Compacte camera (deel zoveel...)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Compacte camera (deel zoveel...)

Bericht door Dennis Cavallino » 11 nov 2008, 15:48

Voor GF wil ik een leuke compacte fotocamera kopen. De SLR vindt ze te groot en dat is natuurlijk terecht.

Nu hoeft ze niet een supergoede camera, dat vindt ze onzin, maar ik vind wel dat ze een beetje leuke instellingen moet hebben voor haar crea bea uitspattingen. Daarnaast is 't wel leuk als 'ie een beetje mooi smoelt en erg compact is (+- iets groter dan een mobiele telefoon).

Na wat camera's te hebben bekeken kom ik met een shortlist:
Panasonic DMC FS3 (Leica lens), boordevol functies die we ook echt als nuttig beschouwen, incl mooie nightshots.
Sony DSC w120s (Carl Zeiss lens)
Outsider; Samsung NV10 (alweer uit 2006, maar goede specs en coole body).

Bovenstaande camera's zijn nieuw te koop voor +- 115 - 130 euro. Laat dat nu precies het budget zijn. :clap: Een Canon G10 gaat 't dus niet worden.

Heeft iemand nog tips van camera's in deze prijsklasse die voldoende techniek aan boord hebben om hele leuke foto's te maken?

MartijnGizmo

Re: Compacte camera (deel zoveel...)

Bericht door MartijnGizmo » 11 nov 2008, 16:25

http://www.dpreview.com" onclick="window.open(this.href);return false; ;)

RVV

Bericht door RVV » 11 nov 2008, 16:32

Ik heb een paar maanden geleden de Samsung NV20 gekocht bij de mediamarkt.. 12, nogwat megapixel.. stoer en leuk ding.. prijs was 111 euro.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 11 nov 2008, 16:35

Een Casio EX-S10?

Ik heb een tijdje geleden een Casio Exilim EX-Z1080 voor mijn moeder gekocht en ik vond dat een prima camera die ook erg makkelijk te bedienen is.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 11 nov 2008, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Dutch

Bericht door Dutch » 11 nov 2008, 16:55

Van welk type geheugenkaartje heb je al een voorraadje in huis? Lijkt me ook geen onbelangrijke vraag. Toen La Duts een tijdje geleden voor dezelfde keuze stond, vielen er daardoor meteen al een paar merken af. Ging toen tussen de FS3 en de Ixus 80 IS. Allebei in huis gehad, elk z'n voor- en nadelen. Werd uiteindelijk de Ixus omdat ze die gewend was, maar ik vond de Panasonic zelf net iets beter...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 11 nov 2008, 17:00

Geheugenkaartjes kosten echt helemaal niks meer, betaalde laatste keer €25 voor 8GB, dus dat lijkt me niet het belangrijkst. Gewoon op DPreview de features en resultaten met elkaar vergelijken, en dan de camera kopen die je het meeste aanspreekt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 nov 2008, 17:28

Precies, reviews daar gelezen en FS3 lijkt mij een prima keuze, en dat Dutch dit bevestigt doet me deugt. :D
Het waren trouwens de reviews van gebruikers op Amazon die echt nuttig waren: http://www.amazon.com/review/product/B0 ... ewpoints=0" onclick="window.open(this.href);return false;
En deze: http://alatest.nl/reviews/digitale-comp ... 24458,147/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 12 nov 2008, 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Dutch

Bericht door Dutch » 11 nov 2008, 18:50

Martijn Koevoets schreef:Geheugenkaartjes kosten echt helemaal niks meer, betaalde laatste keer €25 voor 8GB, dus dat lijkt me niet het belangrijkst. Gewoon op DPreview de features en resultaten met elkaar vergelijken, en dan de camera kopen die je het meeste aanspreekt.
Ja, SD wel, maar de andere types zijn toch weer iets duurder en je moet 't maar wel weer uitgeven. En op de prijs van zo'n klein toestelletje is 't dan toch weer een aardig bedrag. En als je toch al een boel SD-kaartjes hebt liggen, die je dan weer niet kunt gebruiken. Toch zonde, want die hebben ook geld gekost.

