Correcte afstelling stoel?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Correcte afstelling stoel?

Bericht door romo » 30 okt 2008, 21:44

Ik ben een beetje aan het experimenteren met de afstelling van stoel, de leuning en de stuurhoogte.........................

Zijn hier eigenlijk regels/richtlijnen voor?

Wie heeft hier een mening/adviezen over............................Andre?

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Re: Correcte afstelling stoel?

Bericht door Opa » 30 okt 2008, 22:06

http://gto-magazine.nl/videodisp.php?ca ... =no&id=513" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 30 okt 2008, 22:11

Ik zit hier altijd mee te kloten, ik blijf het verstellen :lol:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 30 okt 2008, 22:28

Met de Pre level Training van Porsche hebben we daar ook instrcuties over gehad. Ik dacht dat ik altijd wel oke zat. Maar heb daar gelerd toch mijn leuning nog rechter op te zetten. ben dat toen gaan doen en verhip, wat een verbetering. Iets dichter op het stuur (kan bij mij niet altijd i.v.m. lange benen) en de leuning wat rechter. Wat je dan krijgt, is dat je schouders bij stuurbewegingen tegen de rugleuning blijven. Je bovenlichaam is veel beter in balans, en je kunt veel soepeler en makkelijker reageren. Natuurlijk de handjes netjes op kwart voor 3 en de zithouding is echt heerlijk. Ik heb het toen ook over genomen in de M3, en ik zit echt veel lekkerder nu. Je bent meer één met de wagen, het klinkt cliché, maar is echt zo. je hebt veel meer het geveol dat je de wagen controleert.

Plaats dus om goed te zitten je stoel wat naar voren, zodat je bij een vol ingetrapte rem, je knie licht gebogen hebt. Dan de rugleuning redelijk rechtop (i.v.m. de schouders) en als het goed is, dan vallen je polsen bij het rechtuit steken van je armen precies op de bovenkant van het stuur.

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 okt 2008, 23:17

Mark wat je nog vergeet te vertellen over het rechterop zitten is dat je veel minder vermoeid uit de auto stapt :!:

Ik heb deze stoelinstelling geleerd bij Prodrive en wil niet anders meer ... Meteen ook even je spiegels aanpassen aan de dodehoekvrije afstelling en meer kan je zelf niet doen aan veiligheid achter het stuur ;)

Stephan

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 30 okt 2008, 23:51

Mark Nauta schreef:Met de Pre level Training van Porsche hebben we daar ook instrcuties over gehad. Ik dacht dat ik altijd wel oke zat. Maar heb daar gelerd toch mijn leuning nog rechter op te zetten. ben dat toen gaan doen en verhip, wat een verbetering. Iets dichter op het stuur (kan bij mij niet altijd i.v.m. lange benen) en de leuning wat rechter. Wat je dan krijgt, is dat je schouders bij stuurbewegingen tegen de rugleuning blijven. Je bovenlichaam is veel beter in balans, en je kunt veel soepeler en makkelijker reageren. Natuurlijk de handjes netjes op kwart voor 3 en de zithouding is echt heerlijk. Ik heb het toen ook over genomen in de M3, en ik zit echt veel lekkerder nu. Je bent meer één met de wagen, het klinkt cliché, maar is echt zo. je hebt veel meer het geveol dat je de wagen controleert.

Plaats dus om goed te zitten je stoel wat naar voren, zodat je bij een vol ingetrapte rem, je knie licht gebogen hebt. Dan de rugleuning redelijk rechtop (i.v.m. de schouders) en als het goed is, dan vallen je polsen bij het rechtuit steken van je armen precies op de bovenkant van het stuur.
Ik zou ook dat sinaasappel kissie ff vervangen voor een echte stoel in dat duitse hok.
Dan zit hij nog een stuk beter :goodnight:

Maus

Bericht door Maus » 31 okt 2008, 00:12

Een setje (goede) kuipen doet inderdaad wonderen. :df:
Icm een verlengde stuurnaaf komt 't stuur ook nog nèt wat lekkerder in de hand te liggen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 okt 2008, 04:59

Ik heb mijn stoel ook altijd helemaal rechtop staan. Handen op kwart voor 3 idd.

