Leren rijden op de Nordschleife
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Leren rijden op de Nordschleife
Er zitten hier toch ook wel wat mensen met redelijke ervaring op de Nordschleife dus als een van hun zin heeft om kritiek te leveren, graag.
Ik weet dat je niet mag filmen en mag klokken etc, maar ik vind dat ik er veel van leer om naar mn eigen fouten te kijken. Nog mooier zouden beelden vanuit een volgauto zijn maar die hebben we (nog) niet.
Hier een video van mn 65e ronde, de 3e ronde vandaag met de astra. Ik hoor het graag als iemand verbeterpunten ziet. Waar ik mensen erlangs laat of inhaal is het natuurlijk niet ideaal wat lijnen betreft maar ik heb zoveel mogelijk geprobeerd mn best te doen netjes te rijden.
http://home.planet.nl/~sjaro/AstraGTC19 ... 12kbit.wmv
Na T13 beneden rechtsaf kan nog een stuk harder, moest nu aan de kant om die kever de motor aan de kant te laten duwen maar pak daar meestal 145 teller, volgens mij kan er nog wat bij.
Schwedenkreuz ging hier met 180, kan zonder passagier wel met 200+ maar neem nu het risico niet. Als je daar helemaal rechts uit komt is volgens mij ook niet ideaal, om terug te sturen naar links en dan weer Aremberg in te sturen.
Ingaan Metzgesfeld moest ik een motor inhalen maar vind dat een lastige bocht, die loopt in 2x, 2x aan apex zegmaar voor mn gevoel. Kan veel harder, maar als je maar iets te hard gaat zit je meteen in het gras, dat is minder, heb dat 1x gehad, je stuurt m er wel makkelijk uit maar liever niet.
Miss-Hit-Miss vind ik ook lastig, nog maar eens uit t boekje leren, al zat ik hier wel veel te ver naar binnen.
Bvd.
Ik weet dat je niet mag filmen en mag klokken etc, maar ik vind dat ik er veel van leer om naar mn eigen fouten te kijken. Nog mooier zouden beelden vanuit een volgauto zijn maar die hebben we (nog) niet.
Hier een video van mn 65e ronde, de 3e ronde vandaag met de astra. Ik hoor het graag als iemand verbeterpunten ziet. Waar ik mensen erlangs laat of inhaal is het natuurlijk niet ideaal wat lijnen betreft maar ik heb zoveel mogelijk geprobeerd mn best te doen netjes te rijden.
http://home.planet.nl/~sjaro/AstraGTC19 ... 12kbit.wmv
Na T13 beneden rechtsaf kan nog een stuk harder, moest nu aan de kant om die kever de motor aan de kant te laten duwen maar pak daar meestal 145 teller, volgens mij kan er nog wat bij.
Schwedenkreuz ging hier met 180, kan zonder passagier wel met 200+ maar neem nu het risico niet. Als je daar helemaal rechts uit komt is volgens mij ook niet ideaal, om terug te sturen naar links en dan weer Aremberg in te sturen.
Ingaan Metzgesfeld moest ik een motor inhalen maar vind dat een lastige bocht, die loopt in 2x, 2x aan apex zegmaar voor mn gevoel. Kan veel harder, maar als je maar iets te hard gaat zit je meteen in het gras, dat is minder, heb dat 1x gehad, je stuurt m er wel makkelijk uit maar liever niet.
Miss-Hit-Miss vind ik ook lastig, nog maar eens uit t boekje leren, al zat ik hier wel veel te ver naar binnen.
Bvd.
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
- Locatie: omg. sittard
imo zeker aangezien het je 65ste rondje pas is rij je relatief netjes de lijnen. leuke btg tijd voor een 120pk diesel!
wel heb ik het idee dat je soms het asfalt meer mag benutten want er is nog genoeg over.
vooral goed op de scudstippen blijven letten en dan zie je dat je soms iets vroeger of later de bocht mag nemen!
hierdoor hoef je bijv. op sommige punten veel minder te remmen!
