Dit keer toch wel? Porsche Diesel...

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

Re: Dit keer toch wel? Porsche Diesel...

Bericht door RVV » 21 nov 2008, 12:10

De Cayenne is al een eeuwigheid uit, en succesvol.. nu daar nog commentaar op hebben (verder niet persoonlijk) is verder zinloos.. Toch vind ik dat Porsche met het uitbrengen van een diesel net een stap te ver gaat... om het geld hoeft Porsche het niet te doen, om de verkopen van de Cayenne te stimuleren hoeft eigenlijk ook niet want ze verkopen al als een gek.. helemaal in opkomende landen zoals Rusland..en China..

Iedereen kan lullen wat die wil, maar Porsche moet het wel hebben van zijn imago.. door een VW pitter/diesel te proppen in een Cayenne poetsen ze dit imago niet bepaald op.

Diesel is gewoon suf..

Economisch ingegeven.. een Cayenne koop je toch niet om economische redenen ???

Shakes

Bericht door Shakes » 21 nov 2008, 12:12

volgens mij moeten ze wel om te overleven.

Als ze ernaast nou de Cayman meer vermogen en een sper geven is het prima wat mij betreft. Dat durven ze niet en dat is voor mij spijtiger dan een diesel in de Cayenne.

N.

RVV

Bericht door RVV » 21 nov 2008, 12:16

Nandor schreef:volgens mij moeten ze wel om te overleven.

Als ze ernaast nou de Cayman meer vermogen en een sper geven is het prima wat mij betreft. Dat durven ze niet en dat is voor mij spijtiger dan een diesel in de Cayenne.

N.
Eh Nandor.. de Cayman krijgt 320pk en een sper :bag:

Shakes

Bericht door Shakes » 21 nov 2008, 12:18

ik bedoel 385 pk oid, zeg maar 911 niveau. 320pk is zo 1996. Sper is fijn :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 21 nov 2008, 12:20

:D

allen

Bericht door allen » 21 nov 2008, 12:33

Tristan schreef:Als de markt erom vraagt, waarom niet. Als je het niks vind, dan koop je 'm toch niet. Om nu heel Porsche naar beneden te halen omdat ze inspelen op de markt lijkt me wat overdreven imho.
Het is niet het naar beneden halen van het merk. De kwaliteit zal er vast niet minder om worden. Alleen de kijk die er op hebt veranderd. Net als bijvoorbeeld Jaguar. Sinds de X-type, is het merk in mijn ogen minder exclusief. Wat is de volgende stap? Dat merken als Porsche en Jaguar MPV's a la Grande Espace gaan verkopen? Want zo groot is de stap nu niet meer...

@Ar: opvallen en de aandacht trekken doe je imho ook wel met een 911. :wink:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 nov 2008, 12:33

LOL @ Nandor, met 320pk en 'n sper win je de oorlog niet inderdaad, met 420 ook niet. 480 (aan de wielen)en 1700+kg en wat electronica is helemaal 2009 en daar zit geen Porsche badge op ben ik bang ROFLOL.sukkels. :twisted:

allen

Bericht door allen » 21 nov 2008, 12:36

Ik voel een nieuw topic aanwaaien: "waarom zijn er porsche haters..." :roflol:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 21 nov 2008, 13:15

Robin schreef:LOL @ Nandor, met 320pk en 'n sper win je de oorlog niet inderdaad, met 420 ook niet. 480 (aan de wielen)en 1700+kg en wat electronica is helemaal 2009 en daar zit geen Porsche badge op ben ik bang ROFLOL.sukkels. :twisted:
ROFLOL :roflol: :shakeit:

Rupie

Bericht door Rupie » 21 nov 2008, 13:19

Ar schreef:
allen schreef:.... wanneer je als fabrikant een auto wilt maken die vooral goed is in wat hij moet doen, dan zou je van de Cayenne een terreinbeul moeten maken. Nu is het een kolos voor op straat met veel te brede en lage banden.
Zoals al geschreven is, zou een ik liever een bijzondere diesel zien. Niet een normale Audi 3.0 TDI.
Das natuurlijk ook zo. Kijk naar Subaru die zijn eigen boxerdiesel heeft ontwikkeld. Mooi stukje techniek in die prijsklasse.

