De M factor berekend
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
De M factor berekend
Elke BMW liefhebber heeft wel ideeën over de "M" BMW's.
Wat kenmerkt een "M" en hoe verhoudt een "M" zich tot een "niet-M" BMW.
Ongetwijfeld denkt BMW hier zelf ook over na als zij bezig zijn met een willekeurige M3, M5, Z4M, noem maar op.
Ik heb geprobeerd om de M factor te vangen in een sheet en te komen tot een verhoudingsgetal. Dit getal is gebaseerd op de verhouding tussen massa en vermogen, de verhouding tussen koppel en vermogen en de op zichzelf staande massa van de auto.
Op deze manier is de volgende lijst er uit gerold. Ik ben blij met de uitkomst want het blijkt dat deze redelijk overeenkomstig is met de lijst die ik op mijn gevoel zou samenstellen.
Ter illustratie zijn de 335i en de 335d toegevoegd. Ondanks dat het auto's zijn met respectievelijk 306pk en 286pk scoren ze minder hoog dan M BMW's met een vermogen dat kleiner of gelijk is aan pak 'm beet 300pk. Bovendien worden ze beide geholpen door 2 turbo's.
De 850csi scoort laag omdat het een auto is van 1900kg. Had die auto überhaupt een M badge mogen hebben?
Wat kenmerkt een "M" en hoe verhoudt een "M" zich tot een "niet-M" BMW.
Ongetwijfeld denkt BMW hier zelf ook over na als zij bezig zijn met een willekeurige M3, M5, Z4M, noem maar op.
Ik heb geprobeerd om de M factor te vangen in een sheet en te komen tot een verhoudingsgetal. Dit getal is gebaseerd op de verhouding tussen massa en vermogen, de verhouding tussen koppel en vermogen en de op zichzelf staande massa van de auto.
Op deze manier is de volgende lijst er uit gerold. Ik ben blij met de uitkomst want het blijkt dat deze redelijk overeenkomstig is met de lijst die ik op mijn gevoel zou samenstellen.
Ter illustratie zijn de 335i en de 335d toegevoegd. Ondanks dat het auto's zijn met respectievelijk 306pk en 286pk scoren ze minder hoog dan M BMW's met een vermogen dat kleiner of gelijk is aan pak 'm beet 300pk. Bovendien worden ze beide geholpen door 2 turbo's.
De 850csi scoort laag omdat het een auto is van 1900kg. Had die auto überhaupt een M badge mogen hebben?
- Bijlagen
-
- M factor.jpg (1023.5 KiB) 386 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Remko op 02 dec 2008, 22:04, 8 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: De M factor berekend
De echte M8 is zelfs een prototype van geweest:

Het blok daarvan is uiteindelijk doorontwikkeld tot de motor voor de McLaren F1...
Het blok daarvan is uiteindelijk doorontwikkeld tot de motor voor de McLaren F1...
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: De M factor berekend
Mooi initiatief Remko! 

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: De M factor berekend
Ik mis de 130i 

-
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: De M factor berekend
Die is verheven boven alles en staat samen met de E36 M3 op dusdanige hoogte dat hij dit Excellijstje overstijgt, dat begrijp je toch wel Rico.Rico schreef:Ik mis de 130i

Leuk bedacht trouwens, dit overzicht. Eens naar BMW M sturen, kijken wat ze antwoorden.
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: De M factor berekend
ja leuk bedacht! alleen vind ik de e39 M5 wel laag
...

- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
Toegevoegd als referentiemateriaal:
E81 130i 2drs
E34 540i sedan
E30 325i 2drs
E36 328i sedan
E46 330i sedan
McLaren F1
E81 130i 2drs
E34 540i sedan
E30 325i 2drs
E36 328i sedan
E46 330i sedan
McLaren F1
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: De M factor berekend
lol, dit begint serieus op een M religie te lijken 

-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: De M factor berekend
BMW- ///Mtology (Scientology)Bert ///M3 schreef:lol, dit begint serieus op een M religie te lijken
BMW- ///Mbalah (Kabalah)
Take your pic my people!!!


-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
- skinnybmw
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 18:16
- Locatie: Dokkum/Leeuwarden, Frl.
Re: De M factor berekend
Erg leuk dit! Bedankt voor 't overzicht! Geeft een mooie vergelijking!
Kan de 135i er ook nog bij en is 't goed als ik dit ook op BMWFan.nl plaats??? Met credits natuurlijk! 