dat er tijdens TF mensen in de weg rijden blijft natuurlijk @#$ maar dat maakt het ook weer leuk om te zien dat je in bochten de meters maakt tov bijv. die astra
wel heb ik het idee dat je soms het asfalt meer mag benutten want er is nog genoeg over.
vooral goed op de scudstippen blijven letten en dan zie je dat je soms iets vroeger of later de bocht mag nemen!
hierdoor hoef je bijv. op sommige punten veel minder te remmen!
dat er tijdens TF mensen in de weg rijden blijft natuurlijk @#$ maar dat maakt het ook weer leuk om te zien dat je in bochten de meters maakt tov bijv. die astra
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Die stippen let ik vaak wel op maar soms zijn ze niet ideaal voor mijn auto en rijstijl. met de M3 pak ik een heleboel stippen niet trouwens omdat ik gewoon niet lekker uit kom dan.
Die astra 2.2 (147pk) was wel grappig, al had ik wat meer afstand moeten houden maar dat komt door de adrenaline. Als ie me bij Breidscheid meteen erlangs had gelaten was ik m denkik de berg op bij Kesselchen nog wel tegengekomen maar als hij dan verstandig was had ik me de ruimte gegeven en na Steilstreckenkurve had ie toch niet meer aan kunnen haken. Wel vreemd dat ie in Bergwerk ipv ruimte maakt gekke lijnen gaat rijden om er perse voor te blijven. Als ik een snellere deelnemer zie knipper ik al voor de bocht en stuur ik vanaf de apex van mn lijn af (zie die 911 die ik voorbij laat na T13).
Die astra 2.2 (147pk) was wel grappig, al had ik wat meer afstand moeten houden maar dat komt door de adrenaline. Als ie me bij Breidscheid meteen erlangs had gelaten was ik m denkik de berg op bij Kesselchen nog wel tegengekomen maar als hij dan verstandig was had ik me de ruimte gegeven en na Steilstreckenkurve had ie toch niet meer aan kunnen haken. Wel vreemd dat ie in Bergwerk ipv ruimte maakt gekke lijnen gaat rijden om er perse voor te blijven. Als ik een snellere deelnemer zie knipper ik al voor de bocht en stuur ik vanaf de apex van mn lijn af (zie die 911 die ik voorbij laat na T13).
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Scuderia stippen zijn met een Alfa 75/924 S of E30 met camber op de voorwielen makkelijker te raken dan met een E36 M3 met standaard onderstel. Maar ze zijn een goede indicatie ja. Ik heb weleens mee gereden met iemand, ik ga geen namen noemen, die het voor mekaar kreeg om in een ronde op de belangrijke punten geen enkele stip te raken.
Daar waar hij vroeg moest insturen, stuurde hij laat in (en verloor snelheid) en op punten waar hij laat moest insturen, stuurde hij vroeg in (om vervolgens overal verkeerd uit te komen en te corrigeren). Zat ik niet lekker naast, maar ik heb er ook maar niets van gezegd, want zelf had 'ie een dikke smile op zijn gezicht en hij vond het zelf een onwijs mooi rondje.
Dus ja, die lol is soms belangrijker dan de lijnen. Maar soms helpt het als iemand naast je 'met je meerijdt en kijkt' en direct per bocht vertelt hoe het beter kan. Na het weekend zal ik even kijken naar je rondje. Doen we dat weer via msn, net als vorige keer.
Daar waar hij vroeg moest insturen, stuurde hij laat in (en verloor snelheid) en op punten waar hij laat moest insturen, stuurde hij vroeg in (om vervolgens overal verkeerd uit te komen en te corrigeren). Zat ik niet lekker naast, maar ik heb er ook maar niets van gezegd, want zelf had 'ie een dikke smile op zijn gezicht en hij vond het zelf een onwijs mooi rondje.

