Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door romo » 17 nov 2008, 21:22

118 Teletekst ma 17 nov
Nog geen besluit over steun Opel

` De Duitse regering besluit pas rond
Kerst of Opel een noodkrediet krijgt
van 1 miljard euro.De regering wil de
autofabrikant wel steunen,maar stelt
als voorwaarde dat het geld niet in de
zakken verdwijnt van het noodlijdende
moederbedrijf General Motors in de VS.

Berlijn onderzoekt ook of eventuele
hulp in strijd is met Europese regels.
De automaker is in de problemen gekomen
door de kredietcrisis.

Opel Duitsland heeft 25.000 mensen in
dienst.Bij toeleveranciers werken nog
eens tienduizenden mensen.Daarom zou
een faillissement van Opel meer dan
100.000 mensen hun baan kunnen kosten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 nov 2008, 16:44

Ik kan na het lezen van onderstaande highlights niet anders zeggen dan: puntje voor Balkenende&co, maar ik moet me nog even inlezen. Feit blijft dat we we komende jaren niet al te gek kunnen doen, maar ook niet stil moeten blijven zitten:

Balkenende presenteert steunplan voor economie
Uitgegeven: 21 november 2008 16:07
Laatst gewijzigd: 21 november 2008 16:39

DEN HAAG - Het kabinet komt met een pakket van maatregelen om de economie te ondersteunen. "Het is alle hens aan dek,'' zei premier Jan Peter Balkenende vrijdag.

Een belangrijk onderdeel van het pakket zijn vervroegde afschrijvingen door bedrijven, die daardoor in feite het betalen van belasting kunnen uitstellen. Daarmee zijn miljarden gemoeid.

Al met al sprak de premier over een "liquiditeitsimpuls'' ter grootte van 1 procent van het Bruto Nationaal Product, ofwel zo'n 6 miljard euro.

Werktijdverkorting

Het kabinet zal ook werktijdverkorting inzetten als middel om bedrijven, die voor korte tijd in de problemen zitten, tegemoet te komen.

Minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) komt maandag met de voorwaarden, waaraan bedrijven dan moeten voldoen. Balkenende herhaalde de belofte dat de overheid voortaan rekeningen aan bedrijven sneller zal betalen.

Volop vacatures

De minister-president wees erop dat ondanks de dip in de economie er nog volop vacatures zijn. Het kabinet wil ook via zogeheten mobiliteitscentra werknemers die hun baan kwijt raken zo snel mogelijk aan nieuw werk helpen.

Balkenende verwacht dat het pakket van maatregelen zal blijken te passen in besluiten van Europese regeringsleiders, volgende maand.

Zware periode

Volgens de premier moet Nederland rekening houden met een zwaardere economische periode en zullen bedrijven dat ook merken.

Hoelang dit nog zal duren is heel moeilijk te voorspellen. Het zal volgens hem niet alleen de komende maanden, maar misschien ook volgend jaar of in 2010 te merken zijn.

Ingenomen

FNV-voorzitter Agnes Jongerius is ingenomen met het besluit van het kabinet. "Onze leden zijn vandaag niet voor niets naar Den Haag gekomen.''

De vakbond constateert dat de hoofdmoot van het eerder door de FNV gepresenteerde tienpuntenplan door het kabinet is gehonoreerd.

Shakes

Bericht door Shakes » 21 nov 2008, 16:48

Ik herinner me nog dat een aantal jaar geleden die Balkenende ons vertelde dat we nu toen een beetje zuinig moesten doen om later te kunnen genieten oid.

Volgens mij is hij een deel vergeten........

N.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 nov 2008, 16:52

Die opmerking gebruikt hij direct tegen je. :)
Als we geluisterd hadden, dan hadden we nu meer buffers gehad en waren we minder afhankelijk van leningen etc. en dan was de economie ook wel geremd, maar niet zo heftig als ons nu staat te wachten. Dat later, dat is pas na 2020. :hammer: En daar heb je niets aan als de wereld vergaat in 2012/2013. :angel:

Maar ik moet toegeven, die Balkenende zegt soms best slimme dingen, maar ik zou nooit op hem stemmen. :sealed:

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 nov 2008, 16:56

1-
SteV6 schreef:Zullen we de 220 punten gaan zien binnenkort :roll: ?
Mijn vraag, gesteld op 8 oktober ... Nog geen 6 weken verder en de 220 puntjes voor de AEX komen wel heel dichtbij :?

