Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- Niall
Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?
Vergeet niet dat Wendelin Wiedeking Porsche heeft omgekeerd van een noodlijdend bedrijf naar een van meest winstgevende bedrijven ter wereld. :banaan:
- Dennis Cavallino
Ja, heeft 'ie goed gedaan. Vergeet ook niet dat dit alles te danken is aan het succes van de Cayenne.
Is het bij Porsche trouwens net als bij Ferrari zo dat er meer wordt verdiend met merchandise, dan met de productie van auto's? Denk 't niet, dat is echt een kunstje dat alleen Ferrari heeft kunnen realiseren.
Is het bij Porsche trouwens net als bij Ferrari zo dat er meer wordt verdiend met merchandise, dan met de productie van auto's? Denk 't niet, dat is echt een kunstje dat alleen Ferrari heeft kunnen realiseren.
-
HSR
Nee hoor. Heeft ie allemaal te danken aan het feit dat de Porsche 986 en 996 op 1 productieband gemaakt konden maken. 85% is dan ook interchangable. Daarnaast was het 3.6 wategekoelde blok de eerste motor van Porsche die niet man-made was, scheelde ook significant in kosten. Cayenne kwam pas een kleine 8 jaar later op de markt. Cayenne is voornamelijk de wagen die het goed doet in ''emerging'' markets zoals oost europa. Als wij westerlingen Porsche horen denken we meteen 911. Oost Europeanen en met name Russen linken de naam Porsche direct aan de Cayenne.Dennis Cavallino schreef:Ja, heeft 'ie goed gedaan. Vergeet ook niet dat dit alles te danken is aan het succes van de Cayenne.
Nog een paar maandjes en we kunnen gaan cayenne daizelen! :banaan:
- SteV6
Hugo, die Aholdman moet Moberg geweest zijn ...
SteV6
SteV6
- Dennis Cavallino
De afgelopen weken ben ik met mijn pa vaak aan 't sparren over de economie. Eén ding heb ik geleerd en dat beantwoordt ook de vragen van wat mensen hier. De pers. De pers lijkt wel alleen maar pessimistisch nieuws te brengen over grote bedrijven. Mijn pa heeft hier een verklaring voor, waar ik nog niet bij stil had gestaan. Toen hij financieel directeur was van een beursgenoteerd fonds had hij de PLICHT, om via de pers en post, aandeelhouders op de hoogte te stellen van zowel positieve als negatieve winstverwachtingen e.d..
Hij zegt, dat wat nu gebeurt, extra wordt uitgelicht door de pers, simpelweg omdat er teveel pers is, teveel journalisten zijn en er teveel tv kanalen, websites, kranten etc. zijn. En daar ben ik het overigens helemaal mee eens.
Vroeger (in zijn tijd, jaren '80) had je dat niet. Dus bleef een persbericht vaak bij een klein katern of krantenkopje in 2 of 3 dagbladen en wat internationale financiele kranten. Nu komt ieder kleine bericht zelfs op tv, of direct op internet en mensen reageren daarop met teveel emotie.
Overigens zijn mijn pa en ik 't verder op veel fronten oneens (hij is positief gestemd, ik redelijke negatief), maar dat is wel leuk discussieren en zet ons beiden op scherp (en dat is spannend want hij heeft net met mijn moeder een huis gekocht en heeft er één te koop staan, wij zijn zoekende en kunnen kiezen tussen koop, nieuw- of bestaande bouw en een bijzondere huurcontstructie, allemaal leuk, maar wat de beste keuze is in deze tijden??? we zullen zien).
Hij zegt, dat wat nu gebeurt, extra wordt uitgelicht door de pers, simpelweg omdat er teveel pers is, teveel journalisten zijn en er teveel tv kanalen, websites, kranten etc. zijn. En daar ben ik het overigens helemaal mee eens.
Vroeger (in zijn tijd, jaren '80) had je dat niet. Dus bleef een persbericht vaak bij een klein katern of krantenkopje in 2 of 3 dagbladen en wat internationale financiele kranten. Nu komt ieder kleine bericht zelfs op tv, of direct op internet en mensen reageren daarop met teveel emotie.
Overigens zijn mijn pa en ik 't verder op veel fronten oneens (hij is positief gestemd, ik redelijke negatief), maar dat is wel leuk discussieren en zet ons beiden op scherp (en dat is spannend want hij heeft net met mijn moeder een huis gekocht en heeft er één te koop staan, wij zijn zoekende en kunnen kiezen tussen koop, nieuw- of bestaande bouw en een bijzondere huurcontstructie, allemaal leuk, maar wat de beste keuze is in deze tijden??? we zullen zien).
- RVV
Dit roepDennis Cavallino schreef:De afgelopen weken ben ik met mijn pa vaak aan 't sparren over de economie. Eén ding heb ik geleerd en dat beantwoordt ook de vragen van wat mensen hier. De pers. De pers lijkt wel alleen maar pessimistisch nieuws te brengen over grote bedrijven. Mijn pa heeft hier een verklaring voor, waar ik nog niet bij stil had gestaan. Toen hij financieel directeur was van een beursgenoteerd fonds had hij de PLICHT, om via de pers en post, aandeelhouders op de hoogte te stellen van zowel positieve als negatieve winstverwachtingen e.d.. Hij zegt, dat wat nu gebeurt, extra wordt uitgelicht door de pers, simpelweg omdat er teveel pers is, teveel journalisten zijn en er teveel tv kanalen, websites, kranten etc. zijn. En daar ben ik het overigens helemaal mee eens.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
116 Teletekst do 13 nov
Injectie 750 miljoen voor SNS Reaal
` SNS Reaal krijgt een kapitaalinjectie
van 750 miljoen euro van de Nederlandse
overheid.Daarmee is de bank/verzekeraar
de derde financiële instelling die een
beroep doet op het noodfonds van 20
miljard euro.ING kreeg 10 miljard,Aegon
3 miljard.
Net als bij die instellingen krijgt de
Staat bij SNS twee leden in de Raad van
Commissarissen.SNS betaalt voor de
injectie een rente van 8,5 procent.
De bank zegt een weerbaar bedrijf te
zijn,maar wil gezien de huidige crisis
extra zekerheid.In het 3e kwartaal leed
SNS 88 miljoen euro verlies.Over heel
2008 wordt nog 138 mln winst gemaakt.
Injectie 750 miljoen voor SNS Reaal
` SNS Reaal krijgt een kapitaalinjectie
van 750 miljoen euro van de Nederlandse
overheid.Daarmee is de bank/verzekeraar
de derde financiële instelling die een
beroep doet op het noodfonds van 20
miljard euro.ING kreeg 10 miljard,Aegon
3 miljard.
Net als bij die instellingen krijgt de
Staat bij SNS twee leden in de Raad van
Commissarissen.SNS betaalt voor de
injectie een rente van 8,5 procent.
De bank zegt een weerbaar bedrijf te
zijn,maar wil gezien de huidige crisis
extra zekerheid.In het 3e kwartaal leed
SNS 88 miljoen euro verlies.Over heel
2008 wordt nog 138 mln winst gemaakt.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
118 Teletekst do 13 nov
Duitse economie in een recessie
` De Duitse economie is in een recessie
beland.In het derde kwartaal kromp de
economie met een half procent,in het
tweede kwartaal was de economie al met
0,4 procent gekrompen.Vooral de export
krijgt zware klappen.
De vijf belangrijkste economische
instituten in Duitsland verwachten dat
de recessie de eerste helft van volgend
jaar aanhoudt.Pas na de zomer voorzien
ze herstel.Het IMF denkt dat de Duitse
economie in 2009 0,8 procent krimpt.
"Wereldexportkampioen" Duitsland wordt
volgens de economische instituten extra
zwaar getroffen door de terugval van de
wereldeconomie.
Duitse economie in een recessie
` De Duitse economie is in een recessie
beland.In het derde kwartaal kromp de
economie met een half procent,in het
tweede kwartaal was de economie al met
0,4 procent gekrompen.Vooral de export
krijgt zware klappen.
De vijf belangrijkste economische
instituten in Duitsland verwachten dat
de recessie de eerste helft van volgend
jaar aanhoudt.Pas na de zomer voorzien
ze herstel.Het IMF denkt dat de Duitse
economie in 2009 0,8 procent krimpt.
"Wereldexportkampioen" Duitsland wordt
volgens de economische instituten extra
zwaar getroffen door de terugval van de
wereldeconomie.
