alpinab10biturbo schreef:Ik ben zelf geen fan van een E39S M5 en zou eerder voor een E60S M5 gaan aangezien deze meer DNA van de E28S en E34S heeft dan van de E39S. Is een persoonlijke voorkeur en ik hoop niet dat de E39S brigade mij dit kwalijk neemt. Neemt niet weg dat de E39S een schitterende auto is die enorm veel rijplezier te bieden heeft. Zelf heb ik sinds 1999 al een E34S M5 en sinds 2001 een E28S M5 en ken alle facetten van het bezit. Het 'bezit van de zaak', 'het onderhoud', maar ook de pech zoals ik die nu met mijn E28S heb. Ik kan mij derhalve helemaal vinden in dat wat m.n Dennis schrijft.
Als je in de markt bent voor z'on apparaat, bepaal dan je budget en kies daarvoor de beste auto die beschikbaar is, maar verwacht niet dat je voor een 'duppie op de eerste rang' kunt gaan zitten. Zo werkt het niet met liefhebbersauto's. Je bent in de markt voor z'on ding of niet en als je er echt een wil dan komt ie er wel en dan zal de laatste paar Euro's het probleem ook niet zijn.
Niemand zal je dit kwalijk nemen, dit is gewoon waarheid. Voor mij zal er geen enkele betere M5 zijn en blijven dan de E34 modelrij. De e34 had echte motorsport pedigree, een rechtoe rechtaan powersaloon die in zijn tijd met kop en schouders boven de concurrentie staat. Ik denk ook dat er in de toekomst ook maar 1 M5 échte liefhebbers gaat aantrekken en dat de e34 beschouwt wordt als het hoogtepunt uit de BMW M5 modelgeschiedenis. De e34 heeft zijn sportievere karakter meer voor elkaar. Dan denkende aan de latere so called "EVO's" met 6-bak en dikke remmerij. Daarenboven komt dat de E34 M5 handcrafted was, met her en der subtiele details zoals handtekeningen van kwaliteitscontroleurs.
Wat alpinab10biturbo dus beschrijft ivm de e60 is met name het motorkarakter. M5's zijn altijd toerenjankers geweest, met uitzondering van de e39 die een laagtoerige roffelende V8 meekreeg. Volgens velen zou de e39 M5 de ///M badge niet waardig zijn. BMW had hem beter 550i genoemd. Daar ga ik dan weer niet mee akkoord. Zelfs de e39 is vele malen sportiever als zijn concurenten destijds. E55 AMG, RS6,... allemaal te soft imho.
De e39 heeft wat tijd nodig om hem te waarderen en te snappen waar hij voor is gemaakt. Bij mij heeft het ook wel even geduurt, maar intussen ben ik er toch van overtuigd dat het een echte M is.
De grootste troef van de e39 M5? De auto klopt gewoon in alle facetten. Het uiterlijk is af, vooral de facelift. De wielen vullen mooi de wielkasten, de brute kijk uit de angel eyes, het brede en imposante achtersteven, de donkere noot van de motor, het classy en gewoon goed afgewerkt interieur zonder veel tierlantijntjes. Dit verwacht je gewoon van de auto als je gaat kijken zonder voorkennis.
Potentiëel geïnteresseerden, laat je niks wijsmaken. Dit is een echte M en kan een handfull zijn in't nat. Koppel is verslavend en de balans is gewoon goed. Hou het gewicht in je achterhoofd en je kan gewoon achterlijk hard door de bocht uit. De remmen zijn (net zoals e36,e46, e34 3.6,e60,e9x) een aandachtspunt, werk hieraan en je hebt een knaller van een comfortabele cruiser met een crimineel alter-ego...