Beter leren karten? Kartcursussen?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Beter leren karten? Kartcursussen?

Bericht door Dennis Cavallino » 14 nov 2008, 14:38

Gisteren was ik even met mijn buurjongen gaan karten bij Bleek in Delft. Dat ging erg lekker, maar ik wil sneller. Ik weet zeker als er ervaren karters mee zouden, dat ik waarschijnlijk zoek wordt gereden.

In de 1e heat had ik 2 karts, de eerste viel uit door brandstofgebrek denk ik heuvelop. De 2e kart was afgesteld op driften (erg mooi en lang schuin, lekker!), maar wel sneller dan die eerste. Mijn snelste rondetijd lag op 26.20 met die driftkart, het baanrecord op 25.05. Dat moest dus sneller kunnen. In de 2e heat had ik echt een hele snelle kart. Ik kreeg er zelfs een echte kick van, zo hard ging 'ie op bepaalde stukken, erg gaaf. Het nadeel daarvan was dat ik bepaalde bochten niet meer volgas kon nemen, omdat 't gewoon te hard ging voor de bandjes en ik telkens zijwaarts zo'n rubberen vangrails raakte.

Uiteindelijk een 25.49 neergezet als snelste tijd. Ruim 0.4 seconde boven het baanrecord, dat is relatief veel op een rondje van 25 seconden. Aan de kart lag het niet, die was echt retegoed. Het was druk op de baan, dus ik was meer bezig met inhalen dan rondetijden, maar ik wilde sneller en dat lukte niet in de vrije rondjes die ik had.

Dus ik vroeg me af hoe je nu maximale rondetijden uit een standaard huurkart kunt krijgen. Verder afvallen is een optie, dat kan met 10 kilo eraf weer 0,1 seconde schelen, als ik 60 kilo weeg heb ik die 0,4 seconden al bijna te pakken wellicht. Wordt aan gewerkt, maar is gewicht echt alles? Rijd ik nu op mijn limiet? Hoe kom ik daar achter?

Wat zijn de tips&trics als het om rijtechnieken in karts gaat?

Ik weet al dat ik me laag en klein moet maken, dat ik niet een bocht in moet leunen, maar mijn gewicht naar de buitenkant van de kart moet brengen in een bocht voor meer grip. Bij lastwisselingen is dat lastig.
Zo min mogelijk remmen en gas los is ook belangrijk. Zo min mogelijk (tegen)sturen ook. Maar in de praktijk denk ik soms dat ik in een kart iets fout doe, omdat ik autorijden gewend ben. Ik kom er ook niet achter als ik alles analyseer of ik nu snelheid verlies in de snelle bochten, of krappe bochtjes en erg langzame hairpin. In die hairpin heb ik wat lopen experimenteren met mijn lijnen, vroeg, of juist laat remmen, maar ik verloor er meer mee dan ik ermee won en toch voelde de snelste ronde aan als de langzaamste in die bocht.

Wat is nu 't trucje van ronderecords? Meer rijden? Staan er ergens tips online (ik zie ze niet zo snel)?
Zijn er kart trainingen? Of moet je dan je eigen kart hebben?

P.s. Ik zou ook graag mijn vriendin willen leren karten, haar lijkt dat erg leuk, maar om haar nu zo out of the blue een kartbaan op te sturen dat zien we niet zitten. Vooral de eerste keer is 't enorm zwaar en echt wennen. Daarnaast wil ze niemand in de weg rijden. Ik zou wel willen voorrijden en 't tempo opbouwen, maar ik ben geen kart expert.

ErikS

Re: Beter leren karten? Kartcursussen?

Bericht door ErikS » 14 nov 2008, 15:07

Voor je vriendin:

Karten beginnen in Harderwijk, Die karts zijn zo sloom dat je bijna omvalt, dus rij je niemand in de weg;)

Zelf ervoor gaan rijden, vrouw erachteraan, jouw lijnen volgen enz enz...
Tja, kartcurses is moeilijk, zijn er 2pers karts?!

NickC

Bericht door NickC » 14 nov 2008, 15:23

Hey cav,

op een aantal kartbanen kun je de bocht voor start/finish voor je snelle rondje heel wijd nemen, zodat je meer snelheid mee kan nemen je snelle rondje in. En voor de rest gewoon zo min mogelijk snelheid verliezen en niet glijden. En je moet er altijd achter zien te komen wat de snelste kart is, daar zit zo enorm veel verschil in.

gr :)

p.s. voor je vriendin is harderwijk wel wat idd :)! Of defabrique ofzo op een rustige middag.

Casper

Bericht door Casper » 14 nov 2008, 19:09

25.49s is netjes in Delft! ik kwam laatst niet verder dan een hoge 25....

Thom

Bericht door Thom » 15 nov 2008, 09:32

Casper schreef:25.49s is netjes in Delft! ik kwam laatst niet verder dan een hoge 25....
Dat zat ik ook te denken. 0.4 seconden boven het baanrecord is volgens mij erg snel, het baanrecord is waarschijnlijk gereden door iemand van 55 kilo die daar erg vaak rijdt en de snelste kart had, ofzo...

Anyway, tips zijn voor mij ook welkom :oops:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 nov 2008, 10:26

Er zijn wel verschillende banen he. En ik had ook een erg snelle kart. Ding bleef maar accelereren. :)
Het was ook wel een snel rondje voor mijn gevoel. Maar als mijn gewicht voor die 0,4 seconde vertraging zorgt, dan kan ik er wel blij mee zijn, ik heb echter 't idee dat 't niet helemaal aan het gewicht te wijden is, meer aan mijn kartkunsten.

NickC

Bericht door NickC » 17 nov 2008, 18:24

Cav op de meeste kartbanen is het een onmogelijke opgave om bij het baanrecord in de buurt te komen. Dus zo slecht is het niet :P:)

Laurens

Bericht door Laurens » 17 nov 2008, 18:40

Dat is inderdaad ook mijn ervaring, dan moet je precies het goede kartje hebben, de bandenstapels over netjes recht liggen en niet meer dan 50 KG wegen volgens mij...
Ben nu 1x in Delft geweest geen idee wat ik daar voor tijd had maar weet nog wel dat ik toen na 3 heats sneller was dan iemand die daar werkt en de hele dag oefent :roflol:

NickC

Bericht door NickC » 17 nov 2008, 19:05

Haha op sommige banen is het ook zo dat aan het eind van de avond overal de bochten wat ruimer zijn geworden om dat iedereen er tegenop beukt.

elogiov6

Bericht door elogiov6 » 18 nov 2008, 19:17

In ieder geval niet slippen of driften, dit kost tijd....

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 nov 2008, 19:21

En een paar biertjes achteroverslaan, op die manier (met een stuk of 5 Amsterdammers op) heb ik een paar jaar terug de ISP Kartcompetitie (http://www.isp-kartcompetitie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) gewonnen. :)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 18 nov 2008, 19:58

Tip is samen met iemand rijden die ongeveer hetzelfde niveau rijdt, hierdoor kan je goed zien of bepaalde andere aanpak tijd scheelt of niet. Laatst iemand voor me gehouden en bij sommige bochten kijken of er toch een andere optie is, waar je net wat meer kan inlopen. Verder lijkt me 0,4 van baanrecord (beste tijd van maand of echt baanrecord) echt heel erg netjes.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 nov 2008, 10:37

Maandrecord inderdaad, ik dacht dat dat het baanrecord was. Baanrecord is nog weer ruim 0.1 sec eraf zie ik. Ik vind een halve seconde op rondjes van ruim 25 seconden erg veel. Ik had een gedeelde 2e tijd van de dag. Snelste van de dag was 0,2 seconde sneller dan wij. Dat is veel. En vooral omdat ik weet dat ik niet perfect reed en dus niet volledig is af te schuiven op mijn gewicht.

Samen rijden doe ik nu met mijn buurjongen (-10kg). Die kan me goed volgen en is in sommige heats gewoon sneller als ie in een kart zit die voor hem lekker rijdt. Mijn kracht, voor zover je dat kunt noemen, zit 'm in snelheid putten uit "vermoeide" of kapotte karts en als ik in snelle kart zit heeft 'ie niet zoveel kans (verschil is dan bijna een volle seconde). In race situaties merk ik dat ik meer ervaring heb en inhalen makkelijker gaat, vooral met achterblijvers. Maar hij wordt steeds sneller, dus de druk wordt merkbaar. En dat is leuk! We gaan dus vaker karten. In 't andere draadje staat weer wat over het kopen van een kart en daar heb ik ook vaak aan gedacht, maar huren is toch slimmer. Dichterbij, meerdere circuits om te rijden, sneller te realiseren en veel goedkoper. Alleen stukken langzamer en op buitenbanen vaak té langzaam. Competitie trekt me wel, maar dan ben ik echt veels te zwaar.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 19 nov 2008, 12:32

Dennis,

Indoorkarten is zo 1996 :mrgreen:
Outdoor is the thing to do :hosanna:
Zie DR, die wil zelfs al een buitenkart aanschaffen :shakeit:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 nov 2008, 13:38

Outdoor op huurkarts vind ik voor mijn gevoel erg langzaam gaan hoor. Alles volgas, jolly....
Zo'n kick als ik bij Bleek in Delft had op die snelle kart, dat heb ik op geen enkele andere kart binnen/buiten ooit gehad.

Maar je hebt gelijk. Buiten is leuker, maar vindt maar eens een leuke kartbaan buiten op 30 minuten van Den Haag. Ik ken ze niet. Delft is 10 minuten rijden van deur tot deur.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 20 nov 2008, 20:08

Buiten is leuker, maar vindt maar eens een leuke kartbaan buiten op 30 minuten van Den Haag
Strijen misschien?!

Ik weet alleen niet of je daar tegenwoordig ook karts kunt huren. :?:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 20 nov 2008, 20:38

Een aantal keren op deze karts gereden op Berghem.
In één woord wauw :popcorn:

En Dennis, deze zijn dus echt niet langzaam, zeg maar gewoon snel.

http://www.maxracekartsverhuur.nl/karts.html

Luco

Bericht door Luco » 20 nov 2008, 20:51

Mathieu schreef:Dennis,

Indoorkarten is zo 1996 :mrgreen:
Outdoor is the thing to do :hosanna:
Zie DR, die wil zelfs al een buitenkart aanschaffen :shakeit:
Heb hier nog een leuke 100 cc kart staan voor weinig :banaan: :banaan:

Roman

Bericht door Roman » 21 nov 2008, 12:32

Je hebt hier alleen maar outdoor kart banen, eentje ben ik vorige maand geweest. Schijnt de langste in Europe te zijn, word gebruikt voor wedstrijden etc. Word gerunt door nederlanders overigens.

Ik was er om half zeven dus het was al aardig donker dus ik had wat moeite om de baan goed te leren kennen (eerste keer meteen in het donker was misschien niet zo slim).

Zou ook wat sneller willen worden maar ik denk dat gewoon meer oefening vereist is, niet alleen voor de baankennis maar ook het karten op zich.

Heb wat gevonden van deze baan op youtube, het is geen kart maar een 206, maar wel dezelfde baan :mrgreen:

Al die andere filmpjes op Youtube van Karting Campillos laten de baan niet zo goed zien...

Krijg toch weer eens zin om weer te gaan, uurtje rijden maar je hebt wel wat :df:

Plaats reactie