15-11-2008 Spa-Francorchamps

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
RobS

Re: 15-11-2008 Spa-Francorchamps

Bericht door RobS » 16 nov 2008, 08:56

Foto's?

Elmar

Bericht door Elmar » 16 nov 2008, 11:41

Ruben schreef:Was gezellig, weinig gereden. Baan was erg glad en snelheidsverschil erg groot. Ik word oud :mrgreen:

Nog minder gereden en ben al oud.

Bedankt Cor dat je me overgehaald hebt om met de Viper te komen. :thumbup: :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 16 nov 2008, 11:44

Voor foto's heb je fotografen nodig en die waren er gisteren niet. Evenals een grote groep df'ers die op het rijderslijstje stonden. Blijken er toch weer poetsers in ons midden te zitten. :bag:
Elmar heeft me even heel mooi uitgelegd waar je de auto kunt driften en wat er kan gebeuren als het glad is in Eau Rouge. Weinig mensen die uitleg kunnen geven en daar een voorbeeldje tegenaan durven gooien om misverstanden te voorkomen. :mrgreen:
Voorts was hij de hele dag humeurig omdat hij GTRene miste.
Wimpreza kwam natuurlijk weer met de servicetruck en 6028 setjes banden, maar ging op semi slicks de natte baan op. Kan ook natuurlijk.
En ik kwam er erachter dat Spa toch geen makkelijk, maar wel een leuk circuit is. Toch te weinig gereden om dezelfde reden als Ruben. Daar er genoeg mensen waren die geen trek hadden de auto uit te laten, was het onvervalst gezellig in de pitbox. :banaan:

---
edit: Elmar, 6 rondjes? Heb je nog een veelvoud van Hans. :roflol:

Tommy

Bericht door Tommy » 16 nov 2008, 12:05

er zijn wel een paar foto's gemaakt, maar die komen uiteindelijk als linkje op de site van bmwcircuitclub denk ik. Ik zag daar geen forum, dus geen idee wie er waren.

Mooi circuit, maar wel een erg gevarieerd veld (carla motors stw E46, CorEuser marcos, porsches, vettes, M3's.. een opel en een 316i ;) )
Het was dus spekglad, racecontrol met al die camera's en naast een enorme berg marshalls dus goede indicatielampen met oranje en rood licht.

De baan was nat, erg nat en droogde niet echt op. Aardig wat auto''s werden al afgevoerd. Halverwege de middag werd het alleen maar weer natter en ben daarna ook niet meer de baan op gegaan. Enorme snelheidsverschillen, natheid, gladheid, op en af rijden van marshall en sleepwagen en de wetenschap dat ik nog naar huis moet met de auto waar ik in reed, deed het hem. Naar binnen en op naar de poetsers pitbox van redbullracing, ofwel.. de DF pitbox.

Joy

Bericht door Joy » 16 nov 2008, 12:09

Vrijdagavond heengereden en rond half 11 in Spa alwaar het plots erg mistig was. Indruk van hotel, niet je van het en een bar die tot een uur of 3 open bleef :beer: helaas ook toen we probeerden te slapen. Midden in de nacht de crew van Koopman racing die met een hoog alcoholgehalte in het bloed weer 'thuis' kwamen :drinking: , affijn ik hoorde 's-ochtends het eerste verkeer weer op de weg dus ik heb niet geslapen :mrgreen:
7 uur ontbijtje gedaan, half 8 in de auto's gestapt, paar dingen opgeborgen, sleepogen erin gedraaid en naar het hek gereden. Die was dicht, dus we moesten nog even een eindje omrijden. Kon de motor meteen warm worden gereden.
Achter de pitboxen aangekomen even naar de keuring en ingeschreven. Startnummers ontvangen en op de auto geplakt. Half 9 briefing. 9 uur opgesteld in de pitstraat voor de instructieronden achter een safetycar. Telkens op het rechte stuk liet de auto achter de safetycar zich terugzakken tot achter in het veld zodat iedereen een keer goed de lijnen kon zien. Punt was alleen, de baan was echt glad en de instructeur reed op den duur zo hard dat de rest moest afhaken :mrgreen: . Toen ik erachter reed was het de ene na de andere bocht met een lichte drift. Maar goed, was wel vermakelijk en leerzaam.

Vanaf 10u snelle sessie met open pitlane. En dat ging eigenlijk prima. Temperatuur was laag, geen zon, miezerig weer en het wegdek was behoorlijk glad. Eigen tempo gaan rijden, niet naar anderen gekeken en tank leeg gereden net voor lunchtijd. Prachtig circuit met veel technische bochten. Door de gladheid ook een goede training om heel zuiver te rijden en vloeiend in te sturen en/of gas te geven. Veel bochten waar je lang buiten moet blijven om niet in de problemen te komen. Remmen hadden het niet zwaar. Onderstel is veel prettiger, goed op het randje van de grip te rijden. Uitgang Eau Rouge was echt spekkieglad, zelfs in Eau Rouge deed de achterkant nog stapjes opzij. Bij drukte, even van het gas gegaan zodat het clubje erlangs kon en dan had ik soms een hele ronde in m'n eentje.

Na een patatje in de lunchpauze weer meegedaan met de instructiesessie. Daarna eigenlijk niet meer gereden, veel gekletst met de aanwezige DF'ers. In de middag werd het ook steeds gladder en werden de snelheidsverschillen tussen fullwet-banden en straatbanden te groot. Ook veel racers die je om de oren reden. Dus de ochtend was beter.

Na afloop nog gezellig wat gegeten in een wegrestaurant en daarna ieder z'n eigen weg gegaan naar huis.

Elmar

Bericht door Elmar » 16 nov 2008, 12:11

allen schreef: Elmar heeft me even heel mooi uitgelegd waar je de auto kunt driften en wat er kan gebeuren als het glad is in Eau Rouge. Weinig mensen die uitleg kunnen geven en daar een voorbeeldje tegenaan durven gooien om misverstanden te voorkomen. :mrgreen:

Je zag er wel de hele dag een beetje pips uit. :mrgreen:
allen schreef: ---
edit: Elmar, 6 rondjes? Heb je nog een veelvoud van Hans. :roflol:
Als ze van te voren vragen of je voor € 50,= per rondje op Spa wil komen rijden, verklaar je ze voor gek. :shocking:

Tommy

Bericht door Tommy » 16 nov 2008, 12:17

ach hanz heeft een rondje voor 400 euro ofzo :P

Dexter

Bericht door Dexter » 16 nov 2008, 12:17

Joy Jolliffe schreef: In de middag werd het ook steeds gladder en werden de snelheidsverschillen tussen fullwet-banden en straatbanden te groot. Ook veel racers die je om de oren reden. Dus de ochtend was beter.
Zo te lezen is het op een DF dag dus toch een stuk leuker om te rijden? :wink:

Joy

Bericht door Joy » 16 nov 2008, 12:21

Ja vind ik wel Dexter. Zei Ruben ook al. Op zich vond ik de ochtend prima, niemand deed gek en je wist van een paar auto's dat die gewoon heel hard gingen. Dus even ruimte geven en je was er weer vanaf. De middag was een beetje TE.

Voor mij was de doorslag dat het in het weekend viel. Dus als DF een circuitdag in het weekend kan regelen ben ik er eigenlijk 100% zeker bij.

wimprezawrx

Bericht door wimprezawrx » 16 nov 2008, 12:32

allen schreef:Wimpreza kwam natuurlijk weer met de servicetruck en 6028 setjes banden, maar ging op semi slicks de natte baan op. Kan ook natuurlijk.
:shocking: WTF :!: :
Allen, aangezien jullie allemaal op semi's stonden, dacht ik laten we het gewoon proberen...
Volgens mij heb ik ook veel meer rondjes :df: gereden als jij op die semi slicks... :jenna:
misschien omdat ik met dccd en sper rijdt dat het redelijk te doen was...begrijp mij niet verkeerd, het was erg glad!

Als jij in (wat voor ) problemen (dan ook) was gekomen, was jij wel heel erg blij geweest met de service truck die wimpreza bij zich had, geloof me... :nana:

:idea: oja, je kan ook niet :nah: tellen waren maar 3 setjes banden, en geen 6028 :fy: :nana:

wimprezawrx

Bericht door wimprezawrx » 16 nov 2008, 12:39

Dexter schreef:
Joy Jolliffe schreef: In de middag werd het ook steeds gladder en werden de snelheidsverschillen tussen fullwet-banden en straatbanden te groot. Ook veel racers die je om de oren reden. Dus de ochtend was beter.
Zo te lezen is het op een DF dag dus toch een stuk leuker om te rijden? :wink:
Ik denk dat je dit altijd wel zult houden, als er op een df dag df mensen met full-wets gaan rijden het verschil altijd heel groot zal blijven...

Aangezien dit evenement was georganiseerd door de BMW CIRCUIT CLUB, was het ook heel aanemelijk geweest dat er ook echt circuit auto's mee rijden...

Oplossing full-wets aanschafen...(ga ik ook doen :oops: )

allen

Bericht door allen » 16 nov 2008, 12:42

Tja, er is een grote groep mensen die een stuk sneller zijn maar ook ruimte laten voor de langzamere / beginnende rijders. Die Cayman vind ik een mooi voorbeeld van hard rijden, zonder een ander in gevaar te brengen. Een genot om hem voorbij te zien knallen en ruim voor me pas weer in te voegen, om vervolgens licht driftend de volgende bocht te pakken. En dan ook echt snoeihard. Helaas had je een paar gasten ertussen die gewoon ter hoogte van je voorruit / zijspiegel al meenden in te kunnen voegen. Niet rustig, maar met een klap, zodat je vol op je rem moest. Geen idee of dat erbij hoort, maar op een 'df-dag' ben ik dat niet tegengekomen. De organisatie daar is overigens wel goed voor elkaar.
Voor volgend jaar zoek ik toch de 'rustigere' circuitdagen op. Het gaat bij mij vooral om het straffeloos even de auto uit te laten zonder m'n rijbewijs in gevaar te brengen. Alles moet daarna wel het liefst weer heel naar huis.
Ik heb me over de gehele dag overigens echt wel goed vermaakt hoor. De sfeer was erg goed!

@Wim: Ik kan niet tellen, maar jij hebt ook geen bijster goede ogen. Reed op T1-R. :roflol:

Joy

Bericht door Joy » 16 nov 2008, 12:43

Jup ook mee eens Wim. Die racers vinden een DF dag waarschijnlijk weer link omdat mensen een stuk langzamer rijden. Ik heb geen snelle auto dus je krijgt toch relatief veel te maken met inhalers. Mooi als je zelf op het randje van de grip op de ideale lijn zit, en er binnendoor een Golfje I op regenbanden voorbij knalt. Dan denk je oh... FAIL :mrgreen:

wimprezawrx

Bericht door wimprezawrx » 16 nov 2008, 12:49

allen schreef:@Wim: Ik kan niet tellen, maar jij hebt ook geen bijster goede ogen. Reed op T1-R. :roflol:
Zijn dat geen semi's dan?
Volgens mij voor de regen ontwikkeld, maar kan het verkeerd hebben natuurlijk... :hmmm:

Aad

Bericht door Aad » 16 nov 2008, 12:51

Elmar schreef:
Ruben schreef:Was gezellig, weinig gereden. Baan was erg glad en snelheidsverschil erg groot. Ik word oud :mrgreen:

Nog minder gereden en ben al oud.

Bedankt Cor dat je me overgehaald hebt om met de Viper te komen. :thumbup: :mrgreen:
Ook niet echt slim , als je voor de M3 regenbanden heb en dan met de Viper te gaan :wink:

allen

Bericht door allen » 16 nov 2008, 12:57

Nee, zijn gewone straatbanden. Met semi's was ik echt niet naar buiten gegaan. Ondanks het weer en de baan kon ik niet eens al te lang buiten blijven voordat de banden weer oververhit waren. Dat viel me nog wel tegen.

Joy

Bericht door Joy » 16 nov 2008, 12:57

Paar dingen op een rijtje die ik gewoon heel goed vond:

- duidelijk voortraject mbt betaling/ eisen
- keuring + reglement
- briefing
- instructiesessie, perfect om even in rust de baan in je op te nemen en daarbij een ideale lijn voorgeschoteld krijgen, daarnaast nog mogelijk om een instructeur mee te krijgen
- vlag en lampsignalering. Dat was gewoon perfect, je was continu op de hoogte wat er aan de hand was en de marshalls deden goed werk
- algehele gevoel van een goede prof. organisatie. Overal mensen in herkenbare outfit die je aan hun jasje kon trekken bij vragen/problemen.

Minpuntje vond ik het bandenadvies. Slicks werden verboden, maar op den duur waren semi-slicks ook verre van geschikt. Om schades te beperken moet je dan misschien als organisatie ingrijpen. Dit gaf iemand van de raceleiding ook toe.

DF-trackday is gewoon anders, omdat er hoofdzakelijk straatauto's rijden. BMW Circuit Club zegt het al een beetje, er rijden gewoon veel meer dedicated tracktools rond. En dan krijg je gewoon wat grotere verschillen in snelheden of gaan inhaalacties minder afwachtend dan je verwacht.

Als ik los van het slechte weer en de snelheidsverschillen naar de dag terug kijk is het de beste trackday die ik heb bijgewoond.

Metchu

Bericht door Metchu » 16 nov 2008, 12:59

maar ook het leukst? had je veel driving-fun :mrgreen:

wimprezawrx

Bericht door wimprezawrx » 16 nov 2008, 13:00

Joy Jolliffe schreef:Jup ook mee eens Wim. Die racers vinden een DF dag waarschijnlijk weer link omdat mensen een stuk langzamer rijden. Ik heb geen snelle auto dus je krijgt toch relatief veel te maken met inhalers. Mooi als je zelf op het randje van de grip op de ideale lijn zit, en er binnendoor een Golfje I op regenbanden voorbij knalt. Dan denk je oh... FAIL :mrgreen:
Het zelfde is als het gesneeuwt heeft en jij rijdt op normale straat banden en andere weggebruikers op sneeuwbanden, dan denk je ook FAIL :mrgreen:

En wij (met sneeuwbanden) denken dan weer, wat loop je toch te kloten, rijden :df: moet je...:shithappens:

Joy

Bericht door Joy » 16 nov 2008, 13:03

Driving-fun op een andere manier ja :wink:

Droog was veel leuker geweest natuurlijk. Nu rij je met lage snelheden en dan nog rij je op het randje. Maar hoewel minder leuk, je leert er misschien meer van dan een hele dag op droog asfalt rijden. In ieder geval goed voor je zelfbeheersing.

wimprezawrx

Bericht door wimprezawrx » 16 nov 2008, 13:05

allen schreef:Nee, zijn gewone straatbanden. Met semi's was ik echt niet naar buiten gegaan. Ondanks het weer en de baan kon ik niet eens al te lang buiten blijven voordat de banden weer oververhit waren. Dat viel me nog wel tegen.
Okee, dan ben ik in de war met T1R... :bag:

wimprezawrx

Bericht door wimprezawrx » 16 nov 2008, 13:11

Joy Jolliffe schreef: Minpuntje vond ik het bandenadvies. Slicks werden verboden, maar op den duur waren semi-slicks ook verre van geschikt. Om schades te beperken moet je dan misschien als organisatie ingrijpen. Dit gaf iemand van de raceleiding ook toe.
Het is natuurlijk moeilijk voor de organisatie om te zeggen ,
dat jij met je semi's niet mag rijden omdat je mssn schade gaat rijden... :|

Op zich heeft het niet echt geregend toch :?:
Heb een Honda civic met R888 zien gaan, wat ik niet met mijn 4X4 niet bij wilde houden zo hard dat hij ging...

Slicks in de regen (wat in het regelement staat) in natuurlijk zelfmoord.

Dexter

Bericht door Dexter » 16 nov 2008, 13:14

wimprezawrx schreef:Slicks in de regen (wat in het regelement staat) in natuurlijk zelfmoord.
Niet als je net zo rijdt als Timo Glock natuurlijk! :twisted: :mrgreen:

wimprezawrx

Bericht door wimprezawrx » 16 nov 2008, 13:17

Dexter schreef:
wimprezawrx schreef:Slicks in de regen (wat in het regelement staat) in natuurlijk zelfmoord.
Niet als je net zo rijdt als Timo Glock natuurlijk! :twisted: :mrgreen:
Precies wat ik bedoel...

Moet de organisatie dan zeggen tegen Timo Glock, dat hij niet met semi slicks de baan op mag...

I rest my case... :wink:

Joy

Bericht door Joy » 16 nov 2008, 13:20

Is een moeilijke. Een van de bestuursleden zei dat ze het weer wat hadden onderschat in hun bandenadvies. Verbieden van semi-slicks is geen optie. Misschien tussendoor een ingelaste briefing om fullwets of iets wat beter gript aan te bevelen. Maar ja eigenlijk moeten de rijders dat zelf aanvoelen.

Plaats reactie