Spervraagje
- Jeroen
Spervraagje
Sinds een tijdje heb ik een 45% gereviseerd sper onder mijn BMW E30. Het doet zijn werk prima, maar toch twijfel ik wel eens. Gisteren deed zich de situatie voor dat ik een bocht doorging met het binnenste wiel op nat wegdek, en het buitenste op een volledig droogwegdek. Het gevolg: een vrolijk doorspinnend binnenste wiel. Weliwaar niet heel erg, maar het binnenste wiel had duidelijk weinig grip. Nu is 45% ook maar 45% maar duidt dit toch niet op slijtage en had het sper gewoon moeten sperren?
- RJay
Re: Spervraagje
Als ik het goed snap zorgt het sperdifferentiëel er toch voor dat er snelheidsverschil tussen de wielen kan zijn?
45% is best veel dan volgens mij en ik denk dan ook niet dat je je zorgen moet gaan maken.
45% is best veel dan volgens mij en ik denk dan ook niet dat je je zorgen moet gaan maken.
- Knot
Het nat/droog combineren tussen 2 wielen zal niet meehelpen, maar test het eens op asfalt en gras, moet je de helft van de meters maken dan wat je normaal zou doen.
- Joy
Ik vraag me af vanaf welk percentage een sper je uit een gladde ondergrond trekt. 25% sperwerking met 1 wiel in de problemen kreeg de auto niet weg.
- RJay
Je moet ook een balans zien te vinden he, je kan wel een 100% sper nemen, maar da's ook te extreem. Dan krijgt 1 wiel helemaal geen vermogen.
-
R.J schreef:Je moet ook een balans zien te vinden he, je kan wel een 100% sper nemen, maar da's ook te extreem. Dan krijgt 1 wiel helemaal geen vermogen.
???
-
- Auto: M3P, 130i
R.J schreef:Je moet ook een balans zien te vinden he, je kan wel een 100% sper nemen, maar da's ook te extreem. Dan krijgt 1 wiel helemaal geen vermogen.

- Rich
Jongens, jullie verwarren een 'gewoon' sper diff met een torsen diff.
Gewoon sper zorgt er voor dat beide aangedreven wielen binnen het gespecificeerde percentage snelheidsverschil blijven. Bij 45% is daar dus best ruimte om het binnenste wiel te laten spinnen. Ter vergelijk; bij 100% sper is er dus geen snelheidsverschil tussen beide assen mogelijk, wat die driftbakken vaak hebben. Als je die op parkeersnelheid een bocht ziet nemen zie je de wielen wringen op 't asfalt.
Dus wat R.J. zegt klopt niet; beide wielen krijgen altijd evenveel vermogen.
Sper hier is dus het beperken van snelheidsverschil tussen aangedreven assen met als resultaat dat er altijd enig vermogen op de weg wordt gebracht, maar betekent niet dat een binnenste wiel nooit doorslipt zoals in het geval van Jeroen.
Torsen diff: (TORque SENsing): het vermogen gaat naar het wiel dat 't meeste grip heeft, hier zal een binnenste wiel in de door Jeroen genoemde situatie nimmer spinnen.
Ik heb onder m'n suupie een torsen diff, perfect voor track, maar ruk om te driften, ook drop clutch launches vinden ze niet fijn omdat het systeem met wormwielen en tandwielen werkt en niet met platen.
Gewoon sper zorgt er voor dat beide aangedreven wielen binnen het gespecificeerde percentage snelheidsverschil blijven. Bij 45% is daar dus best ruimte om het binnenste wiel te laten spinnen. Ter vergelijk; bij 100% sper is er dus geen snelheidsverschil tussen beide assen mogelijk, wat die driftbakken vaak hebben. Als je die op parkeersnelheid een bocht ziet nemen zie je de wielen wringen op 't asfalt.
Dus wat R.J. zegt klopt niet; beide wielen krijgen altijd evenveel vermogen.

Sper hier is dus het beperken van snelheidsverschil tussen aangedreven assen met als resultaat dat er altijd enig vermogen op de weg wordt gebracht, maar betekent niet dat een binnenste wiel nooit doorslipt zoals in het geval van Jeroen.
Torsen diff: (TORque SENsing): het vermogen gaat naar het wiel dat 't meeste grip heeft, hier zal een binnenste wiel in de door Jeroen genoemde situatie nimmer spinnen.
Ik heb onder m'n suupie een torsen diff, perfect voor track, maar ruk om te driften, ook drop clutch launches vinden ze niet fijn omdat het systeem met wormwielen en tandwielen werkt en niet met platen.
- RJay
Kijk, had het precies andersom, sorry
Had 100 en 0 % door elkaar gehaald, niet handig :banaan:

Had 100 en 0 % door elkaar gehaald, niet handig :banaan:
- Jeroen
Mooi, dan ben ik toch gerustgesteld, want het zat niet helemaal lekker. 45% is dus ook maar 45% da's duidelijk. Het verschil tussen mijn oude 25% sper en dit 45% is niet echt merkbaar, ook al is er dus 20% meer sperwerking. 60 of 70% ga je wel merken, denk ik, maar of dat ideaal is, dat betwijfel ik.
- Mathieu
Een 968 CS (Porsche dus!) heeft ook 65 of 75% sper standaard gemonteerd.
- Jeroen
Ik meen dat alleen de 968 RS CS met mo30 pakket dat 75% sper had. Het iig vreselijk veel. Ter vergelijk: een E30 met 100% sper gaat opeens rare dingen doen in snelle bochten, plotseling uitbreken enz. Niet helemaal vergelijkbaar, maar toch.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Dit had ik dus onlangs met de M3Ter vergelijk; bij 100% sper is er dus geen snelheidsverschil tussen beide assen mogelijk, wat die driftbakken vaak hebben. Als je die op parkeersnelheid een bocht ziet nemen zie je de wielen wringen op 't asfalt.

Diff olie vervangen, ( in overleg met BMW), en ja het wordt een stuk minder, moet 1000km inrijden voordat het 100% goed moet zijn, nou, nog 250 km of zo, laten we zien wat er gebeurd

- Sjef
Goede vraag jeroen. Ik ben bezig met een 4.45 diff voor de rally e30 voor volgend seizoen en twijfel over 45% sper of 70%. Wat zijn hier de voor en nadelen van? Heb ervaring met 25% en 100% sper maar van de laatste word ik niet vrolijk. Bij 25% merk ik weer dat zeker bij snijden (wat bij rally vaak gebeurd) het binnenste wiel voor de grootste problemen zorgt.Jeroen schreef:Ik meen dat alleen de 968 RS CS met mo30 pakket dat 75% sper had. Het iig vreselijk veel. Ter vergelijk: een E30 met 100% sper gaat opeens rare dingen doen in snelle bochten, plotseling uitbreken enz. Niet helemaal vergelijkbaar, maar toch.
Wat je zegt bij 100% en hoge snelheid ben ik het ook helemaal mee eens. Ook NIET lekker!!!
Advies is welkom!!
- Bert ///M3
Ik heb op de circuitauto 45% op de acceleratiezijde, dat zou wel goed moeten gaan. Meer tractie als bij 25% in elk geval. Waar ik een beetje bang van ben bij 70% is dat hij te veel rechtdoor wil met het gas er op. Geen idee hoe dat met rally auto's zit, jullie draaien toch wat kortere bochten denk ik.
- Mathieu
Ik heb geloof ik anderhalf jaar met een vastgelast diff rond gereden met de woon/werkverkeer E30 destijds.
Misschien door combinatie, banden en Koni dempers, vond ik de achterkant op droog in hele snelle bochten juist mega stabiel. De achterkant zakte dan in en ik had dan echt mega grip. Je voelde de achterkant echt 'happen' in het asfalt. Daarna met de 25% sper eronder was hij in hele snelle bochten veel losser

Misschien door combinatie, banden en Koni dempers, vond ik de achterkant op droog in hele snelle bochten juist mega stabiel. De achterkant zakte dan in en ik had dan echt mega grip. Je voelde de achterkant echt 'happen' in het asfalt. Daarna met de 25% sper eronder was hij in hele snelle bochten veel losser

- Sjef
Correct bert. Over het algemeen zijn de meeste bochten haakse of "in de 3e versnelling" bochten. Andere deelnemers heeft nu 70% sper en dat werd hem zelfs geadviseerd door iemand met heel wat jaartjes ervaring. Mijn mening is ook dat de auto bij erg veel sper nogal "rechtdoor" wil dus vandaar mijn huiverigheid naar 70%. Eigenlijk zou ik er gewoon eens mee moeten rijden en ervaren natuurlijk, dat is het beste.Bert ///M3 schreef:Ik heb op de circuitauto 45% op de acceleratiezijde, dat zou wel goed moeten gaan. Meer tractie als bij 25% in elk geval. Waar ik een beetje bang van ben bij 70% is dat hij te veel rechtdoor wil met het gas er op. Geen idee hoe dat met rally auto's zit, jullie draaien toch wat kortere bochten denk ik.
Wat mathieu zegt, ben het met je eens dat het gevoel heel goed is, maar juist dat happen zorgt naar mijn mening voor reacties als je wel gaat sturen. Hou je hem strak in een bocht is er weinig aan de hand, denk ik ook megagrip maar geef je een correctie moet je sneller reageren dan bij een diff dat niet vastgelast is. 25% is dan weer idd veel te weinig.
- Rich
Bestaan er geen torsen diffs voor beamers? Voor tracks is dat de ideale oplossing. Enige nadeel is dat je ze wat minder lomp kan behandelen dan een platensper, maar daar hoef je alleen met wegrijden rekening mee te houden.
- Casper
Is een torsendiff hetzelfde als een viscodiff? Of is dat weeer wat anders 

- Bert ///M3
Nee dat is wat anders
Je hebt wel Torsen sperren voor BMW's zoals die van Quaiffe maar bij de meesten werkt het op droog niet echt omdat het even duurt voor die diffs reageren als je ineens naar vol gas gaat. Een platensper is preloaded dus die reageren zo goed als direct. (Ligt ook aan je vermogen, een 318iS met 140 PK heeft minder problemen met een Quaiffe als een M3 bijvoorbeeld) Plus dat die sperren ook niet tegengesteld werken, en platensperren wel. Dat tegensperren houd onder aanremmen je assen ook deels gekoppeld als het ware en daardoor is hij wat stabieler, je blokkeert minder snel. Het enige is dat dat tegensperren wel iets onderstuur veroorzaakt. Verder schijnt een Quaiffe in de regen juist wel weer beter te werken.
Wat alleen belangrijk is dat je bij je onderstelsetup wel rekening met je diff houd. Een auto met Quaiffe heeft om bovenstaand verhaal vaak een iets zachtere setup achter. Auto met platensper staat meestal vrij neutraal. Auto met een migdiff heeft meestal een vrij dichte achterstabi om het binnenste wiel te ontlasten.
Visco is weer wat anders. Die hebben 2 platen met een hoog visceuse vloeistof er tussen (hence the name visco) Door de frictie met die vloeistof ontstaat dus sperwerking tussen die platen. Het nadeel is alleen dat je al een snelheidsverschil hebben moet, het duurt dus even voor die diff's op gang komen.

Je hebt wel Torsen sperren voor BMW's zoals die van Quaiffe maar bij de meesten werkt het op droog niet echt omdat het even duurt voor die diffs reageren als je ineens naar vol gas gaat. Een platensper is preloaded dus die reageren zo goed als direct. (Ligt ook aan je vermogen, een 318iS met 140 PK heeft minder problemen met een Quaiffe als een M3 bijvoorbeeld) Plus dat die sperren ook niet tegengesteld werken, en platensperren wel. Dat tegensperren houd onder aanremmen je assen ook deels gekoppeld als het ware en daardoor is hij wat stabieler, je blokkeert minder snel. Het enige is dat dat tegensperren wel iets onderstuur veroorzaakt. Verder schijnt een Quaiffe in de regen juist wel weer beter te werken.
Wat alleen belangrijk is dat je bij je onderstelsetup wel rekening met je diff houd. Een auto met Quaiffe heeft om bovenstaand verhaal vaak een iets zachtere setup achter. Auto met platensper staat meestal vrij neutraal. Auto met een migdiff heeft meestal een vrij dichte achterstabi om het binnenste wiel te ontlasten.
Visco is weer wat anders. Die hebben 2 platen met een hoog visceuse vloeistof er tussen (hence the name visco) Door de frictie met die vloeistof ontstaat dus sperwerking tussen die platen. Het nadeel is alleen dat je al een snelheidsverschil hebben moet, het duurt dus even voor die diff's op gang komen.
-
Af en toe heb ik echt het idee dat Bert in de auto-industrie werkzaam is... Of dat hij een of ander wandelend wikipedia is. 

- @iko
Op nat Spa had ik zaterdag een paar keer dat ik uitkomend uit de bocht (rechtuit rijdend in 3e versnelling) het buitenste wiel begon te spinnen als ik op de gladde witte streep kwam. Auto bleef wel goed onder controle.
Ik denk dat er standaard een 25% sper op mijn E36 M3 zit.
Is dit normaal? Is 25% te kort? Of moet de diff gereviseerd worden?
Hoe kom je er achter dat je diff aan een revisie toe is?
Ik denk dat er standaard een 25% sper op mijn E36 M3 zit.
Is dit normaal? Is 25% te kort? Of moet de diff gereviseerd worden?
Hoe kom je er achter dat je diff aan een revisie toe is?
- Bert ///M3
Als je buitenste wiel spint dan spint je binnenste wiel meestal ook al. Wat er dan gebeurd is dat je diff locked omdat hij op zijn binnenste wiel zijn vermogen niet kwijt kan, en vervolgens kan hij op je buitenste wiel het vermogen ook niet kwijt, resultaat is dan spinnende wielen. Dat is dus weer een nadeel van platensperren op nat, als je daar wat te grof mee om gaat kan je achterkant dus om komen. (sowieso is een hoog sperpercentage daarom een nadeel op nat)
Daarom zijn sperdiffs ook populair bij drifters
Of een diff aan revisie toe is merk je aan het sperren, als je steeds last hebt van een doorslaand binnenwiel dan moet hij open voor nieuwe platen of voor een upgrade naar meer sper %.
Daarom zijn sperdiffs ook populair bij drifters

Of een diff aan revisie toe is merk je aan het sperren, als je steeds last hebt van een doorslaand binnenwiel dan moet hij open voor nieuwe platen of voor een upgrade naar meer sper %.
- Knot
Hoe moet ik dit zien? Als ik geen 25% sper had dan was de auto niet naar rechts getrokken?
-
LOL altijd door oud omaatje beredenKnot schreef:
Hoe moet ik dit zien? Als ik geen 25% sper had dan was de auto niet naar rechts getrokken?