mochten jullie je afvragen waarom krachtige auto's "laag" scoren.
Dan is de auto en / of zwaar en / of heeft geen sportmotor. De 323ti van Marcel scoort laag omdat er een M52 in ligt die vooral veel koppel bij lage toeren heeft en daarmee qua karakter sterk verschilt met de 4 kleps M motoren met 1 gasklep per cilinder.
114 1800 TI/SA
E36 323ti Compact
E30 M3 Michel Pol
Hyundai Tucson 2.0 CRDI 4wd (zodat de 335d rijders de rode lantaarn door kunnen geven)

Mochten jullie je afvragen waarom krachtige auto's "laag" scoren.
Dan is de auto en / of zwaar en / of heeft geen sportmotor. De 323ti van Marcel scoort laag omdat er een M52 in ligt die vooral veel koppel bij lage toeren heeft en daarmee qua karakter sterk verschilt met de 4 kleps M motoren met 1 gasklep per cilinder.
-
Z4 3.0i 231pk 1265kg
Ben benieuwd
Ben benieuwd

- Remko
Toegevoegd:Tom schreef:Z4 3.0i 231pk 1265kg
Ben benieuwd
Z4 3.0i roadster
Z4M roadster
- Macboy
Remko geweldig idee dit ! Laat die gasten maar met hun opmerkingen dat je het niet in tabellen kan vastleggen. Die snappen de essentie niet van je leuke idee.
Echt top
Echt top

-
Mensen die denken dat je een gevoel in een tabel kunt vastleggen, snappen de essentie van auto rijden niet...Macboy schreef:Remko geweldig idee dit ! Laat die gasten maar met hun opmerkingen dat je het niet in tabellen kan vastleggen. Die snappen de essentie niet van je leuke idee.
Echt top
(al helemaal niet op basis pk/gewichtsverhoudingen; zoals ze dat in Duitsland zo mooi benoemen: 'Parkplatz' talk, of te wel: praat voor poetsers)
- RVV
Remko heeft het verder toch niet over gevoel ? Het is een tabel (oke je kunt er nog een wetenschappelijke discussie over houden) die aangeeft hoe de verhoudingen liggen tussen ///M's en non ///M's bij BMW. Op basis van valide gegevens.Aernoudt schreef: Mensen die denken dat je een gevoel in een tabel kunt vastleggen, snappen de essentie van auto rijden niet...
(al helemaal niet op basis pk/gewichtsverhoudingen; zoals ze dat in Duitsland zo mooi benoemen: 'Parkplatz' talk, of te wel: praat voor poetsers)
Vergeet niet dat het de fabrikanten zijn (in dit geval BMW) die de automobilist om de oren slaat (tot in den treure) met technische en performance specificaties.
Het enige wat Remko nu doet ie diezelfde gegevens orderen in een lijstje. Waardoor je een overzicht hebt in de onderlinge verhoudingen.
Nergens pretentdeert Remko dat het lijstje aangeeft hoe de auto rijd en wat het gevoel bij het rijden is.
De ///M factor.. is een leuk gegeven omdat bij BMW ///M de bench is. We hebben hier op het forum al tot in den treure discussies gevoerd, over hoeveel ///M nog echt ///M is. Afgelopen jaren lijkt het ///M gevoel helemaal te zijn verdwenen, maar dit lijstje geeft min of meer aan dat dit op basis van de geleverde gegevens van BMW zelf geenzins het geval is. In plaats van dat ///M's alleen maar minder zijn geworden, kun je de conclussie trekken dat dit niet het geval is. Ook kun je concluderen dat er BMW's zijn die feitelijk wel een ///M badge waardig zijn, zoals bv de 130i, maar omwille van marketingsgronden van BMW zelf dit niet gebeurd.
Gevoel over hoe een auto rijd is ook niet in een lijst samen te vatten, omdat het een individuele aangelegeheid is.. Maar feiten kun je wel ordenen, en dat is wat Remko heeft gedaan.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
+1.Aernoudt schreef:Mensen die denken dat je een gevoel in een tabel kunt vastleggen, snappen de essentie van auto rijden niet...Macboy schreef:Remko geweldig idee dit ! Laat die gasten maar met hun opmerkingen dat je het niet in tabellen kan vastleggen. Die snappen de essentie niet van je leuke idee.
Echt top
Ilija man, hybryde loempia op fietswielen die je d'r bent, snap dat dan 8)