- Sander
Vanavond nog op het nieuws dat de recessie nu "echt" begonnen was aangezien er een 20-tal grote bedrijven zijn omgevallen...
Pff, moet je het vooral op op het nieuws brengen dan word het alleen maar erger.. (de mensen zorgen daar zelf wel voor)
Pff, moet je het vooral op op het nieuws brengen dan word het alleen maar erger.. (de mensen zorgen daar zelf wel voor)
- Peric
Dennis, het is wel zo dat er teveel pers is.
Maar de informatie is ook gewoon veel toegankelijker. Je hoeft er niet meer voor te zoeken in de Financiele krant. Je bookmarkt het en de volgende dag zoek je het weer op.
En hoe meer mensen er over praten, des temeer is het een hot topic. En met het algemene pessimisme van de gemiddelde nederlander zit het ook wel goed..
Maar de informatie is ook gewoon veel toegankelijker. Je hoeft er niet meer voor te zoeken in de Financiele krant. Je bookmarkt het en de volgende dag zoek je het weer op.
En hoe meer mensen er over praten, des temeer is het een hot topic. En met het algemene pessimisme van de gemiddelde nederlander zit het ook wel goed..
- Dennis Cavallino
Weet je wat 't is. Ik kan er niet tegen als mensen een kop in 't zand steken en ik kan er niet tegen als je op 3 tv zenders, in 30 kranten en op 300 websites 't zelfde nieuws voorbij ziet komen. Ergens ertussen in zit een gezonde vorm van media aandacht en voldoende discussiepunten (altijd interessant).
- romo
110 Teletekst zo 16 nov
Amerikaanse steden vragen om geld
` De steden Philadelphia,Atlanta en
Phoenix hebben de Amerikaanse overheid
gevraagd een deel van het reddingsplan
van 700 miljard dollar beschikbaar te
stellen.
De drie steden zijn hard getroffen door
de financiële crisis.Ze kampen samen
met tekorten van honderden miljoenen
dollars doordat investeringen door het
bedrijfsleven teruglopen.Philadelphia
en Atlanta hebben honderden ambtenaren
ontslagen.
De kans dat de drie steden iets krijgen
is klein.Minister Paulson van Financiën
zei eerder dat het plan alleen bedoeld
is voor financiële instellingen
Amerikaanse steden vragen om geld
` De steden Philadelphia,Atlanta en
Phoenix hebben de Amerikaanse overheid
gevraagd een deel van het reddingsplan
van 700 miljard dollar beschikbaar te
stellen.
De drie steden zijn hard getroffen door
de financiële crisis.Ze kampen samen
met tekorten van honderden miljoenen
dollars doordat investeringen door het
bedrijfsleven teruglopen.Philadelphia
en Atlanta hebben honderden ambtenaren
ontslagen.
De kans dat de drie steden iets krijgen
is klein.Minister Paulson van Financiën
zei eerder dat het plan alleen bedoeld
is voor financiële instellingen
- RVV
Romo, nou niet alle kabouternieuws er met de haren bij trekken hé 
-
Dexter
Ja precies! Niet overdrijven hè!Rico schreef:Romo, nou niet alle kabouternieuws er met de haren bij trekken hé
Drie steden met een paar honderd miljoen dollar aan tekorten.....da's toch small change zeker?
- romo
Waar het IMHO om gaat en das ook de reden dat ik deze berichten plaats;
De ketting reactie is in volle gang, op alle niveau`s in de samenleving trekt men aan de bel ( kan ook om er beter aan te worden natuurlijk, is niet uit te sluiten) maar grofweg kan je toch stellen dat de crisis zich als een razend vuur aan het verspreiden is, dat de volle omvang van de problematiek nog lang niet inzichtelijk is........................
De ketting reactie is in volle gang, op alle niveau`s in de samenleving trekt men aan de bel ( kan ook om er beter aan te worden natuurlijk, is niet uit te sluiten) maar grofweg kan je toch stellen dat de crisis zich als een razend vuur aan het verspreiden is, dat de volle omvang van de problematiek nog lang niet inzichtelijk is........................
-
Dexter
Had ik mijn vorige post tóch beter met een
af kunnen sluiten! 
- RVV
ROMO, wat ik bedoel te zeggen is dat zo'n bericht nietszeggend is als je geen kijk hebt op het groter geheel betreffende problematiek voor die 3 steden. Dit zijn al tientallen jaren achterstandssteden in Amerika. Nu lijkt het ineens of de crisis de oorzaak is. Het was al niks.romo schreef:Waar het IMHO om gaat en das ook de reden dat ik deze berichten plaats;
- romo
Phoenix is zeker geen achterstands stad, daar zitten de dure oudjes van hun pensioen te genieten, althans dat wat er nog van over is........................................ 
En in steden waar het al niks was, is de crisis de spreekwoordelijke druppel van de emmer.........................
En in steden waar het al niks was, is de crisis de spreekwoordelijke druppel van de emmer.........................
- RVV
In Phoenix, wonen bijna 40% Hispanics en Latino's.. over het algemeen niet de meest welvarendste en daadkrachtigste bevolkingsgroep in Amerika.
Had ik al vermeld dat het in gemeente Reiderland het ook allemaal niet zo best gaat ?
Natuurlijk gaat het nog slechter met de mensen die het al slecht hadden.. dat is overal zo, maar ook van alle tijden.
Punt is dat dit soort berichten, zodanig uitvergroot worden dat het niet meer goed is te beoordelen in welk perspectief je ze moet zien.
Had ik al vermeld dat het in gemeente Reiderland het ook allemaal niet zo best gaat ?
Natuurlijk gaat het nog slechter met de mensen die het al slecht hadden.. dat is overal zo, maar ook van alle tijden.
Punt is dat dit soort berichten, zodanig uitvergroot worden dat het niet meer goed is te beoordelen in welk perspectief je ze moet zien.
- romo
Zoal eerder vermeld; het plaatsen van deze berichten is niet bedoeld om mijn gelijk te halen ( wat heet, daar gaat het helemaal niet over) veelmeer is het bedoeld om discussie uit te lokken en standpunten uit te wisselen, in die zin ben je voor 100% geslaagd Rico

Voor commentaar op de berichten kan je altijd de redactie van teletekst nog bellen natuurlijk

Voor commentaar op de berichten kan je altijd de redactie van teletekst nog bellen natuurlijk
- Maus335i
Naja, "Ill be back" heeft ook geld tekort (Schwarzenegger in Californië) en dat is/was een van de rijkste staten in Amerika. Dat noem ik wel degelijk zorgwekkend.
- Dennis Cavallino
Er zijn genoeg gemeenten in NL die financieringstekorten hadden toen het nog goed ging in de wereld. Simpelweg door korte termijn politiek (lees: wanbeleid).
Het is alleen typerend voor banken, overheden, bedrijven, particulieren, etc. dat er nergens buffers zijn opgebouwd, zo lijkt 't. Juist in tijden van economische groei, zou je buffers moeten creeeren, maar wat er nu in heel de wereld (US/EU/Rusland/rijk&opkomend Azie) is gebeurd, is dat er nergens buffers zijn, omdat iedereen al 't geld nodig had om te groeien, te groeien en te groeien. Dat gaat goed zolang er nergens een kink in de kabel komt. En dat is een utopie.
Ook worden ondernemerscapaciteiten veel overschat denk ik. Gisteren las ik ergens een artikel, waarin stond dat ondernemers gewend zijn om klappen te incasseren. En juist daar twijfel ik aan. Ik zie veel ondernemers en (jonge) managers om me heen die alleen hoogtijdagen hebben gekend. Een periode als deze zal karakter moeten vormen. Het nadeel is dat velen in paniek mensen ontslaan en snijden in 't vet dat ze afgelopen jaren zelf hebben gevormd. Het probleem is dat je een extra druk legt, bij de mensen die dat niet gewend zijn. Hardlopen in goede tijden is voor velen te doen, dankzij bonussen etc. Hard rennen voor je werkgever als er geen beloning voor tegenover staat, vergt vrij veel doorzettingskracht van personeel. Ik zie dat niet bij veel mensen gebeuren. Loyaliteit is nu van grote waarde. Hoeveel credits heb je als manager/werkgever opgebouwd bij je personeel en bij je klanten?
Het is nu wel mooi om te zien hoe sommigen elkaar helpen, ipv afslachten.
Het is alleen typerend voor banken, overheden, bedrijven, particulieren, etc. dat er nergens buffers zijn opgebouwd, zo lijkt 't. Juist in tijden van economische groei, zou je buffers moeten creeeren, maar wat er nu in heel de wereld (US/EU/Rusland/rijk&opkomend Azie) is gebeurd, is dat er nergens buffers zijn, omdat iedereen al 't geld nodig had om te groeien, te groeien en te groeien. Dat gaat goed zolang er nergens een kink in de kabel komt. En dat is een utopie.
Ook worden ondernemerscapaciteiten veel overschat denk ik. Gisteren las ik ergens een artikel, waarin stond dat ondernemers gewend zijn om klappen te incasseren. En juist daar twijfel ik aan. Ik zie veel ondernemers en (jonge) managers om me heen die alleen hoogtijdagen hebben gekend. Een periode als deze zal karakter moeten vormen. Het nadeel is dat velen in paniek mensen ontslaan en snijden in 't vet dat ze afgelopen jaren zelf hebben gevormd. Het probleem is dat je een extra druk legt, bij de mensen die dat niet gewend zijn. Hardlopen in goede tijden is voor velen te doen, dankzij bonussen etc. Hard rennen voor je werkgever als er geen beloning voor tegenover staat, vergt vrij veel doorzettingskracht van personeel. Ik zie dat niet bij veel mensen gebeuren. Loyaliteit is nu van grote waarde. Hoeveel credits heb je als manager/werkgever opgebouwd bij je personeel en bij je klanten?
Het is nu wel mooi om te zien hoe sommigen elkaar helpen, ipv afslachten.
- Niels
- Auto: Prius+
Informatie is wel toegankelijker maar het wordt nog wel door pers/journalist/analist geschreven. Zoals Dennis aangeeft zijn daar veel van en dus is de concurrentie hoog. Dus hoe zorg je er nu voor dat jouw stukje verkocht/gelezen wordt.....nou gewoon een negatief verhaal neerzetten. Angst verkooptPeric schreef:Dennis, het is wel zo dat er teveel pers is.
De percentages ken ik niet maar Phoenix heeft weliswaar hele dure stukken maar ook heeeeele broerde delen. Daar kwamen we achter door niet precies de voorgeschreven route te nemen op weg naar ons hotel maar er zelf wat van te makenRico schreef:In Phoenix, wonen bijna 40% Hispanics en Latino's.. over het algemeen niet de meest welvarendste en daadkrachtigste bevolkingsgroep in Amerika.
- romo
112 Teletekst ma 17 nov
Nog 53.000 banen weg bij Citigroup
` De Amerikaanse bank Citigroup schrapt
de komende maanden nog eens 53.000
banen.Het banenverlies komt boven op
het eerder aangekondigde verlies van
23.000 banen.De bank gaat onderdelen
verkopen en afdelingen inkrimpen.
Citigroup is de grootste Amerikaanse
bank en heeft nu nog 350.000 mensen in
dienst.De bank heeft al meer dan 20
miljard dollar door de kredietcrisis
verloren.
De banenreductie moet de kosten met 20
procent verlagen.Citigroup zegt dat
zijn inkomsten stabiel zijn en noemt
zijn kapitaalpositie bijzonder sterk.
Ter uwer algemene informatie ( ik weet; het is een nietszeggend bericht, dus kijk mij er niet op aan
)
Nog 53.000 banen weg bij Citigroup
` De Amerikaanse bank Citigroup schrapt
de komende maanden nog eens 53.000
banen.Het banenverlies komt boven op
het eerder aangekondigde verlies van
23.000 banen.De bank gaat onderdelen
verkopen en afdelingen inkrimpen.
Citigroup is de grootste Amerikaanse
bank en heeft nu nog 350.000 mensen in
dienst.De bank heeft al meer dan 20
miljard dollar door de kredietcrisis
verloren.
De banenreductie moet de kosten met 20
procent verlagen.Citigroup zegt dat
zijn inkomsten stabiel zijn en noemt
zijn kapitaalpositie bijzonder sterk.
Ter uwer algemene informatie ( ik weet; het is een nietszeggend bericht, dus kijk mij er niet op aan
- Roman
Over recessie gesproken, Spanje tikt nu net de 12% werkeloosheid aan
Dat gaat lekker
Dat gaat lekker