Dus ja, die lol is soms belangrijker dan de lijnen. Maar soms helpt het als iemand naast je 'met je meerijdt en kijkt' en direct per bocht vertelt hoe het beter kan. Na het weekend zal ik even kijken naar je rondje. Doen we dat weer via msn, net als vorige keer.
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Scudstippen? Ik voel een 8200rpm momentje aankomen geloof ik
Uitstekend rondje. Mankeert niets aan. 9.00 BtG zal echter een moeilijke missie worden. Je reed nu 9.29 met passagier en verloor iets van 10 seconden door frusties die je er niet langs wilden laten. 10 -15 seconden voor de passagier. Mmmm, misschien kan het net.
Wel een vreemde video ervaring. Die motor die wat voor zich uit tokkelt in combinatie met de banden die je wel maximaal hoort werken. Zitten daar nog steeds die Conti's onder? Ze kermen behoorlijk.

Uitstekend rondje. Mankeert niets aan. 9.00 BtG zal echter een moeilijke missie worden. Je reed nu 9.29 met passagier en verloor iets van 10 seconden door frusties die je er niet langs wilden laten. 10 -15 seconden voor de passagier. Mmmm, misschien kan het net.
Wel een vreemde video ervaring. Die motor die wat voor zich uit tokkelt in combinatie met de banden die je wel maximaal hoort werken. Zitten daar nog steeds die Conti's onder? Ze kermen behoorlijk.
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Dennis, kan jij volgende keer niet een rondje meerijden.....? Met de M3 dan maar... 
Hielke, ja nog de ContiSportContact2 225/45/17 eronder.
Passagier is zekre 15 seconden hoor, de auto voelt echt VEEL beter aan als je er alleen in zit. Eigenlijk moet je gewoon stipt 8 uur voor de boom staan, een verkennende ronde rijden en dan de 2e (en misschien nog een paar meer) ronde vol ervoor gaan.
Zoals eerder gezegd tijd is altijd iets wat een hoop mensen niet graag horen, maar als je voor je gevoel beter rijdt zal de klok vertellen of het ook echt beter was.
Verlies hier natuurlijk op het voorbij laten van de 911, daarna achter hem en de motor aan om nog 2 bochten verkeerd te moeten nemen, motor bij Metzgesfeld waar ik 20km/u minder linksaf kan, daarna kom ik ook niet lekker uit, de astra 2.2 en de audi op t einde. Denk toch wel meer dan 10 seconden oponthoud hoor.

Hielke, ja nog de ContiSportContact2 225/45/17 eronder.
Passagier is zekre 15 seconden hoor, de auto voelt echt VEEL beter aan als je er alleen in zit. Eigenlijk moet je gewoon stipt 8 uur voor de boom staan, een verkennende ronde rijden en dan de 2e (en misschien nog een paar meer) ronde vol ervoor gaan.
Zoals eerder gezegd tijd is altijd iets wat een hoop mensen niet graag horen, maar als je voor je gevoel beter rijdt zal de klok vertellen of het ook echt beter was.
Verlies hier natuurlijk op het voorbij laten van de 911, daarna achter hem en de motor aan om nog 2 bochten verkeerd te moeten nemen, motor bij Metzgesfeld waar ik 20km/u minder linksaf kan, daarna kom ik ook niet lekker uit, de astra 2.2 en de audi op t einde. Denk toch wel meer dan 10 seconden oponthoud hoor.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Leren rijden op de Nordschleife
Dat je niet mag filmen kan ik me wel indenken, maar dat je niet mag klokken ??? Dat is toch nooit te controleren ?Knot schreef: Ik weet dat je niet mag filmen en mag klokken etc, .
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
- Locatie: omg. sittard
ben idd met je eens dat het voor jezelf en auto ook prettig moet aanvoelen wat die stippen betreft.
ikzelf kom er redelijk goed mee uit de voeten vandaar dat ik het aanhaalde.
hoofdzaak moet echter gewoon fun blijven zoals Dennis al zegt..
voordeel van tijd meten is wel het kunnen volgen van je vooruitgang.
laatste keer dat ik btg gemeten heb in juni had ik 8.37 maar toen nog zonder de goede dunlop sportrace erop en met ori onderstel!
ben eens benieuwd wat dat gaat worden als alles is aangepast komend jaar
dat van die scudstippen kan ik niet zo volgen
ikzelf kom er redelijk goed mee uit de voeten vandaar dat ik het aanhaalde.
hoofdzaak moet echter gewoon fun blijven zoals Dennis al zegt..
voordeel van tijd meten is wel het kunnen volgen van je vooruitgang.
laatste keer dat ik btg gemeten heb in juni had ik 8.37 maar toen nog zonder de goede dunlop sportrace erop en met ori onderstel!
ben eens benieuwd wat dat gaat worden als alles is aangepast komend jaar
dat van die scudstippen kan ik niet zo volgen

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Is dat met je E30 Sven?
Met mijn 325 wil ik het op een rustig dagje ook nog weleens proberen om mijn oude tijd te verbeteren. Dan met een lichtere en stijvere auto. Nieuwe kooi, onderstel, remmen, sper en semi slicks. Ben echt benieuwd wat dat nou scheelt. Want de motor blijft hetzelfde. Ik verwacht niet een halve minuut van mijn tijd af te rijden, maar een stuk dichter bij de 8 minuten moet zeker lukken.
Ik ben alleen bang dat ik toen veel harder durfte dan nu. Toen reed ik meer over de Ring, dan over de A12.
Met mijn 325 wil ik het op een rustig dagje ook nog weleens proberen om mijn oude tijd te verbeteren. Dan met een lichtere en stijvere auto. Nieuwe kooi, onderstel, remmen, sper en semi slicks. Ben echt benieuwd wat dat nou scheelt. Want de motor blijft hetzelfde. Ik verwacht niet een halve minuut van mijn tijd af te rijden, maar een stuk dichter bij de 8 minuten moet zeker lukken.
Ik ben alleen bang dat ik toen veel harder durfte dan nu. Toen reed ik meer over de Ring, dan over de A12.

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
@Sven: Als je het filmpje van Hielke hebt gezien, weet je dat hij die stippen van alle kanten heeft bekeken, behalve vanaf de goeie kant.
Geintje, ik ben o.a. door het gezeur in dat (rel)draadje gestopt met fanatiek lezen en posten op 8200rpm. 90% van wat er gezegd wordt is oninteressant. Als ik oninteressante dingen wil lezen heb ik al genoeg fora waar diezelfde mensen aanwezig zijn.

Geintje, ik ben o.a. door het gezeur in dat (rel)draadje gestopt met fanatiek lezen en posten op 8200rpm. 90% van wat er gezegd wordt is oninteressant. Als ik oninteressante dingen wil lezen heb ik al genoeg fora waar diezelfde mensen aanwezig zijn.

-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
- Locatie: omg. sittard
ja is met de e30 m3
dat het sneller kan is een ding wat zeker is maar niet veel met deze setup ben ik bang..
in aug ben ik in de buurt van de 8.20 gekomen maar das gegokt want de stopwatch iets telaat uitgezet..dempers zijn lek en gaar en verder nog helemaal origineel dus ook geen stabi en dergelijke.behoorlijk onderstuurt op de limiet dank de dikke motor dus moet daardoor veel goed maken met uitaccelereren en rechte stukken.. de mov'its helpen natuurlijk wel weer goed mee..
denk dat ik de 8 min wel aantik als alles aangepast is komend jaar
heb eerlijk gezegd nooit echt gelezen op 8200rpm dus misschien dat ik het daardoor niet snapte
waar is dat filmpje dan te bekijken??
dat het sneller kan is een ding wat zeker is maar niet veel met deze setup ben ik bang..
in aug ben ik in de buurt van de 8.20 gekomen maar das gegokt want de stopwatch iets telaat uitgezet..dempers zijn lek en gaar en verder nog helemaal origineel dus ook geen stabi en dergelijke.behoorlijk onderstuurt op de limiet dank de dikke motor dus moet daardoor veel goed maken met uitaccelereren en rechte stukken.. de mov'its helpen natuurlijk wel weer goed mee..
denk dat ik de 8 min wel aantik als alles aangepast is komend jaar
heb eerlijk gezegd nooit echt gelezen op 8200rpm dus misschien dat ik het daardoor niet snapte
waar is dat filmpje dan te bekijken??
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Er wordt door Dennis weer schromelijk overdreven vwb de gemiste Scud stippen in mijn Ringfilmpje Sven.
Misschien dat ik hooguit 27 of 28 keer de ideale Scudlijn heb gemist. Beslist niet vaker
http://www.driving-fun.com/media/movies ... o_Ring.wmv
Misschien dat ik hooguit 27 of 28 keer de ideale Scudlijn heb gemist. Beslist niet vaker

http://www.driving-fun.com/media/movies ... o_Ring.wmv
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
- Locatie: omg. sittard
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
- Locatie: omg. sittard
- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Ziet er helemaal niet onaardig uit.
Moeilijk te zien hoe je de lijnen rijdt met zon bewegende camera
Jammer dat je niet kunt zien hoe je stuurbewegingen zijn. Niet te horen wanneer je van het gas gaat of wanneer je remt. Maar valt nix tegen! Gaat lekker vlot, de basis is er
Volgende keer rij ik een keer met je mee (Ow jee, wat zeg ik nu
). Dan kan ik was tips geven terwijl we rijden
wat een lijers in die Astra en die A6...waarom gaan die nou niet heeeeeeeel even van het gas om je voorbij te laten. Ieder zn zin. Maja......
Moeilijk te zien hoe je de lijnen rijdt met zon bewegende camera

Jammer dat je niet kunt zien hoe je stuurbewegingen zijn. Niet te horen wanneer je van het gas gaat of wanneer je remt. Maar valt nix tegen! Gaat lekker vlot, de basis is er

Volgende keer rij ik een keer met je mee (Ow jee, wat zeg ik nu


wat een lijers in die Astra en die A6...waarom gaan die nou niet heeeeeeeel even van het gas om je voorbij te laten. Ieder zn zin. Maja......
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten