Toyota iQ
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Toyota iQ
Nu de productieversie van de Toyota iQ dan eindelijk in het echt te bewonderen is, laat het Japanse merk wat meer los over het slimme stadskarretje. De auto beschikt over niet minder dan zes ruimtebesparende innovaties, aldus Toyota.
De iQ is minder dan drie meter lang, maar biedt plaats aan drie personen plus een kind of bagage. De iQ is ontworpen in Japan en heeft wat bij Toyota de J-factor wordt genoemd. Dit staat volgens de Japanners voor “een sterk gevoel van dynamiek en stabiliteit, ondanks het kleine formaat. De J-factor vormt een uitdaging voor conventioneel denken: klein maar ruimtelijk, eersteklas maar compact.”
Toyota is in de persinformatie uitgesproken lyrisch -doch enigszins cryptisch- over het ‘Vibrant Clarity’ design: “De ‘on-the-edge’ styling van het exterieur komt terug in de verfijnde architectuur van het interieur van de iQ. Door het wiskundig analyseren en hervormen van de structurele schoonheid van natuurlijke objecten heeft Toyota een ‘techno-organisch’ ontwerp weten te creëren, waarin wiskundige en geometrische precisie samengaan met innemende, organische schoonheid.”
De kleine Toyota staat op vijfspaaks 16 inch lichtmetalen wielen. Binnenin is een V-vormige middenconsole de belangrijkste blikvanger. Voor de navigatie is er een systeem met een 5,8 inch TFT-scherm.
Het belangrijkste aan de iQ zijn natuurlijk de zes innovaties om meer binnenruimte te creëren. Allereerst is er een nieuw differentieel, dat motorruimte bespaart. Zodoende is er 10 centimeter extra ruimte in het passagierscompartiment.
Verder is er een platte brandstoftank onder de vloer en zijn er naar achteren geplaatste schokdempers. Hierdoor heeft Toyota de lengte van de iQ met 10 centimeter weten te beperken.
Een kleine airconditionings- en verwarmingsunit scheelt ruimte.Hierdoor kon het asymmetrische dashboard naar voren toe uitwijken. Verstelbare zitplaatsen zorgen voor extra flexibiliteit en dus meer ruimte.
Ten vijfde heeftToyota een centraal take-off stuurhuis ontwikkeld en dit hoger in de motorruimte geplaatst. De versnellingen, de motor en het differentieel konden zo eveneens elders worden geplaatst, waardoor de ruimtebesparende overhang voor van de iQ ontstond. Tenslotte zijn er dunnere stoelen, die meer beenruimte opleveren.
De motorisering van de iQ is op dit moment nog niet bekend, maar Toyota weet al wel te melden dat de CO2-uitstoot van de compacte auto rond 100 gram per kilometer komt te liggen. De productie van de iQ start aan het einde van 2008. Voor 2009 mikt het merk op een jaarproductie van 100.000 exemplaren.
Wat vinden we ervan?
Persoonlijk erg leuk ding. Mooier dan een Smart 42 en best revolutionair kwa gebruikte techniek.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Toyota iQ
Toyota heeft de definitieve specificaties van de Toyota iQ vrijgegeven. De jongste telg van de Toyota familie wordt in januari in ons land verwacht. Ook heeft Toyota de motorisering bekend gemaakt.
De iQ is de nieuwe stadsauto van Toyota, waarmee het Japanse merk de aanval opent op auto’s als de Smart. Het is een ambitieus project, aangezien Toyota er alles aan doet om de auto praktischer en luxueuzer te maken dan zijn tegenstrevers. Om deze reden wordt de iQ standaard al geleverd met airconditioning, elektrische ramen, Radio/CD-speler met stuurwielbediening en 15 inch lichtmetalen velgen. Ook het zogenoemde 3+1 concept is vernieuwend. Door een aantal ingrepen, waar wij eerder al over berichtten, moet het mogelijk zijn om met drie volwassenen en een kind in de auto te zitten. Dit is opmerkelijk, aangezien de auto maar 2,99 meter lang is.
