Zakelijk of prive rijden?
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Zakelijk of prive rijden?
Hoe zit dat precies, wanneer liever zakelijk danwel prive autorijden?
Kom maar op met die meningen, onderbouwd uiteraard................zitten vast wel wat fiscalisten onderons hierzo, economen en/of juristen................komt u maar......................................
Kom maar op met die meningen, onderbouwd uiteraard................zitten vast wel wat fiscalisten onderons hierzo, economen en/of juristen................komt u maar......................................
- RVV
Rij nu beide auto's prive, bevalt me goed, geen bijtelling, netto meer loon. M3 zou ik sowiso nooit zakelijk willen rijden.
Gevaar van zakelijk rijden is dat je makkelijker een dure auto kunt kopen/leasen. Beetje boven je stand.
Zakelijk moet je eigenlijk helemaal geen dure auto's willen rijden. Ik heb me voorgenomen als ik in de toekomst toch weer eens zakelijk een auto ga kopen ik niet meer wil uitgeven dan 25 a 30K voor een auto. Maar ik denk dat ik niet meer zakelijk ga rijden. Ben er een beetje klaar mee.
Gevaar van zakelijk rijden is dat je makkelijker een dure auto kunt kopen/leasen. Beetje boven je stand.
Zakelijk moet je eigenlijk helemaal geen dure auto's willen rijden. Ik heb me voorgenomen als ik in de toekomst toch weer eens zakelijk een auto ga kopen ik niet meer wil uitgeven dan 25 a 30K voor een auto. Maar ik denk dat ik niet meer zakelijk ga rijden. Ben er een beetje klaar mee.
-
Ik heb prive een auto en zakelijk.
Voor beide valt wat te zeggen. Bij prive heb je wat meer vrijheid (mbt je auto, km's te rijden, aanpassingen) maar merk je wel alles direct in je portemonnee. Zakelijk zit je vast aan regeltjes en de tijd dat je erin moet rijden.
Beste is een praktische/comfortabele auto die niet te duur is zakelijk rijden. Lekker geen zorgen. En daarnaast een auto die niet praktisch is prive voor de fun.
M'n volgende zakelijk auto is iig wel weer in dezelfde klasse denk ik. Vind die bijtelling nu al genoeg.
Voor beide valt wat te zeggen. Bij prive heb je wat meer vrijheid (mbt je auto, km's te rijden, aanpassingen) maar merk je wel alles direct in je portemonnee. Zakelijk zit je vast aan regeltjes en de tijd dat je erin moet rijden.
Beste is een praktische/comfortabele auto die niet te duur is zakelijk rijden. Lekker geen zorgen. En daarnaast een auto die niet praktisch is prive voor de fun.
M'n volgende zakelijk auto is iig wel weer in dezelfde klasse denk ik. Vind die bijtelling nu al genoeg.
- RVV
Tom dan is er nog weer verschil tussen de "loonslaven" en de" DGA's" die laatsten hebben de vrijheid om een auto van hun keuze te rijden ongeacht de prijs, mits het zakelijk ook verantwoord is en is op te brengen, maar in absolute zin stellen autokosten niet zoveel voor bij een beetje bedrijf. Op al mijn bedrijfskosten was een 130i maar een klein percentage, zelfs een M3 is niet het probleem, wat wel het probleem is de prive bijtelling. Die zuigt gewoon, vooral omdat je gevoelsmatig al dubbel belasting aan het betalen bent tov een "gewone" werknemer.
Anyway zakelijk rijden moet je eigenlijk zo goedkoop mogelijk doen, het geld wat je uitspaart een leuke "dikke" prive auto rijden, kosten binnen de perken houden, doe ik ook met de M3, gewoon pakken als ik echt zin in autorijden heb en er uit haal waar ik hem voor gekocht heb.
Tom opzich heb jij een goede constructie, alleen zou ik in jou geval nooit prive gaan rijden in die Alfa, blackbox erop en kom maar op fiscus. Wat je netto bespaart kun je leuk voor rijden in de 330i.
Ik zou als ik "loonslaaf" was nooit prive in een zakelijke auto gaan rijden, het een en ander allemaal afhankelijk van je arbeidsvoorwaarden natuurlijk.
Mark doet het wat betreft heel goed, zakelijk standaard tdi'tje GEEN prive kilomters er in rijden en prive genieten van zijn mooie auto's DAT is de beste manier imho.
Anyway zakelijk rijden moet je eigenlijk zo goedkoop mogelijk doen, het geld wat je uitspaart een leuke "dikke" prive auto rijden, kosten binnen de perken houden, doe ik ook met de M3, gewoon pakken als ik echt zin in autorijden heb en er uit haal waar ik hem voor gekocht heb.
Tom opzich heb jij een goede constructie, alleen zou ik in jou geval nooit prive gaan rijden in die Alfa, blackbox erop en kom maar op fiscus. Wat je netto bespaart kun je leuk voor rijden in de 330i.
Ik zou als ik "loonslaaf" was nooit prive in een zakelijke auto gaan rijden, het een en ander allemaal afhankelijk van je arbeidsvoorwaarden natuurlijk.
Mark doet het wat betreft heel goed, zakelijk standaard tdi'tje GEEN prive kilomters er in rijden en prive genieten van zijn mooie auto's DAT is de beste manier imho.
- Jelmer850i
Prive: BMW 850i
Zakelijk BMW 320d (BTW wagen)
Bij mijn zakelijke wagen hou ik een rittenregistratie bij, zodat ik daar geen bijtelling voor hoef te betalen. Bevalt slecht, heel gedoe!
Hierna gewoon 2 prive wagens, hoewel, zit je nog bij het bijhouden ivm km kosten vergoeding... schiet ook weer niet op.
Een 15 jaar oude wagen is wel weer interesant, dan hoef je slechts de dagwaarde als verzekerd bedrag in te voeren. Maar dan rij je weer in een oud hok.
Grijs kenteken kan leuk zijn .. als je niet van auto's of comfor houdt.
Als de bijtelling nou normaal zou zijn. Maar reken eens mee.
Auto: 40.000 (eigenlijk meer maar goed)
40.000 * 25% = 10.000 als bij telling.
Dat maal 45% = 4500 euro per jaar.
4500 euro / 12 = 375 euro per maand!!!!!
Voor die centen kan ik (375/1.37)*5 = 1370 km voor rijden met de 850i.
Mooie constructie zo 8)
Hoewel ik net dit zie (tabel), maar dan zit je nog met die verrekte km registratie:
http://bijtelling.leaseautovoordeel.nl/ ... eel.nl&p3=
Zakelijk BMW 320d (BTW wagen)
Bij mijn zakelijke wagen hou ik een rittenregistratie bij, zodat ik daar geen bijtelling voor hoef te betalen. Bevalt slecht, heel gedoe!
Hierna gewoon 2 prive wagens, hoewel, zit je nog bij het bijhouden ivm km kosten vergoeding... schiet ook weer niet op.
Een 15 jaar oude wagen is wel weer interesant, dan hoef je slechts de dagwaarde als verzekerd bedrag in te voeren. Maar dan rij je weer in een oud hok.
Grijs kenteken kan leuk zijn .. als je niet van auto's of comfor houdt.
Als de bijtelling nou normaal zou zijn. Maar reken eens mee.
Auto: 40.000 (eigenlijk meer maar goed)
40.000 * 25% = 10.000 als bij telling.
Dat maal 45% = 4500 euro per jaar.
4500 euro / 12 = 375 euro per maand!!!!!
Voor die centen kan ik (375/1.37)*5 = 1370 km voor rijden met de 850i.
Mooie constructie zo 8)
Hoewel ik net dit zie (tabel), maar dan zit je nog met die verrekte km registratie:
http://bijtelling.leaseautovoordeel.nl/ ... eel.nl&p3=
- Jelmer850i
Bij mij is het wel mijn hoogste kostenpot..Rico v Velzen schreef:Tom dan is er nog weer verschil tussen de "loonslaven" en de" DGA's" die laatsten hebben de vrijheid om een auto van hun keuze te rijden ongeacht de prijs, mits het zakelijk ook verantwoord is en is op te brengen, maar in absolute zin stellen autokosten niet zoveel voor bij een beetje bedrijf. Op al mijn bedrijfskosten was een 130i maar een klein percentage, zelfs een M3 is niet het probleem, wat wel het probleem is de prive bijtelling. Die zuigt gewoon, vooral omdat je gevoelsmatig al dubbel belasting aan het betalen bent tov een "gewone" werknemer.
Kosten pand = 0
Kosten divers 30%
kosten auto 70%
Leuk zo'n eenmanszaakje