Laatst gewijzigd door skinnybmw op 27 nov 2008, 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: De M factor berekend
Leuk bedacht en leuk gedaan
Maar is de M factor te berekenen 


-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De M factor berekend
M factor is niet te berekenen, is 'n gevoel. De lekkerheid van die chick op de dansvloer zie je er ook niet aan af, dat merk je pas later
Massa/pk is leuk, maar kijk eens op 15 seconden. De sedan is maar 10 kg zwaarder dan de E92 en heeft een iets betere balans, dus Remko zet die E90 maar net onder de E92. 8)
http://www.bmw-sg.com/videos/best-motor ... 008/07/19/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sterker nog, de sedan is op Tsukuba 0.333s SNELLER dan de coupe en heeft een stijvere body. Zet 'm er maar boven.
OFTEWEL, laat maar, dit zo te berekenen schiet niet op.
In MIJN beleving had de Z3M de meeste idioterie qua kabaal/snelheidsgevoel, de Z4M viel me wat tegen qua kracht en de E46 M3 zat daar tussen. De M3 CSL was maar 'n tandje sneller in rechte lijn dan de normale M3, nauwelijks voelbaar, maar wel veel strakker. Een E90 M3 is sneller in rechte lijn dan een M3 CSL, maar mist in 't dagelijks leven de beleving van de bovensten, ook 't interieur is niet erg bijzonder. Als je bij 4000rpm schakelt heb je(IK) niet 't idee in een bijzondere auto te rijden. Daarna of vanaf 5000 weer wel.
De gevoelsbeleving/bijzonderheidsbeleving.
De E30 M3's vind ik wel leuk, maar ze hebben niet teveel kracht, daarom staan ze onderaan, da's ook niet helemaal netjes tov z'n geschiedenis.
Staat de M1 ertussen uit 1978?
En de e34M5? De makkelijkst driftbare M?
Zet 't op driftbaarheid qua M factor en hoe wordt 't lijstje dan.
Mooi project, maar moeilijk/onmogelijk om die factor te vinden.
M3 CSL weegt geen 1285 maar 1350
E90 M3 weegt 1610kg en niet 1655
E92 M3 weegt 1575 of 1585kg
Gooi maar weg anders, klopt geen ruk van. :twisted:

Massa/pk is leuk, maar kijk eens op 15 seconden. De sedan is maar 10 kg zwaarder dan de E92 en heeft een iets betere balans, dus Remko zet die E90 maar net onder de E92. 8)
http://www.bmw-sg.com/videos/best-motor ... 008/07/19/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sterker nog, de sedan is op Tsukuba 0.333s SNELLER dan de coupe en heeft een stijvere body. Zet 'm er maar boven.

OFTEWEL, laat maar, dit zo te berekenen schiet niet op.

In MIJN beleving had de Z3M de meeste idioterie qua kabaal/snelheidsgevoel, de Z4M viel me wat tegen qua kracht en de E46 M3 zat daar tussen. De M3 CSL was maar 'n tandje sneller in rechte lijn dan de normale M3, nauwelijks voelbaar, maar wel veel strakker. Een E90 M3 is sneller in rechte lijn dan een M3 CSL, maar mist in 't dagelijks leven de beleving van de bovensten, ook 't interieur is niet erg bijzonder. Als je bij 4000rpm schakelt heb je(IK) niet 't idee in een bijzondere auto te rijden. Daarna of vanaf 5000 weer wel.
De gevoelsbeleving/bijzonderheidsbeleving.
De E30 M3's vind ik wel leuk, maar ze hebben niet teveel kracht, daarom staan ze onderaan, da's ook niet helemaal netjes tov z'n geschiedenis.
Staat de M1 ertussen uit 1978?
En de e34M5? De makkelijkst driftbare M?
Zet 't op driftbaarheid qua M factor en hoe wordt 't lijstje dan.
Mooi project, maar moeilijk/onmogelijk om die factor te vinden.

M3 CSL weegt geen 1285 maar 1350
E90 M3 weegt 1610kg en niet 1655
E92 M3 weegt 1575 of 1585kg
Gooi maar weg anders, klopt geen ruk van. :twisted:
Laatst gewijzigd door Robin op 27 nov 2008, 08:29, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De M factor berekend
WAAR IS DE M1 AH DAAR STAAT IE AL
hij staat er niet tussen man, Remko. De moeder aller //M's...
Ook de E28 M535i/M5 staan er niet tussen
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M" onclick="window.open(this.href);return false;
hij staat er niet tussen man, Remko. De moeder aller //M's...