Maar dan moeten die feiten wel kloppen. massa enzo....en die kloppen niet altijd helemaal in die tabel...Rico schreef: Gevoel over hoe een auto rijd is ook niet in een lijst samen te vatten, omdat het een individuele aangelegeheid is.. Maar feiten kun je wel ordenen, en dat is wat Remko heeft gedaan.
- Hielke
Ik vind het wel een mooie tabel. Weerspiegelt precies waar het bij de meeste M liefhebbers om gaat:
Motor, Massa, Marketing.
Motor, Massa, Marketing.
-
en Mopperen.Hielke schreef:Ik vind het wel een mooie tabel. Weerspiegelt precies waar het bij de meeste M liefhebbers om gaat:
Motor, Massa, Marketing.

-
Laat M maar snel met turbo motoren komen. Dan kunnnen we eindelijk afscheid nemen en een GT3 halen.
-
Hielke schreef:Ik vind het wel een mooie tabel. Weerspiegelt precies waar het bij de meeste M liefhebbers om gaat:
Motor, Massa, Marketing.

-
Remko,
Of je methodiek goed of fout is maakt niet uit. Je hebt een begrip omgezet naar cijfers in een tabel en daarmee een subjectief gegeven meetbaar gemaakt. Dat zie je niet vaak en daarom alleen al vindt ik het een goed initiatief en kijk ik er met belangstelling naar.
Over de methodiek kunnen we discussieren en de foutjes gaan ervan zelf wel uit.
Of je methodiek goed of fout is maakt niet uit. Je hebt een begrip omgezet naar cijfers in een tabel en daarmee een subjectief gegeven meetbaar gemaakt. Dat zie je niet vaak en daarom alleen al vindt ik het een goed initiatief en kijk ik er met belangstelling naar.

-
Tuurlijk is 't een leuk initiatief Remko.
Dat daardoor een E30 M3 in de middenmoot belandt en een M6 ongeveer bovenaan maakt je tabel tot 1 waarover we tot St Juttemis kunnen discussieren. Ik kan kort zijn:Hoef ze beide niet.

Dat daardoor een E30 M3 in de middenmoot belandt en een M6 ongeveer bovenaan maakt je tabel tot 1 waarover we tot St Juttemis kunnen discussieren. Ik kan kort zijn:Hoef ze beide niet.

- RVV
Klopt Robin, de e90 en e92 zijn in de praktijk natuurlijk gelijkwaardig, no doubt.
-
Ik vind de lijst wel redelijk kloppen (voor iets wat met een formule berekend is), in grote lijnen althans. Ik zou gewicht misschien iets meer minpunten geven. Dat een E60 M5 en M6 tussen een Z3M Coupe 3.2 (320pk) staan vind ik wat raar.
-
@Remko,
Zo makkelijk kom je natuurlijk niet van me af.....
323ti weegt volgens de brochure en mijn autopapieren 1.230 kg....autoweek gegevens kloppen vaak niet
Zo makkelijk kom je natuurlijk niet van me af.....

323ti weegt volgens de brochure en mijn autopapieren 1.230 kg....autoweek gegevens kloppen vaak niet
- Ar
- Auto: Prius
Na jouw post moest ik denken aan het Alpina gevoel in cijfers.alpinab10biturbo schreef:Remko,

- Topfuel
Wat in ieder geval wél klopt is dat de e46 m3 csl bovenaan staat!
Imo geeft die auto ook echt het meest ''M'' gevoel van allemaal...

