Porsche GT3 VS 135i + discussie ///M vs GT3
- Erik K.
Re: Porsche GT3 VS 135i + discussie ///M vs GT3
Als het met 4 deuren hard moet gaan, geef me dan maar een M5 of RS6 

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Kende het filmpje, hij is sneller de 997GT3, maar zo liep de M3 ook weg bij de M3 CSL en bij de Carrera S. Vanaf 100-250 wil ik graag zien. Vanuit stilstand heb je 't tractievoordeel van de 997GT3. 

-
Ja als 't met 2 deuren hard moet gaan geef me dan maar 'n 430 ScuderiaErik K. schreef:Als het met 4 deuren hard moet gaan, geef me dan maar een M5 of RS6

-
Houden jullie die trage hokken maar, neem ik een Veyron.
Of een Dauer 962.
N.
Of een Dauer 962.
N.
-
Pak ik de Lexus IS-F wel.
-
Dan pak ik gewoon wel mn eigen auto 

- Maik
Dat die GT3 zo snel is (boekjestijden voor 0-200) heeft echt niet alleen met tractie te maken, daar maak je die 3s niet mee goed.
Het is het totaalpakket. Duidelijk minder gewicht, wat OOK boven de 100 en 200 voordeel geeft, minder frontaal oppervlak en betere stroomlijn (hoogstwaarschijnlijk, kan geen Cw van de M3 vinden, maar die verwacht ik een stuk hoger dan die van de GT3):
)
Cw van 0.29 is gewoon heel netjes voor zo'n kever met enorme taartschep...
Alles bijelkaar geloof ik die buslengtes wel...
Het is het totaalpakket. Duidelijk minder gewicht, wat OOK boven de 100 en 200 voordeel geeft, minder frontaal oppervlak en betere stroomlijn (hoogstwaarschijnlijk, kan geen Cw van de M3 vinden, maar die verwacht ik een stuk hoger dan die van de GT3):
http://autonieuws.autotrader.nl/rijimpressie.php?id=536" onclick="window.open(this.href);return false; (sorry, AW, maar was eerste hit in googleDe luchtweerstand is met behulp van ervaringen in de GT3 Cupraces en testwerk in de windtunnel verbeterd: de cw-waarde daalde van 0,30 naar 0,29. Dat is tot stand gekomen door tal van wijzigingen aan de carrosserie. Zo heeft de GT3 een nieuwe lip onder aan de bumperspoilers voor en achter en een nieuwe, verstelbare achtervleugel. Belangrijk is de toepassing van de zogenaamde gurney flap (een haakse lip) op de spoiler van de achterklep, die alleen al voor 25 kg extra neerwaartse druk zorgt bij 300 km/h.

Cw van 0.29 is gewoon heel netjes voor zo'n kever met enorme taartschep...
Alles bijelkaar geloof ik die buslengtes wel...
-
Die gurney heeft de E9xM3 ook (nodig) met dezelfde reden qua downforce(hetzij iets minder) Misschien moeten we 'm eraf slopen. 
EDIT: Ik zie dat ik in de war was met de 997GT2 die heeft een Cw van 0,32. Een E90M3 heeft een Cw van 0,31(dus aerodynamischer(...) dan een GT2) een 997GT3RS 0,30 en waarsch door de kleiner spoiler een 997GT3 een 0,29, maar dat heb ik niet kunnen vinden ergens.
Ennuh, een basis BMW E90 316i op de smalle standaardbanden heeft maar liefst een Cw van maar 0,26, geloof 't of niet, stukken aerodynamischer dan wélke Porsche ook. Dat redt de dikkere M3 dus bij lange na niet...