2- Hoe ver kan de olieprijs eigenlijk nog zakken? Daar moet toch een soort bodemprijs aan zitten, want ik neem niet aan dat olie verkocht wordt voor minder dan de winningskosten.

3- Gerrit Zalm gaat straks de bank leiden die voortkomt uit de gedwongen fusie van ABN-AMRO en Fortis NL ....

SteV6

Dexter

Bericht door Dexter » 21 nov 2008, 17:02

SteV6 schreef:1-
SteV6 schreef:Zullen we de 220 punten gaan zien binnenkort :roll: ?
Mijn vraag, gesteld op 8 oktober ... Nog geen 6 weken verder en de 220 puntjes voor de AEX komen wel heel dichtbij :?

2- Hoe ver kan de olieprijs eigenlijk nog zakken? Daar moet toch een soort bodemprijs aan zitten, want ik neem niet aan dat olie verkocht wordt voor minder dan de winningskosten.

3- Gerrit Zalm gaat straks de bank leiden die voortkomt uit de gedwongen fusie van ABN-AMRO en Fortis NL ....

SteV6
Die grens halen we nog wel..... :bag:

De olieprijs heeft een bodemprijs van rond de 70 Dollar.
Daar gaan we de komende tijd dus naartoe dankzij de verminderde productie.
Geniet dus NU van de lage brandstofprijzen...... :df:

Wouter Bos heeft vandaag officieel bekend gemaakt dat die fusie er [edit] WEL gaat komen. :bignews: :sealed:

http://www.nu.nl/news/1850210/32/%27ABN ... ht%27.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nu.nl/news/1851293/32/Fortis ... eo%29.html" onclick="window.open(this.href);return false;

HSR

Bericht door HSR » 21 nov 2008, 17:21

Gerucht is dat de beurs nog 20% onderuit gaat, richting de 180. Ben er benieuwd of dit gaat gebeuren.

Roverheid met hun gladgestreken smoel weer heel subtiel de burgers de schuld geven. Fantastisch makkelijk is dat, vergetende dat de hele lenen-lenen-betalen-betal cultuur door hun is gepropageerd.

Immers, iedereen wil toch een becam lening om die kompleet overbodige dakkapel te kopen? :stom:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 nov 2008, 22:31

In NL heb je gelukkig nog 't BKR. Maar lenen is duur. Kost je gewoon veel geld. Dingen zoals rood staan, een credit card etc, die zijn allemaal zo gemeengoed geworden. Ik heb alles teruggezet naar 0. Niet meer rood staan. Scheelt gewoon knaken, veel knaken!

Lenen heeft wel gezorgd dat de economie groeit, er ontstaat meer geld (in tegen stelling tot wanneer je alles betaalt zonder leningen) het zorgt er ook voor dat de banken VEEL speelruimte krijgen etc. En die speelruimte is nu verspeeld/verspild. Back to basics. En dát is funest.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 22 nov 2008, 10:02

Dennis Cavallino schreef:In NL heb je gelukkig nog 't BKR. Maar lenen is duur. Kost je gewoon veel geld. Dingen zoals rood staan, een credit card etc, die zijn allemaal zo gemeengoed geworden. Ik heb alles teruggezet naar 0. Niet meer rood staan. Scheelt gewoon knaken, veel knaken!

Lenen heeft wel gezorgd dat de economie groeit, er ontstaat meer geld (in tegen stelling tot wanneer je alles betaalt zonder leningen) het zorgt er ook voor dat de banken VEEL speelruimte krijgen etc. En die speelruimte is nu verspeeld/verspild. Back to basics. En dát is funest.
Om daar nog even op in te haken:

Veel mensen zijn boos en verontwaardigd waarom GM, Ford en Chrysler geen bailout krijgen en de banken wel (er wordt nog druk onderhandeld trouwens). Ik zie het zo:

We hebben geen autobouwers nodig om de economie weer op gang te krijgen, maar wel banken die geld blijven uitlenen. En vooral dat laatste is belangrijk. De geldkraan bij banken zit op dit moment vrijwel dicht, dus een lening voor je auto (ruim 80% van de auto's in Amerika zijn geleend) kan je vergeten wat vervolgens de vraag naar auto's doet kelderen. Als je direct geld pompt in bijvoorbeeld GM, een bedrijf dat al jaaaaaaaaren verlies maakt, is de kans veel groter dat die centen nooit meer terugkomen. Met dat geld moet je er juist voor zorgen dat banken weer gaan uitlenen, zodat consumenten weer kunnen lenen voor hun auto en "de big three" vanzelf weer uit de shit komen.

Ik vind het volledig terecht overigens dat mismanagement in de autobranche niet beloond wordt. Deze 3 bedrijven zijn veel te laat begonnen met het inspelen op de vraag naar zuinige auto's. De bailouts bij banken zijn gewoon nodig om Amerika niet failliet te laten gaan, daar spelen de autobouwers verder geen rol in.

Overigens Hugo, je hoort inderdaad steeds meer mensen roepen dat we de 196 in de AEX binnenkort gaan zien. Ik vind dat niet eens zo gek als je kijkt dat de ".com bubble" ons naar 218 punten bracht. Deze crisis is kwa omvang VELE malen groter en ik geloof daarom niet dat we er met 220 punten zijn geweest. Wellicht nog een paar uiteindelijk kansloze pogingen om van die bodems op te veren, maar tenzij er een enorm wonder gebeurd kunnen we nog veel lager.

Was trouwens wel grappig om te zien dat ING gisteren van een dieptepunt opveerde, maar meteen weer 6% prijsgaf op de benoeming van Zalm als topman van ABN/Fortis. Blijkbaar zijn de aandeelhouders meteen bang geworden voor forse concurrentie? Lijkt me een stevig compliment aan het adres van onze Gerrit :)

Michel P

Bericht door Michel P » 22 nov 2008, 10:08

Ook de eerste leasemaatschappij heeft zich gemeld bij Bos voor geld, die zullen heel wat gaten in hun calculatie zien door de lagere waardes van de auto's die men terug krijgt, maar ook auto's die voor het einde van het contract worden terug gedaan.

Fabian kan jij aangeven hoe de waardes van een aantal populaire leasers afwijkt t.o.v. de calculatie?

Michel

Luco

Bericht door Luco » 22 nov 2008, 10:16

Wat ik dan niet snap is:
Er is nog nooit zoveel geld uigegeven voor sinterklaas cadeau's.
Wintersportvakanties zijn bijna uitverkocht.
Alle bedrijven die ik spreek ( bouw enzo) zitten heel 2009 al vol.
Tarieven stijgen alleen maar.
enz
enz

Maus335i

Bericht door Maus335i » 22 nov 2008, 12:33

Das allemaal lokaal luco. Wereldwijd is het bar en boos en uiteindelijk zal Nederland ook een veeg uit de pan krijgen. Nout Wellink past zn economische groei in 2009 continu naar beneden aan.

Dick

Bericht door Dick » 22 nov 2008, 17:14

Weet je wat pas echt eng is dat de hoeveelheid geld nog altijd heel veel groter is dan de waarde van de goederen in de echte economie. Het woord hyperinflatie valt al steeds vaker. Dat kan nog lachen worden. :?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 nov 2008, 21:55