Ook de E28 M535i/M5 staan er niet tussen
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Robin op 27 nov 2008, 10:37, 2 keer totaal gewijzigd.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: De M factor berekend
Wat Robin zegt ^^
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: De M factor berekend
Wat versta je onder de M faktor ? Blijkbaar enkel PK/gewicht. Dat geeft natuurlijk (en gelukkig) geen reëel beeld.
Voorbeeld: De M6 staat hoog in deze lijst, terwijl die volgens de testers van meerdere (serieuze) magazines juist totaal geen M is. De bekende Duitse testers vonden de M5 veel meer 'M' dan de M6 om maar eens iets te noemen. Maar in beide gevallen niet 100% 'M'.
Voorbeeld: De M6 staat hoog in deze lijst, terwijl die volgens de testers van meerdere (serieuze) magazines juist totaal geen M is. De bekende Duitse testers vonden de M5 veel meer 'M' dan de M6 om maar eens iets te noemen. Maar in beide gevallen niet 100% 'M'.
-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De M factor berekend
100% M vond ik de Z3M coupe toendertijd. Dat had ik net niet met de CSL 95%, beetje met m'n ex E46 M3 75%M en zeker niet met 'mn huidige die dan ook maar 80% scoort, maar in alledag maar 50%....
Zal wel aan het kabaal/claustrofobie/bestrokkenheid met dat ding hebben gelegen, die Z3M coupe...
Zal wel aan het kabaal/claustrofobie/bestrokkenheid met dat ding hebben gelegen, die Z3M coupe...
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: De M factor berekend
Dat de Mc Laren F1 bovenaan staat is dan wel weer top



-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De M factor berekend
+1 koning der supercars.frank de jonge schreef:Dat de Mc Laren F1 bovenaan staat is dan wel weer top![]()
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: De M factor berekend
And that is a fact!!!!
Techniek mag dan achterhaald zijn maar een supercar met dat gewicht, atmosferische V12, 0-100 tijd in 3,2 sec en dat topt op 391
Was heer in meester in de 90'er jaren met de 24 uurs races 8)
10x liever dan een veyron!!!!!!!!
Techniek mag dan achterhaald zijn maar een supercar met dat gewicht, atmosferische V12, 0-100 tijd in 3,2 sec en dat topt op 391

Was heer in meester in de 90'er jaren met de 24 uurs races 8)
10x liever dan een veyron!!!!!!!!
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: De M factor berekend
M1 staat er wel tussenRobin schreef:WAAR IS DE M1
hij staat er niet tussen man, Remko. De moeder aller //M's...
Ook de E28 M535i/M5 staan er niet tussen
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M" onclick="window.open(this.href);return false;

- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: De M factor berekend
Doe mijn e30 M3 cecotto er even bij, 1200kg, 276pk en 280nm koppel 
Michel

Michel
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: De M factor berekend
Naar mijn idee zou je op z'n minst onderstaande waardes ook moeten meenemen om tot een soort van "M" factor te komen:
Remweg 100>0
Remweg 200>0
Slalom 65 mtr.
Acceleratiecijfers 0>100, 0>200, 80>120 in IV/V/VI
Topsnelheid
Rondetijden
Maximale G-krachten
Allen te vinden in o.a. SportAuto en overige bladen
Remweg 100>0
Remweg 200>0
Slalom 65 mtr.
Acceleratiecijfers 0>100, 0>200, 80>120 in IV/V/VI
Topsnelheid
Rondetijden
Maximale G-krachten
Allen te vinden in o.a. SportAuto en overige bladen
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: De M factor berekend
Belevingsfactor lijkt mij belangrijker dan al dit soort cijfers...
Zo maar een voorbeeld: met een Clio Williams in 08:30 een rondje Ring rijden is echt wel spannender dan 08:15 in een E60 M5
Juist daarom blijft zo'n e30M3 ook zo onzettend gaaf !
Zo maar een voorbeeld: met een Clio Williams in 08:30 een rondje Ring rijden is echt wel spannender dan 08:15 in een E60 M5

-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De M factor berekend
M1 staat er inderdaad tussen
Belevingsfactor is niet te meten, is een gevoel.
Een 170pk van een sportuitlaat voorzien donkerblauwe nieuwe 309GTI 16 van een maatje van mij was begin '90 ofzo de meest helse kar qua beleving aan deze kant van Ferrari's voor mij. Wat trok dat ding en wat klonk dat ding en was was ie bruut en lelijk.
Als ik er nu in zou rijden zou 't tegenvallen, behalve de sound.
Alles valt tegen vaak bij mij.
Is het niet de motor/dan wel de massa.*
///M is hoogtoerig en geen koppel onderin. :twisted:
*Belt Sixt met 3 creditcards of ze misschien een weekend een 430 Scuderia hebben te staan*
*totdat ik de M button indruk en geniet van met //M diff etc. :banaan:


Belevingsfactor is niet te meten, is een gevoel.
Een 170pk van een sportuitlaat voorzien donkerblauwe nieuwe 309GTI 16 van een maatje van mij was begin '90 ofzo de meest helse kar qua beleving aan deze kant van Ferrari's voor mij. Wat trok dat ding en wat klonk dat ding en was was ie bruut en lelijk.
Als ik er nu in zou rijden zou 't tegenvallen, behalve de sound.
Alles valt tegen vaak bij mij.



///M is hoogtoerig en geen koppel onderin. :twisted:
*Belt Sixt met 3 creditcards of ze misschien een weekend een 430 Scuderia hebben te staan*
*totdat ik de M button indruk en geniet van met //M diff etc. :banaan:
