Hoe zit het?
-
Hoe zit het?
Met de huidige benzine prijzen. Een vat ruwe olie kost inmiddels bijna de helft van de periode dat een liter bijna 1.60 euro koste. Dus maw zou liter nu ca. 75 a 80 eurocent moeten kosten
Graag uitleg
Graag uitleg
- Joy
Re: Hoe zit het?
Voorraden olie in opslag zijn gekocht tegen hogere prijzen. Benzineprijzen reageren dus vertraagd op prijsdalingen van ruwe olie.
- Roman
Klopt, het is hier nu 85 cent per liter. Er zit in NL duidelijk gewoon meer tax etc op.
- Knot
Ze naaien ons eigenlijk procentueel nog harder?
Wat niet wegneemt dat ik blij was 1.18 voor euro95 aan de pomp te zien vanmiddag!
Wat niet wegneemt dat ik blij was 1.18 voor euro95 aan de pomp te zien vanmiddag!
- Peric
Dat is de uitleg van de pomphouders ja.Joy Jolliffe schreef:Voorraden olie in opslag zijn gekocht tegen hogere prijzen. Benzineprijzen reageren dus vertraagd op prijsdalingen van ruwe olie.
Maar je tankt over 2 maanden écht niet voor 0,80 hoor..
- Hubert D
En als de olieprijs stijgt, dan gaat de pomp wel gelijk mee.

- Rich
Wat Roman zegt; de kostprijs van het product, de benzine/diesel, is maar een klein gedeelte van de consumentenprijs. Bijna 70 cent alleen al is accijns, dan zit er nog 19% btw op, zit er nog voorraadheffing op en mischien nog wel meer heffingen en belastingen. Dus een daling van de olieprijs met 50% betekent niet een daling van de prijs aan de pomp met 50%....helaas.
Gekeken naar de ruweolieprijsdaling zou de daling van benzine op dit moment 20% moeten zijn en van diesel 18%. Benzine ligt qua prijsdaling aan de pomp gemiddeld nu op 22% echter loopt diesel uit de pas want dat is slechts 14% gemiddeld.
Gekeken naar de ruweolieprijsdaling zou de daling van benzine op dit moment 20% moeten zijn en van diesel 18%. Benzine ligt qua prijsdaling aan de pomp gemiddeld nu op 22% echter loopt diesel uit de pas want dat is slechts 14% gemiddeld.
Laatst gewijzigd door Rich op 21 nov 2008, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Accijnzen zijn toch niet procentueel? Da's toch een vast bedrag per liter? De BTW blijft natuurlijk 19%...
Dus je redenering dat wanneer de olieprijs halveert, de brandstofprijs aan de pomp ook halveert is, volgens mij, onzin.
Dus je redenering dat wanneer de olieprijs halveert, de brandstofprijs aan de pomp ook halveert is, volgens mij, onzin.

- Rich
Moeite met lezen?Merijn schreef:Accijnzen zijn toch niet procentueel? Da's toch een vast bedrag per liter? De BTW blijft natuurlijk 19%...
'Bijna 70 cent accijns' lijkt me toch niet een percentage maar een vast bedrag... en ik zeg juist dat een halvering van de ruwe olieprijs NIET beteket dat de prijs aan de pomp ook halveert....

-
Sjow... Gaat het verder wel lekker?Rich schreef:Moeite met lezen?
Volgens mij hebben jullie zo ongeveer tegelijk dat bericht getikt...
Dus ik denk dat jou reactie er nog niet stond, toen hij begon te type

Verder weinig meer toe te voegen.

- Rich
Nou, daar twijfel ik over; de reaktie is wel erg inhoudelijk op wat ik geschreven had.Hunter schreef:Sjow... Gaat het verder wel lekker?Rich schreef:Moeite met lezen?
Dus ik denk dat jou reactie er nog niet stond, toen hij begon te type![]()
Mgoed, dan krijgt Merijn het voordeel van de twijfel en mijn excuses als ie niet op mijn post reageerde.
-
De accyns stijgt toch mee als de benzine prijs omhoog gaat. Alleen hij daalt zeker niet mee zoiets zal het wel zijn.
- Rich
Nee, accijns stijgt gewoon langzaam over de jaren, die fluctueert niet met de olieprijzen.Andre schreef:De accyns stijgt toch mee als de benzine prijs omhoog gaat. Alleen hij daalt zeker niet mee zoiets zal het wel zijn.
- Ahmed
Profiteer er maar even van.

Paar van die, voor in de tuin
Paar van die, voor in de tuin

-
Was gericht aan de TS en niet aan jou, idd... Chill...Rich schreef:Nou, daar twijfel ik over; de reaktie is wel erg inhoudelijk op wat ik geschreven had.Hunter schreef:Sjow... Gaat het verder wel lekker?Rich schreef:Moeite met lezen?
Dus ik denk dat jou reactie er nog niet stond, toen hij begon te type![]()
Mgoed, dan krijgt Merijn het voordeel van de twijfel en mijn excuses als ie niet op mijn post reageerde.
- Rich
OK me bad. excuses.
-
Ik zie het zelfs somberder in. Wanneer iets in prijs halveert, geloof ik nooit dat dat linearecta aan de klnat word doorberekend. Er blijft altijd wel iets extra's in dat geval aan de strijkstok hangen.
Overigens klopt het dat verschillende taxen in de benzine een vaste prijs zijn, kijk maar naar het bv kwartje van Kok, dat is ook niet gehalveert (de slimmerik zegt nu vast...zeker wel...is gehalveert naar eurocent
) Alleen de BTW is afhankelijk van de uiteindelijke prijs.
Overigens klopt het dat verschillende taxen in de benzine een vaste prijs zijn, kijk maar naar het bv kwartje van Kok, dat is ook niet gehalveert (de slimmerik zegt nu vast...zeker wel...is gehalveert naar eurocent

- Maus335i
Nou ben ik het deels met je eens, maar waarom vergeet iedereen dat de prijs van een vat olie in EURO'S een stuk belangrijker is dan de prijs in DOLLARS?Andre schreef:Met de huidige benzine prijzen. Een vat ruwe olie kost inmiddels bijna de helft van de periode dat een liter bijna 1.60 euro koste. Dus maw zou liter nu ca. 75 a 80 eurocent moeten kosten
Graag uitleg
Ik zie juist dat op dit moment een pomp als de tango (online prijzen bekijken) de volgende dag direct reageert op koersstijgingen en dalingen van zowel de olieprijs als de verhouding dollar/euro.
- Macboy
Andre komt duidelijk nooit in off topic waar al 15 jaar een draad over dit onderwerp bestaat ...
-
Accijns zijn idd een vast bedrag. 3-4 jaar geleden zat er een stuk minder accijns op de peut, dat zou zomaar 10 cent kunnen schelen. Wat de tango betreft: dat is zeker niet de hardste daler, die maken nu enorme winsten.
Het verschil met de tango en de van staveren hier in de buurt wat 3 maanden terug 7 cent, dat is nu nog maar 3. De tango daalt relatief minder en is dus lekker aan het cashen nu.
Het verschil met de tango en de van staveren hier in de buurt wat 3 maanden terug 7 cent, dat is nu nog maar 3. De tango daalt relatief minder en is dus lekker aan het cashen nu.
-
Maargoed, hun zaten zoals jij zelf al zegt langere tijd geleden nog steeds een stuk minder hoog als je andere vergelijkingsmateriaal. Het is maar net wat je ziet als 'cashen'.
- VLA
Gisteren euro 95 getankt voor 1,16, diesel was 1,04 en gas was 0,41 cent. Prijzen zijn in tijden niet zo laag geweest. Maar het zou idd nog lager moeten zijn gezien de kostprijs. Maar ben allang blij met de prijs verlaging, scheelt echt veel geld op maandbasis.
- Roman
Wat ik vreemd vind is dat euro95 hier nu 0.82€ per liter is, en diesel 1.02€, vind ik nog best wel een verschil. Diesel scheelt bijna niets met NL.
Dikke vinger omhoog naar 99% van het verkeer hier :jenna:
Dikke vinger omhoog naar 99% van het verkeer hier :jenna:

- Knot
En toch accepteren we dan eigenlijk dat we procentueel nog harder genaaid worden... slechte zaak.VLA schreef:Gisteren euro 95 getankt voor 1,16, diesel was 1,04 en gas was 0,41 cent. Prijzen zijn in tijden niet zo laag geweest. Maar het zou idd nog lager moeten zijn gezien de kostprijs. Maar ben allang blij met de prijs verlaging, scheelt echt veel geld op maandbasis.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Denk dat we beter in dat andere topic verder kunnen, ipv. 2 topics over benzineprijzen.