luco hornsveld schreef:Wat ik dan niet snap is:
Er is nog nooit zoveel geld uigegeven voor sinterklaas cadeau's.
Wintersportvakanties zijn bijna uitverkocht.
Alle bedrijven die ik spreek ( bouw enzo) zitten heel 2009 al vol.
Tarieven stijgen alleen maar.
enz
enz
Luco, in dit draadje is daar al veel over gezegd (teveel om alles terug te lezen). Ik zie het als volgt: Wij hebben in NL op dit moment allemaal nog geld. En over 1 jaar ook nog. De vraag is hoe somber het daarna gaat worden als we met werklozen zitten waardoor we echt ver terugvallen. En hoe onze export kansen zich ontwikkelen (ik denk: niet), wat alles nog erger maakt dan we nu inschatten. Dus geef nu vooral geld uit aan sinterklaas cadeau's. Dat is allemaal retail, ik denk dat díe markt als aller laatste wordt geraakt. Geen enkele Nederlander (op wat Ice savers en particuliere beleggers in aandelen e.d.) zijn nu een euro kwijt door de kredietcrisis, dat komt later. Zo moet je dit ook zien: de echt klap komt nog. Dat maakt dit allemaal zo beangstigend vanaf dag 1 van dit draadje en de periode ervoor. Soms is 't niet te bevatten, zelfs als je er vanuit interesse 'bovenop' zit. Voorlopig blijft 't in de winkels nog erg druk. Maar andere sectoren zijn al geraakt en dat verspreid zich als een soort virus, het zorgt voor kleine vlekken die steeds groter worden. Dat is geen doemdenkerij, maar realiteit als je logisch nadenkt. Dat we zo ontzettend afhankelijk worden van onze overheid, dat maakt 't allemaal alleen nog maar enger.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 nov 2008, 22:58

Ik denk dat NL er nog relatief goed mee weg komt gezien onze export producten. Je zal maar veel Audi's, BMW's en Mercedessen willen afzetten aan de andere kant van de plas :bag: Als je als land erg afhankelijk bent van de VS dan heb je echt een probleem in de toekomst. De VS krijgt nu zulke klappen te verwerken en heeft een fundementeel fout economisch systeem zodat het nog heeeel lang gaat duren voordat ze weer kunnen gaan uitgeven. Neemt niet weg dat we het wel gaan merken, sterker nog er zijn sectoren waarin we het al "zien gebeuren"..

Niall

Bericht door Niall » 24 nov 2008, 11:42

Niels 60% van de audi,mercedes en bmw productie wordt in de VS verkocht. Zelfs in china lopen de aantallen terug :goodnight:

SteV6

Bericht door SteV6 » 24 nov 2008, 12:26

Zoals Dennis ook al denkt en schrijft, verwacht ik dat de echt dreun nog moet komen.

Even een stukje geschiedenis:

De grote klap op de beurs in oktober 1929 in de States kreeg pas in 1931 grip op de Nederlandse bedrijven. Het effect in de vorm van massa-ontslagen, werkeloosheid, bonnetjes stempelen enz werd dus pas 1,5 tot 2 jaar later bittere werkelijkheid in Nederland.

Ik vrees dat het systeem nog steeds zo in elkaar zit. Hoe raar ook, aandelen handel is volgens mij 95% psychologie en slechts 5% economie. Dus als de angst er eenmaal inzit liggen de gevolgen vast, no matter what ...

SteV6

Tristan

Bericht door Tristan » 24 nov 2008, 12:32

In onze sector (scheepvaart/int. transport) is de recessie al volluit merkbaar. Vooral de lage olieprijs nekt ons, omdat veel van onze grotere klanten werkzaam zijn in de olie & gas industrie, vooral offshore. Door de bank problemen en lage olieprijs zullen de grote projecten vertraagd of afgeblazen worden. Enig voordeel van de lage olieprijs is dat rederijen hun prijzen laten dalen (verbruik is vaak 30% van de transportprijs). Maar goed, geen lading betekend minder werk, dus heeft de lage transportprijs ook weinig nut.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 nov 2008, 14:50

Hm in de Noordzee offshore buisness is nog niet echt een daling te zien, teminste bij ons als drilling contractors. Als je kijkt naar de bezettingsgraad van rigs de afgelopen jaren die is constant 100% geweest, ze weten niet hoe hard ze die dingen bij moeten bouwen. Het zal wel van invloed zijn op dayrates verwacht ik. Maar voorlopig heeft iedereen nog meerjarige contracten lopen. Ook al onze nieuwbouwprojecten hebben al contracten lopen nog voor ze van de werf af zijn.

