Leren rijden op de Nordschleife

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
RVV

Bericht door RVV » 08 sep 2006, 14:36

Knot schreef:
Rico v Velzen schreef:Nouja een M3 bied meer uitdaging lijkt me. Ik zou met de 1 a 2 keer per jaar die ik naar de ring ga, altijd de M3 pakken.
Als het geld in de knip zit uiteraard... voortaan de astra alleen nog meenemen om te gaan kijken, anders komt het niet goed vrees ik.
Hoezo ben je bang dat je die Astra afschrijft ? Als ik het filmpje zie zal dat wel meevallen.

RVV

Bericht door RVV » 08 sep 2006, 14:37

Knot, sorry ik las je laatste opmerking naar dieseltourist niet.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 sep 2006, 21:09

Oke Hielke je hebt me dan toch ontlokt tot een reactie.
Ik ben verre van een goede Ringrijder. Zijn mensen hier op het forum die veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel harder gaan dan mij 8)

Ik kan je alleen vertellen wat me op de scuderia geleerd werd.
En dat was inderdaad die stippen als referentiepunt aanhouden.

Maar aangezien Knot zegt dat zijn auto andere lijnen nodig heeft, kan ik niet veel toevoegen.
Mij viel inderdaad op, dat alle stippen nog ruim een meter naast de wielen bleven liggen, of dat hij andere lijnen nam, en de baan niet volledig benutte. Lijkt me zowizo een handicap met die auto. Ik heb dit jaar gemerkt met de A3 dat de funfactor met een minder vermogende auto stukken minder is.

Verder wordt op zo een cursus, iedereen de scuderia lijnen geleerd, van Porsche tof Ferrari, tot BMW 325 uit 1975. Of van oldtimer tot Lamborgini.
Ik heb trouwens een prachtige DVD van de scuderialijnen, die als cursusmateriaal dient, en waar in haarfijn en met meerdere camara's dit wordt uitgelegd. Gave dvd overigens voor het leren "lijnen rijden"
Ik geloof dat ik Nandor hem een keer gekopieerd heb en gegeven tijdens een ringbezoek. Kan er wel eens een paar meenemen volgende keer als ik er weer ben.

En verder moet je alles wat hierboven staat met een korreltje zout nemen, want ik ben maar een groentje, vergeleken andere ringrijders.

Knot

Bericht door Knot » 09 sep 2006, 03:08

Rob, ik ben ook heus niet perfect hoor en zou graag die dvd eens willen zien. Het kan altijd sneller/vloeiender/mooier!

Shakes

Bericht door Shakes » 09 sep 2006, 07:50

Het is een leuke DVD maar ik denk dat het niets voor je is Knot. Het gaat in een dusdanig tempo dat jij hem halverwege uitzet.

Vraag de bekende Ringridders of ze bij je willen instappen. Daar heb je veel meer aan denk ik.

N.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 sep 2006, 10:10

Rob,

Meestal ben ik wat betreft de Scuderia ook maar wat aan het plagen. Maar feit blijft dat veel Scuderia aanhangers een overdreven, bijna religieus geloof in het rijden van "de juiste" lijnen hebben. Ik begrijp dat ook wel want als de klok wordt uitgeschakeld moet je iets anders "meetbaars" nemen om cursisten hun doelstelling te laten halen. Aanvalsdrift kan netzomin als het vermogen om op de limiet van de auto te rijden simpelweg aangeleerd worden. Dat moet je al van nature hebben. Perfectionering van een rondje geschiedt dan door daarbij ook nog de juiste lijnen te rijden.

Het bijna spirituele geloof van veel vaste Ringbezoekers in bekende Ringridders die in hun ogen ongelofelijk snel zijn ligt daarin gelegen dat het verschil in capaciteiten nu ineens klaarhelder is. Maar een fysieke grens is en blijft een fysieke grens. Je kunt een hele stam aan Ringhelden in Knots auto laten rijden, veel harder (5 seconden maximaal) zullen ze er niet mee gaan. Althans, dat is mijn idee over het tempo van het rondje in de Astra dat ik gezien heb.

