Juristen....garantie vraagje.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Harrie

Juristen....garantie vraagje.

Bericht door Harrie » 09 nov 2008, 19:26

Hoe is het in Nederland nu geregeld met de garantie op gebruiksvoorwerpen, zeg maar consumentengarantie.

Een product krijgt vanuit de fabriek en levernancier 1 jaar garantie.

Maar ik heb ooit 2 dingen ergens gelezen, graag wat uitleg.

1. In de EU is geregeld dat consumenten minimaal 2 jaar garantie moeten krijgen.

2. Nederland heeft dit niet overgenomen maar stelt dat er levenssduurgarantie is. Er wordt garantie verlangt die na dat ene jaar een soort van vergoeding geeft als het product alsnog stuk gaat binnen de te verwachten levensduur. Alleen is het zo dat wanneer de fabrikant daar niet aan meewerkt dat je dan een advocaat moet nemen om je gelijk te krijgen. Wat natuurlijk veel mensen niet doen.

Wat is waar.........

Macboy

Re: Juristen....garantie vraagje.

Bericht door Macboy » 09 nov 2008, 20:02

Hangt van het soort goed af. Als je bijvoorbeeld een monitor hebt met 3 jaar garantie. Na 4 jaar doet dat ding het opeens niet meer. Dan kun je echt wel een nieuwe bedingen, want een monitor hoort gewoon langer dan die tijd mee te gaan. Dan voldoet het product dus niet aan wat je ervan mag verwachten.

Voorts is binnen Europees verband een en ander overeengekomen over consumentenrecht vanwege grensoverschrijdende aankopen.

Beide punten kunnen dus kloppen, maar vertel eerst je casus maar.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 nov 2008, 20:54

Gaat 't om een ijsco of gaat 't om bijv een Rolex inderdaad...

Harrie

Bericht door Harrie » 09 nov 2008, 21:16

Er is geen casus, maar ik vroeg het me af bij een Sony Playstation 3. Daar wordt maar 1 jaar garantie op gegeven en je ziet er toch wel geregeld enkele stuk gaan na de garantieperiode. Sony schijnt daar niets mee te doen.

In de papieren wordt ook duidelijk aangegeven dat niet de winkelier maar sony garantie geeft, en dat je het apparaat meteen naar Sony dient te sturen. Een beetje een vreemde konstruktie dacht ik zo, ik koop immers niet bij Sony maar bij de winkelier.

Ik ben dus gewoon benieuwd hoe hier mee om te gaan wanneer hij stuk zou zijn.

RVV

Bericht door RVV » 09 nov 2008, 22:57

Het is heel simpel, je hebt niks met Sony te maken maar met de winkelier.. dus de winkelier moet instaan voor een degelijk functionerend product. De winkelier MAG zich niet verschuilen achter de garantiebepalingen van de fabrikant.

Pim

Bericht door Pim » 09 nov 2008, 23:00

Harrie schreef:Er is geen casus, maar ik vroeg het me af bij een Sony Playstation 3. Daar wordt maar 1 jaar garantie op gegeven en je ziet er toch wel geregeld enkele stuk gaan na de garantieperiode. Sony schijnt daar niets mee te doen.

In de papieren wordt ook duidelijk aangegeven dat niet de winkelier maar sony garantie geeft, en dat je het apparaat meteen naar Sony dient te sturen. Een beetje een vreemde konstruktie dacht ik zo, ik koop immers niet bij Sony maar bij de winkelier.

Ik ben dus gewoon benieuwd hoe hier mee om te gaan wanneer hij stuk zou zijn.
misschien heb je hier wat aan??
Privaatrecht heb ik vorig jaar gehad en grootste gedeelte is al weer aardig weggezakt dus zou zeggen kijk is op de site:

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279" onclick="window.open(this.href);return false;

HansD

Bericht door HansD » 10 nov 2008, 09:15

Macboy schreef:Hangt van het soort goed af. Als je bijvoorbeeld een monitor hebt met 3 jaar garantie. Na 4 jaar doet dat ding het opeens niet meer. Dan kun je echt wel een nieuwe bedingen, want een monitor hoort gewoon langer dan die tijd mee te gaan. Dan voldoet het product dus niet aan wat je ervan mag verwachten.

Voorts is binnen Europees verband een en ander overeengekomen over consumentenrecht vanwege grensoverschrijdende aankopen.

Beide punten kunnen dus kloppen, maar vertel eerst je casus maar.
Dat klopt niet. Fabrieksgarantie op consumentenelectronica is 2 jaar in NL, de verkoper is hiervoor verantwoordelijk. Je kunt rechtstreeks naar Sony maar als je dat niet wilt is de winkelier verplicht om dit voor jou te doen. Na de garantieperiode kan hij hier wel kosten voor berekenen.
Verder heb je nog de economische levensduur, als je monitor na 4 jaar kapot gaat heb je geen recht op een nieuwe maar moet de reparatieprijs in overeenstemming zijn met de oorspronkelijke aankoopprijs. Een veelgebruikte formule aankoopprijs/economische levensduur x aantal gebruiksjaren. Helaas is de economische levensduur van producten als playstations en bijv ipods niet zo lang.

Zie verder http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... r/Garantie

Harrie

Bericht door Harrie » 10 nov 2008, 14:13

Hans, zou je aan kunnen geven waar staat dat er 2 jaar garantie op consumentenelektronica is? Als je die europese regelgeving bedoelt dan heb ik daar ernstig mijn twijfels bij omdat nederland dat niet heeft overgenomen.

HansD

Bericht door HansD » 10 nov 2008, 15:07

Ik was iets te snel in mijn 1e reactie.

Die europese regelgeving is als richtlijn overgenomen door NL en is eigenlijk de standaard geworden, in ieder geval op wit- en bruingoed. Er zijn een aantal fabrikanten die zeer summiere garantievoorwaarden hebben, bijv playstation en Apple maar dan nog sta je redelijk sterk als het toestel binnen 2 jaar stuk gaat met die europese wetgeving.

Het ligt er ook aan wat je onder garantie verstaat, een reparatie zonder kosten of een reparatie waarvan een deel van de kosten door de fabrikant/verkloper gedragen worden. Bij welke verkoper heb je je playstation gekocht, wellicht dat zij een eigen garantieregeling hebben?

Plaats reactie