Tristan

Bericht door Tristan » 24 nov 2008, 15:36

Gaat om 'nieuwe' projecten, Bert. Lopende projecten hebben wij ook weinig last. Maar voor de toekomstige projecten gaat het zeker niet goed. :|

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 nov 2008, 19:04

10 jaar geleden met een olieprijs van $10,- per vat werd Schoonebeek gestopt, gingen projecten de ijskast in en moest er op lopende projecten bespaard worden :bag: Zoals mensen op de beurs reageren zo reageert Exploratie & Productie op de olieprijs :wink: Misschien kun je nu/straks juist goed onderhandelen om wat te bouwen zodat je maximaal kunt produceren en verkopen als de olieprijs weer belachelijk hoog staat :banaan: Regeren is vooruitzien wordt wel eens gezegd :P

RVV

Bericht door RVV » 24 nov 2008, 22:41

Blijf het een bijzondere gave vinden dat er mensen zijn die (denken te) weten hoe ons land er over 2 jaar voor staat...

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 nov 2008, 23:08

Rico schreef:Blijf het een bijzondere gave vinden dat er mensen zijn die (denken te) weten hoe ons land er over 2 jaar voor staat...
Dat weet niemand! Aan de andere kant: een gewaarschuwd mens telt voor 2 toch?

Ik zal de laatste zijn die hier :banaan: op tafel als blijkt dat ik gelijk heb, want voor iedereen is dat vervelend (incluis mij).

Maus335i

Bericht door Maus335i » 25 nov 2008, 10:08

NL consumenten en producenten nog somberder over economie
25-11-2008 09:48:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Het vertrouwen van de Nederlandse consument is in november licht gedaald. Ook onder producenten nam het vertrouwen verder af. Dit blijkt dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het consumentenvertrouwen is in november 2 punten gedaald ten opzichte van de al lage stand in oktober, naar -29. Vooral over het economisch klimaat waren consumenten pessimistischer, zegt het CBS.

Het aantal consumenten dat in de komende twaalf maanden een stijging van de werkloosheid verwacht is fors gestegen, aldus het statistiekbureau. Inmiddels denkt ruim 40% van de Nederlanders dat de werkloosheid zal oplopen, terwijl twee maanden geleden minder dan 10% van de ondervraagden dit dacht.

Het vertrouwen onder Nederlandse producenten zag in november een eveneens verdere daling, naar -9,1, nadat de indicator in oktober de grootste daling op maandbasis in de geschiedenis zag, tot een niveau van -6,1. Het CBS omschrijft het sentiment onder producenten als "buitengewoon somber". De stemming onder ondernemers in de industrie is voor de derde maand op rij flink verslechterd en heeft volgens het CBS inmiddels bijna de laagste stand ooit bereikt. Alleen in april 1993 en juni 2003 was het producentenvertrouwen met -9,4 nog iets lager.

Het producentenvertrouwen is samengesteld uit drie deelindicatoren: de verwachte productie in de komende drie maanden, het oordeel over de voorraden gereed product en het oordeel van de ondernemers over de orderpositie. De ondernemers in de industrie waren in november met name veel pessimistischer over de verwachte productie dan in oktober, aldus het CBS.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 25 nov 2008, 10:16

Industrie verlaagt investeringsverwachting aanzienlijk
25-11-2008 10:03:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Nederlandse bedrijven verwachten dit jaar fors minder te investeren dan waar in het voorjaar van werd uitgegaan. Nu gaat de industrie uit van een lager investeringsniveau, terwijl er in het voorjaar nog een dubbelcijferige procentuele groei werd verwacht.

Voor geheel 2008 rekenen industriele ondernemingen nu op een daling van het investeringsvolume met 2%, waar eerder werd uitgegaan van een stijging van 11%. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vooral de metaal- en elektrotechnische industrie heeft zijn verwachtingen fors verlaagd. Deze sector verwacht 16% minder te investeren in 2008. Een "opvallend" grote bijstelling, aldus het CBS. In het voorjaar gingen deze ondernemers nog uit van 17% meer investeringen in 2008.

De voedings- en genotmiddelenindustrie voorziet dit jaar eveneens een flinke daling van de investeringen. Ten opzichte van 2007 dalen de investeringen hier naar verwachting met 11%.

Toch zijn er ook nog sectoren die verwachten een flinke groei van de investeringen te realiseren. De chemische industrie verwacht in 2008 een groei van investeringen met 34%, terwijl de aardolie-industrie uitgaat van een stijging van 15%.

In 2009 verwachten de bedrijven in de industrie 1% meer te investeren dan in 2008.

Plaats reactie