Verslag proefrit Mito, Civic hybrid, Ibiza en Mini Cooper D

Dit is ons algemene autoforum.
Tom van H.

Re: Verslag proefrit Mito, Civic hybrid, Ibiza en Mini Cooper D

Bericht door Tom van H. » 18 nov 2008, 12:57

Ayrton Jenna schreef: Dus een conclusie heb ik nog niet echt. Er zijn nog meerdere opties open. En natuurlijk ga ik ook nog een rondje in de Delta rijden! :D :df:
Jij gaat maar mooi in een mini rijden dametje! Dexter en ik zitten niet voor niets hele dagen mini's te configureren, verwend nest! :P :mrgreen: :wink:

Dexter

Bericht door Dexter » 18 nov 2008, 15:07

Ayrton Jenna schreef:
allen schreef:Leuk om nog eens de mening van diegene te zien die er daadwerkelijk in moet rijden straks. :mrgreen:

Voor 100% rijplezier zou ik denk zonder nadenken de mini pakken. Heb al meermalen een mini gereden en zelfs de 'one' had ik kwa sturen al lol mee. Kwa vorm vind ik hem echter net ff te vrouwelijk, voor Jenna geen probleem lijkt me. Die nieuwe Lancia oogt imho echt wonderschoon. Vooral in wit. Of het rijplezier heeft, geen idee. Maar ben benieuwd.
Ik vind eigenlijk stiekem de Delta in het (Ron) Burgundy red het mooiste.
Als ik erin gereden heb plaats ik nog wel even een reactie :)
Uiteraard heb IK er al wel in gereden en de conclusie is dat je, voor de prijs die je ervoor moet betalen, een wereldauto krijgt. :thumbup: :wink:
Met de 120 PK instapdiesel is hij zeker niet langzaam en ook al is hij bijzonder chique afgewerkt (typisch Lancia) en zou je daardoor dus verwachten een auto te rijden die 100% op comfort is afgestemd, verrast hij je tóch met een prima wegligging bij een sportieve rijstijl wat tegelijk is gekoppeld aan een trefzeker bochtgedrag.
Dit mag op het conto van het Reactive Suspension System (RSS) worden geschreven wat ervoor zorgt dat de demping van de vering electronisch wordt aangepast aan de rijstijl en het wegdek.
Ook de aanwezigheid van de Torque Transfer Control (TTC), Drive Steering Torque (DST) systemen om de tractie te verdelen over de aangedreven wielen in 'moeilijke' situaties draagt daar een behoorlijk steentje aan bij zonder dat je dat zelf merkt. Een dikke plus daarvoor! :thumbup:

Natuurlijk is de Delta daardoor niet ineens een auto met een puur sportieve inslag zoals de MiTo of de Mini, maar ik weet niet of je voor een auto waar je voor het grootste deel rechtdoor snelwegkilometers en woon-werkverkeer mee aflegt, wel specifiek zou moeten kiezen voor zo'n puur sportieve auto.
Dat gooi en smijtwerk is uiteraard heel erg leuk, maar na een jaartje of anderhalf heb je dat wel gezien en is de kans op irritatie, omdat je elke dwarsrichel en hobbeltje voelt en het relatief harde geluidsniveau van de dieselmotor dat best duidelijk hoorbaar is, steeds groter aanwezig.
Voeg daaraan toe dat het meenemen van passagiers in de MiTo en de Mini slechts een bijzaak is en je jezelf dus moet dubbelvouwen om in en uit te stappen, dat het interieur van beide auto's van een ander niveau is en je hebt alle mogelijke pijnpunten op een rijtje
En dan is de Delta misschien nog niet zo'n slechte keuze, omdat hij je in stilte (het geluidsniveau in de auto is gelijk aan Audi/BMW) met meer dan voldoende ruimte én naar keuze comfortabel of heel sportief daar brengt waar je heen wil. :hmmm:
Het koppelen en schakelen met de standaard 6-bak in de Delta is prima voor elkaar en ook de besturing is niet zo sterk bekrachtigd dat je het idee krijgt dat je onvoldoende feeling hebt met de auto.
De stoelen zitten stevig en je zit er voor je gevoel meer 'op' dan 'in' maar niet zodanig storend dat je er last van hebt tijdens een sportief ritje met het nodige bochtenwerk.