Ook de motorisering is inmiddels bekend. Allereerst is er een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. Deze levert 68 pk en verbruikt volgens de voorlopige fabrieksopgave 4,2 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 99 g/km en daarmee scoort de auto een A-label. De motor kan ook gekoppeld worden aan een Multidrive transmissie. Met deze CVT verbruikt de iQ 4,7 liter per 100 kilometer en stijgt de uitstoot naar 110 g/km. Desondanks behaalt ook deze uitvoering een A-label. Verder staat er een 1,4-liter viercilinder dieselmotor op het programma. Deze wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het verbruik van de zelfontbrander bedraagt 4,0 liter per 100 kilometer.
Met de veiligheid zit het wel goed. De iQ is standaard voorzien ABS met Brake Assist en elektronische remkrachtverdeling. Ook stabiliteitshulp is standaard. Daarnaast worden er maar liefst 9 airbags in de auto gemonteerd. Opmerkelijk is de gordijn airbag achterin. Deze plofzak moet de passagiers achterin beschermen bij een aanrijding van achteren. De prijzen van de iQ zijn voor Nederland nog niet bekend.
Met dat verbruik lach je toch de ballen uit je broek. Kleine 70pk op ~850Kg? is niet ongunstig.
De iQ is de nieuwe stadsauto van Toyota, waarmee het Japanse merk de aanval opent op auto’s als de Smart. Het is een ambitieus project, aangezien Toyota er alles aan doet om de auto praktischer en luxueuzer te maken dan zijn tegenstrevers. Om deze reden wordt de iQ standaard al geleverd met airconditioning, elektrische ramen, Radio/CD-speler met stuurwielbediening en 15 inch lichtmetalen velgen. Ook het zogenoemde 3+1 concept is vernieuwend. Door een aantal ingrepen, waar wij eerder al over berichtten, moet het mogelijk zijn om met drie volwassenen en een kind in de auto te zitten. Dit is opmerkelijk, aangezien de auto maar 2,99 meter lang is.
Ook de motorisering is inmiddels bekend. Allereerst is er een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. Deze levert 68 pk en verbruikt volgens de voorlopige fabrieksopgave 4,2 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 99 g/km en daarmee scoort de auto een A-label. De motor kan ook gekoppeld worden aan een Multidrive transmissie. Met deze CVT verbruikt de iQ 4,7 liter per 100 kilometer en stijgt de uitstoot naar 110 g/km. Desondanks behaalt ook deze uitvoering een A-label. Verder staat er een 1,4-liter viercilinder dieselmotor op het programma. Deze wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het verbruik van de zelfontbrander bedraagt 4,0 liter per 100 kilometer.
Met de veiligheid zit het wel goed. De iQ is standaard voorzien ABS met Brake Assist en elektronische remkrachtverdeling. Ook stabiliteitshulp is standaard. Daarnaast worden er maar liefst 9 airbags in de auto gemonteerd. Opmerkelijk is de gordijn airbag achterin. Deze plofzak moet de passagiers achterin beschermen bij een aanrijding van achteren. De prijzen van de iQ zijn voor Nederland nog niet bekend.
Met dat verbruik lach je toch de ballen uit je broek. Kleine 70pk op ~850Kg? is niet ongunstig.
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Toyota iQ
Gaaf toch!
Wen er maar aan. Dit is de toekomst!
N.
Wen er maar aan. Dit is de toekomst!
N.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Toyota iQ
Tsja, het ene moment beweer je dat er weinig bekend is, het andere moment popt er een persbericht omhoog. Toyota doet niet kinderachtig en neemt de iQ gewoon lekker snel in productie. Allereerst worden er twee motoren geleverd.
Automerken zetten graag nieuwe concepten in de markt. Als een ander merk al een vergelijkbare auto heeft staan is een match snel gemaakt en het liefst ben je de concurrentie vóór. Het is toyota aardig gelukt een uniek autootje neer te zetten. De iQ is een echte 3+1, je kan 3 mensen met en één zonder ledematen meenemen.
Afhankelijk van de uitvoering zet de iQ slechts 845-965kg op de weegschaal. De zwaarste uitvoering is een volledig aangeklede 1.4 D-4D, zelfs een 1.4 diesel mag wat wegen.
De belangrijkste iQ, althans in Nederland, wordt echter de 1.0 VVT-i. Dit lichtgewicht met handgeschakelde bak krijg je binnenkort namelijk mee zonder BPM af te tikken én dan krijg je ook nog eens 50% korting op de wegenbelasting. In deze uitvoering heeft de Toyota namelijk een CO2 uitstoot (best belangrijk) van slechts 99g/km. En dan kan je toch gewoon met airconditioning rondrijden! Naast een koel-unit is de iQ ook van een leren stuur en versnellingspook voorzien, zit er een deelbare achterbank in en krijg je lichtmetalen velgen. De deelbare achterbank geeft toegang tot een laadruimte ter grootte van een flinke rugzak, 242 liter.
Zonder BPM en 50% korting op HSB. Dat komt dus neer op ongeveer €10HSB per maand.
Ga nog serieus zo'n ding overwegen. LOL
http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/ ... cificaties" onclick="window.open(this.href);return false;
Automerken zetten graag nieuwe concepten in de markt. Als een ander merk al een vergelijkbare auto heeft staan is een match snel gemaakt en het liefst ben je de concurrentie vóór. Het is toyota aardig gelukt een uniek autootje neer te zetten. De iQ is een echte 3+1, je kan 3 mensen met en één zonder ledematen meenemen.
Afhankelijk van de uitvoering zet de iQ slechts 845-965kg op de weegschaal. De zwaarste uitvoering is een volledig aangeklede 1.4 D-4D, zelfs een 1.4 diesel mag wat wegen.
De belangrijkste iQ, althans in Nederland, wordt echter de 1.0 VVT-i. Dit lichtgewicht met handgeschakelde bak krijg je binnenkort namelijk mee zonder BPM af te tikken én dan krijg je ook nog eens 50% korting op de wegenbelasting. In deze uitvoering heeft de Toyota namelijk een CO2 uitstoot (best belangrijk) van slechts 99g/km. En dan kan je toch gewoon met airconditioning rondrijden! Naast een koel-unit is de iQ ook van een leren stuur en versnellingspook voorzien, zit er een deelbare achterbank in en krijg je lichtmetalen velgen. De deelbare achterbank geeft toegang tot een laadruimte ter grootte van een flinke rugzak, 242 liter.
Zonder BPM en 50% korting op HSB. Dat komt dus neer op ongeveer €10HSB per maand.
Ga nog serieus zo'n ding overwegen. LOL
http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/ ... cificaties" onclick="window.open(this.href);return false;
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Toyota iQ
Zelf een smart 4/2 gehad om vergelijkbare redenen (zuinig, klein) en dit vind ik persoonlijk echt 10x beter. Het ziet er beter uit, zowel interieur als exterieur. En ook net wat meer ruimte wat ook een essentieel voordeel is.
Toyota komt met deze auto precies op het juiste moment en ik verwacht hiervan dat het wel een succes moet kunnen worden. Een nieuwe, betrouwbare, moderne, complete en zuinige auto. Dat maakt meer kans dan een 2e hands auto, zou je zeggen. En dan ook nog Toyota met hun betrouwbare imago. Sowieso een nekslag voor smart natuurlijk.
Toyota komt met deze auto precies op het juiste moment en ik verwacht hiervan dat het wel een succes moet kunnen worden. Een nieuwe, betrouwbare, moderne, complete en zuinige auto. Dat maakt meer kans dan een 2e hands auto, zou je zeggen. En dan ook nog Toyota met hun betrouwbare imago. Sowieso een nekslag voor smart natuurlijk.
- Fietsbel
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 19 apr 2007, 18:23
- Locatie: Supra MKiV Boostlogic T61
Re: Toyota iQ
Ben erg benieuwd naar deze auto om naast de supra te hebben. Ben benieuwd naar de performance, maar zo op het eerste gezicht zou ik de auto wel willen! Is er al iets bekend over de prijs? volgens mij kan dat nooit echt veel zijn.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Toyota iQ
Ze verwachten rond de €11,5k heb ik gelezen. Wellicht dat Duifjes/Jaco hier als Toyota-dealer wat over kan zeggen, als hij dat al mag.
- Pim
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 00:21
- Locatie: Achterhoek
Re: Toyota iQ
Ik ben zelf werkzaam bij de zelfde vestiging als Jacco en wat ik gehoord heb komt hij prijstechnisch boven de Aygo te staan, prijzen zullen idd beginnen rond bovengenoemde bedrag. Het afwerkingsniveau ligt van de IQ dan ook een vele malen hoger dan dat van de Aygo.Stéphane schreef:Ze verwachten rond de €11,5k heb ik gelezen. Wellicht dat Duifjes/Jaco hier als Toyota-dealer wat over kan zeggen, als hij dat al mag.
Maar als ik wat te vragen heb vraag ik het ook altijd aan Jacco, dus hij weet er vast nog wel meer over te vertellen
-
- Berichten: 9260
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Toyota iQ
Serieus leuk, zou het nog overwegen ook. Fuck de staat, zo weinig mogelijk geld daarnaartoe en voor kortere stukjes woon/werk kan zoiets perfect lijkt me.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Toyota iQ
Op autointernationaal staat vanaf ca. €14K
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Toyota iQ
@indobesar: Pim en Jacco (met 2 keer een C, sorry) werken bij een Toyota dealer, dus ik neem aan dat zij meer informatie hebben
Voor €14k wordt het wel weer een tricky verhaal. Maar het grote voordeel zou hem moeten zitten in ontbreken van BPM en dus de lagere prijs. Als de auto verder niets meer te bieden heeft dan de Aygo werkt het niet, volgens mij. Meer kwaliteit of niet maakt dan weinig uit. Dan lijkt me de propositie minder aantrekkelijk. Je zult ze zeker wel verkopen, dat wel. Maar niet zoveel meer dan de bedoeling is.
Voor €14k wordt het wel weer een tricky verhaal. Maar het grote voordeel zou hem moeten zitten in ontbreken van BPM en dus de lagere prijs. Als de auto verder niets meer te bieden heeft dan de Aygo werkt het niet, volgens mij. Meer kwaliteit of niet maakt dan weinig uit. Dan lijkt me de propositie minder aantrekkelijk. Je zult ze zeker wel verkopen, dat wel. Maar niet zoveel meer dan de bedoeling is.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Toyota iQ
@Stephane, dat is waar. Laten we hopen dat de iQ "gunstig" geprijst wordt, het is een geinig ding.
@Fietsbel, de 1.4 16V, als dat dezelfde is als gebruikt in de Auris, levert 97pk. Op een wagengewicht van naar schatting 900Kg levert dat leuke prestaties op. Een PK/gewichtsverhouding van 1:9.2 is vergelijkbaar met een E90 318i.
@Fietsbel, de 1.4 16V, als dat dezelfde is als gebruikt in de Auris, levert 97pk. Op een wagengewicht van naar schatting 900Kg levert dat leuke prestaties op. Een PK/gewichtsverhouding van 1:9.2 is vergelijkbaar met een E90 318i.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Toyota iQ
Raar ding.
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Toyota iQ
Opvolger van de Prius
N.
N.
- markk
- Berichten: 3872
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Toyota iQ
had een hybride blok in moeten liggen met een prijs onder de 10k. Dan was het een revolutie geweest.
nu is het een klein, knus, modern, zuinig en modieus karretje. leuk, maar aan de prijs en zeker niet uniek (mini, 600, etc.)
mark
nu is het een klein, knus, modern, zuinig en modieus karretje. leuk, maar aan de prijs en zeker niet uniek (mini, 600, etc.)
mark
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Toyota iQ
Vanaf 12K en 2x moteren de 1.0 70pk uit de Aygo en nog leuker de 1.4 D4D 90pk diesel. 1.4 etc komen niet! 12K is redelijk wat geld maar uitrusting + afwerkingsnivo is Avensis style .
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Toyota iQ
De nieuwe iQ Toyota's antwoord op een veranderende wereld
Hoge brandstofkosten, milieuproblematiek, drukke steden... autorijden verandert. Groot is niet langer een must, klein is slim en toekomstgericht. Maar: we willen geen concessies doen aan kwaliteit, comfort en veiligheid.
Tijdens de introductiefase van de iQ zijn twee motoren leverbaar: de 1,0 liter VVT-i benzinemotor en de 1,4 liter D-4D dieselmotor. Een nieuw ontwikkelde Multidrive CVT-transmissie is optioneel op de 1,0 liter benzinemotor. Alle modellen voldoen aan de Euro IV-normen. Een gloednieuwe 1,3 liter dual VVT-i benzinemotor met Stop & Start-systeem is in het 2de kwartaal van 2009 leverbaar.
Alle drie de geavanceerde iQ-motoren en transmissies zijn ontwikkeld volgens de 'Toyota Optimal Drive'-filosofie voor een laag brandstofverbruik en een lage uitstoot, zonder concessies te doen aan vermogen en rijplezier.
Om daarnaast ook zeker geen concessies te doen op veiligheid heeft de iQ als wereldwijde primeur een 9de airbag in de vorm van een curtain airbag achter. Bij aanrijdingen van achteren wordt deze airbag geactiveerd vanuit de hemelbekleding achter de hoofdsteunen van de achterstoelen. Dit om de kans op letsel bij de inzittenden achterin te verminderen.
iQ: ’s werelds kleinste ‘3+1’-zitter.
Hoge brandstofkosten, milieuproblematiek, drukke steden... autorijden verandert. Groot is niet langer een must, klein is slim en toekomstgericht. Maar: we willen geen concessies doen aan kwaliteit, comfort en veiligheid.
Tijdens de introductiefase van de iQ zijn twee motoren leverbaar: de 1,0 liter VVT-i benzinemotor en de 1,4 liter D-4D dieselmotor. Een nieuw ontwikkelde Multidrive CVT-transmissie is optioneel op de 1,0 liter benzinemotor. Alle modellen voldoen aan de Euro IV-normen. Een gloednieuwe 1,3 liter dual VVT-i benzinemotor met Stop & Start-systeem is in het 2de kwartaal van 2009 leverbaar.
Alle drie de geavanceerde iQ-motoren en transmissies zijn ontwikkeld volgens de 'Toyota Optimal Drive'-filosofie voor een laag brandstofverbruik en een lage uitstoot, zonder concessies te doen aan vermogen en rijplezier.
Om daarnaast ook zeker geen concessies te doen op veiligheid heeft de iQ als wereldwijde primeur een 9de airbag in de vorm van een curtain airbag achter. Bij aanrijdingen van achteren wordt deze airbag geactiveerd vanuit de hemelbekleding achter de hoofdsteunen van de achterstoelen. Dit om de kans op letsel bij de inzittenden achterin te verminderen.
iQ: ’s werelds kleinste ‘3+1’-zitter.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Toyota iQ
Specs
De 1.0 Benzine zou 1:23,2 moeten halen. De 1.4 diesel 1:25. In de praktijk valt dat ongunstiger uit, laten we zeggen 1:20. Zeer nette waarden. Met een 32liter tankje kun je nog redelijk wat km-ers afleggen.
Me like!
De 1.0 Benzine zou 1:23,2 moeten halen. De 1.4 diesel 1:25. In de praktijk valt dat ongunstiger uit, laten we zeggen 1:20. Zeer nette waarden. Met een 32liter tankje kun je nog redelijk wat km-ers afleggen.
Me like!