Het enige nadeel vind ik dat het stuur te laag zit in een standaard M3, of de stoel juist te hoog.

markk

Bericht door markk » 31 okt 2008, 07:00

1. Stoel voor/achter zodanig instellen dat je bij een ingetrapt koppelingspendaal je knie net niet helemaal hoeft te strekken
2. Stoel kantel/zitvlak zodanig instellen dat je bovenbeen bij ingetrapt koppelingspendaal comfortabel wordt ondersteund. Niet laten zweven en niet omhoog laten drukken
3. Stuur qua hoogte dusdanig instellen dat:
- je alle instrumenten goed kan zien
- je zonder je handen te verplaatsen van "kwart voor drie" en halve slag naar links en naar rechts kan maken. Zonder je knieen e.d. te raken
4. Rugleuning en stuur axiaal dusdanig instellen dat je je pols op de bovenkant (12 uur) kan leggen zonder uit je stoel te komen
(dit is vrij rechtop en rechter dan de meesten gewend zijn)
5. hoofdsteun instellen zodanig dat het midden ongeveer op oorhoogte zit
6. Binnenspiegel instellen zodat je zonder uit je stoel te komen door het hele achterruit ziet met een lichte focus naar de linkerachterkant (kleine overlap met linkerbuitenspiegel)
7. Buitenspiegels instellen zodat horizon ongeveer in het midden staat en je nog net een randje van je eigen auto ziet
8. Memory knop indrukken om te voorkomen dat je volgende keer weer 5 minuten overal mee zit te kutten

En oh ja, het belangrijkste niet vergeten:
a). Sport aan
b) DSC uit

;-)

Mark.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 31 okt 2008, 07:26

Goede info, waarvoor dank mannen..................................

Nu deed ik het altijd al wel zo`n beetje op voornoemde wijze, maar goed om dit nog eens (opnieuw) te horen/lezen :thumbup:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 01 nov 2008, 00:58

markk schreef: 6. Binnenspiegel instellen zodat je zonder uit je stoel te komen door het hele achterruit ziet met een lichte focus naar de linkerachterkant (kleine overlap met linkerbuitenspiegel)
7. Buitenspiegels instellen zodat horizon ongeveer in het midden staat en je nog net een randje van je eigen auto ziet

;-)

Mark.
Heeft niets met stoel afstelling te maken, maar hier ben ik het niet mee eens. In "jou" spiegelafstelling heb je een vrij grote overlap van binnen- en buitenspiegel. Ik prefereer een afstelling waarbij de buitenspiegels zicht geven waar de binnenspiegel "ophoud". Dat je daarbij niet je eigen auto ziet is een kwestie van wennen, zeker met parkeren, maar oh zo fijn tijdens rijden en inhalen.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 01 nov 2008, 10:48

indobesar schreef:
markk schreef: 6. Binnenspiegel instellen zodat je zonder uit je stoel te komen door het hele achterruit ziet met een lichte focus naar de linkerachterkant (kleine overlap met linkerbuitenspiegel)

;-)

Mark.
Heeft niets met stoel afstelling te maken, maar hier ben ik het niet mee eens. In "jou" spiegelafstelling heb je een vrij grote overlap van binnen- en buitenspiegel. Ik prefereer een afstelling waarbij de buitenspiegels zicht geven waar de binnenspiegel "ophoud". Dat je daarbij niet je eigen auto ziet is een kwestie van wennen, zeker met parkeren, maar oh zo fijn tijdens rijden en inhalen.
Ik ben het er echter wel mee eens, ik vind het ideaal om de auto als 'referentie-punt' te hebben, geeft imho meer door dan zonder imho. Dan maar iets minder breed veld.

markk

Bericht door markk » 01 nov 2008, 15:02

- Deel van de zijkant van je auto zien is belangrijk in het kader van afstand schatten. Het eerder genoemde referentie punt
- De overlap is belangrijk om objecten zowel in je binnenspiegel als buitenspiegel te kunnen zien en om je er bewust van te maken als je een object helemaal niet meer in je buitenspiegel ziet dat ie toch echt naast je in de dode hoek zit

Anyway de spiegelafstelling zoals ik 'em beschreef is zoals die jaren geleden werd geinstrueerd (ben toen zelf rij-instructeur geweest). Ben enkel niet meer zeker van de horizon positie. Of die nou in het midden moest zitten of op 3/4.

Mark.

allen

Bericht door allen » 01 nov 2008, 15:11

Mijn stoel kan niet rechtop. Tenzij ik hem breek.

En wat heeft die spiegelverstelling toch te maken met je zitpositie in de stoel? :hammer:

markk

Bericht door markk » 01 nov 2008, 15:13

markk schreef:- Deel van de zijkant van je auto zien is belangrijk in het kader van afstand schatten. Het eerder genoemde referentie punt
- De overlap is belangrijk om objecten zowel in je binnenspiegel als buitenspiegel te kunnen zien en om je er bewust van te maken als je een object helemaal niet meer in je buitenspiegel ziet dat ie toch echt naast je in de dode hoek zit. Verder zijn buitenspiegels vaak verkleinend en vertekenen de afstand/snelheid. Kortom je wilt een object zo lang mogelijk in je binnenspiegel kunnen zien, totdat ie naast je is.

Anyway de spiegelafstelling zoals ik 'em beschreef is zoals die (15+) jaren geleden werd ge-instrueerd (ben toen zelf rij-instructeur geweest). Ben enkel niet meer zeker van de horizon positie. Of die nou in het midden moest zitten of op 3/4.

Mark.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 nov 2008, 10:58

Buitenspiegel zo instellen op een punt wat rechtsonder/midden in je (linker) spiegel verschijnt en tegelijkertijd links in je binnenspiegel.
Zo is het (ongeveer :wink: ) verteld tijdens zo'n training op Lelystad.
Dan zie je idd je auto niet in de spiegel maar je hoeft niet meer over je schouder te kijken want geen dode hoek.
Zitpositie zoals Mark (Nauta) het omschrijft.
Zo leren ze het je iig aan op Lelystad.

romo

Bericht door romo » 03 nov 2008, 12:46

Hele weekend aan het "klooien" ............................als ik het instel volgens de "regels" dan zit ik er niet echt lekker bij, zit ik lekker, dan kan dit volgens de regels niet ............................enfin; we experimenteren nog even :mrgreen:

Peric

Bericht door Peric » 03 nov 2008, 19:19

Gewoon zorgen dat je lekker zit. Daar kan je je spiegels op afstellen.
Lekker rijden en op het circuit rijden zit nogal verschil in hèh..

Casper

Bericht door Casper » 05 nov 2008, 10:08

Ik verbaas me er ook heel vaak over, wanneer ik in andermans auto stap in wat voor onmogelijke positie sommige mensen zitten :roll:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 05 nov 2008, 15:54

Stoelinstellingen zijn we het hier allemaal wel over eens. Spiegels idd zoals Ion-Lee aangeeft.
Op het moment dat je je eigen auto, al is het maar een streepje, kan zien? Dan is je dode hoek veel te groot. Voor beginnend bestuurders is het misschien handig om ze een hoekje van hun eigen auto als referentie te laten gebruiken...een gevorderde bestuurder heeft daar niet meer zoveel aan.
Zie je in je achteruitkijkspiegel een object uiterst rechts of links in het hoekje staan? Dan zorgen dat je dat object net eventjes kan zien in je resp. rechter of linker buitenspiegel.
Je zult merken dat je spiegels hierdoor veel verder naar buiten komen te staan, dat is even wennen. Je dode hoek heb je hiermee tot een minimum beperkt.

Zag laatst een filmpje waarin de coureur uitleg gaf over circuitrijden. Verbaasde me echt over zijn advies om in zowel je linker als rechter spiegel een beetje van je auto te kunnen zien.

Peric

Bericht door Peric » 05 nov 2008, 19:26

Ik niet M@rcel, zo kan 'ie precies zien als het erg close racing is of 'ie 'm ervoor kan knallen of niet.. :)

Plaats reactie