Uiteraard is de Lancia Delta in Oro uitvoering heer en meester op het gebied van interieurafwerking t.o.v de Alfa MiTo Sport en de Mini Cooper D met Chili pakket.
Leer met alcantara beklede stoelen, gedeeltelijk leren afwerking van de deurpanelen, donkere dakhemel en een bijzonder mooi ogende, in een speciaal soort op leer gelijkend Benova kunststof, dashboard met duidelijke tellerklokken en een BIS, plus voor € 495,- meerprijs een volautomatische gescheiden klimaatregeling en een voor € 895, - meerprijs verkrijgbaar Blue-me/Navigatiesysteem wat werkt via het centrale BIS display tussen de tellerklokken.
Het op de Oro standaard aanwezige Comfortpakket biedt je verder Privacy glass op de achterste ruiten, electrisch verstelbare, verwarmde én inklapbare buitenspiegels, middenarmsteun met opbergvak achter en een met leer bekleed stuurwiel en versnellingspookknop.
Pak je er daarnaast voor € 740,- meerprijs het Techno pakket nog bij, dan heb je ook nog een regensensor, verlichtingssensor, cruise control en een automatisch dimmende binnenspiegel.
De achterbank is verstelbaar en kent een reclinestand waardoor de kofferruimte vergroot kan worden en je hebt, ook als de bestuurder én zijn achterpassagier1.86 lang zijn, steeds meer dan voldoende beenruimte op de achterbank.
Dat laatste komt overigens doordat de Delta op een 20 cm verlengd FIAT Bravo onderstel staat waardoor hij in een hoger segment valt dan de MiTo of de Mini.
Ook vermeldenswaard: Dankzij de toepassing van een speciaal isolatiemateriaal is het dak van de Lancia zo goed geïsoleerd dat de auto van binnen echt heel stil is geworden.

En last but not least het uiterlijk.......waar de MiTo en de Mini duidelijk laten zien voor welke doelgroep ze gebouwd zijn is dat bij de Lancia veel minder het geval.
Het nieuw en baanbrekende design is op zijn zachtst gezegd verrassend te noemen en toen ik de eerste foto's zag had ik er niet direct iets mee.
Dat is te verklaren door het feit dat mijn laatste Lancia Delta er héél anders uitzag dan deze Lancia Delta.
Van een vierkante doos met een torenhoge CW waarde naar een langgerekte (windtunnel)vorm met een spitse neus en relatief hoge heupen. :shocking:
Nu ik de auto in het echt heb gezien besef ik pas goed hoe mooi hij eigenlijk is. :angel:
De portiergrepen in chroom, de LED achterlichten, de koplampen met daaronder een reepje LED daglampen, de chromen omlijsting van de zijruiten die het dak laten 'zweven, de forse grille die een duidelijke verwijzing geeft naar het roemrijke Lancia verleden, het is er allemaal én op de juiste manier aanwezig.
In bepaalde kleuren oogt de auto voor mij wat minder, maar in spierwit of gebroken wit met een zwart dak is hij gewoon super!
Jammer dat er voor zo'n bi-colore uitvoering een meerprijs van € 1295,- in de prijslijst staat. :(
Maar in Nero Eclissi, Blu Oceano, Rosso Boreale (zie de foto's) Bordeaux Tramonto en Avorio Luna Piena is het ook een wonderschone verschijning in de Oro uitvoering met zijn standaard 16" lichtmetalen wielen.
Zet er een setje 17" wielen op en het is helemaal af....... :thumbup:

Ik weet in ieder geval zeker dat wanneer leasend Nederland deze auto écht ontdekt er geen houden meer aan is.
Want zeg nou zelf, zoveel exclusiviteit, klasse, uitstraling en comfort voor € 30.875,- voor een 120 PK turbodiesel Euro 5 norm of € 33.875,- voor de 165 PK turbodiesel Euro 5 norm of € 35.875,- voor de 190 PK Twin turbodiesel Euro 5 norm is toch niet te versmaden?
Hiermee heeft FIAT/Alfa Romeo volgens mij een geduchte concurrent in eigen huis gekregen...... :whistle:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

*Met dank aan Jorg van Loon van Autobedrijf Otten die de proefrit en daarmee deze geschreven rij-impressie mogelijk maakte. :clap:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 18 nov 2008, 15:15

Oh nee, ledjes onder de koplampen :roll: Zooo 2008!

