Rij-impressie Lancia Delta
Ik heb inmiddels in de nieuwe Lancia Delta gereden en de conclusie is dat je, voor de prijs die je ervoor moet betalen, een wereldauto krijgt.

Met de 120 PK instapdiesel is hij zeker niet langzaam en ook al is hij bijzonder chique afgewerkt (typisch Lancia) en zou je daardoor dus verwachten een auto te rijden die 100% op comfort is afgestemd, verrast hij je tóch met een prima wegligging bij een sportieve rijstijl wat tegelijk is gekoppeld aan een trefzeker bochtgedrag.
Dit mag op het conto van het Reactive Suspension System (RSS) worden geschreven wat ervoor zorgt dat de demping van de vering electronisch wordt aangepast aan de rijstijl en het wegdek.
Ook de aanwezigheid van de Torque Transfer Control (TTC), Drive Steering Torque (DST) systemen om de tractie te verdelen over de aangedreven wielen in 'moeilijke' situaties draagt daar een behoorlijk steentje aan bij zonder dat je dat zelf merkt. Een dikke plus daarvoor!

Natuurlijk is de Delta daardoor niet ineens een auto met een puur sportieve inslag zoals de MiTo of de Mini, maar ik weet niet of je voor een auto waar je voor het grootste deel rechtdoor snelwegkilometers en woon-werkverkeer mee aflegt, wel specifiek zou moeten kiezen voor zo'n puur sportieve auto.
Dat gooi en smijtwerk is uiteraard heel erg leuk, maar na een jaartje of anderhalf heb je dat wel gezien en is de kans op irritatie, omdat je elke dwarsrichel en hobbeltje voelt en het relatief harde geluidsniveau van de dieselmotor dat best duidelijk hoorbaar is, steeds groter aanwezig.
Voeg daaraan toe dat het meenemen van passagiers in de MiTo en de Mini slechts een bijzaak is en je jezelf dus moet dubbelvouwen om in en uit te stappen, dat het interieur van beide auto's van een ander niveau is en je hebt alle mogelijke pijnpunten op een rijtje
En dan is de Delta misschien nog niet zo'n slechte keuze, omdat hij je in stilte (het geluidsniveau in de auto is gelijk aan Audi/BMW) met meer dan voldoende ruimte én naar keuze comfortabel of heel sportief daar brengt waar je heen wil.

Het koppelen en schakelen met de standaard 6-bak in de Delta is prima voor elkaar en ook de besturing is niet zo sterk bekrachtigd dat je het idee krijgt dat je onvoldoende feeling hebt met de auto.
De stoelen zitten stevig en je zit er voor je gevoel meer 'op' dan 'in' maar niet zodanig storend dat je er last van hebt tijdens een sportief ritje met het nodige bochtenwerk.
Uiteraard is de Lancia Delta in Oro uitvoering heer en meester op het gebied van interieurafwerking t.o.v de Alfa MiTo Sport en de Mini Cooper D met Chili pakket.
Leer met alcantara beklede stoelen, gedeeltelijk leren afwerking van de deurpanelen, donkere dakhemel en een bijzonder mooi ogende, in een speciaal soort op leer gelijkend Benova kunststof, dashboard met duidelijke tellerklokken en een BIS, plus voor € 495,- meerprijs een volautomatische gescheiden klimaatregeling en een voor € 895, - meerprijs verkrijgbaar Blue-me/Navigatiesysteem wat werkt via het centrale BIS display tussen de tellerklokken.
Het op de Oro standaard aanwezige Comfortpakket biedt je verder Privacy glass op de achterste ruiten, electrisch verstelbare, verwarmde én inklapbare buitenspiegels, middenarmsteun met opbergvak achter en een met leer bekleed stuurwiel en versnellingspookknop.
Pak je er daarnaast voor € 740,- meerprijs het Techno pakket nog bij, dan heb je ook nog een regensensor, verlichtingssensor, cruise control en een automatisch dimmende binnenspiegel.
De achterbank is verstelbaar en kent een reclinestand waardoor de kofferruimte vergroot kan worden en je hebt, ook als de bestuurder én zijn achterpassagier1.86 lang zijn, steeds meer dan voldoende beenruimte op de achterbank.
Dat laatste komt overigens doordat de Delta op een 20 cm verlengd FIAT Bravo onderstel staat waardoor hij in een hoger segment valt dan de MiTo of de Mini.
Ook vermeldenswaard: Dankzij de toepassing van een speciaal isolatiemateriaal is het dak van de Lancia zo goed geïsoleerd dat de auto van binnen echt heel stil is geworden.
En last but not least het uiterlijk.......waar de MiTo en de Mini duidelijk laten zien voor welke doelgroep ze gebouwd zijn is dat bij de Lancia veel minder het geval.
Het nieuw en baanbrekende design is op zijn zachtst gezegd verrassend te noemen en toen ik de eerste foto's zag had ik er niet direct iets mee.
Dat is te verklaren door het feit dat mijn laatste Lancia Delta er héél anders uitzag dan deze Lancia Delta.
Van een vierkante doos met een torenhoge CW waarde naar een langgerekte (windtunnel)vorm met een spitse neus en relatief hoge heupen.

Nu ik de auto in het echt heb gezien besef ik pas goed hoe mooi hij eigenlijk is.

De portiergrepen in chroom, de LED achterlichten, de koplampen met daaronder een reepje LED daglampen, de chromen omlijsting van de zijruiten die het dak laten 'zweven, de forse grille die een duidelijke verwijzing geeft naar het roemrijke Lancia verleden, het is er allemaal én op de juiste manier aanwezig.
In bepaalde kleuren oogt de auto voor mij wat minder, maar in spierwit of gebroken wit met een zwart dak is hij gewoon super!
Jammer dat er voor zo'n bi-colore uitvoering een meerprijs van € 1295,- in de prijslijst staat.

Maar in Nero Eclissi, Blu Oceano, Rosso Boreale (zie de foto's) Bordeaux Tramonto en Avorio Luna Piena is het ook een wonderschone verschijning in de Oro uitvoering met zijn standaard 16" lichtmetalen wielen.
Zet er een setje 17" wielen op en het is helemaal af.......

Ik weet in ieder geval zeker dat wanneer leasend Nederland deze auto écht ontdekt er geen houden meer aan is.
Want zeg nou zelf, zoveel exclusiviteit, klasse, uitstraling en comfort voor € 30.875,- voor een 120 PK turbodiesel Euro 5 norm of € 33.875,- voor de 165 PK turbodiesel Euro 5 norm of € 35.875,- voor de 190 PK Twin turbodiesel Euro 5 norm is toch niet te versmaden?
Hiermee heeft FIAT/Alfa Romeo volgens mij een geduchte concurrent in eigen huis gekregen......

*Met dank aan Jorg van Loon van Autobedrijf Otten die de proefrit en daarmee deze geschreven rij-impressie mogelijk maakte.