Zakelijk of prive rijden?

Dit is ons algemene autoforum.
Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 08 sep 2006, 14:37

ik weet niet hoeveel je rijdt. Maar het is snel 300 euro per maand....
Met die paar tikken..

RVV

Bericht door RVV » 08 sep 2006, 14:49

Ik rij een kleine duizend kilometer per maand. Maar in 2 auto's, heel geneuzel om het allemaal kloppend te houden, en dan nog eens een belastingmannentje die er straks in gaat neuzen,, neh.. net wat rutger zegt sigarettegeld (niet arrogant bedoeld)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 08 sep 2006, 15:08

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd ;) :lol:

allen

Bericht door allen » 08 sep 2006, 21:27

Nieuwe auto's liever zakelijk. Die bijtelling zegt toch niet zoveel. Je hebt immers ook afschrijving. Verder ook lekker op benzine blijven rijden. De belastingdienst betaald toch lekker mee ;)
Tuurlijk moet je in beginsel zo'n hoog mogelijk rendement halen met de zaak. Maar als je veel rijdt kun je beter zorgen voor Freude am Fahren.

Prive zou ik nooit een nieuwe wagen aanschaffen. Gewoon een lekker oude bmw is voor mij dan al goed zat. Afschrijving is zo goed als nul, wa+ verzekering kost geen drol, wegenbelasting heb je sowieso en onderhoud valt wat hoger uit.
Schrijf je zoiets tijdens het spelen af, pin je gewoon weer een andere. :idea:

In beide gevallen heb je iig lol in het rijden.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 sep 2006, 21:57

[quote="allen"]Nieuwe auto's liever zakelijk. Die bijtelling zegt toch niet zoveel. Je hebt immers ook afschrijving. Verder ook lekker op benzine blijven rijden. De belastingdienst betaald toch lekker mee ;)
Tuurlijk moet je in beginsel zo'n hoog mogelijk rendement halen met de zaak. Maar als je veel rijdt kun je beter zorgen voor Freude am Fahren.

Zo heb ik het ook begrepen, de afschrijving is dan ook weer fiscaal verrekenbaar? Zeg ik dat zo correct?

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 08 sep 2006, 22:43

Ik rijd mijn laatste wagen van de zaak
Ik had een leuk budget maar heb bewust gekozen voor weinig € veel power
Dus stond er voor slechts 24k een Seat Leon Fr voor de deur. Dat ding rijd ik ook prive. Dat kost nu geen hol (ik heb geen bijdrage verder).

Dus kan ik meer sparen.

Voor een gumwagen.

:-)

Rossen doe ik liever in prive spul, dwz het echte werk.

Alhoewel het regelmatig echt enorm jeukt hoor, om gewoon wat te gaan halen in dtslnd.

Maar ben er nog niet uit wat het moet gaan worden.

Porsche/M3/RS4 (ben ik gelijk uit-ge-jongensdroomd) of een hele brute terreinwagen bowler-offroad achtig.

keuzes

ik heb nog een jaar

LOL

E

allen

Bericht door allen » 09 sep 2006, 09:26

@romo: Velen schrikken al direct als ze het woordje bijtelling horen. Zoveel extra belasting blabla. In de praktijk valt het reuze mee. Je afschrijving streept het ongeveer weg. Moet je natuurlijk geen 5 jaar oude S-klasse of 7 serie halen. Dan is je bijtelling megahoog en je afschrijving in verhouding nihil.
Je kunt ook een auto van 15 jaar of ouder kopen, dan kan de nieuwprijs zo hoog zijn als je wilt. De bijtelling gaat dan toch maar over de marktwaarde. Maar of je bij klanten kunt voorrijden in een oude wagen is een tweede. Bij de een geen probleem, bij de ander not done.

Tuurlijk ben je altijd duurder uit in een nieuwe auto maar de belastingdienst verzacht het leed :D

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 sep 2006, 10:06

Tja het is een kwestie van keuzes.

Neem het rekenvoorbeeld van Jelmer. Nieuwwaarde 40K en jaarlijkse kosten 4.5K. Lijkt veel maar koop eens een nieuwe auto voor 40K en tel de totale jaarlijkse kosten (onderhoud, brandstof, verzekering, afschrijving) eens bij elkaar op. Als je het onder de 4.5K per jaar houdt de eerst komende drie jaar dan ben ik heel benieuwd hoe je dat doet en weet ik zeker dat je een fantastische carriere bij Leasplan tegemoed gaat :D ! De belasting heeft het natuurlijk ook zo berekend. Een nieuwe auto kun je niet goedkoper rijden dan de bijtelling van je lease auto.