Rebel

Bericht door Rebel » 09 sep 2006, 10:11

Ik vond juist fraai, om in dit tempo met Stuck achter het stuur de perfecte uiteg te krijgen.

Nandor je bent een ondankbaar secreet, ik wil mijn DVD terug !

Shakes

Bericht door Shakes » 09 sep 2006, 13:40

Sorry Rob,

ik heb hem net verkocht.
Maandag heeft de koper hem in huis. Gaat snel of niet?

:wink:

N

RVV

Bericht door RVV » 09 sep 2006, 13:53

huh ? hij schrijft toch dat ie het een leuke DVD vind ?

Rebel

Bericht door Rebel » 09 sep 2006, 16:21

Nandor laat me raden.....een turk met een nieuwe M3?

Op zicht niet erg, op die manier zien we tenminste wat meer nieuwe M3's rijden op de Ring met nederlandse kentekens 8)

p.s. Knots, ik zal je wel een kopie geven volgende keer op de Ring.

Ruud Hulsegge

Re: Leren rijden op de Nordschleife

Bericht door Ruud Hulsegge » 09 sep 2006, 23:24

Rico v Velzen schreef:
Knot schreef: Ik weet dat je niet mag filmen en mag klokken etc, .
Dat je niet mag filmen kan ik me wel indenken, maar dat je niet mag klokken ??? Dat is toch nooit te controleren ?
Volgens mij gaat het met name om een verzekeringstechnisch kleinigheidje. Als je een ongeluk hebt een je hebt een compleet lapcountsysteem aan boord? Expert komt het wrak bekijken en er zit een kooi in met voorgenoemd systeem? AHA u doet aan getimede rondes rijden. Nee helaas dan hoeven wij niet uit te keren. (kijkt meteen zijn polis na en inderdaad. Verboden mee te doen aan competitie of enige vorm van getimede ronden in jip en janneke taal)

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 09 sep 2006, 23:47

Nou knot! Zag er goed uit. :shock:
Omdat je om tips vraagt het volgende:
1. Laat je niet gek maken met km/u die mensen noemen in Schwedenkreuz. Velen zeggen harder dan 180, maar zeer weinigen doen het. En 200 is echt op de grens daar. Wil je niet meemaken als het fout gaat. Auto ver naar buiten laten lopen of verkeerd insturen is weg grip want er ligt daar regelmatig troep op de baan. :?
2. Mis hit mis: probeer je HIT HIT Mis te maken. Eerste bocht kan veel later (wel harder insturen) 2e bocht echt de apex raken en derde bocht kun je de apex licht missen. Maar als je het niet vertrouwd kun met een lagere snelheid rustig de apex raken. Na een tijdje vind je het normaal om er heel hard uit te komen en raak je de apex helemaal niet meer daar.
3 Kallenhard, Wehrseifen, Breidscheid en Bergwerk ging je super door heen, jammer van die Astra. Je liep daar hard in.
3. Wanneer ik me loop op te vreten rijd ik 1 min. rustig en kan ik daarna weer genieten zonder een K..ker-m.ngeaul voor me neus te hebben. :roll:
4. Planzgarten 2: de sprong stuur ik altijd terug naar neutral + ik lift iets gas. Heeft ook met aanloopsnelheid te maken en auto uiteraard. Maar de banden piepen daar duidelijk terwijl de lijn bijna rechtdoor gaat.

Jammer dat je juist in de paar leukste bochten in de weg gereden word.
Zie duidelijk dat je de ring al erg goed kent. Super :D

Groeten Ruud.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 sep 2006, 07:06

Hit hit mis?? ik heb daar al zovaak discussies over gehad. Maar ik blijf bij Miss hit Miss. Je gaat gewoon van buiten naar binnen (2e = middelste curb) en weer naar buiten. Raak je echt de eerste binnenste curb? Nee toch.

