Spookrijders

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Spookrijders

Bericht door Wouter81 » 25 nov 2008, 08:57

Net weer in het nieuws, een spookrijder op de A50 verongelukt. Hebben jullie wel eens met spookrijders te maken (gehad)?

Ik een paar keer. Gisteravond nog, rij vanaf een B weg de A7 op en nog op de oprit komt een auto in het donker recht op me af, Duits kenteken. Wou blijkbaar snel van de snelweg op en besloot dus om maar 180 graden te draaien en de oprit als afrit te gebruiken. Wat een gek.

Paar jaar terug was het spannender. Rotonde Joure (waar A6 en A7 bijelkaar komen dus), kom vanaf Groningen. 's Avonds, donker en stuur behoorlijk hard de rotonde op, zoals meestal daar. Moest rechtdoor, middelste baan daar dus en ineens 2 koplampen recht op me af, ook op de middelste baan, iemand die besloot geen rondje te doen maar de tegengestelde richting op te gaan. Ik had niet zoveel marge want ging al aardig vlot maar kon nog net de gast ontwijken en de binnenste baan pakken. Collega naast me was in Bolsward nog lijkbleek hehe. :) Was echt close...

Je zit wel even dom te kijken, verwacht het niet. Je twijfelt zelf ook even 2 seconden of je zelf wel goed rijdt. :hmmm: Maar wat bezielt zulke mensen zeg. Jullie ervaringen hiermee?

Xave30

Re: Spookrijders

Bericht door Xave30 » 25 nov 2008, 09:11

R.I.P.

Ik heb het gelukkig nooit meegemaakt. Afkloppen

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 25 nov 2008, 09:18

Wouter81 schreef:Hebben jullie wel eens met spookrijders te maken (gehad)?
Een keer een heleboel achter elkaar, en dan hebben ze ook nog het lef om naar me te seinen.... :nah:

Mack

Bericht door Mack » 25 nov 2008, 09:24

Een paar jaar geleden op vakantie geweest in Ierland, met een reisorganisatie in een Nederlands Ford Transit busje. Na een gezellig avondje in een dorpje reden we om een uur of 11 weer terug. Volop gezellig in het busje en de (NLse) reisleider draait volautomatisch zijn (NLse) busje de weg op...

...de rechterkant van de weg. En in Ierland rijden ze links.

Pas na enige tijd kwamen wij de eerste auto tegen, natuurlijk precies in een onoverzichtelijke bocht om een heuvel heen.

Gelukkig is die andere auto uitgeweken en hebben we elkaar niet geraakt. Ik zat in de passagiersstoel van het busje, ik zag hem aankomen.

Heel veel geluk gehad toen.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 25 nov 2008, 12:05

Mathieu

Bericht door Mathieu » 25 nov 2008, 12:07

:roflol: @Geelhoed

Scherp.......................

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 25 nov 2008, 12:24

Ik ben zelf éénmaal een spookrijder tegengekomen. Was op de Rondweg in Franeker. Kom de rotonde Bij Saxenoord (voor de bekenden) af (éénbaans) en rijdt de rondweg (die 4-baans is) op richting Bloemketerp. Ik kijk voor me en zie een auto aankomen. Een 2e keer goed kijken bleek deze auto op mijn weghelft te rijden, je weet niet wat je ziet!! Na +- 50 meter veranderd de weg van 1 in 2 rijbanen en exact op dat punt rijdt de oude dame (kan ook weer niet anders) mij tegemoet. Ze remde niet af en ik was blij dat er een 2e baan was waarnaar ik kon uitwijken. Echt niet te geloven.....Ik kijk in de achteruitkijkspiegel en zie haar de rotonde oprijden. Die neemt ze wel gewoon de juiste kant op en ze rijdt daarna verder alsof er niets is gebeurd. Mij met m'n hart in de keel achterlatend......

