Porsche Boxster en Cayman Mk II
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Porsche Boxster en Cayman Mk II
Hier dan officieel de nieuwe Boxster en Cayman.

- Joh@n
Re: Porsche Boxster en Cayman Mk II
Carrera GT koplampen
: Verder een nette update, allemaal ff wat strakker en nieuwer

- Mark Nauta
Van Autoblog.nl:
De middenmotor-Porsches hebben een flinke update gehad. Ze mogen zich verheugen op sterkere, zuinigere motoren en een licht aangepast uiterlijk.
De frontjes van beide auto’s zijn weer bij de tijd met nieuwe koplampen en bumpers. Standaard worden ze uitgerust met halogeenlicht en mistlampen, maar uiteraard kun je kiezen voor een lichtpakketje met xenon en daytime running LEDs. Ook in de achterlichten zien we LEDjes terugkomen.
Net als onlangs bij de 911 is het grootste nieuws echter onderhuids te vinden. Zowel de Boxster als de Cayman zijn nu verkrijgbaar met PDK, Porsches DSG-bak die de oude Tiptronic slushbox vervangt. De basismotorisering is nu een 2,9 liter zescilinder boxer met 255 pk in de Boxster en 265 pk in de Cayman - respectievelijk 10 en 20 pk meer dan de vorige modellen. De motor is tevens 11% zuiniger geworden en verbruikt nu 8,9 liter per 100 km in combinatie met PDK. Echt leuk wordt het pas in de S-versies, waarin de 3,4 liter motor met directe injectie 310 of 320 pk levert (15 en 25 pk meer) en 16% minder verbruikt (9,2 l/100 km). Maar waar is die viercilinder gebleven?
Ook het onderstel en de remmen zijn aangepakt en de besturing is directer geworden. De nieuwste generatie PSM (Porsche Stability Management) kent wat extra veiligheidssnufjes, zoals Brake Pre-Loading. Dit brengt het remsysteem alvast op een optimale druk als gedetecteerd wordt dat je je voet heel snel van het gaspedaal haalt, zoals je bij een noodstop zou doen.
Verder zijn de Boxster en Cayman weer lekker up to date als het aankomt op entertainment en connectiviteit, met harddisk navigatie, iPod/USB-aansluitingen en een optionele voice control. Ook kun je nu naast stoelverwarming ook stoelventilatie krijgen.
Beide auto’s worden op de Los Angeles Auto Show onthuld. Op de Nederlandse prijslijst moeten we nog even wachten, maar de Europese prijzen ex belastingen komen neer op €38.600 voor de Boxster en €41.700 voor de Cayman. In Duitsland betekent dat dat je €46.142 voor een roadster mag neertellen en net geen 50.000 euro voor de dichte variant.
De middenmotor-Porsches hebben een flinke update gehad. Ze mogen zich verheugen op sterkere, zuinigere motoren en een licht aangepast uiterlijk.
De frontjes van beide auto’s zijn weer bij de tijd met nieuwe koplampen en bumpers. Standaard worden ze uitgerust met halogeenlicht en mistlampen, maar uiteraard kun je kiezen voor een lichtpakketje met xenon en daytime running LEDs. Ook in de achterlichten zien we LEDjes terugkomen.
Net als onlangs bij de 911 is het grootste nieuws echter onderhuids te vinden. Zowel de Boxster als de Cayman zijn nu verkrijgbaar met PDK, Porsches DSG-bak die de oude Tiptronic slushbox vervangt. De basismotorisering is nu een 2,9 liter zescilinder boxer met 255 pk in de Boxster en 265 pk in de Cayman - respectievelijk 10 en 20 pk meer dan de vorige modellen. De motor is tevens 11% zuiniger geworden en verbruikt nu 8,9 liter per 100 km in combinatie met PDK. Echt leuk wordt het pas in de S-versies, waarin de 3,4 liter motor met directe injectie 310 of 320 pk levert (15 en 25 pk meer) en 16% minder verbruikt (9,2 l/100 km). Maar waar is die viercilinder gebleven?
Ook het onderstel en de remmen zijn aangepakt en de besturing is directer geworden. De nieuwste generatie PSM (Porsche Stability Management) kent wat extra veiligheidssnufjes, zoals Brake Pre-Loading. Dit brengt het remsysteem alvast op een optimale druk als gedetecteerd wordt dat je je voet heel snel van het gaspedaal haalt, zoals je bij een noodstop zou doen.
Verder zijn de Boxster en Cayman weer lekker up to date als het aankomt op entertainment en connectiviteit, met harddisk navigatie, iPod/USB-aansluitingen en een optionele voice control. Ook kun je nu naast stoelverwarming ook stoelventilatie krijgen.
Beide auto’s worden op de Los Angeles Auto Show onthuld. Op de Nederlandse prijslijst moeten we nog even wachten, maar de Europese prijzen ex belastingen komen neer op €38.600 voor de Boxster en €41.700 voor de Cayman. In Duitsland betekent dat dat je €46.142 voor een roadster mag neertellen en net geen 50.000 euro voor de dichte variant.
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Ja nette facelift. Alleen de velgen ben ik niet kapot van.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Mooie karretjes 

- Sperdy
Leuke auto's. Maar 255 pk voor een 'sportauto' - het imago van Porsche - word je toch niet helemaal vrolijk van? De eerste de beste Scoda Octavia Tdi met chip raast je dan al voorbij... Kijk, die vet 300pk voor die S modellen lijkt er meer op. Trouwens, ik een Cayman S moet 400 pk zitten, volgens mij wordt het dan pas echt wat! O ja, nog even mening: dat groen voor die Cayman S vind ik niets, evenals die velgen. Het mooie aan de auto's vind ik de simpelheid.
- GTRene
Mooie update, ik mag die Cayman wel....Ferdinand schreef:Leuke auto's. Maar 255 pk voor een 'sportauto' - het imago van Porsche - word je toch niet helemaal vrolijk van? De eerste de beste Scoda Octavia Tdi met chip raast je dan al voorbij... Kijk, die vet 300pk voor die S modellen lijkt er meer op. Trouwens, ik een Cayman S moet 400 pk zitten, volgens mij wordt het dan pas echt wat! O ja, nog even mening: dat groen voor die Cayman S vind ik niets, evenals die velgen. Het mooie aan de auto's vind ik de simpelheid.
@Ferdinand, wat vind je dan van deze 426pk Cayman S versie Sportec...nog super leuk geprijsd ook..I like it. 8)
http://home.mobile.de/home/showDetails. ... Type=false" onclick="window.open(this.href);return false;

- Roman
Dat hangt er nog maar van af... En ook al was het zo, als er bochten komen is de Octavia nergens tegenover de Porsche...Ferdinand schreef:Leuke auto's. Maar 255 pk voor een 'sportauto' - het imago van Porsche - word je toch niet helemaal vrolijk van? De eerste de beste Scoda Octavia Tdi met chip raast je dan al voorbij..
Pk is niet alles voor een "sportauto"

-
Ferdinand schreef:Leuke auto's. Maar 255 pk voor een 'sportauto' - het imago van Porsche - word je toch niet helemaal vrolijk van? De eerste de beste Scoda Octavia Tdi met chip raast je dan al voorbij... Kijk, die vet 300pk voor die S modellen lijkt er meer op. Trouwens, ik een Cayman S moet 400 pk zitten, volgens mij wordt het dan pas echt wat! O ja, nog even mening: dat groen voor die Cayman S vind ik niets, evenals die velgen. Het mooie aan de auto's vind ik de simpelheid.
Duidelijk nog nooit een Porsche gereden.
Boxster uit 1998 met 200PK is al 10x meer sportwagen dan eender welke sportieve BMW (M-modellen daargelaten )
Overigens vergeten ze er bij te vermelden dat de Cayman nu met Sperrend differentieel leverbaar is.
-
Voor mij geld helaas hetzelfde als bij de 911. De pre-facelift vind ik mooier. Niet dat het budgettechnisch wat uitmaakt,
helaas...
helaas...
- Mark Nauta
Voor mij geldt ook hetzelfde als bij de 997 Mk II. De facelift vind ik mooierallen schreef:Voor mij geld helaas hetzelfde als bij de 911. De pre-facelift vind ik mooier. Niet dat het budgettechnisch wat uitmaakt,

- GTRene
Ja, als ik op de koop was voor een Cayman S kocht ik liever die 426pk grijze voor 36.000,-euro export prijs en hield het geld wat ik over had van de nwe lekker in men zakkenallen schreef:Voor mij geld helaas hetzelfde als bij de 911. De pre-facelift vind ik mooier. Niet dat het budgettechnisch wat uitmaakt,
helaas...

- Mark Nauta
Ja, die Sportec is inderdaad wel erg lekker. En ik weet zeker dat dat onderstel van de Cayman dat makkelijk aan kan. Zodra je in die auto stapt en echt lekker rond gaat, voel je gewoon dat die auto veel meer kan. In de basis gewoon beter dan de 911. Maar ja....ga je dan naar RUF, Sportec of Manthey?
-
Mark, jij kijkt door een veel te roze Porschebril. Dat kan ik toch nooit serieus nemen?

- Mark Nauta
Haha. Nou, ik kan wel erg objectief zijn hoor Allenallen schreef:Mark, jij kijkt door een veel te roze Porschebril. Dat kan ik toch nooit serieus nemen?![]()

Een Speedster heb ik nooit goed kunnen beoordelen, dus weet niet hoe die zich verhoud tot een Boxster. Kan me voorstellen dat die 2 een zelfde karakter zullen hebben.
- Sperdy
Ha hugo. Dat is helemaal waar. Ik heb nog nooit in een Porsche gereden. En ik zou dat zo graag een keer willen doen. Ben het zeker met je eens dat ik dan pas wat kan zeggen - rekening houdend met mij als 'sportfaher' lol - over hoe sprotief de Porsche voor mij is, en wat die pk's beteken. Weet je wat? Binnenkort maar eens een afspraak maken.hugo schreef:Duidelijk nog nooit een Porsche gereden...
Voordat ik voor de 135i ging, heb ik ontzettend zitten kijken naar de Cayman S (want dat vind ik veruit de mooiste Porsche - rank, slank en scherp.. maar ik ben in de minderheid met deze mening). Eigenlijk wilde ik die. Maar de auto viel helaas, helaas, af, omdat het een tweezitter is.
ferdinand
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Godsakke, doe mij een Cayman S met een zooitje goodies, erg vette sjaak!

Maar, waar blijft de Cayman RS?
Maar, waar blijft de Cayman RS?
-
Jeetje mina, in de catagorie: Doemijdiema!

De (prachtige) minisite van Porsche: http://www.porsche.com/microsite/cayman/germany.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

De (prachtige) minisite van Porsche: http://www.porsche.com/microsite/cayman/germany.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Prachtige machines zowel de boxter als cayman.
qua rijden zal de cayman S met 320pk en sper heel lekkere speel machine zijn. Het middenmotor concept zou mij meer aanspreken dan motor achter de achteras zoals de 911.
De 911 jes die ik heb gereden hebben toch altijd een waaierig gevoel op de vooras.
Ik zou graag nog een keer zo n cayman S willen rijden. Zien hoe dat is.
qua rijden zal de cayman S met 320pk en sper heel lekkere speel machine zijn. Het middenmotor concept zou mij meer aanspreken dan motor achter de achteras zoals de 911.
De 911 jes die ik heb gereden hebben toch altijd een waaierig gevoel op de vooras.
- GTRene
Lijkt me ook wel wat voor jou, benieuwd dan wat jou bevindingen zijn t.o.v. bv de 130iAndre schreef:Prachtige machines zowel de boxter als cayman.
Verder hier de nwe Artega GT lichtgewicht in duel met de Cayman S waarbij ze zeggen dat de Artega nog scherper en directer stuurt dan die Cayman S, bevendien sneller is en een stuk lichter

http://www.artega.de/uploads/_dokumente ... he_rot.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Waarom brengen ze geen Cayman uit met 415 pk GT3 motor ofzo, zou toch een pareltje kunnen worden. En serieus alternatief voor jou?Andre schreef:Prachtige machines zowel de boxter als cayman.
-
Zou jij als Porsche marketingman een Cayman uitbrengen die een 911 om de deurklinken rijdt? 

-
- Auto: Fun Damn Mentally
EG ik denk dan dat de verkopen van de 997GT3 zullen kelderen. Kanibalisme in eigen huis. Ding wordt dan te goed(echt mooi vind ik ze nu nóg niet hoor, de verwijfdheid blijft, ofzo, dan liever de Artega)
- GTRene
Die zijn er al wel, althans met rond dat vermogen en wat stoerder gemaakt>>EG schreef:Waarom brengen ze geen Cayman uit met 415 pk GT3 motor ofzo, zou toch een pareltje kunnen worden. En serieus alternatief voor jou?Andre schreef:Prachtige machines zowel de boxter als cayman.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/ ... cayman-gtr" onclick="window.open(this.href);return false;
of deze van Techart ook erg fraai...oder gans geil

http://www.supercars.net/cars/3511.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(maar voor mij denk ik toch liever de nwe Artega GT mooie basis/gewicht/motor met dubbele koppeling enz enz en dat voor een prijs van net onder 75.000,-euro in DLD...erf fraai met al dat hoogwaardige carbon/alu/enz)
- Mark Nauta
Dan kan ik je de versie van Jeroen Molinger aanbevelen. Bilstein dempers, PCCB's, Supersprint uitlaat (+-330pk).Andre schreef:Ik zou graag nog een keer zo n cayman S willen rijden. Zien hoe dat is.
@ Robin. Wel eens met de Boxster gereden? Sinds ik er mee gereden heb is bij mij het vrouwenimago (had ik ook hoor) er wel vanaf. Heerlijke wagen namelijk!!