-
Leuk lijstje, mijn auto's komen er niet goed uit, e30m3 en e34m5.
Ja het zijn koude cijfers, het enige wat ik nog interresant vindt aan dit verhaal is de originele excel file.
Ja het zijn koude cijfers, het enige wat ik nog interresant vindt aan dit verhaal is de originele excel file.
-
Jacob,jacobt schreef:Leuk lijstje, mijn auto's komen er niet goed uit, e30m3 en e34m5.
Ik denk dat 'Remko's lijstje binnen de door hem gehanteerde context wel klopt. Ik heb er op zich niet zoveel tegenin te brengen. Alleen waar Remco's lijstje geen rekening mee houdt is het gevoel, maar zoals gezegd dat is heel persoonlijk. Ook houdt Remco geen rekening met de historische waarde. Een E28 M5 en een E9 CSL zijn bijv automobiel erfgoed en daarnaast erg zeldzaam. Dit geld weer niet voor een E60 M5 of een E36 M3. Een E46 M3 CSL wel weer, maar een E46 M3 weer niet. Maar ook hier geld dat dit voor de een van groot belang is, mar voor de ander een belemmering op DF is.
Daarnaast hebben maar weinigen ervaring met alle in remko's lijstje vermelde types. Zo twijfel ik eraan dat er buiten mijzelf en Steve Smith andere DFérs zijn die in een E28 M5 gereden hebben. En dan kun je niet meer over gevoel praten. Daar kom je niet uit.
- Macboy
AmenRico schreef:Het enige wat Remko nu doet ie diezelfde gegevens orderen in een lijstje. Waardoor je een overzicht hebt in de onderlinge verhoudingen.
Nergens pretendeert Remko dat het lijstje aangeeft hoe de auto rijd en wat het gevoel bij het rijden is.
- Thom
Wat is de definitie van de M-factor dan?
Wat ik er nu vooral uit kan opmaken is dat nieuwe auto's beter zijn dan oude, maar dat wisten we al.
Er wordt hier al jaren geroepen dat de E30 het meest M is en dat het daarna steeds meer Marketing is geworden.
Bijvoorbeeld, de M6 meer M dan de E30 Sportevo...
Wat ik er nu vooral uit kan opmaken is dat nieuwe auto's beter zijn dan oude, maar dat wisten we al.
Er wordt hier al jaren geroepen dat de E30 het meest M is en dat het daarna steeds meer Marketing is geworden.
Bijvoorbeeld, de M6 meer M dan de E30 Sportevo...
- Remko
Mooi dat er weer wat discussie gaande is. Weer bedankt voor de complimenten en ook weer bedankt voor de kritiek.
De daadwerkelijke "massa leeg" is lastig te achterhalen. Ik probeer bronnen beperkt te houden zodat ik niet met twee maten meet. Dat Autoweek er hier en daar naast zit met gegevens dat is mij ook bekend maar het is een ideale bron die veel zoekwerk c.q. tijd bespaart. Bovendien kan er tot 250kg verschil zitten tussen een kale joep M5 3.6 en een full option M5 3.6, om maar een voorbeeld te noemen. De optielijsten van BMW waren lang in 1990. Een elektrische zonnerollo, elektrisch schuif- / kanteldak, buffellederen bekleding, elektrische stoelen, al dan niet met memory en / of stoelverwarming, een eenvoudige airco of climate control, etc, etc.
Ik vind de oudere auto's leuker dan de nieuwere auto’s, en dan met name de E30 M3 en de E28 M5. Maar ik weet dat het Tiff Needell niet lukt om een E30 M3 sneller rond een fifth gear testcircuit te sturen dan een Mitsubishi Colt CZT. Dus ik denk dat het goed is om sentimenten bij oudere modellen in het juiste perspectief te plaatsen.
De typische M karaktertrekken zijn volgens mij:
- Atmosferisch, dus non-turbo
- 4 kleppen per cilinder
- Evenveel gaskleppen als cilinders
- Relatief korte slag t.o.v. de boring
- Hoge compressieverhouding
- Hoog specifiek vermogen (pk/l)
- Ongeveer gelijke waarden van koppel en vermogen
- Een gunstige vermogen / massa verhouding
- Een relatief lage massa
De M3 CSL is daarvan het beste voorbeeld. Bij die auto klopt alles. Bijzondere auto’s zoals de E9 CSL en de E12 M535i doen het minder goed omdat ze geen 4 kleppen per cilinder hebben. De E31 850csi heeft wel 4 kleppen per cilinder maar is erg zwaar en heeft ten opzichte van de latere zwaardere M BMW’s te weinig vermogen om hoog te scoren. Bovendien draait de motor geen echt hoge toerentallen (max vermogen bij 5300rpm) en is de motor meer op koppel (580nm) dan op vermogen gebouwd (380pk). Volgens mij heeft die auto 1 gasklep per cilinderbank in tegenstelling tot de McLaren F1 die voor elke cilinder een gasklep heeft (beide V12).
Hieronder de V12 die BMW heeft gebouwd voor de McLaren F1.
De daadwerkelijke "massa leeg" is lastig te achterhalen. Ik probeer bronnen beperkt te houden zodat ik niet met twee maten meet. Dat Autoweek er hier en daar naast zit met gegevens dat is mij ook bekend maar het is een ideale bron die veel zoekwerk c.q. tijd bespaart. Bovendien kan er tot 250kg verschil zitten tussen een kale joep M5 3.6 en een full option M5 3.6, om maar een voorbeeld te noemen. De optielijsten van BMW waren lang in 1990. Een elektrische zonnerollo, elektrisch schuif- / kanteldak, buffellederen bekleding, elektrische stoelen, al dan niet met memory en / of stoelverwarming, een eenvoudige airco of climate control, etc, etc.
Ik vind de oudere auto's leuker dan de nieuwere auto’s, en dan met name de E30 M3 en de E28 M5. Maar ik weet dat het Tiff Needell niet lukt om een E30 M3 sneller rond een fifth gear testcircuit te sturen dan een Mitsubishi Colt CZT. Dus ik denk dat het goed is om sentimenten bij oudere modellen in het juiste perspectief te plaatsen.
De typische M karaktertrekken zijn volgens mij:
- Atmosferisch, dus non-turbo
- 4 kleppen per cilinder
- Evenveel gaskleppen als cilinders
- Relatief korte slag t.o.v. de boring
- Hoge compressieverhouding
- Hoog specifiek vermogen (pk/l)
- Ongeveer gelijke waarden van koppel en vermogen
- Een gunstige vermogen / massa verhouding
- Een relatief lage massa
De M3 CSL is daarvan het beste voorbeeld. Bij die auto klopt alles. Bijzondere auto’s zoals de E9 CSL en de E12 M535i doen het minder goed omdat ze geen 4 kleppen per cilinder hebben. De E31 850csi heeft wel 4 kleppen per cilinder maar is erg zwaar en heeft ten opzichte van de latere zwaardere M BMW’s te weinig vermogen om hoog te scoren. Bovendien draait de motor geen echt hoge toerentallen (max vermogen bij 5300rpm) en is de motor meer op koppel (580nm) dan op vermogen gebouwd (380pk). Volgens mij heeft die auto 1 gasklep per cilinderbank in tegenstelling tot de McLaren F1 die voor elke cilinder een gasklep heeft (beide V12).
Hieronder de V12 die BMW heeft gebouwd voor de McLaren F1.
- Bijlagen
-
- 6768857-md.jpg (82.68 KiB) 213 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Remko op 30 nov 2008, 17:54, 3 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Korte slag tov boring klopt niet altijd.
Veel motoren zoals E36 M3 3,2, E46 M3 en CSL hebben een grotere slag als boring. Die motoren zijn doorontwikkeld van de eerste S50, dus de 3.0. Maar omdat ze maar zo weinig ruimte tussen de cylinders hebben konden ze weinig anders als de slag vergroten om meer cylinder inhoud te krijgen. Bij de E46 M3 is de boring alsnog iets vergroot met 0,6 mm maar dan blijft de boring x slag nog steeds 87mm x 91mm.
De M5 S38 motoren hebben juist weer wel een korte slag tov hun boring. Zowel de 3.6 als 3.8 hebben meer boring als slaglengte.
Veel motoren zoals E36 M3 3,2, E46 M3 en CSL hebben een grotere slag als boring. Die motoren zijn doorontwikkeld van de eerste S50, dus de 3.0. Maar omdat ze maar zo weinig ruimte tussen de cylinders hebben konden ze weinig anders als de slag vergroten om meer cylinder inhoud te krijgen. Bij de E46 M3 is de boring alsnog iets vergroot met 0,6 mm maar dan blijft de boring x slag nog steeds 87mm x 91mm.
De M5 S38 motoren hebben juist weer wel een korte slag tov hun boring. Zowel de 3.6 als 3.8 hebben meer boring als slaglengte.