Spervraagje

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Rich

Re: Spervraagje

Bericht door Rich » 20 nov 2008, 21:08

Knot schreef:Hoe moet ik dit zien? Als ik geen 25% sper had dan was de auto niet naar rechts getrokken?
Haha! goeie Knot aktie! :thumbup:

Maareh nee, dit is gewoon verkanting van de weg, als je dat op de linker weghelft had gedaan was ie naar links gegleden. In deze situatie heeft je sper weinig invloed; beide aangedreven wielen hebben zo goed als geen grip dus er valt weing te verdelen voor 't sper en doet ie dus eigenlijk niks qua sperwerking.

bartje325i

Bericht door bartje325i » 21 nov 2008, 22:21

:hmmm:

Tuurlijk spert ie wel, anders had je toch ook maar 1 spinnend wieltje?

Peter pwr

Bericht door Peter pwr » 21 nov 2008, 22:30

Daarom kan je ook zo verschrikkelijk hard optrekken met een sper omdat er niet 1 wiel staat te spinnen :)

Marco R.

Bericht door Marco R. » 21 nov 2008, 22:33

Een sper heeft met acceleratie toch in principe alleen maar 'winst' bij take-off toch?
Eenmaal rollend is het eerder een nadeel ivm het extra gewicht? Let wel, ik heb het hier over rechtuit acceleratie he. Geen driften of bochten in deze hypothese..

Rich

Bericht door Rich » 22 nov 2008, 10:40

bartje325i schreef::hmmm:

Tuurlijk spert ie wel, anders had je toch ook maar 1 spinnend wieltje?
Op het moment van doorslaan van de wielen treedt inderdaad de sper in werking waardoor beide wielen gaan spinnen en niet eentje, daar heb je gelijk in. Maar zodra ze aan het spinnen zijn hebben beide wielen even weinig grip en draaien ze met nagenoeg dezelfde snelheid en doet 't sper zo goed als niks meer want er is geen snelheidsverschil om op te heffen.
Mijn reaktie was op de vraag van Knot over het schuintrekken van z'n beamer tijdens 't spinnen, en dat heeft dus weinig met de sperwerking te maken maar met de verkanting van de weg.

Rich

Bericht door Rich » 22 nov 2008, 10:47

Marco R. schreef:Een sper heeft met acceleratie toch in principe alleen maar 'winst' bij take-off toch?
Eenmaal rollend is het eerder een nadeel ivm het extra gewicht? Let wel, ik heb het hier over rechtuit acceleratie he. Geen driften of bochten in deze hypothese..
Het gewicht van 't pakketje platen is niet zo heel veel in verhouding tot de rest van 't diff. en de aandrijflijn.
Verder als je genoeg vermogen hebt om in hogere versnellingen je wielen te laten doorslaan of de weg niet helemaal vlak is of overal evenveel grip geeft, zoals bij een stoplichtsprintje op een gemiddeld nederlands wegdek bijvoorbeeld, dan heeft een sper ook nog nut in het beperken van 't fishtailen, een torsendiff is daar nog beter in.

Knot

Bericht door Knot » 22 nov 2008, 13:07

Waarom ik t vroeg... hoor hier en daar wel eens verhalen van "lekker voor je sper als je een burnout doet" etc.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 22 nov 2008, 14:14

Rich schreef:
Marco R. schreef:Een sper heeft met acceleratie toch in principe alleen maar 'winst' bij take-off toch?
Het gewicht van 't pakketje platen is niet zo heel veel in verhouding tot de rest van 't diff. en de aandrijflijn.
Verder als je genoeg vermogen hebt om in hogere versnellingen je wielen te laten doorslaan of de weg niet helemaal vlak is of overal evenveel grip geeft, zoals bij een stoplichtsprintje op een gemiddeld nederlands wegdek bijvoorbeeld, dan heeft een sper ook nog nut in het beperken van 't fishtailen, een torsendiff is daar nog beter in.
Ah kijk. Bedankt voor de uitleg!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 nov 2008, 16:02

Met een sperdiff wegtrekken zo als Knot doet fishtailt ie veel meer dan zonder, ook met m'n ex E46 M3 en nu de E90 M3. Zo fishtailend wegtrekken op hetzelfde wegdek gaat niet zonder een sperdiff(330i/335i)

Hoe bedoel je 't dan Rich dat ie fishtailen beperkt?

Rich

Bericht door Rich » 22 nov 2008, 18:52

Robin schreef:Met een sperdiff wegtrekken zo als Knot doet fishtailt ie veel meer dan zonder, ook met m'n ex E46 M3 en nu de E90 M3. Zo fishtailend wegtrekken op hetzelfde wegdek gaat niet zonder een sperdiff(330i/335i)

Hoe bedoel je 't dan Rich dat ie fishtailen beperkt?

Ik bedoel het fishtailen als je zo snel mogelijk van je plek wil komen; met minimale wielspin dus, niet rubberrokend zoals Knot. In zo'n snelle start situatie beperkt een sper het fishtailen als de grip links en recht wisselend is (wat het fishtailen veroorzaakt).
Burnen met twee wielen zoals Knot doet is lastig zonder enige sper, dan moet je geluk hebben dat beide wielen evenveel grip hebben en dat dit op hetzelfde moment verbroken wordt, zonder sper sta je meestal 1 band op te roken.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 22 nov 2008, 21:57

Sjef schreef:
Jeroen schreef:Ik meen dat alleen de 968 RS CS met mo30 pakket dat 75% sper had. Het iig vreselijk veel. Ter vergelijk: een E30 met 100% sper gaat opeens rare dingen doen in snelle bochten, plotseling uitbreken enz. Niet helemaal vergelijkbaar, maar toch.
Goede vraag jeroen. Ik ben bezig met een 4.45 diff voor de rally e30 voor volgend seizoen en twijfel over 45% sper of 70%. Wat zijn hier de voor en nadelen van? Heb ervaring met 25% en 100% sper maar van de laatste word ik niet vrolijk. Bij 25% merk ik weer dat zeker bij snijden (wat bij rally vaak gebeurd) het binnenste wiel voor de grootste problemen zorgt.
Wat je zegt bij 100% en hoge snelheid ben ik het ook helemaal mee eens. Ook NIET lekker!!!

Advies is welkom!!

Sjef, ken jij mensen die in de 325i challenge met een quaiffe rijden? Ik ben namelijk zelf heel sterk aan het twijfelen (ergens in 2010 o.i.d. wil ik mij er namelijk ook aan wagen :) ) tussen een net opgebouwd platensper of een quaiffe sper. Technisch gezien vind ik een quaiffe-diffje een mooi ding alleen je hoort er wisselende ervaringen over (als je snijdt en je wiel komt in de lucht te hangen heb je géén sper, niet handig). Zou graag eens met diverse teams in contact komen/op bezoek gaan wie er welke ervaring heeft (Raymond van dpt adviseert uiteraard de Quaiffe :lol: ).

Sjef

Bericht door Sjef » 23 nov 2008, 10:28

Gerard,

De auto van dutch power trading was uitgerust met quaife sper. Het team (pactor) dat begin dit seizoen deze demo-auto gekocht hebben waren echter minder positief over dit diff en hebben dit nu vervangen door een 70% platensper 4.45. De eindoverbrenging in het quaife sper was echter nog veel korter, geen idee hoeveel eigenlijk maar de 1 was naar hun mening amper bruikbaar. Zeker het aangrijppunt wat hierboven ook beschreven staat was naar hun mening een nadeel, en het niet terugsperren. Nu met het nieuwe diff "spert" het gecontroleerder. Wat jij beschrijft was ook hun ervaring, en soms gebrek aan sperwerking.

Moet ik zeggen: het is persoonlijk en ik heb zelf nooit gereden met het quaife sper. Als Raymond het adviseert begrijp ik dat ook wel. In 99% vd gevallen denk ik niet dat je snellere tijden rijdt met quaife- of met platensper. Hetis gewoon omgaan met het materiaal dat je hebt. Ter vergelijk: advies voor 70% platensper komt van theo vd berg. Aan het begin van het seizoen konden ze de auto van theo, of van dutch powertrading kopen en dit laatste is gebeurd. Raymond weet echt wel waar ie over spreekt en bouwt gewoon zeer nette wagens. Misschien kun je hem dit vraagstuk nog eens overleggen.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 23 nov 2008, 16:55

Raymond gooit het er op dat het een budgetaire kwestie is voor veel teams maar als je een platensper van scratch laat opbouwen met nieuwe platen/spacers e.d. ben je onder de streep niet heel veel meer kwijt voor een quaiffe dus vandaar dat ik op zoek ben naar mensen met ervaring béide. Dat Raymond nette auto's bouwt twijfel ik verder niet aan maar ik heb zeg maar niet de knaken liggen om zélf de vergelijking te maken :wink: .

Nog kortere overbrenging is wel mogelijk, maar dan zit je volgens mij aan een 'motorsport'-overbrenging volgens mij :) .

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 nov 2008, 17:15

Ligt er allemaal aan. Een diff met 4 platen laten bouwen plus asymetrische sperwerking kost nog iets meer als een quaiffe laten bouwen. Het is dus niet altijd een kwestie van budgetaire beperkingen.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 23 nov 2008, 18:34

Daar kwam ik ook achter toen ik e.e.a. eens met Bas Roos besprak :mrgreen: !

Sjef

Bericht door Sjef » 23 nov 2008, 22:45

G Kolkman schreef:Raymond gooit het er op dat het een budgetaire kwestie is voor veel teams maar als je een platensper van scratch laat opbouwen met nieuwe platen/spacers e.d. ben je onder de streep niet heel veel meer kwijt voor een quaiffe dus vandaar dat ik op zoek ben naar mensen met ervaring béide. Dat Raymond nette auto's bouwt twijfel ik verder niet aan maar ik heb zeg maar niet de knaken liggen om zélf de vergelijking te maken :wink: .

Nog kortere overbrenging is wel mogelijk, maar dan zit je volgens mij aan een 'motorsport'-overbrenging volgens mij :) .
Over dat laatste. Mocht ik (of jij) raymond binnenkort nog een keer spreken dan vraag ik het wel. Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er in zat. Het is ingeruild op het nieuwe diff dus nu niet te achterhalen. Sper opbouwen kost idd netzoveel dan nieuw quaife. Keus is dus persoonlijk.

Plaats reactie