Taalgebruik

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gesloten
Rupie

Re: Taalgebruik

Bericht door Rupie » 16 nov 2008, 08:08

Ik ben het met de topicposter eens. Overdreven en onnodig. En dan vooral de GVD.

Ben zelf niet gelovig maar gaat om een stukje respect. Als je in je eentje in de auto zit, gebruik je gvd maar zo vaak als je wilt. In bijzijn van anderen niet. Vind veel van de reacties hierboven onzinnig en van een glijdende schaal betuigen.

:jenna: voor enige nuancering :mrgreen:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 16 nov 2008, 08:54

Ik ben het zeker met jullie eens als het gaat om openlijk schelden op dit forum. Er heerst op DF een gemoedelijke sfeer en de manier waarop sommige woorden worden gebruikt zijn dan ook veelal grappig bedoeld ipv persoonsgerichte aanvallen.
Toch kan ik de afkorting GVD maar op één manier interpreteren, is het dan gelijk mijn eigen probleem?
GVD wel aanvaardbaar maar ziektes weer niet? Dat vind ik dus raar.

Om nog maar eens op dat wereldberoemde driftfilmpje van Robin en André terug te komen. Toen was het gewoon grappig om Robin z'n emotie te horen...en natuurlijk een verademing om André zo mooi dwars te zien gaan.
Het leek wel of daarmee gelijk de trend werd gezet. Als iets supermooi was, dan moest het dmv GVD kracht bijgezet worden.

Dat de linkse kerk, korenwolven, ambtenaren en ome Koos er hier soms flink van langs krijgen....die vragen er natuurlijk vaak om.
Maar dan nog, vind ik eerder aangehaalde woorden niet nodig.

Fck u smiley vind ik geen probleem, beetje krom natuurlijk :wink:

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2008, 09:34

Marcel ik ben het met je eens hoor.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 nov 2008, 10:12

Anno 2008 maakt Rouvoet weer de dienst uit blijkbaar, ook op DF?

Als de Linkse kerk, Korenwolven, Koos Spee etc erom gevraagd hebben dan die fokking (jawel!!!) gerefo's ook. Misschien nog wel meer. Gelijke monniken gelijke k(l)appen. Moet niet gekker worden hier. Iedereen gebruikt de genitaliën(kut/lul) en shit etc. Moeten 'we' dat ook meteen maar verbieden. Respecteer je lichaam... En het woord ouwehoer, omdat daar 't woordje 'hoer' inzit en dan respecteer je de prostituees weer niet. En het woord homo/heaumeau wil ik hier ook niet meer horen. Ik heb in mijn brede vriendenkring inderdaad homo's. Wil ik dat woord liever niet meer horen....

Alle gekheid op 'n stokje. De censuur treedt aan....2008.

(Neemt niet weg dat ik wat meer op zal passen met gvd te zeggen, maar zo ben ik)

en de soep wordt niet zo heet gegeten als ie wordt opgedient. Ik hoop van 'juliie' kant ook.

Luco

Bericht door Luco » 16 nov 2008, 10:26

ik heb er SCHIJTaan.
:hosanna: :hosanna: :popcorn:

Robin

Bericht door Robin » 16 nov 2008, 11:01

Robin schreef: ...als ie wordt opgedient.
potverdriedubbeltjesnogantoezeg, dat moet met een copulerende d. vagina dat ik daar nu pas achter kom, poep.

Fernando

Bericht door Fernando » 16 nov 2008, 11:05

Godverdomme is een veelgebruikte vloek of krachtterm in de Nederlandse taal. Het gebruik van deze vloek kan pijnlijk zijn voor (christelijk) godsdienstige mensen daar zij het zien als een misbruik van de naam des Heren en dus in strijd met het derde van de Tien Geboden.
Veel mensen geloven dat de term beluisterd moet worden als een vervloeking die men over zichzelf afroept: "God, verdoem me!" Echter, een alternatieve interpretatie is dat, wanneer men zich bijvoorbeeld met een hamer op een vinger slaat en als krachtterm Godverdomme! uitschreeuwt, men eigenlijk wenst te zeggen: "God verdoeme deze pijn", met het werkwoord 'verdoemen' in de aanvoegende wijs. Deze lezing wordt ondersteund door vergelijking met bijvoorbeeld het Engels. De term Goddamn of Goddammit heeft precies die betekenis.
De eufemistische afkorting "GVD" (uitgesproken als 'geeveedee!') wordt veel gebruikt, met name om anderen in de omgeving niet nodeloos te kwetsen. Ook wordt wel schertsend "GerritjeVanDalen" gezegd. Pogingen van de Bond tegen het vloeken om het woord in het dagelijks spraakgebruik te vervangen door "rodondendron", uiteraard gekozen vanwege de klankovereenkomsten, zijn tot op heden onsuccesvol gebleken. Een andere acryologie, "potvolblommen" bleek te opgewekt om als krachtterm ingang te vinden.
Door biologen werd wel 'Chondrus crispus' gebruikt, wat de latijnse naam is voor een zeewier. Waarschijnlijk mede naar aanleiding van de gelijkenis van het epitheton met de naam Christus.
:nerd:

Dexter

Bericht door Dexter » 16 nov 2008, 12:12

Robin schreef:Anno 2008 maakt Rouvoet weer de dienst uit blijkbaar, ook op DF?
Robin, je mist het punt wat M@rcel probeert te maken volledig lijkt mij.
Op DF komt nu niet ineens censuur omdat 'we' ineens allemaal zijn bekeerd tot het CU geloof.
Er is dus geen reden om wild in het rond te schoppen alvorens er ook maar iets is gebeurd.
Robin schreef:Als de Linkse kerk, Korenwolven, Koos Spee etc erom gevraagd hebben dan die fokking (jawel!!!) gerefo's ook. Misschien nog wel meer. Gelijke monniken gelijke k(l)appen. Moet niet gekker worden hier. Iedereen gebruikt de genitaliën(kut/lul) en shit etc. Moeten 'we' dat ook meteen maar verbieden. Respecteer je lichaam... En het woord ouwehoer, omdat daar 't woordje 'hoer' inzit en dan respecteer je de prostituees weer niet. En het woord homo/heaumeau wil ik hier ook niet meer horen. Ik heb in mijn brede vriendenkring inderdaad homo's. Wil ik dat woord liever niet meer horen....

Alle gekheid op 'n stokje. De censuur treedt aan....2008.

(Neemt niet weg dat ik wat meer op zal passen met gvd te zeggen, maar zo ben ik)

en de soep wordt niet zo heet gegeten als ie wordt opgedient. Ik hoop van 'juliie' kant ook.
Dus omdat 'iedereen' het doet is het ineens aanvaardbaar? :hmmm: :police:
Persoonlijk vind ik dat getuigen van lemming gedrag. En je weet wat er met lemmingen gebeurt toch?.
En het 'zo ben ik' excuus gebruiken gaat het ook niet echt worden.
"Ja, ik trap wel eens vaker voor de lol de spiegel van een auto af.....zo ben ik nu eenmaal"
Kom je echt niet ver mee voor de rechter.
En nu niet snel gaan zeggen dat zoiets heel wat anders is, want hoe en in welke mate de schade wordt ervaren is aan degene die de schade ontvangt en niet aan degene die de schade toebrengt.
Maar wees gerust, 'we' zullen jou in de toekomst niet vaker corrigeren dan tot nu toe.
Kun je voor jezelf dus nu al nagaan hoe vaak dat geweest is..... :whistle:

Robin

Bericht door Robin » 16 nov 2008, 12:20

Ik vind 't best Dexter. :df:

Dexter

Bericht door Dexter » 16 nov 2008, 12:21

Robin schreef:Ik vind 't best Dexter. :df:
Mooi! Scheelt me een hoop werk..... :police: :mrgreen:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 nov 2008, 12:22

Ben het met Robin eens maar het zal verder wel :blabla: , zal wel God Verdoem Me gaan posten. :police:

Robin

Bericht door Robin » 16 nov 2008, 12:22

werk?
volgens mij is zondag een rustdag. :mrgreen:

Dit is trouwens m'n 5000ste post :forum:

Shakes

Bericht door Shakes » 16 nov 2008, 12:37

en mijn 3183e!

HSR

Bericht door HSR » 16 nov 2008, 16:00

Robin schreef:werk?
volgens mij is zondag een rustdag. :mrgreen:

Dit is trouwens m'n 5000ste post :forum:

Kap jij eens heel snel met werken! Gewoon op de bank zitten en de sportkrant lezen en probeer al helemaal niet het instructieboekje van de M3 te bestuderen!! :bag:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 nov 2008, 16:07

Waar gaat dit in Godsnaam over........................... :mrgreen: :wink:

Wederom worden problemen geschapen ( mensen ook , dat weet ik, of mag ik de term geschapen nu ook niet meer gebruiken)

Het wordt tijd dat hier ook het licht gezien wordt............................

Touch the screen....................................( stuur me een PB voor mijn rekening nr, en ik zal je helen :mrgreen: )

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 16 nov 2008, 16:10

romo schreef:Waar gaat dit in Godsnaam over........................... :mrgreen: :wink:

Wederom worden problemen geschapen ( mensen ook , dat weet ik, of mag ik de term geschapen nu ook niet meer gebruiken)

Het wordt tijd dat hier ook het licht gezien wordt............................

Touch the screen....................................( stuur me een PB voor mijn rekening nr, en ik zal je helen :mrgreen: )
Wil je de naam van de schepper ajb. niet meer gebruiken in dergelijke posts waarin dat strict gezien niet noodzakelijk is romo? Ik neem hier aanstoot aan. Het enige wat nog voor je pleit is dat je de naam van de Vader met hoofdletter hebt geschreven, anders was je nu direct naar het vagevuur gestuurd.

Dat je het even weet.

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2008, 16:47

Robin niet zo'n drama joh. Als er iemand is met postkrediet op DF, dan ben jij dat wel. :beer: En voor de mensen die zich toch graag willen laten horen, we hebben een speciale :wtf: :wink:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 16 nov 2008, 17:30

Postkrediet... :hmmm: , dat past toch weer beter in het recessie topic. :lol:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 nov 2008, 19:55

Zou godverdomme wat wezen als ik dat woord niet meer mocht gebruiken :D Als je het over kanker hebt snap ik je volledig, maar gvd is gewoon dermate ingeburgerd dat het niks met respect of disrespect te maken heeft. Tis gewoon een veelgebruikt woord om een uiting kracht bij te zetten, niks meer of minder.

Als dat het enige is waar je je nog druk kan maken op dit forum, hoe perfect is DF dan wel niet :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 16 nov 2008, 20:18

Bij dit soort topics krijg ik juist de neiging om een paar flinke ziektes in het rond te gooien, maar zal me inhouden en wens de zeurpieten een licht griepje toe :mrgreen: :police:

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 16 nov 2008, 20:23

@ Luco,

dat heb ik dus ook he!

Maar vind het qua taalgebruik echt mega meevallen. Zie gelukkig ook niet al te veel chat afkortingen en dat is ook wel prettig. Maar een levenslange BAN voor groftaal gebruikers is natuurlijk niet een slecht idee :blabla:

Peric

Bericht door Peric » 16 nov 2008, 20:53

Dat schelden heb ik niet zo'n probleem mee. Alhoewel ik het niet echt nodig vind, maar dat terzijde.

Over taal gesproken. Ik zie weer steeds meer engelse woorden verschijnen..
Significant (aanzienlijk) en agrivatie(ergernis) zijn twee voorbeelden. Het Nederlands is rijk genoeg, laten we het asjeblieft houden zo..
Daar stoor ik me zo nu en dan aan.. :)

Luco

Bericht door Luco » 16 nov 2008, 20:56

dus nu mijn pc gecrasht is (kapot gegaan) mag ik niet zeggen

g..g.....g..v.......e dat v....v.... t....k.......ding is naar de klote?
:hmmm: :hmmm:

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2008, 21:00

luco hornsveld schreef:Bij dit soort topics krijg ik juist de neiging om een paar flinke ziektes in het rond te gooien, maar zal me inhouden en wens de zeurpieten een licht griepje toe :mrgreen: :police:
zeurpieten?? Voor Luco een zakje zout dit jaar. Was getekend Sinterklaas. :forum:

Peric

Bericht door Peric » 16 nov 2008, 21:00

Je mag het van de daken schreeuwen, maar niet hier schrijven... :)

Gesloten