Afgezien van de ledjes ziet de wagen er niet verkeerd uit. In deze kleur komt hij ook redelijk chiq over en dat misstaat Lancia uiteraard niet. Vergeleken met de oer-Delta vind ik het overigens wel zonde, die had een meer agressieve moderne variant verdient.

allen

Bericht door allen » 18 nov 2008, 15:23

Die 1300 euri voor een two tone lakcombi heb ik er dan graag voor over Dexter. Zonder twee seconden na te hoeven denken. Gespreid over 3-5 jaar is dat bedrag imho te verwaarlozen.

Je verhaal lijkt overigens wel een copy/paste uit een tijdschrift, uitgebracht door Lancia zelf. Krijg je daar geld voor? :angel: :mrgreen:

Dexter

Bericht door Dexter » 18 nov 2008, 15:40

allen schreef:Die 1300 euri voor een two tone lakcombi heb ik er dan graag voor over Dexter. Zonder twee seconden na te hoeven denken. Gespreid over 3-5 jaar is dat bedrag imho te verwaarlozen.

Je verhaal lijkt overigens wel een copy/paste uit een tijdschrift, uitgebracht door Lancia zelf. Krijg je daar geld voor? :angel: :mrgreen:
Jammer dat het budget van Jenna zover niet reikt anders was haar (eventuele) keuze net zo simpel geweest. :wink:
Maar ik blijf erbij dat het spuiten van een dak in een semi-gloss lak nooit zoveel extra mag kosten, ook al zeggen ze dat het een speciale lak is.
Zwarte basislak met wat matteerpoeder erin en je bent klaar denk ik dan........ :bag:

En nee, ik krijg hier uiteraard geen geld voor.......maar het geeft wel voorzichtig aan waar ik me in de toekomst meer mee bezig wil gaan houden. :whistle:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 18 nov 2008, 15:44

allen schreef: Je verhaal lijkt overigens wel een copy/paste uit een tijdschrift, uitgebracht door Lancia zelf. Krijg je daar geld voor? :angel: :mrgreen:
+1, wanneer herschrijf je de texten op mijn site? :mrgreen:
Wordt nu toch wel weer benieuwd na dit betoog, misschien toch maar ff mee donderdag :P (eens kijken wat mijn rug nu echt van die stoelen vindt). Kan de auto overigens nog steeds niet echt mooi vinden, misschien komt dit nog (bangle-effect). Beenruimte achterin is er idd voldoende met 1.86m, hoofdruimte met panoramadak niet. Denk dat dit zonder panoramadak wel goed komt!

Dexter

Bericht door Dexter » 18 nov 2008, 15:46

Steven Nauta schreef:Oh nee, ledjes onder de koplampen :roll: Zooo 2008!

Afgezien van de ledjes ziet de wagen er niet verkeerd uit. In deze kleur komt hij ook redelijk chiq over en dat misstaat Lancia uiteraard niet. Vergeleken met de oer-Delta vind ik het overigens wel zonde, die had een meer agressieve moderne variant verdient.
Ben ik volledig met je eens, maar deze auto grijpt qua beleving en uiterlijke styling verder terug dan de (sportieve) succesjaren '70, '80 en '90 van de vorige eeuw.
Wat veel mensen vergeten zijn is dat Lancia ook een bijzonder stijlvol en zelfs chique merk was, iets wat typisch Italiaans is overigens.
En in die zin is de styling erg geslaagd en vooral weer vooruitstrevend te noemen. :wink:

RVV

Bericht door RVV » 18 nov 2008, 16:36

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 nov 2008, 17:34

Klapvee! :D

Maar ik ben 't wel met Dex eens, dat de oude Lancia's meer flair hadden, zonder meteen gay te zijn. Iets wat alleen Italianen volgens mij kunnen. Ik moet de Delta nog even in 't echt zien, ik vind 'm tot nu toe spuuglelijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 nov 2008, 17:35

Afbeelding

Wel leuk, die vloeistof in de kleur van de lak. Ze gaan wel ver bij Lancia! 8)

Metchu

Bericht door Metchu » 18 nov 2008, 17:48

Lancia! en anders de MiTo, de rest is zo 13 in een dozijn... puur op het uiterlijk afgaande ;)

Marco R.

Bericht door Marco R. » 18 nov 2008, 18:23

Leuk interieur van die Lancia, en het achterwerk doet me (hoe raar het ook klinkt) denken aan die C30 van Volvo if I am not mistaken. Toch vind ik de voorkant niet echt geslaagd, maargoed dat puur een kwestie van smaak..
Ik weet niet wat die Mini voor speciaals heeft, maar het merendeel van mijn vrouwelijke kennissenkring is helemaal gek op het uiterlijk van de Mini. Zelf vind ik hem niet echt erboven uit steken, maar hij zal wel een soort X-factor hebben..
Ik zou, als het een lease-bak wordt/is en je er alleen maar woon-werk verkeer mee doet puur focussen op het zakelijke deel. Wat kost het & wat doet het. Met het geld wat je daarmee evt. overhoudt kun je een DF-voiture erbij scoren.. Zo heb je toch een leuke verdeling. Wil je sportief en dat soort dingen pak je de privé auto. En anders de lease-bak..

Ayrton Jenna

Bericht door Ayrton Jenna » 18 nov 2008, 18:27

Dennis Cavallino schreef:
Wel leuk, die vloeistof in de kleur van de lak. Ze gaan wel ver bij Lancia! 8)
Ze proberen mee te gaan in de een-auto-als-modeaccessoire-trend om meer vrouwen aan te spreken. En...het werkt :P

@Dex: leuk stuk, je had me nog niet alles verteld lees ik nu :) Foto's had ik uiteraard al :clap: Heb erg veel zin in donderdag, begin nu toch wel erg benieuwd te worden naar het driving fun gehalte in de Delta :df:

Dexter

Bericht door Dexter » 18 nov 2008, 18:33

Ayrton Jenna schreef:@Dex: leuk stuk, je had me nog niet alles verteld lees ik nu :)
Ja, jullie hadden het ook zo druk met die Mini...... :twisted: :mrgreen:

Ayrton Jenna

Bericht door Ayrton Jenna » 18 nov 2008, 18:34

Dexter schreef: Ja, jullie hadden het ook zo druk met die Mini...... :twisted: :mrgreen:
*pakt de brochure van de civic hybrid er nog eens bij* :jenna:

Dexter

Bericht door Dexter » 18 nov 2008, 18:36

Ayrton Jenna schreef:
Dexter schreef: Ja, jullie hadden het ook zo druk met die Mini...... :twisted: :mrgreen:
Note to self: Afspraak maken met notaris...... :nana: :whistle:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 18 nov 2008, 18:37

Ayrton Jenna schreef:
*Grijpt in* :evil:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 18 nov 2008, 18:38

Dexter schreef:
Ayrton Jenna schreef:
:thumbup: :clap:

allen

Bericht door allen » 18 nov 2008, 18:39

Hoeveel onder ons zou eigenlijk ongestraft een middelvinger op kunnen steken naar pa en / of ma?

Laat maar, zie al dat Dexter een afspraak gaat maken met de notaris... :roflol:

Laurens

Bericht door Laurens » 18 nov 2008, 18:43

Die smiley heeft ook niet voor niets de afkorting : jenna : :jenna:

allen

Bericht door allen » 18 nov 2008, 19:00

Is dat nou het antwoord op m'n vraag Laurens? :bag:

Laat ik het anders formuleren: wie van ons kan z'n ouders een jenna voorhouden zonder onterft te worden? :morecoffee:

Metchu

Bericht door Metchu » 18 nov 2008, 19:02

Dexter schreef:
Ayrton Jenna schreef:

PWN3D! :jenna:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 nov 2008, 13:29

Mooi verslag over de Delta, Dex :wink:
Maar volgens mij is er geen hond (lees weinig mensen) die zo'n ding aanschaft.
Ja, een enkeling na, net zoals bij de rest van de Lancia's.
Leasen is wellicht tot daar aan toe maar ging ik kopen ging ik ook voor de veiligere keuze in dit segment :)
Vind het btw ook een lelijke wagen maar da's m'n persoonlijke mening :mrgreen:

Ayrton Jenna

Bericht door Ayrton Jenna » 20 nov 2008, 15:28

Vanavond is het zover, ik ben erg benieuwd!

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 20 nov 2008, 18:08

Ook al een gedacht aan de nieuwe Honda Insight die er aan zit te komen? Is nog eens 3000 euro goedkoper dan de Toyo Prius!!

Afbeelding

Plaats reactie