-
- Berichten: 15237
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: Toyota iQ
komt er ook nog een 2.0 turbo uit? Dan like ik em ook 8)
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Toyota iQ
Metchu schreef:komt er ook nog een 2.0 turbo uit? Dan like ik em ook 8)
Pas je er wel in? :jenna:
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Toyota iQ
Details en richtprijs Toyota IQ
18 november 2008 · Tekst Alexander Inia
De importeur heeft de details van de Toyota IQ bekendgemaakt. We weten nu de precieze Nederlandse specificaties en ook de richtprijzen van de Toyota’s 3+1.
De verkoop van de Toyota IQ start in ons land op 23 januari 2009. De richtprijzen voor de 1.0 Comfort en 1.0 Aspiration zijn respectievelijk 13.000 en 14.000 euro. De prijzen zijn nog niet zeker, omdat ze afhankelijk zijn van Belastingplan 2009. Als dat wetsvoorstel wordt aangenomen, dan is de IQ BPM-vrij. Zo niet, dan wordt de kleine Toyota duurder.
De IQ komt met twee motoriseringen: een 1,0-liter benzinemotor en een 1,4-liter turbodiesel met roetfilter. De benzinemotor heeft een vermogen van 68 pk. Met handgeschakelde vijfbak bedraagt de CO2-uitstoot 99 gram per kilometer, met CVT-automaat bedraagt deze waarde 110 gram per kilometer. Het gemiddeld verbruik van de handgeschakelde versie is 4,3 liter per 100 kilometer. Beide benzineversies hebben een A-label. In het tweede kwartaal van 2009 komt er bovendien een gloednieuwe 1,3-liter dual VVT-i benzinemotor met Stop-/Start-systeem beschikbaar.
De 1,4-liter turbodiesel heeft een vermogen van 90 pk en is alleen leverbaar in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Het gemiddeld verbruik van deze IQ bedraagt 4,0 liter per 100 kilometer, in combinatie met een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer. Deze diesel, goed voor een maximumkoppel van 190 Nm, moet het met een B-label doen.
De 2,99 meter lange Toyota heeft een draaicirkel van 7,8 meter. Bij de introductie kan de koper kiezen uit drie kleuren: Pearl White, Metallic Black en Deep Amethyst (paarstint). De basisversie van de IQ is de Comfort. Deze heeft standaard negen airbags, 15 inch lichtmetalen wielen, handbediende airconditioning, lederen stuurwiel met audiobediening, Brake Assist, Vehicle Stability Control en een Radio/CD-speler met zes speakers. De Aspiration voegt hier nog 15 inch wielen in hoogglans, automatische airconditioning, Smart Entry, elektrisch inklappende buitenspiegels, mistlampen voor, regen- en lichtsensor aan toe. Een navigatiesysteem en lederen bekleding behoren tot de optielijst.
18 november 2008 · Tekst Alexander Inia
De importeur heeft de details van de Toyota IQ bekendgemaakt. We weten nu de precieze Nederlandse specificaties en ook de richtprijzen van de Toyota’s 3+1.
De verkoop van de Toyota IQ start in ons land op 23 januari 2009. De richtprijzen voor de 1.0 Comfort en 1.0 Aspiration zijn respectievelijk 13.000 en 14.000 euro. De prijzen zijn nog niet zeker, omdat ze afhankelijk zijn van Belastingplan 2009. Als dat wetsvoorstel wordt aangenomen, dan is de IQ BPM-vrij. Zo niet, dan wordt de kleine Toyota duurder.
De IQ komt met twee motoriseringen: een 1,0-liter benzinemotor en een 1,4-liter turbodiesel met roetfilter. De benzinemotor heeft een vermogen van 68 pk. Met handgeschakelde vijfbak bedraagt de CO2-uitstoot 99 gram per kilometer, met CVT-automaat bedraagt deze waarde 110 gram per kilometer. Het gemiddeld verbruik van de handgeschakelde versie is 4,3 liter per 100 kilometer. Beide benzineversies hebben een A-label. In het tweede kwartaal van 2009 komt er bovendien een gloednieuwe 1,3-liter dual VVT-i benzinemotor met Stop-/Start-systeem beschikbaar.