HSR

Bericht door HSR » 21 nov 2008, 13:27

Ruben schreef:Zal Porsche's imago/aura dit keer dan wel onderuit gaan?

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10297" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben nooit geen Porsche fanaat geweest. Kan best wel eens enthousiast worden van zo'n auto. Maar aantrekkingskracht voor mij van Porsche is in ieder geval niet wat het ooit geweest is. Porsche is gewoon een premiummerk. Niet meer, niet minder. De bovenklasse als de duurdere auto's van BMW. Of zit ik er helemaal naast...

oud nieuws en completely sensible. Je moest eens weten hoeveel sales we hier mislopen omdat de V6 gewoon te hard zuipt. In de UK is 84% van de SUV markt diesel. 1+1 = 2 dus daar wil je als premium brand gewoon in meedoen.

Nog maar te zwijgen van de emerging markets in Oost-Europa.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 21 nov 2008, 13:32

Ruben schreef:Shit, mijn reactie kwijt door samenvoeging topic...

Steven, ik had min of meer geschreven. Als ik in de markt was voor bijvoorbeeld een SUV, dan zou ik geen reden hebben om de Porsche boven een BMWW x5. x6 of wat dan ook te verkiezen. Het voelt toch dubbel. Een Porsche SUV. Hoe verschilt dat van een X5 of X6? Premium dus.
Eerder noemde je Porsche een premium merk, dat vind ik niet juist. Dat de Cayenne premium is kan ik in komen, al staat deze toch écht boven de rest van de SUV's. Ik mag dan misschien een enorme Porsche liefhebber zijn maar daar je mijns inziens niet omheen.

allen

Bericht door allen » 21 nov 2008, 13:38

Hoe zie jij Porsche dan vandaag de dag? Exotisch? Persoonlijk schaar ik daar merken onder die vooral duur zijn en in kleinere aantallen verkocht worden. Lotus vind ik bijvoorbeeld ook niet exotisch. De kleine aantallen zijn er wel, maar het is daarnaast ook vooral betaalbaar. Voor mij is Porsche daarom ook een normaal premiummerk. Met een paar modellen die ik wel leuk vind.

HSR

Bericht door HSR » 21 nov 2008, 14:45

Porsche pretendeert ook helemaal geen exoot te zijn. Het zijn wagens voor allerlei type mensen. Mensen die van techniek en gadgets houden. Voor mensen die genieten van sublieme afwerking en luxe. Voor mensen die gek zijn op circuit rijden en een manusje van alles sportwagen zoeken.

Owja, C2S Gen II met directe fuel injection. Op de openbare weg gewoon 1 op 11 draaien bij 70-80mph op de teller. :banaan:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 nov 2008, 15:07

hugo schreef:Porsche pretendeert ook helemaal geen exoot te zijn. Het zijn wagens voor allerlei type mensen. Mensen die van techniek en gadgets houden. Voor mensen die genieten van sublieme afwerking en luxe. Voor mensen die gek zijn op circuit rijden en een manusje van alles sportwagen zoeken.

Owja, C2S Gen II met directe fuel injection. Op de openbare weg gewoon 1 op 11 draaien bij 70-80mph op de teller. :banaan:
Lijkt dus op BMW :mrgreen:

Las net in de ams een advertentie van die Porsche racewagen(die Spyder waar Jos Verstappen mee rijdt) die met DFI 11000rpm kan halen, de eerste die dat redt. Heeft met die lange afstandsraces natuurlijk en de daarbij behorende fuel economy te maken, want anders zie ik 't nut niet voor een racewagen, maar wel knap dat die DFI C2S 1:11 draait Hugo, da's knap.

Rich

Bericht door Rich » 21 nov 2008, 19:59

Robin schreef:Las net in de ams een advertentie van die Porsche racewagen(die Spyder waar Jos Verstappen mee rijdt) die met DFI 11000rpm kan halen, de eerste die dat redt. Heeft met die lange afstandsraces natuurlijk en de daarbij behorende fuel economy te maken, want anders zie ik 't nut niet voor een racewagen, maar wel knap dat die DFI C2S 1:11 draait Hugo, da's knap.
Laten we niet vergeten dat de diesels nu wel de dienst uitmaken op de 24u van Le Mans. OK, ook langeafstandsvoordeel door lager verbuik, maar ik weet ook dat Tom jaloers naar de dieseltjes kijkt die de WTCC roeleren en dat heeft weinig met lange afstanden te maken, die hebben gewoon meer power dan de benzine versies.
Mgoed, dat rechtvaardigd niet een 3.0 V6, dat zou dan idd minstens een V8 diesel moeten zijn.

wooter

Bericht door wooter » 21 nov 2008, 20:25

Steven Nauta schreef:
Ruben schreef:Dat de Cayenne premium is kan ik in komen, al staat deze toch écht boven de rest van de SUV's. Ik mag dan misschien een enorme Porsche liefhebber zijn maar daar je mijns inziens niet omheen.
Noch qua luxe, noch qua prestaties, noch qua prijs, noch qua gebruiksgemak is de Cayenne de leider. Het is een erg goeie premium SUV, maar Mercedes heeft er een paar nieuwe met erg veel weelde, en BMW moet niet onderdoen qua luxe. En de X6 is daarenboven sneller op de Nordschleife.

Ik vind het merk Porsche wel meer premium gepositioneerd dan het merk BMW, maar ik moet eerlijk toegeven dat de Porsche Boxster of 996 Carrera nooit serieuze kandidaten waren in m'n laatste zoektocht naar een scheurijzer. Dealbreakers voor mij waren enkele ergonomische missers, en het VAG-spook. In dat opzicht vind ik een VAG 3.0 V6 TDI motor in een Porsche een non-event.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 21 nov 2008, 20:26

Dat er een diesel in de Cayenne zit, is prima.

Maar dan een 240 pk TDIetje, das meer dan jammer.

Had dan gewoon de .35D van BMW gekocht.....

:mrgreen:

HSR

Bericht door HSR » 21 nov 2008, 20:42

V8 diesel in een Cayenne is complete onzin.

waarom? Heel simpel.

Mensen die genoeg geld hebben om een cayenne te kopen c.q. te leasen heb je in 2 categorieen.

1) Budget tot ±60K euro's ( even NL prijzen buiten beschouwing gelaten
2) Budget van ruim 60K en erboven.

Het is al geruime tijd bekent dat die mensen met een budget van om en nabij de 60K, en in de markt zijn voor een SUV, het liefst een diesel rijden. De V6 diesel die in de cayenne komt is dan een logische keuze. Een V8 drijft de prijs nodeloos op en dan wordt de beoogde doelgroep alsnog niet bereikt.

De groep potentiele cayenne bezitters die ruim boven de 60K kunnen besteden zijn veel minder geinteresseerd in een zware diesel. Als je immers ruim 80 of 90K stukslaat op een GTS is die laatste 4K per jaar aan peut ook triviaal. De enkeling die daardoor buiten de boot valt is jammer maar helaas.

Of een daizel de cayenne sexy'er maakt of niet, is dan weer een kwestie van smaak. Daarbij koopt 80% de cayenne niet voor zijn buitengewone sportiviteit maar voor zijn status en luxe.

EG

Bericht door EG » 23 nov 2008, 14:55

Rich schreef:
Robin schreef:Las net in de ams een advertentie van die Porsche racewagen(die Spyder waar Jos Verstappen mee rijdt) die met DFI 11000rpm kan halen, de eerste die dat redt. Heeft met die lange afstandsraces natuurlijk en de daarbij behorende fuel economy te maken, want anders zie ik 't nut niet voor een racewagen, maar wel knap dat die DFI C2S 1:11 draait Hugo, da's knap.
Laten we niet vergeten dat de diesels nu wel de dienst uitmaken op de 24u van Le Mans. OK, ook langeafstandsvoordeel door lager verbuik, maar ik weet ook dat Tom jaloers naar de dieseltjes kijkt die de WTCC roeleren en dat heeft weinig met lange afstanden te maken, die hebben gewoon meer power dan de benzine versies.
Mgoed, dat rechtvaardigd niet een 3.0 V6, dat zou dan idd minstens een V8 diesel moeten zijn.
Ja wat een lekker vergelijk ook he, volgens mij mogen die diesels ontzagwekkende barretjes aan turbodruk draaien, veel meer dan de benzinebroeders iig. De regels zijn niet eerlijk dus valt er ook niks te vergelijken. Een ding winnen die diesels wel en dat is driving range. Voor de rest is alles oud nieuws, want de huidige turbo benzinemotoren kunnen net zoveel nmetjes halen als diesels, en ook bij diezelfde lage toeren. Alleen hebben ze wel 2x zoveel vermogen...