*houdt op met kruideniersmentaliteit* :wink:

Gelukkig slikt de beste keus ook SD, dus... :mrgreen:

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 11 nov 2008, 22:39

Paar weekjes geleden in Japan een cameraatje gekocht. Batterij van de vorige uit 2003 was overleden dus dat was een mooi excuus. Had geen idee wat ik moest hebben, 5 etages Bijenkorf-formaat met alleen compact cameraatjes, ondoenlijk om wat te vinden voor een absolute leek. Uiteindelijk op goed geluk maar ding uit schap getrokken, Eurootje of 300. Was Canon met 14.7 mega-gevallen, zoom toestand er op. Leuke foto's, maar de harde schijf van mijn 3 jaar oude laptop kan hier niet om lachen. Wat is de use van die berg mega-pixels? Ik heb ze geloof ik niet nodig. Maar goed, zoals gezegd prima camera. Kan er weer 5 jaar tegen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 nov 2008, 01:43

fs3 vanmiddag gekocht online met sd kaart en stevig tasje. Ben benieuwd.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 12 nov 2008, 12:10

De andere types zal dan micro-SD of dat 2 keer grotere formaat zijn? Daar heb je van die adapterkaartjes voor om ze in een andere toepassing te kunnen gebruiken ;)
Andersom gaat inderdaad niet werken maar als ik alleen een nieuw kaartje hoefde te kopen om ergens gebruik van te kunnen maken wat exact aan mijn eisen voldoet i.p.v. iets dat minder presteert, dan schafte ik er subiet 1 aan. Daar ben ik heel makkelijk in :)
Mijn gewone camera daar moet een ander en veel groter formaat in als mijn nieuwe mobiel maar dat compenseer ik door een universeel kaartleesstation in mijn PC.

Dutch schreef:Ja, SD wel, maar de andere types zijn toch weer iets duurder en je moet 't maar wel weer uitgeven. En op de prijs van zo'n klein toestelletje is 't dan toch weer een aardig bedrag. En als je toch al een boel SD-kaartjes hebt liggen, die je dan weer niet kunt gebruiken. Toch zonde, want die hebben ook geld gekost.

*houdt op met kruideniersmentaliteit* :wink:

Gelukkig slikt de beste keus ook SD, dus... :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 nov 2008, 23:49

De Panasonic FS3 Lumix hebben we nu een paar dagen in huis en we hebben allebei al veel plezier beleefd aan dit toestel. Prima functies, eigenlijk maar 1 nadeel, want het is jammer dat de sluitertijd alleen in stappen van 15 - 30 - 60 seconden is in te stellen in één bepaalde voorkeuze setup. De voorgeprogrammeerde settings zijn wel extreem hoor. Zo heb je o.a. 2 functies voor het fotograferen van baby's. Eén met kleren aan en één zonder. :hmmm:

Verder maakt 'ie echt mooie (snap)shots. Helder, scherp, mooie kleurbalans vind ik, vooral ook binnen 's avonds met verlichting aan, dan maakt 'ie sneller mooie foto's dan wanneer ik met de DSLR ga schieten.

De flitser heeft een leuk hulpmiddeltje, namelijk een heel fel rood lampje (rode ogen reductie?) die zo fel is dat je gezicht door de flits niet zo wit wordt als normaal.

Je kunt heel snel achter mekaar foto's maken, wat ik echt een voordeel vind als je met een compact camera'tje aan het schieten bent (viel me vroeger altijd tegen en dat vond ik een verademing van DSLR). Zal binnenkort wat foto's online plempen.

Het zal nu even ruzie worden, wie neemt de 300d en wie deze? Vult elkaar goed aan in ieder geval. De stap tussen 300d en telefoon shots was altijd net iets te groot (en met onze telefoons maakten we echt veel foto's).

Plaats reactie