Of je het ervoor over hebt is een tweede. Als ik 4.5K per jaar moest betalen voor b.v. een nieuwe Passat 2.0TDi kocht ik liever eentje van bj. 2000 met 85kw. Die koop je voor 2x4.5K terwijl je dat bedrag natuurlijk nooit afschrijft over die periode. Minder mooi maar rijdt ook best!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 sep 2006, 10:11

allen schreef:@romo: Velen schrikken al direct als ze het woordje bijtelling horen. Zoveel extra belasting blabla. In de praktijk valt het reuze mee. Je afschrijving streept het ongeveer weg. Moet je natuurlijk geen 5 jaar oude S-klasse of 7 serie halen. Dan is je bijtelling megahoog en je afschrijving in verhouding nihil.
Je kunt ook een auto van 15 jaar of ouder kopen, dan kan de nieuwprijs zo hoog zijn als je wilt. De bijtelling gaat dan toch maar over de marktwaarde. Maar of je bij klanten kunt voorrijden in een oude wagen is een tweede. Bij de een geen probleem, bij de ander not done.

Tuurlijk ben je altijd duurder uit in een nieuwe auto maar de belastingdienst verzacht het leed :D

Kijk, dit maakt het wat inzichtelijker, waarvoor dank :wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 09 sep 2006, 10:26

Niels schreef:Tja het is een kwestie van keuzes.

Neem het rekenvoorbeeld van Jelmer. Nieuwwaarde 40K en jaarlijkse kosten 4.5K. Lijkt veel maar koop eens een nieuwe auto voor 40K en tel de totale jaarlijkse kosten (onderhoud, brandstof, verzekering, afschrijving) eens bij elkaar op. Als je het onder de 4.5K per jaar houdt de eerst komende drie jaar dan ben ik heel benieuwd hoe je dat doet en weet ik zeker dat je een fantastische carriere bij Leasplan tegemoed gaat :D ! De belasting heeft het natuurlijk ook zo berekend. Een nieuwe auto kun je niet goedkoper rijden dan de bijtelling van je lease auto.

Of je het ervoor over hebt is een tweede. Als ik 4.5K per jaar moest betalen voor b.v. een nieuwe Passat 2.0TDi kocht ik liever eentje van bj. 2000 met 85kw. Die koop je voor 2x4.5K terwijl je dat bedrag natuurlijk nooit afschrijft over die periode. Minder mooi maar rijdt ook best!
Yups, maar mijn voorbeeld is anders.
Ik kan de wagen evengoed op mijn eigen naam zetten (eigen bedrijf).
Dan heb ik geen bijtelling.
In beide gevallen betaal ik (of mijn bedrijf maar dat ben ik) de kosten.

Het voordeel is als het bedrijf die kosten betaalt, dat alle autokosten aftrekbaar zijn!

Kleine rekensom:

(auto kosten -/- bijtelling) -/- (Aantal zakelijke km * € 0.21) = moet 0 of hoger zijn anders is het niet interessant om de wagen op naam van de zaak te zetten.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 09 sep 2006, 10:58

ik kan straks 18ct belasting vrij en daarbovenop nog eens 10ct via een omweg belastingvrij (woonwerk+zakelijk)

dan rijd ik wel in de wagen van mn keuze naar mn werk, een mooie 2e hands beemer. (diesel 6cyl natuurlijk)

voor de fun komt er dan wat bij.

fuk de bijtelling.

E

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 09 sep 2006, 11:41

Sinds 2006 is het 21 cent belastingvrij i.v.m. hoge brandstof!

RVV

Bericht door RVV » 09 sep 2006, 14:01

romo schreef:
allen schreef:@romo: Velen schrikken al direct als ze het woordje bijtelling horen. Zoveel extra belasting blabla. In de praktijk valt het reuze mee. Je afschrijving streept het ongeveer weg. Moet je natuurlijk geen 5 jaar oude S-klasse of 7 serie halen. Dan is je bijtelling megahoog en je afschrijving in verhouding nihil.

Kijk, dit maakt het wat inzichtelijker, waarvoor dank :wink:
Eh Allen gaat aan 1 ding voorbij, je kunt de bijtelling wel wegstrepen tegen de afschrijving, maar met een BV heb je daar weinig aan. De bijtelling moet je van je netto salaris betalen en de afschrijving van de zakelijke brutowinst aftrekken. Je betaald dan zakelijk mischien minder belasting, Prive kun je niks compenseren.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 09 sep 2006, 14:16

was het niet zo dat vanaf 2006 de baas (je bv) de bijtelling betaalt?
En dit vervolgens inhoud op je loon..

RVV

Bericht door RVV » 09 sep 2006, 14:19

Jelmer klopt, het word van je brutosalaris ingehouden, betekend dat je zelf netto minder hebt.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 09 sep 2006, 14:55

OK

Maar dat betekend ook dat je +/- 45% hoef je dus niet te betalen als je in de hoogste schaal zit. 500 euro wordt netto 275 euro!

allen

Bericht door allen » 10 sep 2006, 10:51

@rico: maakt niet uit wat je hebt, je moet het altijd op maat uitrekenen. De bedrijfsvorm, de kilometers, het uurloon, onderhoudsintervallen, wegenbelasting, verzekering... Nog maar het topje van de ijsberg welke je in je berekening mee moet nemen.

Zoek je advies kan niemand die je geven hier tenzij hij/zij alles van je weet. Ik heb geen bv :wink:

romo

Bericht door romo » 10 sep 2006, 21:04

Arest Hoge Raad maart 2005 ( voor het geval ik toch naar Duitsland verkas)

Auto van buitenslands wonende DGA belast in Nederland
In het buitenland wonende DGA's van Nederlandse BV's hoeven geen Nederlandse belasting te betalen over fictieve inkomsten, zoals fictief loon en fictieve rente. Dat soort inkomsten is doorgaans toegewezen aan het woonland. Maar geldt dat ook voor het autokostenforfait? Nee.

Een directeur die in Duitsland woonde, vond dat Nederland geen belasting mocht heffen over zijn peperdure Mercedes SE (cataloguswaarde EUR 109.111,-), omdat ook het autokostenforfait een fictieve inkomstenbron zou zijn. Die claim werd echter niet gehonoreerd door de inspecteur.

De Hoge Raad heeft onlangs bepaald dat een auto die door een Nederlandse werkgever ter beschikking is gesteld, wel degelijk tot het uit dienstbetrekking genoten inkomen behoort en dat slechts de hoogte daarvan forfaitair wordt vastgesteld.

De Hoge Raad verwierp ook de stelling van de directeur dat bij het autokostenforfait moest worden uitgegaan van de (lagere) Duitse catalogusprijs in plaats van de Nederlandse prijs

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 10 sep 2006, 21:08

Hmm..
Ik zie trouwens bij bedrijven wel regelmatig dat de eigenaar met een duits kenteken rijdt. Meestal een vakantiehuisje of zo in duitsland?

romo

Bericht door romo » 10 sep 2006, 21:16

Blijkbaar kan het, ondanks de uitspraak van de Hoge Raad, toch uit.

Mischien dat iemand hier eens commentaar op kan geven?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 10 sep 2006, 21:20

Volgensmij moet je dan ingeschreven staan als bewoner in duitsland?
Dus dan zou je in duitsland wonen en een vakantiehuisje in nederland hebben waar je dus hoofdzakelijk verblijft.

Zoiso heb je een duits postadres nodig.

romo

Bericht door romo » 10 sep 2006, 21:42

Dat klopt, je moet echt wel over naar Duitsland, er wordt tegenwoordig streng gecontroleerd op misbruik, boetes zijn niet mals heb ik begrepen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 sep 2006, 13:16

Hoi Romo, voor zover ik weet had jij een eigen zaak. Dan zou ik maar naar je accountant luisteren is mijn ervaring. Mijn collega (eigen BV in een Vof) werd ook gezien de omzet en lage kosten geadviseerd om maar iets van een Ferrari op de zaak te zetten. In ieder geval iets wat enorm afschrijft en vaak dure rekeningen van de garage genereert. :)

Die accountants bekijken alles totaal anders dan wij met ons boeren verstand.

Om de bijtelling te omzeilen inderdaad een privé auto ernaast.

Uiteindelijk heeft 'ie gekozen voor een auto in een stichting. Nog lastiger, maar goed, het werkt.

romo

Bericht door romo » 11 sep 2006, 14:46

Hoi Dennis, ga zeker luisteren naar mijn accountant, maar op DF zijn ook ervaringen genoeg, we hoeven het wiel zeker niet opnieuw uit te vinden imho. Dus hoe meer ik hoor/lees/discusieer, des te beter; dat is pas de kracht van een goed forum :wink: :wink:

ps; kan ik eindelijk ook eens mijn accountant van repliek dienen :lol: :lol:

romo

Bericht door romo » 26 sep 2006, 21:58

Heren dank voor alle goede raad ( die is hier zeker niet duur :lol: :lol: )

Ik heb vandaag nog weer overleg gehad met de accountant...............zakelijk rijden is voor mij toch de beste optie.

Ik heb besloten de 335i te laten voor wat ie is ( ga nog wel proefrijden, dat dan weer wel, kan ik er ook nog een mooi stukje over schrijven) en te wachten op de nieuwe E92 M3 danwel de 2 coupe als deze idd mocht gaan uitkomen.

Plaats reactie