Geen appelen met perenvergelijken aub.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 18 dec 2008, 17:23

Ok nu hebben ze me, dit gaat te ver!
In 2012 staat de helemaal nieuwe generatie van de Porsche Boxster klaar. Ook daar druppelt de dieseltrend door, die volgend jaar februari wordt ingezet met de Cayenne diesel.
We kunnen al even wennen met de Porsche Cayenne diesel, maar in 2012 wordt het dieselprogramma waarschijnlijk voortgezet met de Boxster. Voorlopig staat voor de roadster een 2,0-liter biturbo viercilinder met 204 pk op de nominatie voor de sportauto. Die hebben we al eens gezien in de Audi Cross Coupé quattro, een concept car uit 2007.
Die krachtbron gaat op termijn de 2,7-liter V6 TDI vervangen en wordt gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak. Het koppel wordt zo’n 500 Nm en dat is de Porsche Boxster wel waardig. Een beslissing over een Boxster TDI is nog niet genomen. De technische architectuur van de nieuwe Boxster is in elk geval geschikt voor lijnmotoren want de basismodellen worden ook voorzien van 2,0-liter TFSI’s van Volkswagen. De liefhebbers hoeven niet te wanhopen want ook de zescilinder boxermotoren keren terug in de kleine Porsche.
:bag: Het worden gewoon weer kevers. 2012 wordt een leuk jaar met al die Co2 uitstoot shit en dit er ook nog eens bij :sealed:

HSR

Bericht door HSR » 19 dec 2008, 13:34

Steven Nauta schreef:Ok nu hebben ze me, dit gaat te ver!
In 2012 staat de helemaal nieuwe generatie van de Porsche Boxster klaar. Ook daar druppelt de dieseltrend door, die volgend jaar februari wordt ingezet met de Cayenne diesel.
We kunnen al even wennen met de Porsche Cayenne diesel, maar in 2012 wordt het dieselprogramma waarschijnlijk voortgezet met de Boxster. Voorlopig staat voor de roadster een 2,0-liter biturbo viercilinder met 204 pk op de nominatie voor de sportauto. Die hebben we al eens gezien in de Audi Cross Coupé quattro, een concept car uit 2007.
Die krachtbron gaat op termijn de 2,7-liter V6 TDI vervangen en wordt gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak. Het koppel wordt zo’n 500 Nm en dat is de Porsche Boxster wel waardig. Een beslissing over een Boxster TDI is nog niet genomen. De technische architectuur van de nieuwe Boxster is in elk geval geschikt voor lijnmotoren want de basismodellen worden ook voorzien van 2,0-liter TFSI’s van Volkswagen. De liefhebbers hoeven niet te wanhopen want ook de zescilinder boxermotoren keren terug in de kleine Porsche.
:bag: Het worden gewoon weer kevers. 2012 wordt een leuk jaar met al die Co2 uitstoot shit en dit er ook nog eens bij :sealed:
Wat is de bron van het verhaal. Hier op het werk wordt het van alle kanten ontkracht. Zeg overigens nooit nooit maar ik denk dat het een leuke premisse is daar de TT nu ook met een diesel leverbaar is. Porsche focust zich voornamelijk meer op hybride techniek, niet diesel.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 19 dec 2008, 13:52

Rich schreef:
Robin schreef:...
Vanwege de aanpassingen aan de regelementen (in het voordeel van diesel) + het extra vermogen vanwegen de TURBO etc. etc.
Zoals door J. Clarkson al zo mooi verwoord: Diesel on a racetrack is like to Mona Lisa with a moustache. Dat hoort/past gewoon niet !

Diesel hoort niet op een circuit:
- 1 aanrijding en het asfalt is weer kapot; net als op de Ring dit jaar (ondanks atl tank) omdat Diesel het asfalt 'op eet'
- het klinkt niet (pak een boxer 6, V12, mazda Rotor etc versus eender welke diesel...)
- niet de beleving als een benzine auto (toerentallen/bereik etc)
- atmosfersiche auto blijft mooier rijden dan een turbo (circuit) auto
- het stinkt
- ...

Plaats reactie