EDIT: Ik zie dat ik in de war was met de 997GT2 die heeft een Cw van 0,32. Een E90M3 heeft een Cw van 0,31(dus aerodynamischer(...) dan een GT2) een 997GT3RS 0,30 en waarsch door de kleiner spoiler een 997GT3 een 0,29, maar dat heb ik niet kunnen vinden ergens.
Ennuh, een basis BMW E90 316i op de smalle standaardbanden heeft maar liefst een Cw van maar 0,26, geloof 't of niet, stukken aerodynamischer dan wélke Porsche ook. Dat redt de dikkere M3 dus bij lange na niet...
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Hoe dan ook; het blijven appels en peren, waarbij ik het voor BMW een enorm compliment vind, dat de M3 überhaubt met een GT3 vergeleken wordt, een (hardcore) ikoon in de autowereld.............................
-
Vergelijking gaat inderdaad mank, mijn koppelarme bootje die niet altijd evengoed bij de les is in 't dagelijks verkeer ondanks z'n 8 butterflykleppen, een enorme draaicirkel heeft(wat je kunt verhelpen door de M knop in te douwen en ff te gassen(...), een te kleine tank heeft vanwege het 1:5 tot 1:8 rijden, een interieur/dashboard heeft waarbij een Golf GTI interieur luxe afsteekt, tov een 997GT3, die alleen maar racing uitstraalt en is 100%.
En toch geloof ik in m'n M3tje met z'n tekortkomingen.Want die M knop.

Joost Hornman schreef:Rond de 2 minuten een race tussen de 997 GT3 en de E92 M3. Resultaat is duidelijk....
http://www.youtube.com/watch?v=mWFTBdgLhwU" onclick="window.open(this.href);return false;
duidelijk.... einde discussie... zal het woord Buslengteeeeeeeeeeeeeeees maar niet weer gebruiken.. :jenna:
-
Als een M3 E9x al 'buslengtes' wegloopt bij een M3 CSL en een Carrera 997S dan wil ,ik wel eens een test zien tussen een 997GT3 en een 997S, dat moet gewoon 'straatlengtes' zijn 

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Wat is koppel arm ?Robin schreef:Vergelijking gaat inderdaad mank, mijn koppelarme bootje die niet altijd evengoed bij de les is in 't dagelijks verkeer ondanks z'n 8 butterflykleppen, een enorme draaicirkel heeft(wat je kunt verhelpen door de M knop in te douwen en ff te gassen(...), een te kleine tank heeft vanwege het 1:5 tot 1:8 rijden, een interieur/dashboard heeft waarbij een Golf GTI interieur luxe afsteekt, tov een 997GT3, die alleen maar racing uitstraalt en is 100%.
400NM bij 3900 RPM.............................bedoel, er zijn er veel, zeg maar bijna alles op een uitzondering na, die een veel minder hoog koppel laten noteren, dat je het niet zo beleefd is wat anders, maar het is er wel...........................
Nog niet heel lang gelden stond er in de autobladen bij dit soort waardes dat het om een boom ontwortelend koppel ging..................................
- Kasteel
Is die al leverbaar als Hybride?Nandor schreef:Houden jullie die trage hokken maar, neem ik een Veyron.
Of een Dauer 962.
N.
- Sperdy
ok, da's duidelijk. Romo heeft nog nooit in een echt koppelrijke auto gereden

o ja, en lol@kasteel. GT3, ook hybride?
Zeg, en die discussie over 'buslengtes' voorsprong. Allemaal goed hoor, maar hoelang is een bus? (niets, hoelang is een Chinees..). Waar hebben we het nu precies over
:
Hier een M3-rijder met een (1) buslengte voorsprong (voor het goede doel):

o ja, en lol@kasteel. GT3, ook hybride?
Zeg, en die discussie over 'buslengtes' voorsprong. Allemaal goed hoor, maar hoelang is een bus? (niets, hoelang is een Chinees..). Waar hebben we het nu precies over

Hier een M3-rijder met een (1) buslengte voorsprong (voor het goede doel):
Laatst gewijzigd door Sperdy op 28 nov 2008, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Kortom de 997GT3 is echt 'n stuk sneller dan ik had verwacht voor die 415pk. 

- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Moet je kijken wat er straks gebeurd als de nieuwe GT3 uit is met PDK bak. Dan is ie echt niet meer te houden.
De nieuwe Carrera S (Mk II), dat is dus 385pk, met PDK is in de praktijk namelijk ook gewoon sneller dan een 997 Turbo met handbak.
De nieuwe Carrera S (Mk II), dat is dus 385pk, met PDK is in de praktijk namelijk ook gewoon sneller dan een 997 Turbo met handbak.
- romo
Kom op Ferdinand, 400 NM is echt niet weinig, en die TT heeft je verneukt met zo`n koppel bij 1300RPM.................................ergo; elke andere kar voelt dan koppel arm aan................ja zo lust ik er ook nog wel een paar.............................. 

- Downforce Dennis
Ja, die GT3's zijn echt gewoon achterlijk snel ivm het vermogensgetal. Op hoge snelheid zijn dat echt enorm sterke beesten. Zoals Robin al eerder aangaf zal idd het verschil tussen de daadwerkelijke slagkracht bij het uitaccelereren van een bocht kleiner zijn tussen de GT3 en de M3 puur vanwege het cilinderinhoud- en dus koppelverschil.
Dat is ook wat ik bedoel in het e39 vs e9x verhaal. Beide een vergelijkbaar vermogen maar de e39 heeft gewoon een liter meer slagkracht en 100Nm meer bij 1.5k toeren eerder. Daarom dat je in het filmpje de e39 ook even ziet jumpen en daarna de e9x terugkomt aangezien die laatste zijn piekvermogen dan weer kan uitspelen op hoge snelheid. Op hoge snelheid maakt het gewicht zoveel niet meer uit, de Cx van de M3 is dan wel weer een stuk beter dan die van de M5 veronderstel ik.
sidenote:
Ik zal een verhaaltje van mijn vader(truckchauffeur) altijd onthouden. Hij had een Iveco Turbostar met een 18.5 liter V8 met "maar" 420 pk en een veel nieuwere Iveco Eurostar 14.5 liter reihensechser met 510 gechipte PK's op de testbank. Beide trucks achter elkaar bergop en guess welke het eerste boven was... Juist ja, die ouwe rakker met bijna 100 pk en 400 Nm minder. Die grote dikke fau acht beet zich bij 80 km/h en 1200 t/min vast en liet niet meer los. De modernere en kleinere 6 cilinder had de slachkracht niet om zijn moment te behouden en zo kon je al snel 4 kleine gangen naar beneden schakelen om boven te komen met een eindsnelheid van 60 km/h. De nieuwere Eurostar was dan weer een stuk sneller in het accelereren ondanks dat ze dezelfde Fuller twin-splitter 16 bakken hadden. Daar kwam het hogere max toerental en vermogen van de Eurostar weer naar boven.
Over het verbruik op dit stukje gaan we het dan even niet hebben
Beetje off topic verhaaltje, maar jullie snappen wel wat ik bedoel.
Robin, thx voor de PM en
Dat is ook wat ik bedoel in het e39 vs e9x verhaal. Beide een vergelijkbaar vermogen maar de e39 heeft gewoon een liter meer slagkracht en 100Nm meer bij 1.5k toeren eerder. Daarom dat je in het filmpje de e39 ook even ziet jumpen en daarna de e9x terugkomt aangezien die laatste zijn piekvermogen dan weer kan uitspelen op hoge snelheid. Op hoge snelheid maakt het gewicht zoveel niet meer uit, de Cx van de M3 is dan wel weer een stuk beter dan die van de M5 veronderstel ik.
sidenote:
Ik zal een verhaaltje van mijn vader(truckchauffeur) altijd onthouden. Hij had een Iveco Turbostar met een 18.5 liter V8 met "maar" 420 pk en een veel nieuwere Iveco Eurostar 14.5 liter reihensechser met 510 gechipte PK's op de testbank. Beide trucks achter elkaar bergop en guess welke het eerste boven was... Juist ja, die ouwe rakker met bijna 100 pk en 400 Nm minder. Die grote dikke fau acht beet zich bij 80 km/h en 1200 t/min vast en liet niet meer los. De modernere en kleinere 6 cilinder had de slachkracht niet om zijn moment te behouden en zo kon je al snel 4 kleine gangen naar beneden schakelen om boven te komen met een eindsnelheid van 60 km/h. De nieuwere Eurostar was dan weer een stuk sneller in het accelereren ondanks dat ze dezelfde Fuller twin-splitter 16 bakken hadden. Daar kwam het hogere max toerental en vermogen van de Eurostar weer naar boven.
Over het verbruik op dit stukje gaan we het dan even niet hebben