Ter illustratie nog even de plek:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 7&t=h&z=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kwam dus van boven en ging 3/4 rotonde rond. Links af, richting de rechterkant van de kaart dus. Je ziet daar wel de verschuiving van 1 naar 2 rijbanen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 25 nov 2008, 12:51

LOL, dan heeft ze ook wel een eindje verkeerd gereden. :)

Nu je het over ouwe omaatjes hebt, ook zoiets meegemaakt. In de tijd dat ik nog motorreed knalden we altijd door de 'gvd' bocht bij Tjalleberd (nu weet iedereen wel welke :)). Stonden we op een gegeven moment boven te praten bij de rotonde, rijdt er een oud vrouwtje in een klein autootje vanaf de rotonde zo naar beneden deze bocht in :shock: , spookrijden dus, terwijl er constant motoren door de bocht omhoog gingen. Snel ernaartoe en dat dametje tegengehouden, anders was ze zo de hele bocht doorgereden en tegen het verkeer de A7 op. Levensgevaarlijk, nog los van het feit dat je dat als motorrijder ook niet echt verwacht als je met je knie aan de grond door die bocht schraapt en er een Suzuki Alto recht op je afkomt. :bag:

Luuk

Bericht door Luuk » 25 nov 2008, 13:18

Heb er zelf gelukkig geen ervaring mee.
Wouter81 schreef:... wat bezielt zulke mensen zeg.
Ja inderdaad joh, dat vraag ik me ook af! Dat merk je toch wel snel, dat je in tegengestelde richting rijdt...?
En hoe maak je in hemelsnaam überhaupt de fout om de afrit als oprit te gebruiken :'(

steve smith

Bericht door steve smith » 25 nov 2008, 13:38

Deze zomer onderweg naar het zuiden met een Suburban, ergens laat in de avond uit NL vertrokken. Vlak voor de Luxemburgse grens een lange linkerbocht in de snelweg, en ik zie twee koplampen van een viaduct af komen. Door die bocht in de snelweg kan het een parallelweg zijn, of misschien een oprit die nog een U-turn maakt. Suburban stond op cruise-control niet ver onder de afgeregelde V-max, dus die bocht vordert gestaag. Die twee lampen zijn inmiddels afgedaald naar onze hoogte, en er komt een rechter knipperlicht bij. Meneer voegt dus gewoon vrolijk even in op mijn rijbaan, heading for the big bang. Toen maar begonnen met seinen, remmen en vloeken. Meneer de Spookrijder had het ook heel druk met seinen naar mij. Toen met ongeveer 100 a 110 maar een "elandproef" ingezet, en dat valt nog best tegen met 2665kg zeecontainer + 400kg bagage + 220 kg peoples. Tweede slip was best serieus, maar dankzij Papenburg-oefening wel op te vangen. Meneer de Spookrijder voegde na ons opnieuw in en in m'n spiegel zag ik een spoortgelijke situatie met een tourincar :shock: . De chauffeur daarvan nog ff gezien bij het volgende tankstation (die grote in L) waar ik met kloppingen aan een peuk stond te hijsen. Touringcarchauff stapt uit en ging over z'n nek.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 25 nov 2008, 13:54

steve smith schreef:Deze zomer onderweg naar het zuiden met een Suburban, ergens laat in de avond uit NL vertrokken. Vlak voor de Luxemburgse grens een lange linkerbocht in de snelweg, en ik zie twee koplampen van een viaduct af komen. Door die bocht in de snelweg kan het een parallelweg zijn, of misschien een oprit die nog een U-turn maakt. Suburban stond op cruise-control niet ver onder de afgeregelde V-max, dus die bocht vordert gestaag. Die twee lampen zijn inmiddels afgedaald naar onze hoogte, en er komt een rechter knipperlicht bij. Meneer voegt dus gewoon vrolijk even in op mijn rijbaan, heading for the big bang. Toen maar begonnen met seinen, remmen en vloeken. Meneer de Spookrijder had het ook heel druk met seinen naar mij. Toen met ongeveer 100 a 110 maar een "elandproef" ingezet, en dat valt nog best tegen met 2665kg zeecontainer + 400kg bagage + 220 kg peoples. Tweede slip was best serieus, maar dankzij Papenburg-oefening wel op te vangen. Meneer de Spookrijder voegde na ons opnieuw in en in m'n spiegel zag ik een spoortgelijke situatie met een tourincar :shock: . De chauffeur daarvan nog ff gezien bij het volgende tankstation (die grote in L) waar ik met kloppingen aan een peuk stond te hijsen. Touringcarchauff stapt uit en ging over z'n nek.
Nondejus. :shocking: Je hartje zal wel overuren hebben gemaakt?!!

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 25 nov 2008, 18:43

1x meegemaakt:

Kwam er tientallen tegen.... :drinking: :whistle:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 25 nov 2008, 19:04

Ik had er een tijd terug eentje bij Arnhem, vanaf het viaduct bij de Drielsedijk als je richting Gelredome die 2baans weg oprijdt. Wilde net een auto inhalen, zie ik daar 2 koplampen tegemoet komen van een groene golf 3, met een oudere man erin..
Wist niet hoe snel ik de rem in moest trappen en alarmlichten aan, wat een kerel was dat..

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 25 nov 2008, 23:32

Luuk schreef:Heb er zelf gelukkig geen ervaring mee.
Wouter81 schreef:... wat bezielt zulke mensen zeg.
Ja inderdaad joh, dat vraag ik me ook af! Dat merk je toch wel snel, dat je in tegengestelde richting rijdt...?
En hoe maak je in hemelsnaam überhaupt de fout om de afrit als oprit te gebruiken :'(

algemene verwarring, niet meer op een rijtje hebben of door de domdom de verkeerde kant opgestuurd worden? Zag recentelijk nog een ouder stel voor me raar slingeren (op het laatste moment i.p.v. rechtsaf toch rechtdoor voorselecteren, bijna stil gaan staan. Even later stopten ze bij de op/afrit van de snelweg en kon ik er voorbij: domdom op de voorruit, de situatie is daar compleet anders (de oude weg die de domdom aangaf bestaat niet meer :) ). Kun je daar niet mee omgaan, let je niet op en ben je onbekend met de situatie kun je m.i. best eenvoudig een afrit pakken.

Anyhow, verder zelf gelukkig nog nooit mee gemaakt :shock: !

RVV

Bericht door RVV » 26 nov 2008, 00:43

Ik zag laatst iemand (in mijn spiegel) de snelweg tegen het verkeer in oprijden.. wist even niet hoe te handelen.. Telefoon had ik niet bij me. (voor 112)..

Geen idee hoe het afgelopen is ?

Paul

Bericht door Paul » 26 nov 2008, 01:51

Paar jaar geleden keer... rijd op een nacht op een rotonde af... rotonde was helemaal begroeid met plantjes en boompjes.. ik ben half op de rotonde.. komt er uit het niets een ouwe 5 serie met toch een rotgang vanaf de verkeerde kant tegemoet vliegen.. scheelde echt een cm....
Meteen in de achtervolging... BMW had een aardige voorsprong, het gas ging erop... de lichten werden gedoofd en was onbegonnen zaak.. ben maar gestopt en met het hart in mn keel rustig terug gereden..had toen helaas nog geen Mpower int vooronder..

Ik had die fucker totalloss gemept had ik hem te pakken gekregen..

Maus

Bericht door Maus » 26 nov 2008, 02:06

Een enkel jaar terug van dichtbij meegemaakt vanaf de bijrijdersstoel.
We reden op dat moment op de hoofdrijbaan van de A16 tussen knooppunt Ridderkerk en de Brienenoord brug. Net bezig met een inhaalactie toen m'n maat de spookrijdster in z'n ooghoek aan zag komen, hij kon gelukkig tijdig weer op de rechter rijstrook komen.
Vrouwtje moest dus minimaal ergens rond afslag Alexander de A16 opgedraaid zijn... :shocking:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 26 nov 2008, 07:20

Adje ///M3 schreef:1x meegemaakt:
http://driving-fun.com/forum/viewtopic. ... 86#p355286" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 26 nov 2008, 08:11

2 weken terug ben ik mijn eerste spookrijder tegen gekomen.... Het was op de A325 in de richting Nijmegen toen ik een bejaarde man op zn scootmobiel tegen kwam die tegen de richting in reed op de vluchtstrook... :lol: :lol:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 26 nov 2008, 20:51

Ben zelf wel eens spookrijder geweest... Geen prettige ervaring!

M'n schoonzusje zat achter het stuur en reed op een drukke vierbaansweg mét middenberm even vrolijk de verkeerde rijrichting in. Nou, dan zit je hart in je keel! Meteen zaten de drie passagiers te gillen en konden we haar pakweg tweehonderd meter verderop een bushalte op loodsen alwaar we konden draaien.
Uiteindelijk is alles met een sisser afgelopen, maar ik heb met haar al het een en ander meegemaakt en stap dus niet meer zo graag met haar achter het stuur in de auto.

Macboy

Bericht door Macboy » 04 dec 2008, 15:33

Geelhoed schreef:Een keer een heleboel achter elkaar, en dan hebben ze ook nog het lef om naar me te seinen.... :nah:
hahah hilarisch :clap:
Geelhoed schreef:
Adje ///M3 schreef:1x meegemaakt:
http://driving-fun.com/forum/viewtopic. ... 86#p355286" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Ik denk dat je niet doorhebt dat een aantal mensen jou gebanned hebben en je posts dus niet kunnen lezen.

Kees Bunk

Bericht door Kees Bunk » 04 dec 2008, 18:16

1 keer meegemaakt in Bath in West -Engeland.
Verrassend genoeg kwamen we een Nederlandse auto tegen met een Nederlands echtpaar er in. Het ging niet hard (zo'n 40 km/h).
Nu reed degene die ons chauffeerde zélf regelmatig in Nederland, dus hij moest er heel hard om lachen, gaat ook netjes rechts rijden en zo passeren we elkaar op de Nederlandse manier.

Het stel heeft het volgens mij niet in de gaten gehad... hopelijk voor hun liep de volgende tegenligger ook goed af.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 05 dec 2008, 10:09

Macboy schreef: Ik denk dat je niet doorhebt dat een aantal mensen jou gebanned hebben en je posts dus niet kunnen lezen.
:mrgreen: Nu wil ik cijfers horen ook!

HSR

Bericht door HSR » 05 dec 2008, 11:32

Kees Bunk schreef:1 keer meegemaakt in Bath in West -Engeland.
Verrassend genoeg kwamen we een Nederlandse auto tegen met een Nederlands echtpaar er in. Het ging niet hard (zo'n 40 km/h).
Nu reed degene die ons chauffeerde zélf regelmatig in Nederland, dus hij moest er heel hard om lachen, gaat ook netjes rechts rijden en zo passeren we elkaar op de Nederlandse manier.

Het stel heeft het volgens mij niet in de gaten gehad... hopelijk voor hun liep de volgende tegenligger ook goed af.
Ik moet bekennen dat ik in een suffe bui ook wel eens heb lopen kloten op een parkeerterrein hier in de UK. Rijd je toch eventjes rechts en je weet dat er iets niet klopt. 5 seconden later realiseer je je het en ga je weer links rijden. Overigens verder geen last of what so ever op de openbare weg.

Kees Bunk

Bericht door Kees Bunk » 05 dec 2008, 11:54

hugo schreef:
Kees Bunk schreef:1 keer meegemaakt in Bath in West -Engeland.

Ik moet bekennen dat ik in een suffe bui ook wel eens heb lopen kloten op een parkeerterrein hier in de UK. Rijd je toch eventjes rechts en je weet dat er iets niet klopt. 5 seconden later realiseer je je het en ga je weer links rijden. Overigens verder geen last of what so ever op de openbare weg.
Alles beter dan fietsen daar. Daar voelde ik me serieus niet veilig bij, ik was toen 16 volgens mij. Drukke rotonde over, geen fietspaden, wat een ramp.

Plaats reactie