-
Mijn 147 was niet zo duur hé. is maar een 1.6. De enige opties die ik heb is Distinctive pakket (armstuur, climatecontrol, cruisecontrol), 17 inch velgen en metallic lak. Prijs is € 21.500 dus bijtelling is goed te doen, daarvoor rijd ik een prima en vrij luxe hatchback (wel traag maar dat maakt mij voor woon-werkverkeer weinig uit). Nu zou het wel kunnen, de Alfa alleen zakelijk rijden, maar toen ik de Honda nog had vond ik dat geen optie. Zo'n Honda met dakje en plastic achterruit valt behoorlijk op, zoiets zou ik nooit in een parkeergarage of tijdens uitgaan meenemen.. gegarandeerd dat er binnen de kortste keren een mes door het dak is gehaald. Die 330i valt niet zo op en heeft een vast dak, dus dan zou het wel kunnen.Rico v Velzen schreef: Tom opzich heb jij een goede constructie, alleen zou ik in jou geval nooit prive gaan rijden in die Alfa, blackbox erop en kom maar op fiscus. Wat je netto bespaart kun je leuk voor rijden in de 330i.
Laatst gewijzigd door Tom op 07 sep 2006, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jelmer850i
Wat doet een black box?Rico v Velzen schreef:black box monteren in je auto, kost 1000 euro ofzo, in boekjes bijhouden is helemaal niks.
Noteren waar je bent + tijd etc..
Kan toch nooit werken lijkt me..
Wat moet de belastingdienst met al die ritjes zonder dat er een klantnaam bij staat bijvoorbeeld?
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Rico v Velzen schreef:Tom dan is er nog weer verschil tussen de "loonslaven" en de" DGA's" die laatsten hebben de vrijheid om een auto van hun keuze te rijden ongeacht de prijs, mits het zakelijk ook verantwoord is en is op te brengen, maar in absolute zin stellen autokosten niet zoveel voor bij een beetje bedrijf. Op al mijn bedrijfskosten was een 130i maar een klein percentage, zelfs een M3 is niet het probleem, wat wel het probleem is de prive bijtelling. Die zuigt gewoon, vooral omdat je gevoelsmatig al dubbel belasting aan het betalen bent tov een "gewone" werknemer.
Ik val onder de categorie DGA................................dus toch zakelijk dan?
- RVV
Ik ben ook DGA maar heb toch voor prive gekozen, ingegeven door de gekozen auto natuurlijk
zou mijn andere auto zakelijk kunnen inbrengen maar die had een te hoge nieuwwaarde en is een marge auto, dus die blijf ik ook lekker prive rijden.
Zag een een Skoda fabia station, da's pas slim zakelijk rijden ! En geen grappen maken over merk/imago whatever, met een M3 mag je alle suffe auto's die er zijn er bij hebben

Zag een een Skoda fabia station, da's pas slim zakelijk rijden ! En geen grappen maken over merk/imago whatever, met een M3 mag je alle suffe auto's die er zijn er bij hebben

- RVV
Jelmer ik heb niet zoveel verstand van een blackbox, maar zover ik weet druk je op een knopje, zakelijk of prive rit bij elke rit. data aan de computer en invoeren waar je geweest bent. daarnaast zul er een agenda op na moeten houden als ondersteunend bewijs voor je zakelijke ritten, maar dat wil de fiscus bijna ook altijd bij het schrijven in een rittenboek. De fiscus kent natuurlijk alle manieren van het sjoemelen al dus je hoeft niet te denken dat je dat voor hun kun uitvinden 

- Knot
Ik vind dat je een bedrijfsauto gewoon in de bijtelling moet rijden en de andere optie is 1 of desnoods 2 privéauto's. Dat gekloot met administratie lijkt me niks, klopt je agenda een keer niet en ze pikken je er toevallig uit ben je alsnog de lul en heb je voorniks tijd en moeite in die administratie gestoken.
- RVV
- Jelmer850i
ze houden ook rekening met de hoeveelheid dat je tankt.
Ik rij altijd een apart naar het tankstation
Maar hoe zit dit dan bij een blackbox:
Momenteel rij ik regelmatig met de 850i wat eigenlijk een zakelijke rit is.
Dit haal ik later weer eens in door met de 320d prive te rijden...
Dus 0,0 zakelijk gereden. wat dus ook klopt!
Ik rij altijd een apart naar het tankstation

Maar hoe zit dit dan bij een blackbox:
Momenteel rij ik regelmatig met de 850i wat eigenlijk een zakelijke rit is.
Dit haal ik later weer eens in door met de 320d prive te rijden...
Dus 0,0 zakelijk gereden. wat dus ook klopt!
- Leen
- romo
Volgens mijn accountant is die hele km registratie niet meer ( voor mij? ) van toepassing.
Verder begreep ik dat het mn ook qua afschrijving beter is om het zakelijk te doen. Tevens kwam ook de opmerking dat het beter is een dure 2e hands prive te rijden en een nieuwe dure zakelijk..............
Hoe zit dat nu?.....................................
Vind het allemaal onduidelijk, ben een leek op dat vlak, moet afgaan op de mening van DF ers en mijn accountant...............

Verder begreep ik dat het mn ook qua afschrijving beter is om het zakelijk te doen. Tevens kwam ook de opmerking dat het beter is een dure 2e hands prive te rijden en een nieuwe dure zakelijk..............
Hoe zit dat nu?.....................................
Vind het allemaal onduidelijk, ben een leek op dat vlak, moet afgaan op de mening van DF ers en mijn accountant...............

- Stéphane
Idem hier. Is helemaal niet zo veel werk als je het gewoon bijhoudt. 30 seconden per rit, maximaal. Markk heb ik ook wel eens met zijn schriftje in zijn auto zien zittenLeen schreef:Gewoon consequent je rittenregistratie bijhouden valt voor mij wel mee. doe het nu 2 jaar .
moet in mijn geval ook wel want de 330D kost qua catalogusprijs 76K
voor mij dus de keus of 8,5K betalen , of voor die 8,5K lekker in de EVO, of de cabrio rijden .

- Jelmer850i
- Ruud Bosch
Een agenda in de auto waar je de postcodes van de bezochte adressen in vermeld. Een keer in de week even verwerken in de computer.
Zo heb ik het drie jaar gedaan.
Sinds het weer een vast tarief is doe ik het niet meer, en rij ik gewoon weer prive met de leaser, 500 km per jaar kom je niet mee uit.
Als ik reken wat die auto mij kost aan bijtelling (catw = ca 30.000), daar zou ik hem prive niet voor kunnen rijden. Plus het gemak wat je er mee krijgt, zeker als je schade of reparaties op je weg krijgt.
Zo heb ik het drie jaar gedaan.
Sinds het weer een vast tarief is doe ik het niet meer, en rij ik gewoon weer prive met de leaser, 500 km per jaar kom je niet mee uit.
Als ik reken wat die auto mij kost aan bijtelling (catw = ca 30.000), daar zou ik hem prive niet voor kunnen rijden. Plus het gemak wat je er mee krijgt, zeker als je schade of reparaties op je weg krijgt.
- Sjoerd
-
Voor mij geen leasers meer. Helemaal niet met die permanent veranderende lease-eisen die de overheid stelt. Prive een knappe wagen aftikken en lekker sturen. Rij je niet, kost ie niets.
Ik declareer niet eens die fucking 0,19 cent. Voor dat sigarettengeld ga ik geen excel sheet zitten tikken. Heb wel wat beters te doen!
Ik declareer niet eens die fucking 0,19 cent. Voor dat sigarettengeld ga ik geen excel sheet zitten tikken. Heb wel wat beters te doen!
- Knot
- RVV
Ik ook niet Rutger, en dan moet je nog oppassen want de fiscus zit daar ook nog eens boven op.Rutger schreef:Voor mij geen leasers meer. Helemaal niet met die permanent veranderende lease-eisen die de overheid stelt. Prive een knappe wagen aftikken en lekker sturen. Rij je niet, kost ie niets.