Beetje off topic verhaaltje, maar jullie snappen wel wat ik bedoel.
Robin, thx voor de PM en

-
Inderdaad Mark. Serieus ding.Mark Nauta schreef:Moet je kijken wat er straks gebeurd als de nieuwe GT3 uit is met PDK bak. Dan is ie echt niet meer te houden.
Welke moet ik kiezen:997GT3RSPDK of 430Scud?

no worries Dennis

- Sperdy
romo schreef:Kom op Ferdinand, 400 NM is echt niet weinig, en die TT heeft je verneukt met zo`n koppel bij 1300RPM.................................ergo; elke andere kar voelt dan koppel arm aan................ja zo lust ik er ook nog wel een paar..............................
ha romo, ik zit een beetje te 'stangen'. Dat v8 blok van die M3 van je is werkelijk prachtig. Vriend van me heeft zo'n ding. Ik heb nog nooit in een auto gereden waar het vermogen zo lang, en zo mooi maar blijft doorgaan. Zeer lineair dat voelt bijna een beetje saai, maar is fantastisch gedaan. Koppel van 400 nm is natuurlijk prima. Ik snap Robin niet helemaal dat hij soms zijn 335i een beetje mist, want dit V8 blok is toch van een andere orde. Ik zou mijn opgefokte TT blok zo vergeten...

-
Even voor de correctheid: Een Fuller twin splitter is een 12 versnellingsbakDennis Schroyen schreef:...De nieuwere Eurostar was dan weer een stuk sneller in het accelereren ondanks dat ze dezelfde Fuller twin-splitter 16 bakken hadden. ...:

Heet niet voor niets een twin splitter: 2 splits per versnelling, dus 2 extra gangen per versnelling.
(motor is een 17.2 liter)
De ervaring van je vader kan ik me goed voorstellen (heb namelijk met beide trucks gereden in Portugal: bergje op, bergje af

-
Dit is ook weer mooi LOL, heb ik me in september dit jaar aangemeld bij m5board.com. Zie ik 'n youtubetje waarbij een getunede M3 een getunede 335i 'het snot voor de ogen rijdt'gepost door Sticky, die ik ken van m3post.Ik kende die film al, jullie ook denk ik?
Hij en een paar anderen vinden dat de 335i owners nu maar moeten ' de fok up shutten once and for all'
Ik denk, ha ik ga me ff voorstellen daar in dat draadje en vertel dat ik 'n 335i had en dat de M3 tru gears sneller is. Ze letten niet op mij, ik zit midden in een onderlinge veldslag :banaan:

Hij en een paar anderen vinden dat de 335i owners nu maar moeten ' de fok up shutten once and for all'
Ik denk, ha ik ga me ff voorstellen daar in dat draadje en vertel dat ik 'n 335i had en dat de M3 tru gears sneller is. Ze letten niet op mij, ik zit midden in een onderlinge veldslag :banaan:
ANTWOORD:[Quote:
Originally Posted by Sticky
Bang for the buck is not why I bought an M3. If spending 5k+ on modding a BMW is beyond someones financial capabilities the 335 is a nice choice.
4k in work vs 4k in work on an M3? Lets see, 990 dollars for a Powechip tune and 330 dollars for the pulley for me so far. Does not look like I have spent much in order to smack 335's around.
15k for an SC kit is within reason for ME. The M3 is not my ONLY car, 335 owners are hung up on comparing their cars to M3's because that justifies in their mind not being able to get the M3. The only thing they hang on to is chipping their car somehow puts them on equal footing straightline and it is nonsense. We don't even have to go in to what is the more accomplished all around car, do we? It isn't even a comparison, the 335 should not be in the same sentence. I really wish BMW made the M3 more expensive and higher end but that is what sucks about having a car based on the 3 series platform. You have to deal with all this low end BS trying to compare themselves to you.
I'm not taking your posts as an attack, I am stating my view and will continue to do so as I am sure you will.
Originally Posted by Ballzzz
I am done with you now I really am. You answer none of my questions. You avoid anything leading negative towards you but thanks for all your useless responses. In my eyes you really are an idiot. I never said lets only spend 4k... or a 335 is my only car... or that I cannot spend 40k+ on engine upgrades. That's all assumptions and off topic at that. I simply said throw 4k into your POS M3 and 335 and im only referring to yours because u think what the **** an m3 is... Throw an equal amount of say 4k or lets even say 15k turbo upgrade vs sc I know the 335 prevails every time highway run race. 335 not being in the same sentence is stupidity because your the jerkoff who posted up the video and thought so highly of it. Honestly you really are getting on my nerves just in the tone you have towards the 335. Not good enough... doesn't cost enough... not even the same sentence give me a break. The M3 compared to the 335 is a FAIL. The m3 compared to the c63 isf rs4 etc is a score. Sad to say BMW over engineered the 335 and the m3 fell somewhat short. Cant wait to get one but i will tell you this right now my 335 was one of the most solid autos i have owned. Im a young guy and only owned a handful of brand new cars. But lets just say I have driven more cars then a normal 50 year old man. And by the way you smacked around a stockish 335 you really are blind to this simple fact i don't understand you m3 guys. Why cant you come to grip with the simple fact that you beat a dog not a "335" the ones you guys say are so quick chipped etc etc. race down4it and you will lose. or anyone else with a similar setup. Im so far past this with you i dont care what you do but don't come and tell me how you lost or don't show the video because your ashamed a "lowly" 335 blew your doors off. Dont forget to get your dct update don't want any excuses.
And a side note you really need to check out your thought process because your heads in the clouds. The only way to respect what you have is to realize where it came from. The M3 which in your eyes is a GOD compared to a 335 would be nothing without a 335.
Also happy the ///M division made the car heavier then mine. Defiantly a reason the m3 should be priced alot higher you must be gettin more with all that weight. If you were a real M guy you wouldnt feel so strongly about your new m3. Because your heart would be in a e30/e36 m3 and your e92 would be your DD. Obviously thats not the case here its just your a snob who thinks your m3 is golden when indeed its just a partially above average bmw. Hey like they say whatever floats your boat buddy and whatever you think is right must be. BTW Its sad that i love the e9x m3s and talking to you it makes me seem like i hate them really sad.

- Downforce Dennis
@ Aernoudt
Van die 12 bak heb je gelijk (vooruit) + 3 achteruit. Erg uitdagende v-bakken. Met die Eurostar 470 heb ik destijds in 1996 mee leren rijden. Erg effectief bij het bergaf afremmen. De telma icm die splitterbak, gewoon een splitgang terug met de schakelaar aan de pook, koppeling in, tussengas en hoppa...
Beresterk die dingen, de ZF-collega's zaten aan V-bak nr 3 terwijl de eeuwig roestende Turbostar bij 1.5 miljoen km eruit ging met de ori bak, turbo en blok. Cabine hing met de lak aan elkaar toen is zijn laatste rit naar Carillo maakte...
Die smoorklep ken ik ook erg goed... Hij en zijn (wijlen) beste vriend met een 143'er 450 topline achter elkaar roken en alarmsystemen af laten gaan in La douce France, heerlijke tijd was dat
Van die 12 bak heb je gelijk (vooruit) + 3 achteruit. Erg uitdagende v-bakken. Met die Eurostar 470 heb ik destijds in 1996 mee leren rijden. Erg effectief bij het bergaf afremmen. De telma icm die splitterbak, gewoon een splitgang terug met de schakelaar aan de pook, koppeling in, tussengas en hoppa...
Beresterk die dingen, de ZF-collega's zaten aan V-bak nr 3 terwijl de eeuwig roestende Turbostar bij 1.5 miljoen km eruit ging met de ori bak, turbo en blok. Cabine hing met de lak aan elkaar toen is zijn laatste rit naar Carillo maakte...
Die smoorklep ken ik ook erg goed... Hij en zijn (wijlen) beste vriend met een 143'er 450 topline achter elkaar roken en alarmsystemen af laten gaan in La douce France, heerlijke tijd was dat

-