De 1,4-liter turbodiesel heeft een vermogen van 90 pk en is alleen leverbaar in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Het gemiddeld verbruik van deze IQ bedraagt 4,0 liter per 100 kilometer, in combinatie met een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer. Deze diesel, goed voor een maximumkoppel van 190 Nm, moet het met een B-label doen.
De 2,99 meter lange Toyota heeft een draaicirkel van 7,8 meter. Bij de introductie kan de koper kiezen uit drie kleuren: Pearl White, Metallic Black en Deep Amethyst (paarstint). De basisversie van de IQ is de Comfort. Deze heeft standaard negen airbags, 15 inch lichtmetalen wielen, handbediende airconditioning, lederen stuurwiel met audiobediening, Brake Assist, Vehicle Stability Control en een Radio/CD-speler met zes speakers. De Aspiration voegt hier nog 15 inch wielen in hoogglans, automatische airconditioning, Smart Entry, elektrisch inklappende buitenspiegels, mistlampen voor, regen- en lichtsensor aan toe. Een navigatiesysteem en lederen bekleding behoren tot de optielijst.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Toyota iQ
Eindelijk weer een fabrikant die met iets leuks kleins komt, in plaats van al die onnodige groei maar steeds.
- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
Re: Toyota iQ
Vandaag dus gereden met een iQ 1.0 VVT-i Aspiration automaat.
Bij het instappen viel het interieur gelijk op. Lekker strak en simpel. Dik mooi stuurtje en heerlijke stoelen. Verder paars/bruin achtig interieur, best wel ok.
Verder is er zogenaamd plaats voor 2 achter, maar ik ben echt benieuwd wie daarin past
Het rijdt verrassend goed voor zo een kleine autootje! Vergelijkbaar met een Polo/207.
Ook op de snelweg doet ie het goed, je merkt niet echt dat het een kleine auto is, zoals je bijvoorbeeld bij de Aygo/107/C1/Smart hebt.
Enige waar ik wel van schrok was bij het hevig remmen, toen werd de achterkant opeens licht en moest ik corrigeren om dat ding recht te houden…. , was wel op een nat wegdek, maar gewoon op een rechte weg…raar.
Over het algemeen ben ik er positief over, vind het misschien wel DE ideale stadsautootje.(vooral met die draaicirkel)
Raad het echt aan om een proefrit ermee te maken, rijdt echt leuk!
Breed en agressief, nice!
Vanuit deze kant, gewoon grappig
Maar dit is gewoon lelijk....
Bij het instappen viel het interieur gelijk op. Lekker strak en simpel. Dik mooi stuurtje en heerlijke stoelen. Verder paars/bruin achtig interieur, best wel ok.
Verder is er zogenaamd plaats voor 2 achter, maar ik ben echt benieuwd wie daarin past
Het rijdt verrassend goed voor zo een kleine autootje! Vergelijkbaar met een Polo/207.
Ook op de snelweg doet ie het goed, je merkt niet echt dat het een kleine auto is, zoals je bijvoorbeeld bij de Aygo/107/C1/Smart hebt.
Enige waar ik wel van schrok was bij het hevig remmen, toen werd de achterkant opeens licht en moest ik corrigeren om dat ding recht te houden…. , was wel op een nat wegdek, maar gewoon op een rechte weg…raar.
Over het algemeen ben ik er positief over, vind het misschien wel DE ideale stadsautootje.(vooral met die draaicirkel)
Raad het echt aan om een proefrit ermee te maken, rijdt echt leuk!
Breed en agressief, nice!
Vanuit deze kant, gewoon grappig
Maar dit is gewoon lelijk....
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: Toyota iQ
C1/107/Aygo zien er IMO 100x beter uit.
Voor het geld van de iQ liever een 500 met A label, smoel gewoon beter.
Sloopregeling moet maar snel komen, zie zo'n instap C1/107/Aygo wel zitten.
Michel
Voor het geld van de iQ liever een 500 met A label, smoel gewoon beter.
Sloopregeling moet maar snel komen, zie zo'n instap C1/107/Aygo wel zitten.
Michel
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast