Wel of geen ABS?
- peer
Wel of geen ABS?
Af en toe zie ik in verschillende topics meldingen over het gebruik van ABS op het circuit.
Maar het is me nu nog niet echt duidelijk of je nu wel of geen ABS moet gebruiken op het circuit. En is het afhankelijk van het weer en/of banden?
Maar het is me nu nog niet echt duidelijk of je nu wel of geen ABS moet gebruiken op het circuit. En is het afhankelijk van het weer en/of banden?
-
Re: Wel of geen ABS?
Denk dat alles voors en tegens heeft. In mijn geval werkt m'n abs der mate slecht dat wanneer ik op nat daar in zit, ik gewoon geen enkel gevoel van vertraging meer merk. Voel me er zelf gewoon niet prettig bij. Op de BMW was ik er overigens wel blij mee. De schuiver die ik pas meemaakte bij Elmar in de auto liet overigens wel zien dat je in de slip beter af bent 'zonder'. Dan is de kans dat je in de muur raakt toch wat kleiner. Ervan uitgaande dat je wel weet wat je doet.
Uiteindelijk toch een kwestie van persoonlijke voorkeur?
Uiteindelijk toch een kwestie van persoonlijke voorkeur?
-
zonder abs is naar mijn weten beter. op het moment dat je achteruit in de slip raakt, heb je niets meer aan je abs remmen... Dit is mij verteld door Paul Vlasblom. 8)
- Dennis Cavallino
Ik haal altijd de ABS stekkers los als ik een circuit op ga. Ik wil absoluut geen ABS, tenzij 't 'race-abs' is, die je uit kunt zetten, bijv. met een ram op de claxon.
Wat Metchu zegt is waar en gevaarlijk. Achteruit met ABS remt je auto voor geen meter en knal je mooi de vangrails in, terwijl je zonder abs vaak je auto nog om kunt gooien, omdat de voorremmen tijdens 't achteruit remmen als een soort handrem werken. De meeste remdruk zit op de voorwielen, dus je voorwielen blokkeren achteruit makkelijker als je remt, klein rukje aan 't stuur en je hebt de neus weer in de rijrichting.
Zolang je voorwaarts rijdt, bijvoorbeeld tijdens een tankslapper, zal je auto met abs direct blijven sturen in de richting waar je heen stuurde (dit is 9 van de 10 keer richting vangrails). Zonder abs kun je bij een tankslapper meteen alle vier je wielen blokkeren zodat je in de rijrichting (lees: op de baan) glijdt en tot stilstand komt, mits er niet meteen een bocht achteraan zit.
Op de Ringmazda zit ABS, omdat Dieseltourist heeft gemerkt dat de MX5 zonder ABS niet te houden is. Je moet daarmee dus niet in een spin terechtkomen.
Op een circuit gebruik het gebrek aan ABS soms ook om een onderstuurde auto toch lekker met zijn neus een bocht in te krijgen, door te remmen op een natte witte streep op 't asfalt, of met 1 a 2 wielen in 't gras. De auto trekt dan de kant op van 't asfalt. Daar profiteer je soms van. Al heb je er meer aan tijdens een rally/driftsessie.
Wat Metchu zegt is waar en gevaarlijk. Achteruit met ABS remt je auto voor geen meter en knal je mooi de vangrails in, terwijl je zonder abs vaak je auto nog om kunt gooien, omdat de voorremmen tijdens 't achteruit remmen als een soort handrem werken. De meeste remdruk zit op de voorwielen, dus je voorwielen blokkeren achteruit makkelijker als je remt, klein rukje aan 't stuur en je hebt de neus weer in de rijrichting.
Zolang je voorwaarts rijdt, bijvoorbeeld tijdens een tankslapper, zal je auto met abs direct blijven sturen in de richting waar je heen stuurde (dit is 9 van de 10 keer richting vangrails). Zonder abs kun je bij een tankslapper meteen alle vier je wielen blokkeren zodat je in de rijrichting (lees: op de baan) glijdt en tot stilstand komt, mits er niet meteen een bocht achteraan zit.
Op de Ringmazda zit ABS, omdat Dieseltourist heeft gemerkt dat de MX5 zonder ABS niet te houden is. Je moet daarmee dus niet in een spin terechtkomen.
Op een circuit gebruik het gebrek aan ABS soms ook om een onderstuurde auto toch lekker met zijn neus een bocht in te krijgen, door te remmen op een natte witte streep op 't asfalt, of met 1 a 2 wielen in 't gras. De auto trekt dan de kant op van 't asfalt. Daar profiteer je soms van. Al heb je er meer aan tijdens een rally/driftsessie.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 18 nov 2008, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Maw, het heeft voors en tegens? 