Gisteren trouwens lekker met iemand zitten kletsen over de Ring. Die doet helemaal niets met internet. Daar ga ik binnenkort eens mee naar de Ring. Hij is wel benieuwd naar alle internet Ring-'wijsheden' en ik naar het PURE rijden. Zelfs Hielke wordt nu al wat gebrainwashed en verliest zijn puurheid dankzij ons gelul.

Kortom, Cav gaat weer naar die Heimat. :D

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 10 sep 2006, 08:57

dat lijkt me mooi want schijn dat jij er ook wel lekker uit de voeten komt..
mis hit mis hebben ze niet voor nop die naam gegeven :wink:

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 sep 2006, 09:03

Dennis Cavallino schreef:Hit hit mis?? ik heb daar al zovaak discussies over gehad. Maar ik blijf bij Miss hit Miss. Je gaat gewoon van buiten naar binnen (2e = middelste curb) en weer naar buiten. Raak je echt de eerste binnenste curb? Nee toch.

Gisteren trouwens lekker met iemand zitten kletsen over de Ring. Die doet helemaal niets met internet. Daar ga ik binnenkort eens mee naar de Ring. Hij is wel benieuwd naar alle internet Ring-'wijsheden' en ik naar het PURE rijden. Zelfs Hielke wordt nu al wat gebrainwashed en verliest zijn puurheid dankzij ons gelul.

Kortom, Cav gaat weer naar die Heimat. :D
Precies Dennis,

Was een grapje want als je leest hoe ik de bocht uitleg is het mis hit mis.
Hij rijd hem als hit hit mis. :o

Ruud

Knot

Bericht door Knot » 10 sep 2006, 11:10

Ga zo na een ontbijtje nog eens goed kijken, en inderdaad jammer dat ik op bepaalde punten niet vrij kan rijden. Waar de Audi avant reed dacht ik hij gaat wel naar de buitenkant en pak m voor deze keer rechts... daar was hij t niet mee eens en dan had ik nog een kut bocht gereden.

Ik blijf daar volgens mij als ik vrije baan heb ook niet lang genoeg buiten, beste is volgens mij in 4 laat in te sturen en meteen rechts te blijven, buiten, binnen, binnen te rijden om netter linksaf te kunnen daarna.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 sep 2006, 15:59

Knot schreef:Ik blijf daar volgens mij als ik vrije baan heb ook niet lang genoeg buiten, beste is volgens mij in 4 laat in te sturen en meteen rechts te blijven, buiten, binnen, binnen te rijden om netter linksaf te kunnen daarna.
Ach, ik heb gevoel dat er nog tijd genoeg is om de auto weer naar buiten te sturen voor Schwalbenschwanz. Wat ik daar ook wel eens heb gedaan is in een recht lijn naar het instuurpunt van Schwalbenschwanz toe remmen. Is wel belangrijk dat je dan niet te laat remt. Komt zo lullig uit.

Vind jij het ook zo'n lekker gevoel hoe de auto daar in de veren tekeer gaat in 4? Het is een bocht met een hoog kickgehalte. Die Audi wist volgens mij niet eens waar hij reed, maar iedereen wil of moet het leren. :wink:

Ruud.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 sep 2006, 16:08

Zonder nu direct ook in de val van "hoe melk ik De Ring helemaal uit" te trappen, hit mis hit die ik in de cosworth video als mis mis mis neem wordt door een volgas stukje van zegge en schrijve 3 (!!!) hele seconden gevolgd. Ook als je die passage dus totaal zou verknoeien (ik verwijs wederom naar de cosworth video) dan is het tijdsverlies slechts in een fractie van een seconde te beschrijven.

Het verschil wordt 'm op De Ring zoals op ieder ander circuit in de snelle bochten met daarop volgend lange volgas stukken gemaakt.

Knot

Bericht door Knot » 10 sep 2006, 16:33

Ruud, lekkerste gevoel is flugplatz (zet ik de diesel in 5, 4 komt net te hoog in toeren uit) met 165 doorsturen, jammer dat ie dan weinig vermogen heeft, gewoon vanaf hocheichen vol eropaf.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 sep 2006, 18:05

Mwoh, sind ze flugplatz verbouwd hebben vind ik hem niet meer zo spectaculair. :cry: Komt met name doordat ze de enkele sprong daarvoor terug hebben gebracht tot een dubbele flauwe hobbel. De bocht blijft wel leuk vooral als je er lekker uit komt, maar de spectaculaire ingang is wel minder geworden. Hoe hard rijd je de heuvel op? Ik trek daar net tussen de 200 en 215 km/h. :D

Wat ik ook altijd heftig vind zijn de extreme lastwissel bochten zoals:
De bocht na kallenhard (heeft die een naam?), Wipperman, Pflanzgarten 2 en 3 en het stuk voor Schwalbenschwanz. Daar komt de auto met de goede vering altijd bovendrijven.

Knot

Bericht door Knot » 10 sep 2006, 19:06

Na kallenhard is spiegelkurve, maar niet iedereen weet die naam.

Waar rij je precies 200 tot 215..? Ik niet richting Flugplatz hoor..!

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 sep 2006, 19:23

Knot schreef:Na kallenhard is spiegelkurve, maar niet iedereen weet die naam.

Waar rij je precies 200 tot 215..? Ik niet richting Flugplatz hoor..!
Even de kaart erbij gepakt voor de namen.
Als je Hocheichen goed uitkomt en ik Quidelbacher Hohe oprijd (aanloop naar flugplatz) en hem vol in de 4 houd tik ik deze snelheden aan. Vlak voor de sprong (quidelbacher Hohe) the Crest (afvlakkend) Los ik gas of als ik al in de 5 zit schakel ik terug naar 4. Wanneer de snelheid te hoog is rem ik. Ingangssnelheid neem ik niet veel risico en zit tussen 155 en 175.
De Subaru heeft 285 pk tussen de 4900 en 6100 toeren afhankelijk van het weer. Wanneer ik lekker doorhaal houd ik hem in de vier waarbij ik op de teller net geen 220 aantik. Als ik relaxt rijd dan zet ik hem in de 5 voor de toeren en ga ik iets ruimer voor de crest terug naar 4.

Wel eens de sportauto-uitgave van "The Nordschleife line" gedownload? Erg gaaf en leer je veel van.

Ruud.

Knot

Bericht door Knot » 10 sep 2006, 20:59

Ruud, daar kijk ik elke avond naar voordat ik naar de ring rij.

Aanvallen Flugplatz ga ik gewoon voluit, ik moet na Hocheichen vol planken en einde begin 5 met 165 op de teller door, gas lossen/remmen doe ik pas voor Schwedenkreuz als ik dan eindelijk op de 210/215 zit (is tevens mn topsnelheid op de openbare weg).

Fabian

Bericht door Fabian » 10 sep 2006, 22:37

Ik meng me verder maar niet in deze "discussie" :wink:

Schwedenkreuz, Scuderia gisteren:

http://www.elzer.de/schwede_X.avi

zo makkelijk kan het fout gaan

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 sep 2006, 22:45

Moet ik af en toe ook aan denken in gesprekken met anderen over de Ring, Knot. Heb het zelfs met een vriend van me wanneer ik zeg dat ik bij de bocht voor Klostertal (Mutkurve?)rem. Is hij dan over verbaasd, want hij remt daar nooit, lost alleen gas. Nu heeft hij een +300pk RX7 gekocht. Wedden dat hij daar nu wel gaat remmen. In passagierslaps gaf hij het al aan dat bij meer vermogen de remmen veel harder aangesproken worden, door hogere pieksnelheden.

120pk diesel met 1350?kg en standaard vering is anders als 200+pk turbo 1280kg en redelijk strakke circuitafstelling.

Ben dit jaar pas 3 keer naar de ring geweest, maar het lijkt me leuk om een keer een passagiersrondje uit te wisselen. Andere jaren ging ik 5 a 6 keer waarvan 1 keer een hele week. Had toen nog een jahreskarte. Ik denk dat ik er nu ongeveer 500 rondjes op heb zitten. Ben de tel een beetje kwijt. :wink:

Ruud.

Plaats reactie