-
Wil niet meer zonder. Zeker niet op de Ring.
- RJay
Abs, van mij hoeft het niet.
Maar het meest ideale is dus tegen het abs aanremmen.
Als je achteruit scheivlak in gaat (zoals ik in mei) dan heb je er werkelijk niets meer aan.
Au circuit, c' est la merde.
Maar het meest ideale is dus tegen het abs aanremmen.
Als je achteruit scheivlak in gaat (zoals ik in mei) dan heb je er werkelijk niets meer aan.
Au circuit, c' est la merde.
-
Ik vind het fantastisch, liever met.
- Elmar
Een e36 met ABS remt achteruit nog echt wel. Wat me trouwens wel opvalt, als je ermee spint en vol remt, wordt opeens het pedaal keihard, het trillen door het ABS is opeens verdwenen.
- Casper
Dat had ik ook laatst tijdens een rondje driften op het paddock ook. Iemand die weet hoe dat komt?Elmar schreef:Wat me trouwens wel opvalt, als je ermee spint en vol remt, wordt opeens het pedaal keihard, het trillen door het ABS is opeens verdwenen.
-
+1steve smith schreef:Wil niet meer zonder. Zeker niet op de Ring.
- Tom van H.
+2Aernoudt schreef:+1steve smith schreef:Wil niet meer zonder. Zeker niet op de Ring.
- L@urens
Ik ben ook vóór. Zeker op een natte baan voorkomt het erger. Dat het een nadeel is als het ècht misgaat... tsja misschien is dat zo, maar het kan die situatie dus wel voorkomen/uitstellen.
Op droog moet je gewoon zorgen voor banden met afdoende grip zodat je niet/nauwlijks in ABS gebied komt. Gerelateerd: ik vond het grappig om te zien hoe dje Fiat 500 op Zolder continue in de noodstop bekrachtiging ging (en de alarmlichten gingen knipperen).
Op droog moet je gewoon zorgen voor banden met afdoende grip zodat je niet/nauwlijks in ABS gebied komt. Gerelateerd: ik vond het grappig om te zien hoe dje Fiat 500 op Zolder continue in de noodstop bekrachtiging ging (en de alarmlichten gingen knipperen).
-
Onlangs ook in een aflevering van Top Gear toen ze de Abarth testteSpookyfish schreef:Gerelateerd: ik vond het grappig om te zien hoe dje Fiat 500 op Zolder continue in de noodstop bekrachtiging ging (en de alarmlichten gingen knipperen).

- Herman Gast
Heb de hele handel laten verwijderen
Leidingen, pomp, alleen de regelunit zit er nog omdat die op magische wijze de snelheidsinfo naar de rest van de auto (ECU) gaat. Op natte baan kan ik het zelf, zelfs met mijn beperkte talenten, nog beter. Enige twijfel is een half/half situatie waarbij de ene zijkant van de auto veel minder grip heeft dan de andere 
Aan de andere kant zou ik nooit meer zonder traction control willen rijden

Aan de andere kant zou ik nooit meer zonder traction control willen rijden

ABS op het circuit is voor
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
HOMOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO's
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
HOMOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO's
- Kasteel
Ik ben best pro abs, bij zoektocht naar de vorige auto was dat best een handicap, zoeken is het wel waard geweest (toch enkele keren een hoop ellende mee voorkomen). Bij dagelijks gebruik vind ik het dus wel een must, daarintegen heb ik het op het circuit het eigenlijk nooit als een meerwaarde/probleem ervaren.Dennis Cavallino schreef:
Bovenstaande punt heb ik ooit met een auto zonder abs gehad en daarmee een impact met de vangrail voorkomen, auto kwam plots met veel overstuur en hoek was niet meer te halen, vol blokkerend de baan gevolgd, met abs was auto gewoon gestopt met remmen en vangrail ingegaan.
Op circuit als Zandvoort/Zolder ed zou ding gewoon uitmogen van mij, op Ring/openbare weg blijft ie gewoon aan

- Ben_968CS
Heb het ABS op de 968 laten zitten. Ik sta bij de bocht gewoon met (bij wijze van spreken) 2 voeten op de rem zonder na te hoeven denken of de wielen gaan blokkeren. Verder werkt de ABS als een remkrachtverdeler tussen de voor- en achterremmen zodat je nooit issues hebt dat voor of achter te hard remt. Ik geloof best dat als je erg goed bent je beter kunt remmen zonder ABS omdat je dan op het maximaal haalbare randje van blokkeren kunt zitten. Dat is echter niet voor mij weggelegd zodat ik fris en vrolijk met ABS rem. Bij regen is het natuurlijk evident dat je een beter beheersbare auto hebt met ABS. Of kan daar ook nog discussie over zijn?
- RJay
Punt van discussie is dat zelfs onder regen je zonder ABS een kortere remweg hebt.Ben_968CS schreef:Heb het ABS op de 968 laten zitten. Ik sta bij de bocht gewoon met (bij wijze van spreken) 2 voeten op de rem zonder na te hoeven denken of de wielen gaan blokkeren. Verder werkt de ABS als een remkrachtverdeler tussen de voor- en achterremmen zodat je nooit issues hebt dat voor of achter te hard remt. Ik geloof best dat als je erg goed bent je beter kunt remmen zonder ABS omdat je dan op het maximaal haalbare randje van blokkeren kunt zitten. Dat is echter niet voor mij weggelegd zodat ik fris en vrolijk met ABS rem. Bij regen is het natuurlijk evident dat je een beter beheersbare auto hebt met ABS. Of kan daar ook nog discussie over zijn?
Dit heeft de rdw of de tüv ergens mid 90-er jaren getest met een stel volkswagens meen ik.
- Elmar
Daarom heb ik het ook nog op de BMW. Zonder ABS remt ie achter gewoon te hard.Ben_968CS schreef:Heb het ABS op de 968 laten zitten...
Verder werkt de ABS als een remkrachtverdeler tussen de voor- en achterremmen zodat je nooit issues hebt dat voor of achter te hard remt.
[streetfire]http://videos.streetfire.net/video/No-A ... 125034.htm[/streetfire]
Zoals al is opgemerkt, bij een spin kunnen blokkerende wielen je juist op de baan houden.Ben_968CS schreef: Bij regen is het natuurlijk evident dat je een beter beheersbare auto hebt met ABS. Of kan daar ook nog discussie over zijn?
-
Punt van discussie is of het met of zonder beter is op het circuit. En imho blijft dat afhangen van je persoonlijke voorkeur en de kwaliteit van je abs systeem. Tevens is het geen feit dat je zelf ALTIJD een kortere remweg hebt zonder abs. Of het nu droog of nat is. Ik vind de reden van Dennis iets dat spreekt voor het loskoppelen van het abs systeem. Maar die van Ben is een aardig goede reden om hem erop te houden.
Op de e36 heb ik nooit problemen ondervonden van het abs. Gewoon volle polle met 2 voeten en 2 handen op het rempedaal en alles komt gewoon goed. Op de Speedster is het zo nu en dan gewoon een erg irritante bezigheid. Dan heb ik stiekem liever geen abs.
Op de e36 heb ik nooit problemen ondervonden van het abs. Gewoon volle polle met 2 voeten en 2 handen op het rempedaal en alles komt gewoon goed. Op de Speedster is het zo nu en dan gewoon een erg irritante bezigheid. Dan heb ik stiekem liever geen abs.
- GTRene
zow, dat was een close call...had je daar het ABS uit dan? wat je zij de achterwielen blokkeerden? das ook scary
Ik ben wel blij met ABS ik vertrouw der wat op, maja zonder ABS wen je ook wel weer aan, echter met de huidige ABS ist toch best prettig onder nat vind ik
en ja een spin, ik kan me die spin op Nat Assen nog herinneren dat ik die 2 banden weg drukte met de kont van de Hartge, ik gleed toen ook een stuk recht achteruit maar dat was door het gras echter wielen remden wel...maja gleed net te hard door 

Ik ben wel blij met ABS ik vertrouw der wat op, maja zonder ABS wen je ook wel weer aan, echter met de huidige ABS ist toch best prettig onder nat vind ik

- RJay
Het gewicht van je wagen speelt ook een grote rol, een zware E36 zal meer profijt hebben van abs dan een lichte auto als een speedster.
meer / minder gewicht op de voorwielen, dus meer/minder eigen neiging tot blokkeren.
meer / minder gewicht op de voorwielen, dus meer/minder eigen neiging tot blokkeren.
- GTRene
En wat is dit nu dan...deze porsche raakt in de slip achteruit heeft ie nu ABS aan of uit? schijnt in elk geval niet te werken wat ie doet

- Aad
Ik heb hem bij de E36 eraf gehaald omdat die te snel ingreep ( met slicks) en idd teveel remdruk achter en heb daarom gelijk een remdruk regelaar ertussen gezet , vraag mij wel af als je de zekering er alleen uithaald of dan je de drukregelaar ook kwijt bent, of alleen je ABS kwijt ......???
Mis ABS wel heel erg in de regen ben daardoor dit jaar al 3 keer in de grindbak terecht gekomen omdat ik te laat doorhad dat de boel zat te blokkeren
Mis ABS wel heel erg in de regen ben daardoor dit jaar al 3 keer in de grindbak terecht gekomen omdat ik te laat doorhad dat de boel zat te blokkeren